Norrköping taitaa olla laskentatavasta riippuen väkiluvultaan Lahtea pienempi, mutta tosin ilmeisesti tuntuvasti tiheämpi
Ruotsissa suuret kuntaliitokset toteutettiin jo 1970-luvun alussa. Norrköpingin kaupunki ja ympäristökunnat liitettiin Norrköping kunnaksi. Norrköpingin kunnassa asukkaita on n. 130.000, as.tiheys n. 86 per neliökm. Kunnan asukkaista kaksi kolmasosaa asuu keskustaajamassa (suunnilleen entinen Norrköpingin kaupunki). Asukasmäärä keskustaajamassa on n. 83.500 ja as.tiheys n. 2400 per neliökm. Vastaava asukasmäärä vuonna 1970 oli n. 91.000, eli hieman on väkiluku taantunut.
Lahdessa voisi olla tilausta kahdelle pikaratikkalinjalle. Länsi-itä -suunnan linja voisi kulkea reittiä Hollolan Salpakangas-Keskussairaala-Jalkaranta-tori-Möysä-Tonttila-Hiekkanummen suunta (vaihtoehtoina tai vaikeusasteina useampi idän pussinperä). Etelä-pohjoissuunnassa ajettaisiin Patoniitty/Patomäki-Liipola-asema-tori-Niemen/Kivimaan välisen alueen halki-Mukkula-Kilpiäinen.
Duoratikalla Loviisan suuntaan ei kylläkään saavutettaisi Lahdessa (tai edes Orimattilassakaan) suuria etuja. Ratalinja Loviisaan saakka näkyy kulkevan melko harvaan asutulla alueella. Niin Orimattilan kuin muutkin asemanseudut ovat melko syrjässä kirkonkylien ytimistä. Matkustajavirta lienee liian ohut esimerkiksi kiskobussi (Dm12) -yhteydelle Loviisa-Lahti?