Lahteen raitiovaunuliikenne?

Norrköping taitaa olla laskentatavasta riippuen väkiluvultaan Lahtea pienempi, mutta tosin ilmeisesti tuntuvasti tiheämpi

Ruotsissa suuret kuntaliitokset toteutettiin jo 1970-luvun alussa. Norrköpingin kaupunki ja ympäristökunnat liitettiin Norrköping kunnaksi. Norrköpingin kunnassa asukkaita on n. 130.000, as.tiheys n. 86 per neliökm. Kunnan asukkaista kaksi kolmasosaa asuu keskustaajamassa (suunnilleen entinen Norrköpingin kaupunki). Asukasmäärä keskustaajamassa on n. 83.500 ja as.tiheys n. 2400 per neliökm. Vastaava asukasmäärä vuonna 1970 oli n. 91.000, eli hieman on väkiluku taantunut.

Lahdessa voisi olla tilausta kahdelle pikaratikkalinjalle. Länsi-itä -suunnan linja voisi kulkea reittiä Hollolan Salpakangas-Keskussairaala-Jalkaranta-tori-Möysä-Tonttila-Hiekkanummen suunta (vaihtoehtoina tai vaikeusasteina useampi idän pussinperä). Etelä-pohjoissuunnassa ajettaisiin Patoniitty/Patomäki-Liipola-asema-tori-Niemen/Kivimaan välisen alueen halki-Mukkula-Kilpiäinen.

Duoratikalla Loviisan suuntaan ei kylläkään saavutettaisi Lahdessa (tai edes Orimattilassakaan) suuria etuja. Ratalinja Loviisaan saakka näkyy kulkevan melko harvaan asutulla alueella. Niin Orimattilan kuin muutkin asemanseudut ovat melko syrjässä kirkonkylien ytimistä. Matkustajavirta lienee liian ohut esimerkiksi kiskobussi (Dm12) -yhteydelle Loviisa-Lahti?
 
Itse kannatan keskustassa puikkelehtivaa ratikkaa, joka menee sieltä täältä ja pikaratikkalinjat voisivat mennä keskustan ulkopuolella.

http://jlf.fi/members/1748-lahden-seutu/albums/17-jotain/61/

Innostuin piirtämään Lahden keskustan mahdollisen ratikkalinjakartan :D ja mielikuvitus sai suuren vallan, joten linjoja tuli aika paljon...voisihan tälläinen toimiakkin, onhan keskustan pinta-ala 5km2 ja asukkaita 20 246 Lahden tilastopalvelun mukaan. Väestöntiheys 4049,2as./km2 tuolla kuvatulla alueella, mutta linjoja on kyllä aivan liikaa.
 
Vielä lisäisen sen, että jos tuon minun keskusta suunnitelman+muut pikaraitiotiet Salpakankaalle jne. toteuttaisi, niin se tulisi maksamaan ties mitä+ katuparkkeeraus jouduttaisi poistamaan keskustassa=joiduttaisi tekemään paljon parkkihalleja. Ja hinta nousisi vain lisää. Mutta voisihan Lahdesta tehdä ainutlaatuisen ratikkakaupungin, toisi varmaan lisää asukkaitakin kivasti, jos tälläinen toteutuisi. Ei tuo minun suunnitelmani varmaan kannattava olisi, joutaisi kyllä poistaakkin joitain linjoja tuolta, että siitä voisi tulla kannattava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kannattaisi ehkä ensin oikeasti miettiä, mistä suunnista tulisi riittäviä liikennevirtoja, että raitiotielle voisi olla jotain todellista pohjaa. Laitoin jo linkit Lahden tilastoihin; niistä voisi katsoa millä alueilla on eniten väkeä.

Kuten edellä todettiin, Lahden väestöpohjalla ehkä 2-3 keskustan läpi kulkevalle linjalle tyyliin lähiö 1 - lähiö 2 - keskusta - lähiö 3 - lähiö 4 voisi olla pohjaa.

Kannattaisi myös miettiä parin Lahden kokoluokan kaupungin raitiotiekarttaa ja suhteuttaa niihin.
Linkkejä:
Norrköpingin kaupunkilinjat, raitiotie vihreällä
Mulhousen raitiotie, linjat 1, 2, 3 raitioteitä

Nämä linjat ovat nykyaikaisia, lähiöihin saakka ulottuvia raitioteitä.

Lahdessa keskustaan rajoittuva raitiotie ei ole lainkaan toteuttamiskelpoinen ajatus.
 
Eihän tuo raitiolinja rajoittuisikaan keskustaan, vaan se menisi Hollolaan, Ahtialaan ja Renkomäkeen päin, mutta tuo karttakuva mihin piirtelin noita linjoita oli vain keskustan mahd. ratikkalinja kartta, jossa oli todellakin liikaa noita väyliä.
 

Nämähän on hienoja! Tuolta kun valitsee Väestö -> Väkiluku ja ikärakenne, niin saa ulos jokaisen pienen punaisella rajatun alueen asukasmäärän. Jos tuolla jaksaa riittävän kauan leikkiä, saa aika hyvän kartan Lahden väestötiheydestä. Sen avulla linjojen piirtely onkin sitten helpompaa.

Esimerkiksi 620 Patoniitty on 1107 asukasta ja viereinen 622 Patomäki 1083 asukasta. Siitä 610 Launeen kautta (1967 as.) ruutuun 603 Asemantausta (2710 as.) ja sitten ollaankin ruutukaava-alueella. Linnuntietä 4,5 km keskustaan. Tällä voisi niukin naukin päästä 2000 as / km2.
 
Jos liitteestä haluaa jotakin ymmärtää, niin saa hetken aikaa miettiä... Mikon linkkaama tilastoaluekartta vierelle ja kuvitellut ratikkalinjat kunkin tilastoalueen keskelle. Käytännössä homma kaatuu siihen, että lähiöiden katuverkko on aivan onneton, eli linjoja ei pysty vetämään asutuksen kannalta keskeisesti. Mutta jos pystyisi, niin linja 1+2 vaikuttaisi kyllä toteuttamiskelpoiselta.
 

Liitetiedostot

  • Lahden haaveratikka.jpg
    Lahden haaveratikka.jpg
    60.8 KB · Lukukerrat: 564
Jos liitteestä haluaa jotakin ymmärtää, niin saa hetken aikaa miettiä... Mikon linkkaama tilastoaluekartta vierelle ja kuvitellut ratikkalinjat kunkin tilastoalueen keskelle. Käytännössä homma kaatuu siihen, että lähiöiden katuverkko on aivan onneton, eli linjoja ei pysty vetämään asutuksen kannalta keskeisesti. Mutta jos pystyisi, niin linja 1+2 vaikuttaisi kyllä toteuttamiskelpoiselta.

Taisin jotenkin ymmärtää tuon kartan, ihan kiva, mutta lahtelaiset tuntuvat olevan niin uunoja etteivät he halua ratikkaa rupesin kyselemään..huoh tekis mieli muuttaa pois tältä kehitymättömältä alueelta. Niin ja katuverkko on todellakin onneton, mutta itse onnistuin väsäämään jonkinlaisen kartan taas, mutta liekkö siinä myn ideaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pari pointtia:
- Lahdessa ei liene pakko kulkea aina nykyistä katuverkkoa pitkin. Karttapalveluista varmaan löytyy ilmakuvia tms. tarkempia karttoja, joiden perusteella voi arvioida
- Ottakaa huomioon isommat vireillä olevat rakentamisalueet ja kaavat. Ne voivat lisätä joidenkin suuntien väestöpohjaa selvästi.

Haaveratikka-kartta osoittaa, että jonkinlaista pohjaa on, mutta suunnat pitäisi kyllä pystyä palvelemaan yhdellä linjalla, ei kahdella tai lenkeillä. Sellaisenaan tuo linjasto toimisi ehkä 10 minuutin välein kulkevana runkobussina.

---------- Viesti lisätty kello 10:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:08 ----------

Pari pointtia vielä:
- Moottoritien itäpuolelle on rakenteilla hyvinkin suuri uusi asuntoalue; en nyt muista nimeä. Se muuttaa itäsuunnan kannattavuutta oleellisesti.
- Usein olisi varmaan viisasta valita kahden linjan tai lenkin suunnista vahvempi eli keskeisemmin maankäytössä kulkeva raitiotieksi ja tyytyä toisella bussiin.
 
Taisin jotenkin ymmärtää tuon kartan, ihan kiva, mutta lahtelaiset tuntuvat olevan niin uunoja etteivät he halua ratikkaa rupesin kyselemään..huoh tekis mieli muuttaa pois tältä kehitymättömältä alueelta. Niin ja katuverkko on todellakin onneton, mutta itse onnistuin väsäämään jonkinlaisen kartan taas, mutta liekkö siinä myn ideaa.
Ainakin lähes puolet valtuustosta on asiasta kiinnostunut, kts. http://www.vihreatehdokkaat.fi/saara.vauramo/?page_id=61
 
Ja kirjoittelempa vielä tähän, että Lahden Vasemmisto tukee kuulema Lahti-Heinola radan junaliikenteen aloittamista, samalla on puhuttu Loviisan radan junaliikenteen eli Orimattilaan menevän liikenteen aloittamisesta. Mikkeli toimii kiistakapulana Savon radassa, Lahti-JKL rata kaatui siihen, että kummalta puolelta se tehtäisi ja Matkakeskusta on suunniteltu, arvioitu hinta 30-40 milj. (karkea arvio) Radan päälle tulisi esim. katos/pergola, maanalainen bussiterminaali kuten Kampissa, matkakeskus sijaitsisi Vesijärvenkadun itäpuolella. Kyselin myöskin Lahden Kaupungilta ratikkaliikenteen aloittamisesta, linja Mukkulasta Renkomäkeen maksaisi about 100 milj. euroa.
 
Kyselin myöskin Lahden Kaupungilta ratikkaliikenteen aloittamisesta, linja Mukkulasta Renkomäkeen maksaisi about 100 milj. euroa.

Onko tämä summa tullut kaupungin taholta? Onko Lahdessa tehty jonkinlaista selvitystä raitioliikenteestä? Olisi mukava nähdä, jos jotain on. Vaikkapa vaan alustavia hahmotelmia. Keneltä näistä voisi kysyä?
 
Onko tämä summa tullut kaupungin taholta? Onko Lahdessa tehty jonkinlaista selvitystä raitioliikenteestä? Olisi mukava nähdä, jos jotain on. Vaikkapa vaan alustavia hahmotelmia. Keneltä näistä voisi kysyä?

On tehty selvityksiä ja tulos: liian kallista. Itse lähetin sähköpostia kaupungille ja tällainen vastaus tuli:

''Hei !

Ratikkaliikenteen toteuttamista on alustavasti tutkittu useamman kerran,
viimeksi Päijät-Hämeen joukkoliikennesuunnitelmaa laadittaessa.
Suunnitelma löytyy kaupungin nettisivuilta etusivun Osallistu ja
vaikuta-kuplan takaa. Ongelmana on suuret perustamiskustannukset,
esimerkiksi Liipola-Mukkula-linjan käynnistäminen edellyttää 100-170 m?:n
euron perusinvestointia ja 3.2 m?:n vuosittaisia käyttökustannuksia.''

Kaivoin tuon viestin esiin :D Näistä voi kysellä:

Liikenneinsinööri Matti Hoikkanen
Lahden tekninen ja ympäristötoimiala
Kunnallistekniikka
Vesijärvenkatu 11 C 4.krs
PL 126 15141 LAHTI
Puh. 03 - 814 2428
Fax 03 - 814 2153
Email: matti.hoikkanen@lahti.fi
 
Päijät-Hämeen joukkoliikennesuunnitelmaa on laadittu tänä vuonna. Linkki löytyi ainakin Orimattilan sivuilta, ks. alla.

Päijät-hämeen joukkoliikennesuunnitelma

Raitiovaunuliikennettä on hyvin lyhyesti tarkasteltu Turun kustannusten perusteella sivuilla 133-134.

En pidä sinällään mahdottomana raitiovaunuliikennettä esimerkiksi Lahdessa, mutta ensisijaista nyt olisi kyllä saada bussiliikenne niin hyväksi kuin bussiliikenteen voi saada. Sitten, kun 10 minuutin vuorovälillä liikennöivät telibussit ovat täynnä, voi miettiä ovatko raiteet tarpeen.
 
Takaisin
Ylös