Lahden paikallisliikenne

Sen sijaan nyt talviaikatauluun 2021–2022 tehtiin oikein järkevä muutos, kun linjan 42 reitti jatketaan Padasjoen linja-autoasemalta ABC:lle asti. Helpottaa esimerkiksi iäkkäämmän väestön asiointireissuja, kun pääsee bussilla suoraan Padasjoen kauppakeskittymän luokse.
Tällaista en huomannutkaan. Erittäin hyvä muutos myös kuljettajille, onhan ABC huomattavasti fiksumpi taukopaikkanakin.
 
19.11. liikkui pitkästä aikaa Lehtimäen telikalustoa kaupunkiliikenteessä, kun auto 69 ajeli linjalla 13.
 
YLE: Vessapula pakottaa bussikuskit ajamaan kupla otsassa – pääluottamushenkilö: "Muutama kuljettaja on joutunut jopa lopettamaan työuransa".
Vessapula hiertää linja-auton kuljettajia eri puolilla Suomea. Tarpeilla käydään jopa puskassa. Lahdessa on syntynyt kiista, onko vastuu käymälöistä liikennöitsijöillä vai kaupungilla.


https://yle.fi/uutiset/3-12222137
 
Samaa wc-ongelmaa on ympäri Suomea kun vastuuta asiasta pallotellaan tilaajan ja liikennöitsijöiden välillä. Ei liikennöitsijän kannata vessoja rakentaa kun liikenne on kilpailutettu niin muutaman vuoden kuluttua linjaa ajaakin eri firma. HSL taitaa olla ainoa tilaaja joka hoitaa wc-asiat edes jotenkin mallikkaasti? Uutinen kertoo lähinnä sen että kuinka paljon (vähän) tilaajaorganisaatiot välittää kuljettajista. Lahden joukkoliikennejohtajan vastaus on tyypillistä virkamiehen diipadaapaa jolla siirretään vastuuta. Kai se nyt liikenteen tilaaja tietää missä linjojen päätepysäkit on.
 
Lahteen tulee kesällä 2022 uusia Scanian täysisähköisiä paikallisbusseja Reissu Ruodille. Autojen rakennus on jo kovassa vauhdissa Puolan tehtaalla, ja ensimmäinen on päässyt kuvaan: http://phototrans.eu/14,1130979,0,Scania_CLF_C_250E_B4x2EI_BEV_G03_00P09.html

On kyllä komee kania täytyy sanoa. Ehdottomasti hienompi kuin vanha Citywide, joka ainakin omaan makuun muistutti turhan paljon vanhaa Omnilinkiä ja Omnicityä. Tää uusi Citywidehän on nyt korvannut Scanian mallistossa vanhan Citywiden lisäksi myös isoveli Suburbanin, joten voi hyvinkin olla että tää uusi CW saa Suomessakin lähiaikoina positiivisen vastaanoton eikä mee varmaan enää kauaa ennen kuin näitä alkaa näkymään myös HSL-alueella. Eikä mee varmaan enää montaa vuotta ennen kuin uuden Citywiden bongaaminen Suomessa on yhtä helppoa kuin legendaarisen Lahti Scalan (ellei jopa vielä helpompaa Scalojen vanhetessa ja poistuessa).
 
On kyllä komee kania täytyy sanoa. Ehdottomasti hienompi kuin vanha Citywide, joka ainakin omaan makuun muistutti turhan paljon vanhaa Omnilinkiä ja Omnicityä. Tää uusi Citywidehän on nyt korvannut Scanian mallistossa vanhan Citywiden lisäksi myös isoveli Suburbanin, joten voi hyvinkin olla että tää uusi CW saa Suomessakin lähiaikoina positiivisen vastaanoton eikä mee varmaan enää kauaa ennen kuin näitä alkaa näkymään myös HSL-alueella. Eikä mee varmaan enää montaa vuotta ennen kuin uuden Citywiden bongaaminen Suomessa on yhtä helppoa kuin legendaarisen Lahti Scalan (ellei jopa vielä helpompaa Scalojen vanhetessa ja poistuessa).

Scaniassa on melko pienet akut. Sille pitäisi tehdä täysin omat ajosarjat, eikä sillä voisi korvata koko päiväksi muita sähköbusseja. Pienen akkupaketin ja sitä myötä pienemmän hinnan takia se sopisi vain hyvin kohdennetuihin liikennöintikohteisiin eli tuskin valtaa HSL-aluetta Scalan tavoin vielä lähivuosina.

Scania lähtee selvästi takamatkalta tähän leikkiin, mutta jos muilla merkeillä kaluston laatu tai korjaamotoiminta tökkii, niin siinä on Scanian mahdollisuus hypätä junan kyytiin.
 
Scaniassa on melko pienet akut. Sille pitäisi tehdä täysin omat ajosarjat, eikä sillä voisi korvata koko päiväksi muita sähköbusseja. Pienen akkupaketin ja sitä myötä pienemmän hinnan takia se sopisi vain hyvin kohdennetuihin liikennöintikohteisiin eli tuskin valtaa HSL-aluetta Scalan tavoin vielä lähivuosina.

Scania lähtee selvästi takamatkalta tähän leikkiin, mutta jos muilla merkeillä kaluston laatu tai korjaamotoiminta tökkii, niin siinä on Scanian mahdollisuus hypätä junan kyytiin.

Koskeeko toi siis uuden Citywiden kaikkia sähköversioita oli sitten pätkä, teli tai nivel?

---------- Viestit yhdistetty klo 13:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:46 ----------

Lahteen tulee kesällä 2022 uusia Scanian täysisähköisiä paikallisbusseja Reissu Ruodille. Autojen rakennus on jo kovassa vauhdissa Puolan tehtaalla, ja ensimmäinen on päässyt kuvaan: http://phototrans.eu/14,1130979,0,Scania_CLF_C_250E_B4x2EI_BEV_G03_00P09.html

Montako niitä tulee?
 
6 kappaletta kaiketi. kohteisiin tarvitaan 9 autoa joten ilmeisesti 4 sähköscalaa konvertoidaan myös joista yksi on varalla.
 
6 kappaletta kaiketi. kohteisiin tarvitaan 9 autoa joten ilmeisesti 4 sähköscalaa konvertoidaan myös joista yksi on varalla.

Voisiko tätä konvertointia tehdä myös muihin linja-autoihin? Esim Volvo 8900LE, Scania Citywide Suburban sekä VDL Citeaan. Lähinnä sillä että jos on halvempaa kuin uusi sähkö bussi niin sillähän saisi tehtyä "säästöä".
 
Toivottavasti LSL puuttuu väritykseen. Mustan määrä on liian suuri.
Eiköhän nykyinen LSL-väritys tule uusiinkiin busseihin.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:47 ----------

Scaniassa on melko pienet akut. Sille pitäisi tehdä täysin omat ajosarjat, eikä sillä voisi korvata koko päiväksi muita sähköbusseja. Pienen akkupaketin ja sitä myötä pienemmän hinnan takia se sopisi vain hyvin kohdennetuihin liikennöintikohteisiin eli tuskin valtaa HSL-aluetta Scalan tavoin vielä lähivuosina.
Akkujen kokoa minäkin ihmettelin kuvan perusteella.

Scania lähtee selvästi takamatkalta tähän leikkiin, mutta jos muilla merkeillä kaluston laatu tai korjaamotoiminta tökkii, niin siinä on Scanian mahdollisuus hypätä junan kyytiin.
Kaikki LSL-alueen liikennöitsijät ei aja Scanioilla, valitettavasti, mutta epäilemättä niitä on kaikilla ainakin ollut. Voisiko olettaa, että vastaavasti korjaamoasiantuntemusta on kaikilla toimijoilla jäljellä?

Mitenkä mahtaa olla kalustohankinnat muulla kolmella yhtiöllä?
 
Takaisin
Ylös