Lahden paikallisliikenne

Lahden kaupungininsinööri on tehnyt tänään hankintapäätöksen kilpailukohteista 2 ja 4.

Kohteen 2 voitti Bus Travel Oy Reissu Ruoti ja kohteen 4 Lehtimäen Liikenne.

Kalustopisteiden perusteella Ruoti tarjosi voittamansa kohteen liikenteen kokonaan sähköbusseilla. Lehtimäenkin kohteen suoritteesta iso osa hoidetaan sähköbusseilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vaan lisätäkseni spekulaatioita heitän, että noilla seuduilla toimiva Linkkerhän on kertonut alkavansa tehdä konversiosarjoja dieselbussien muuttamiseksi sähköisiksi. Ruodin Suburban saa vähän järeämpää retrofitiä?
 
12.6.2021

KA 373 / 1*
KA 375 / 1*
KA 376 / 1*
KA 377 / 1*
KA 378 / 22
KA 379 / 22
KA 380 / 22
KA 381 / 5
KA 382 / 5

1* = sisältää 1K ja 1S, pelkkää tunnusta 1 ei nykyisellään esiinny.

Linjoilla 5 ja 22 näkyi myös dieselkalustoa.

Lahden havainnoista on myös kuvakokoelma.
 
12.6.2021

KA 373 / 1*
KA 375 / 1*
KA 376 / 1*
KA 377 / 1*
KA 378 / 22
KA 379 / 22
KA 380 / 22
KA 381 / 5
KA 382 / 5

1* = sisältää 1K ja 1S, pelkkää tunnusta 1 ei nykyisellään esiinny.

Linjoilla 5 ja 22 näkyi myös dieselkalustoa.

Lahden havainnoista on myös kuvakokoelma.
LSL-logot ja kylkinumerot noissa sähkövaunuissa on teipattu jokseenkin välinpitämättömästi. Etuoven vieressä kylkinumerot ovat osittain tummemman sinisen päällä jolloin ne eivät erotu. Kuljettajan ikkunan alla puolestaan yksilöstä riippuen numero on puoliksi mustan, puoliksi vaaleansinisen päällä. Siitäkään sitä ei oikein kunnolla erota ja lopputulos on vähintäänkin outo. Luulisi että paremminkin voisi asiat tehdä.
 
LSL-logot ja kylkinumerot noissa sähkövaunuissa on teipattu jokseenkin välinpitämättömästi. Etuoven vieressä kylkinumerot ovat osittain tummemman sinisen päällä jolloin ne eivät erotu.

No jopas. Ensimmäistä kertaa Koiviston Auton busseissa vuosikymmeniin on oikeastaan paremmin teipattu numero ovipuolella kuin ovettomalla puolella. Pitkäänhän oli aikajakso, ettei ovipuolelle edes teipattu numeroa.
 
12.6.2021

KA 373 / 1*
KA 375 / 1*
KA 376 / 1*
KA 377 / 1*
KA 378 / 22
KA 379 / 22
KA 380 / 22
KA 381 / 5
KA 382 / 5

1* = sisältää 1K ja 1S, pelkkää tunnusta 1 ei nykyisellään esiinny.

Linjoilla 5 ja 22 näkyi myös dieselkalustoa.

Lahden havainnoista on myös kuvakokoelma.

Vaihtuuko linjakilpien teksti matkan edistyessä? Muuten tulee mieleen, että uudessa ympäristökaupunkilahessa Tevi on todella tärkeä paikka. (Olin luullut sen olevan vain teknisen viraston entinen toimitalo.) Vai sulkeeko Tevin kautta ajaminen automaattisesti jonkin toisen vaihtoehdon pois?
 
Tevi on tärkeä paikka lähinnä linjan 1 busseille ja sen käyttäjille, koska Tevi korvaa nimenomaan tällä linjaparilla (siis 1K ja 1S) Kauppatorin. Ainakin Liipolan suuntaan ajettaessa Teville pysähdyttiin toistuvasti tasaamaan aikaa. Kuvailisin asiaa siis siten, että linjoilla 1K ja 1S Tevi on yhtä kuin "Keskusta". Tevin pohjoisen suunnan pysäkkiä käyttää aika monikin linja, myös muutamat Kauppatorin kautta kulkevat linjat.

Minun nähdäkseni linjakilpien määränpääteksti ei päivity matkan edetessä. Ei ainakaan edellä käsitellyillä linjoilla. Varsin monessa kuvassa kilvessä esiintyy paikka, joka on kuvaustilanteeseen mennessä jäänyt jo taakse.
 
LSL-logot ja kylkinumerot noissa sähkövaunuissa on teipattu jokseenkin välinpitämättömästi. Etuoven vieressä kylkinumerot ovat osittain tummemman sinisen päällä jolloin ne eivät erotu. Kuljettajan ikkunan alla puolestaan yksilöstä riippuen numero on puoliksi mustan, puoliksi vaaleansinisen päällä. Siitäkään sitä ei oikein kunnolla erota ja lopputulos on vähintäänkin outo. Luulisi että paremminkin voisi asiat tehdä.

Tuo laajempi musta alue (vrt. diesel-VDL:ään) aikaansaa tämän vasemmalla sivulla. Toki sähköbusseissa olisi voinut käyttää valkoista teippiä, kuten diesel-VDL:n oikealla puolella, jolloin molemmat ongelmat olisi ratkenneet.

Tevi on tärkeä paikka lähinnä linjan 1 busseille ja sen käyttäjille, koska Tevi korvaa nimenomaan tällä linjaparilla (siis 1K ja 1S) Kauppatorin. Ainakin Liipolan suuntaan ajettaessa Teville pysähdyttiin toistuvasti tasaamaan aikaa. Kuvailisin asiaa siis siten, että linjoilla 1K ja 1S Tevi on yhtä kuin "Keskusta". Tevin pohjoisen suunnan pysäkkiä käyttää aika monikin linja, myös muutamat Kauppatorin kautta kulkevat linjat.

Minun nähdäkseni linjakilpien määränpääteksti ei päivity matkan edetessä. Ei ainakaan edellä käsitellyillä linjoilla. Varsin monessa kuvassa kilvessä esiintyy paikka, joka on kuvaustilanteeseen mennessä jäänyt jo taakse.

Mukkulankadun remontin vuoksi linja 1 ajaa Teville, ei torille. Normaalitilanteessa, ja toki nytkin, linja 13 kulkee suoraan Vesijärvenkatua Tevin pysäkin kautta. Aikaa nämä molemmat tasaavat etelään Tevillä ja pohjoiseen Matkakeskuksen A-pysäkillä, johtuen Tevin pohjoisen suunnan pysäkin vilkkaudesta.

Linjakilvet ovat koko matkan samat, jos ei niitä manuaalisesti vaihda.
 
Sitä vähän mietin, aiheuttaako Mukkulankadun remontti niin suuren hidastuksen ykköselle, että siksi Kauppatorin suhteen joudutaan ajamaan oikoreittiä. Sinänsä pitäisi olla mahdollista linjata ykkönen samalla tavoin kuin esimerkiksi 22 (joka kulkee Kauppatorin kautta, pohjoiseen mennessä sen lisäksi Tevinkin kautta).
 
Mutta 22 kulkee Niemenkatua eikä Mukkulankatua ja siksi tuo torin kierto sopii sen aikatauluun.
 
Linjalle 22 ei tosiaan ole vaikutusta tuosta työmaasta, kun se ei aja Mukkulankatua.

Sama tilanne oli ennen kesäaikatauluja: 31 ja 32 ajoivat poikkeusreittiä, 21 ei.
 
Ja tuon työmaan vaikutus on kaikesta päätelleen hidastava, ja siksi Mukkulankadun linjoja on työmaan ajaksi nopeutettu jättämällä Kauppatorin kierros pois.
 
Miksi Lahden sähkö Citeoissa on virroitin katolla ja Kuopion ei? Miksi erilainen lataustapa?

Erilainen lataustapa, Kuopion vastaavat ladataan käsittääkseni töpselistä jonka paikka oli muistaakseni auton oikealla sivulla.

Lahdesta muuttaneet numeroilla #210 ja #211 olevat Citeat Kuopion Liikenteen laivueeseen. Ilmeisesti korvaamaan poistuneita katuri-Kabusseja.
 
Takaisin
Ylös