Lahden paikallisliikenne

Tänä keväänä menee Lehtimäen liikenteeltä poistoon luultavasti jo poistuneen #8 XYP-719 Scalan lisäksi myös numerot #6 XYP-712 ja #18 XYP-722. Tämän luulen tapahtuvan siksi, että kyseisten autojen ikäraja käytettäväksi Lahden paikallisliikenteessä tulee täyteen. Mielenkiinnolla odotan tuleeko tilalle jotakin? Kenties VDL.liä tai Volvon 8900LE. itä.
 
Luulen että 6 on jo poistettu Lehtimäeltä. Jos Koivari sai optiot noihin muihin linjoihin niin miten Lehtimäki ? Onko siitä kuulunu mitään ?
 
Luulen että 6 on jo poistettu Lehtimäeltä. Jos Koivari sai optiot noihin muihin linjoihin niin miten Lehtimäki ? Onko siitä kuulunu mitään ?

Tietääkseni Lehtimäellä on paikkurin kalustoresurssit aika tiukilla nytkin, joten en usko poistojen tapahtuvan ennen kuin jotain saadaan paikkaamaan. Trafin mukaan 6 ja 18 ovat edelleen liikenteessä. Nykyiset sopimukset ovat voimassa vuoteen 2019 ja 2020.
 
Jos Koivari sai optiot noihin muihin linjoihin niin miten Lehtimäki ?

Koivarin optiot pääsi esityslistalle asti, mutta esittelijä veti asian pois listalta eikä niistäkään ole kuulunut sen jälkeen mitään. Äskenhän tänä kesänä päättyvien KA:n sopimusten jatko kilpailutettiin uusiksi eli vaikuttaisi ettei KA:llekaan tule optiota.
 
Nyt se on sitten virallista.
Lahden seudun liikenteen tiedote
Runkolinjastoa puuhataan ja muita linjoja ilmeisesti "alennetaan" syöttölinjoiksi. Tosin vaiheittain käyttöönotto onkin sitten melko mielenkiintoinen projekti. Olisivat ajatelleet sitä silloin kun kilpailuttivat kohteet erimittaisiksi.
 
Nyt se on sitten virallista.
Lahden seudun liikenteen tiedote
Runkolinjastoa puuhataan ja muita linjoja ilmeisesti "alennetaan" syöttölinjoiksi. Tosin vaiheittain käyttöönotto onkin sitten melko mielenkiintoinen projekti. Olisivat ajatelleet sitä silloin kun kilpailuttivat kohteet erimittaisiksi.
Lähinnä minua mietityttää se seikka muuttuvatko hollolan ja vanhan nastolan suunnan liikenne uudistuksen myötä bruttomallin sopimuksille. Asiasta ei liene yhtään mitään mustaa valkoisella mutta vois veikata että näin käy ennemmin tai myöhemmin.
Noin muuten runkolinjasto lienee hyvä asia mutta syöttölinjoihin ja pakkovaihtamiseen bussista toiseen suhtaudun epäilevästi. Toisaalta ei sellaisia kovin moneen paikkaan varmaan tulisi.
 
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 17.4.2018 päätettiin muun muassa seuraavaa.

-Koivari saa optiot kohteisin 1,3 ja 6
-Kohde 8 kilpailutetaan uudelleen mahdollisimman pian, mutta sekin muuttuu bruttomalliseksi.
-Matkahuollon seutulippu loppuu Käytöstä ensi syksynä.
-Pukkila liittyy Walttiin jo mahdollinen liikenne Lahdesta ja/tai Orimattilasta Pukkilaan alkaisi jo 4.6.2018
-Hollola ja Kärkölä järjestetään Bruttomalilla syksystä lähtien.

Tässä Vielä Linkki pöytäkirjaan
 
-Pukkila liittyy Walttiin jo mahdollinen liikenne Lahdesta ja/tai Orimattilasta Pukkilaan alkaisi jo 4.6.2018
Kuka sinne Pukkilaan sitten liikennöisi kun kun paikkallinen PuL ilmeisesti lopettaa Lahden reitit. Anteeksi tunnen Walttia huonosti, onko se paitsi lippujärjestelmä jonkinlainen hankintaorganisaatio. #tukholmassa
 
Kuka sinne Pukkilaan sitten liikennöisi kun kun paikkallinen PuL ilmeisesti lopettaa Lahden reitit. Anteeksi tunnen Walttia huonosti, onko se paitsi lippujärjestelmä jonkinlainen hankintaorganisaatio. #tukholmassa
Waltti on ainoastaan Lippujärjestelmä. Enpä tiedä kuka liikennöisi. Ehkäpä jopa jokin paikallislinjoista liikennöisi Lahdesta Pukkilaan?. Virkamiehet siitä nyt neuvottelevat.
 
Lahden seudun liikenteen sivuilta napattua.

Lahden keskustassa alkaa liikennöimään seuraavalla talviaikataulukaudella uudet niin sanotut citylinjat. Toisen reitti kulkee Paasikivenkadulta torin kautta Kiveriöön ja toinen ajaa Paasikivenkadulta torin kautta Pyhättömään.

Linjoilla liikennöivä bussi on MiniB-luokan linja-auto eli nyt käytössä olevia kaupunkiliikenneautoja pienempi. Bussissa on 14 istumapaikkaa ja 1 pyörätuoli- tai lastenvaunupaikka. Ajoneuvossa on matalalattia ja esteetön pääsy. Bussi tulee saamaan LSL:n nykyiseen brändiväritykseen mukautetun ilmeen, jonka teemana on Lahden kaupunkimiljöö.

Toinen linja kulkee Kiveriöstä Paasikiven kadulle reittiä Hirsimetsäntie – Purokatu – Kiveriönkatu – Hirsimetsäntie – Tunnelikatu – Kannaksenkatu –Saimaankatu –Hämeenkatu – Vesijärvenkatu – Aleksanterinkatu – Paasikivenkatu. Toisen citylinjan reitti kulkee Pyhättömästä Paasikivenkadulle reittiä Laitakatu – Pitkäkatu – Supankatu – Karjalankatu – Kannaksenkatu – Laaksokatu – Saimaankatu – Aleksanterinkatu – Paasikivenkatu.

Vuorot palvelevat siten nykyistä linjastoa paremmin Lahden pääkirjaston, kaupunginteatterin, kaupunginsairaalan ja Urheilukeskuksen kävijöitä. Vaihtoyhteys citylinjoille muilta linjoilta onnistuu esimerkiksi Kauppatorin pysäkeillä. Lahden seudun liikenne muistuttaakin matkustajia, että kaikissa bussilipuissa on vaihto-oikeus eli samalla lipulla voi vaihtaa rajattomasti bussia ostettujen vyöhykkeiden sisällä lipun voimassaoloajan puitteissa. Esimerkiksi Lahden keskustan AB-vyöhykkeillä lipun voimassaoloaika on 60 minuuttia.

Citylinjat liikennöivät maanantaista lauantaihin tunnin vuorovälillä. Arkisin ensimmäinen vuoro lähtee Pyhättömästä klo 7.10 ja Kiveriöstä klo 7.40. Ajoaika torin kautta Paasikivenkadulle on noin 15 minuuttia. Illan viimeiset vuorot lähtevät Pyhättömästä klo 22.10 ja Kiveriöstä klo 21.40.
 
Lahden seudun joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 17.4.2018 päätettiin muun muassa seuraavaa.

-Koivari saa optiot kohteisin 1,3 ja 6
-Kohde 8 kilpailutetaan uudelleen mahdollisimman pian, mutta sekin muuttuu bruttomalliseksi.

Nämä asiakohdat sisältäneestä päätöksestä on valitettu Markkinaoikeuteen.
 
Nämä asiakohdat sisältäneestä päätöksestä on valitettu Markkinaoikeuteen.

Miksi niistä on markkinaoikeuteen valitettu, eihän tuossa pykälässä ole mistään uudesta hankinnasta päätetty vaan optioiden käytöstä? Eikö hallinto-oikeus olisi ollut oikeampi valituksen osoite?
 
Onhan noissa Lahden city-linjoissa ajatusta. Tarjotaan joukkoliikennettä lähemmäs keskustan kohteita, joissa päivittäin käy paljon ihmisiä eli Paavolan kulttuuri- ja koulutuskohteisiin, Urheilukeskukseen ja kaupunginsairaalalle. Samaan yhdistetään pari keskustan liepeillä olevaa asuinaluetta, joiden nykyinen joukkoliikennetarjonta ja matkustajamäärät ovat vaatimattomia. Lahden keskusta-alue on kuitenkin sen verran kompakti, että saa nähdä kuinka moni näitä harvakseltaan kulkevia pakettiautoja jaksaa odotella. Edellä mainituista keskustakohteista kävelee 5-10 minuutissa niiden väylien varteen, josta oman kaupunginosan linja kulkee. Olisivat nyt edes keskustan osuudella Paasivenkadulta Paavolaan laittaneet nämä kaksi citylinjaa yhteiselle reitille, jolloin saataisiin keskeisimmälle osuudelle 15 min vuoroväli.

Mikä on muuten linjojen 12 ja 13 kohtalo syksystä alkaen? Niiden Kiveriön ja Pyhättömän haarat lakkautettaneen, kenties jäljelle jääneet yhdistetään uudeksi linjaksi.
 
Onhan noissa Lahden city-linjoissa ajatusta. Tarjotaan joukkoliikennettä lähemmäs keskustan kohteita, joissa päivittäin käy paljon ihmisiä eli Paavolan kulttuuri- ja koulutuskohteisiin, Urheilukeskukseen ja kaupunginsairaalalle. Samaan yhdistetään pari keskustan liepeillä olevaa asuinaluetta, joiden nykyinen joukkoliikennetarjonta ja matkustajamäärät ovat vaatimattomia. Lahden keskusta-alue on kuitenkin sen verran kompakti, että saa nähdä kuinka moni näitä harvakseltaan kulkevia pakettiautoja jaksaa odotella. Edellä mainituista keskustakohteista kävelee 5-10 minuutissa niiden väylien varteen, josta oman kaupunginosan linja kulkee. Olisivat nyt edes keskustan osuudella Paasivenkadulta Paavolaan laittaneet nämä kaksi citylinjaa yhteiselle reitille, jolloin saataisiin keskeisimmälle osuudelle 15 min vuoroväli.

Mikä on muuten linjojen 12 ja 13 kohtalo syksystä alkaen? Niiden Kiveriön ja Pyhättömän haarat lakkautettaneen, kenties jäljelle jääneet yhdistetään uudeksi linjaksi.

Linjat 12 ja 13 uudelleenohjataan. 12 kulkee syksystä lähtien vain Torin ja Ala-okeroisten väliä, mutta sen reittiin tulee pieni lisäys. Jatkossa se koukkaa Tornatorinkadulle josta edelleen Rykmentinkadun ja Hennalankadun kautta takaisin Helsingintielle. Tosin aamulla menee muutama 12B vuoro jotka eivät tätä lenkkiä tee. Sen lisäksi tällä hetkellä ajossa oleva erillinen vuoro 12R raviradalle korvataan käymällä raviradalla yhdellä.vuoroista. Sama juttu iltapäivälle.
Linja 13 taas muuttuu melkein täysin. Reitti on sama tuttu Launeen Prismalle asti, mutta syksystä lähtien 13 alkaa käyttämään Launeenkatua Uudenmaankadun sijaan. Matkakeskukselta se jatkaa Vesijärvenkatua aina Sibeliustalolle saakka josta Niemenkadun ja Aniankadun kauttta uudelle Torpinkadun parkkipaikalle rakennettavalle päätdpysäkille.
 
Takaisin
Ylös