Lahden paikallisliikenne

Lehtimäen Liikenne aloittaa 13.8.2018 alkaen uuden linjan 97 Pukkilasta Orimattilan kautta Lahteen. Vuoro/Vuorot eivät aja Pennalan kautta. Ilmeisesti myös jokin vuoro jatkaa 89Z reittiä Heinolaan. Tämä tieto suoraan Lsl.ltä kysymällä. Myös Google Mapsin pysäkkeihin on ilmestynyt linja 97.
 
Lahden seudun liikenne julkaisi tänään uudet aikataulut. Muutoksia tuli jonkin verran myös valmiiksi tiedettyjen lisäksi. Sen lisäksi joitakin uudistuksia tuli. Alla lueteltu muutokset ja uudistukset 13.8.2018 alkaen.

Uusi iso muutos on se, että Jalkarannan bussit ( 1, 1T, 1K, 1M, 1R, 1RT, 11, 11A, 11B, 11K, 11T, 35 ) siirtyvät Jalkarannantieltä kulkemaan Kyösti Kallion katua Jalkarantaan ja Kartanonkatua Keskustaan. Kysyin Lsl.ltä, miksi Kartanonkadulla on pysäkki myös ns. väärällä puolella, kerrottiin että se on tehty siksi, että tulevaisuudessa voidaan helpommin muuttaa reittejä ja pysäkki palvelee myös kisapuiston tilausajoliikennettä.

  1. Linja 7 sai ruuhka-aikoihin kolmannen vuoron tunnissa.
  2. Linja 8 sai kolmannen vuoron tunnissa klo. 7.55.
  3. Linja 12 kulkee jatkossa Ala-okeroisista Metsä-hennalan, rykmentinkadun ja Matkakeskuksen kautta torille. Linjalla on myös M-vuoroja jotka eivät mene Ala-okeroisiin asti vaan tulevat/Lähtevät Metsä-hennalasta. Linjalla on myös R-vuoro, mutta tästä lähtien se ei ole eri auto, vaan sama auto käy raviratan kautta ja jatkaa/saapuu Ala-okeroisiin/okeroisista. Torilta ajetaan aamulla myös kaksi B-vuoroa, jotka eivät käy Rykmentinkadulla eikä Metsä-hennalassa.
  4. Linja 13 alkaa kulkea Nikkilän ja Niemen väliä. Reitti kulkee Launeenkadun, Tevin, Vesijärvenkatua suoraan, Sibeliustalon, Vuoripojankadun kautta Torpinkadulle uudelle päätepysäkille.
  5. Linja 17 on saanut kolmannen auton, jonka ansiosta on saatu tasainen puolen tunnin vuoroväli.
  6. Uusi Linja LASSI 18 aloittaa Paasikivenkadun ja Kiveriön välillä.
  7. Uusi Linja LASSI 19 aloittaa Paasikivenkadun ja Pyhättömän välillä.
  8. Linja 31 on saanut U-vuoroja Uudenmaankadun kautta. Vuorot kulkevat Patometsänkatua Uudenmaankadulle, josta Launeenkadun ja Patomäentien kautta Etelätielle, josta normaalireittiä eteenpäin.
  9. Linja 32 ajaa nyt myös viikonloppuisin muutaman L-vuoron Lepolankadun kautta.
  10. Linjat 89 ja 89Z ajavat molemmat Jyrängön ja Mustikkahaan kautta.
  11. Uusi linja 97 aloittaa Pukkilan ja Lahden välillä. Aamulla ajetaan Pukkilasta Lahteen ja Illalla Lahdesta Pukkilaan. Aamun vuoro jatkaa Renkomäestä lähtien linjana 89Z Heinolaan.
  12. Lahti-Vääksy-Sysmä vuoroissa pientä muutosta. Reissu ruodin 15.15 vuoro Lahdesta Paimelan ja Vesivehmaan kautta Vääksyyn on myöhäistetty lähtemään vasta 15.30 jolloin vaihtoyhteys Paimelassa, eikä vääksyssä ei enää onnistu Sysmän autoon.
Tässäpä muutama muutos jotka itse huomasin. Jos joku huomaa lisää, niin laittakaa toki tieto tähän, niin ei tämäkään ketju muutu kokonaan minun yksinpuheluksi =)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
[*]Linja 7 sai ruuhka-aikoihin kolmannen vuoron tunnissa.
[*]Linja 8 sai kolmannen vuoron tunnissa klo. 7.55.

Seiskan reitti lyheni lähes puolellatoista kilometrillä, kun Ämmälän päättäri siirtyi Renkomäkeen. Ämmälään saakka ajetaan tunnuksella 7A, mutta näitä vuoroja on viime talvikauteen verrattuna puolet vähemmän ja päiväsaikaan on vieläpä 4,5 tunnin tauko. Viikonloppuliikenteessä kaikki vuorot ajetaan edelleen Ämmälään.

Kasi ei oikeastaan saanut kolmatta vuoroa. Yhden autokierron lähtöaikoja aikaistettiin kymmenellä minuutilla aamun ensimmäisellä edestakaisella ma-pe siivulla.
 
Lsl julkaisi ensimmäiset runkolinjastosuunnitelman luonnokset. Luonnoksista löytyy Hollolan ja Nastolan välinen liikenne, mutta osin tätä on levitetty myös Ahtialaan.
http://www.lsl.fi/runkolinjastosuun...-nastolan-valisten-linjojen-reittiluonnokset/

Muutokset luettelona:

1. Linja 1 saa vuoroja, jotka ajavat Hollolan kirkonkylälle saakka. Näitä vuoroja liikennöidään ruuhka-aikoihin.
2. Linja 4 pysyy suurimmalta osin samana paitsi, että Nastolassa 4 ja 4C kulkevat samaa reittiä Niinitien ja Pekkalantien kautta. Linjat myös siirtyvät Karjalankadulle ja poistuvat Hollolankadulta.
3. Linja 8 uudistuisi suurilta osin. Reitti Tiilijärveltä torille pysyisi samana lukuunottamatta Salpakankaantien lenkin poistumista. Torilta eteenpäin mentäisiinkin sitten Ahtialantien kautta Herrasmanniin ja Koivukumpuun vuorotellen.
4. Uusi linja 9 aloittaisi liikennöinnin Harjuviidantien ja Metsämaan välillä. Linja kulkisi Nastolassa Harjuviidantieltä ensin Rakokiveen, josta Kouvolantielle, josta Valtatie 12.sta, jonka kautta Lahteen. Lahdessa ensin matkakeskukselle sitten torile ja
siitä eteenpäin samaa tuttua reittiä Metsämaalle.
5. Uusi linja 10 aloittaisi liikennöinnin Salpakankaan ja Kauppatorin välillä. Reitti kulkisi Tiilijärveltä Terveystien, Teollisuusalueen ja keskussairaalan kautta Hollolankatua kauppatorille. Linjaa liikennöidään vain ruuhka aikoina.
6. Linja 11 kulkisi jatkossa Hollolan kirkonkylän ja kauppatorin välillä. Reitti kulkisi Kirkkotietä Salpakankaalle, josta Kuntotien ja Salpakankaantien kautta keskussairaalalle, josta Jalkarannan kautta torille .

Eli käytännössä palautteita on kuunneltu. Kuntotielle saadaan jälleen bussi kulkemaan ja Nastolasta saadaan nopea linja Lahteen.
 
Lsl julkaisi ensimmäiset runkolinjastosuunnitelman luonnokset. Luonnoksista löytyy Hollolan ja Nastolan välinen liikenne, mutta osin tätä on levitetty myös Ahtialaan.
http://www.lsl.fi/runkolinjastosuun...-nastolan-valisten-linjojen-reittiluonnokset/
Aika yllättäviä vetoja tuossa, vaikkakin ihan positiivista. Hollolan osalta tosiaan nuo reittien oikaisut ja uudelleenvedot lienevät perusteltuja. Keskuskatu kun on aikalailla kuollut tätä nykyä ja saa nähdä missä vaiheessa kaupunkisuunnittelu puuttuu tilanteeseen. Mietityttämään jäi mm. uuden asuinalueen, Perhoslehdon palvelu. Sen voisi yhdistää tuohon kuntokadun linjaan sitten kun tarvetta ilmenee. Toinen juttu on sitten se, miksei Okeroistentietä ole hyödynnetty lainkaan. Reitti olisi sitä kautta kaiketi jopa hieman nopeampi Lahden keskustasn kuin Keskussairaalan kautta, linjauksesta toki riippuen.

Nastolan osalta palvelu paranee myös jos näin mennään. Tuo 9 -linja onkin lähestulkoon 4R:n suora korvaaja, joten voisikohan se muutaman kerran päivässä kiepauttaa Vipusenkadun kautta?

Mutta odotellaan nyt vielä mitä muuta suunnitelmaa on saatu aikaan. Sitten kokonaisuus hahmottuu paremmin.
 
Kohteen 8 kilpailutus on alkanut.
Kohde 8. Linjat 4, 8, 9, 10, 11, 51, 52, 54, 55, 56, 62, 63, 98
Autoja yhteensä 25. 4 x A2, 13 x C ja 9 x S
A2 ja C tyypin linja-autot pitää tilaajavärittää, mutta S tyyppiä ei.

Jos kilpailutusasiakirjat haluaa itselleen voi ne minulta kysyä S.postitse misk.toro@gmail.com
 
Kohteen 8 kilpailutus on alkanut.
Kohde 8. Linjat 4, 8, 9, 10, 11, 51, 52, 54, 55, 56, 62, 63, 98
Autoja yhteensä 25. 4 x A2, 13 x C ja 9 x S
A2 ja C tyypin linja-autot pitää tilaajavärittää, mutta S tyyppiä ei.

Jos kilpailutusasiakirjat haluaa itselleen voi ne minulta kysyä S.postitse misk.toro@gmail.com

Sopimuskausi näemmä 1.7.2019 - 31.5.2026 ja ratkaisu tulee 16.11.2018. Lähinnä mietityttää, että miksi tarvitaan lähes kaikki autot teleinä. Ruuhka-aikaan ne on perusteltuja (lähinnä Nastolaan), mutta ko. linjoja ajeneena voin kyllä sanoa, että muuten 2-akseliset riittäisivät oikein hyvin.
 
Ilmeisesti nuo lyhyet autot on tarkoitus sijoittaa linjalle 9 ja telit muille.
Toivotaan että Lehtimäki tämän nappaa jolloin nykyisille autoille riittää töitä, vaikka uusiakin silloin tarvii hankkia.

Pahinta mitä voi sattua on että jotkut alihinnoittelijafirmat (mm. eräs hollolalainen) tulee väliin sörkkimään.

Milloinkas kilpailu ratkeaa?
 
Ilmeisesti nuo lyhyet autot on tarkoitus sijoittaa linjalle 9 ja telit muille.
Toivotaan että Lehtimäki tämän nappaa jolloin nykyisille autoille riittää töitä, vaikka uusiakin silloin tarvii hankkia.

Pahinta mitä voi sattua on että jotkut alihinnoittelijafirmat (mm. eräs hollolalainen) tulee väliin sörkkimään.

Milloinkas kilpailu ratkeaa?


Tarjouspyynnön liitteenä olevassa Excel taulukossa on merkitty linjat 4, 8, 9 ajettavaksi C tyypin busseilla ja 10 ja 11 A2 tyypin busseilla. Kilpailu ratkeaa 16.11. Seuraavalla viikolla 20.11 on joukkoliikennelautakunnan kokous, jossa asia luultavasti käsitellään.

Kyselin lahden seudun liikenteeltä miksi Luhdantaustaan ei ole merkitty minkäänlaista liikennöintiä ja vastauksena sain suunnilleen tämänlaisen tekstin. "vaikuttaa sitä että karttaan on jäänyt virhe. Luhdantaustaan oli suunniteltu reitti, mutta ainakaan tähän kilpailutukseen se ei käytännössä Hollolan budjettiraamin vuoksi tullut hyväksytyksi."
 
Nyt olis mukava nähdä minkälaista kalustoa Koivisto tarjosi. Tuleeko monta uutta eli näkyykö Lahdessa esim. Suburbaneja ?
 
Toinen juttu on sitten nuo Lehtimäen autot, että mitä niille tapahtuu? Ajettavaksi kun jää pelkästään Vääksyn kahden auton ajot sekä Heinola-Orimattila + Orimattilan kouluvuorot. Voisi kuvitella että #92-96 jää noihin kouluvuoroihin. Mutta mitä tapahtuu sitten teli-Volvoille, Scaloille ja osalle mersuista? Varmastikin jotain menee myyntiin jokatapauksessa, ja muutenkin Lehtimäellä on edessä isommat poistot kun tilurikalustoakin on käsittääkseni lähdössä useampi auto pois vanhimmasta päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Pöytäkirjan liitteenä olevassa vertailutaulukosta poimittua:

Koiviston Auto: 4 520 185,35€, Hintapisteet 84,Kalustopisteet 11,04, Pisteet yhteensä 95,04
Reissu Ruoti: 5 133 251,55€, Hintapisteet 73,97, Kalustopisteet 12,71, Pisteet yhteensä 86,68
Lehtimäki: 5 217 795,31€, Hintapisteet 72,77, Kalustopisteet, 13,28, Pisteet yhteensä 86,05
Soisalon Liikenne: 5 873 990,54€, Hintapisteet, 64,64, Kalustopisteet, 10,71, Pisteet yhteensä 75,35
 
Takaisin
Ylös