Lahteen raitiovaunuliikenne?

Muutama huomio suunnitelman raitiotieosuudesta:
Päijät-hämeen joukkoliikennesuunnitelma sanoi:
Pienimpiä raitioliikennekaupunkeja Euroopassa ovat Heidelberg ja Innsbruck.
MITÄ? Nämä ovat merkittävästi yli 100.000 asukkaan kaupunkeja kun Saksasta ja Itävallasta löytyy ainakin parisenkymmentä pienempää jossa raitiotie. Ja muista Euroopan maista toinen mokoma. Heidelberg ei edes ole oikeastaan täysin itsenäinen järjestelmä vaan osa Mannheimin ja Ludwigshafenin suurempaa kokonaisuutta ja metropolialuetta. Syntyy aikalailla väärä kuva jos sanotaan kuten yllä.

Mitä tulee varikon kustannuksiin:
Miten varikko voi maksaa saman verran riippumatta koosta? Kustannukset samat kuin Turussa vaikka vaunujen määrä murto-osa. Toki jotkut kustannukset kiinteitä, mutta jo varikon raidepituuden pieneminen merkitsee jotain.
No alla toki kaikesta vapauttava lause:
Päijät-hämeen joukkoliikennesuunnitelma sanoi:
Investointikustannukset on seuraavassa arvioitu Turun selvityksen pohjalta, eikä
niiden soveltuvuutta Lahteen ole lainkaan arvioitu.
 
Päijät-Hämeen joukkoliikennesuunnitelmaa on laadittu tänä vuonna. Linkki löytyi ainakin Orimattilan sivuilta, ks. alla.

Päijät-hämeen joukkoliikennesuunnitelma

Raitiovaunuliikennettä on hyvin lyhyesti tarkasteltu Turun kustannusten perusteella sivuilla 133-134.

En pidä sinällään mahdottomana raitiovaunuliikennettä esimerkiksi Lahdessa, mutta ensisijaista nyt olisi kyllä saada bussiliikenne niin hyväksi kuin bussiliikenteen voi saada. Sitten, kun 10 minuutin vuorovälillä liikennöivät telibussit ovat täynnä, voi miettiä ovatko raiteet tarpeen.

Hehhe, busseja ei saada ikinä täyteen ennen kuin luovutaan niistä ryöstöhinnoista, mitä nyt on.

Kertamaksu: 0-6km = 3,10€ ja 6-12km = 3,70€
 
On tehty selvityksiä ja tulos: liian kallista.

Kiitos tiedosta, tämä oli minulle aivan uutta. Täytyy tutustua selvitykseen.

En ihmettele, että investointi on tuolla väestöpohjalla liian kallis. Kallishan se on suuremmillekin kaupungeille. Toivotaan, että valtio kustantaisi jatkossa osan.
 
Oma pikainen harjoitelmani näyttää tältä. Ei tilastodataa, ei nykyistä linjastoa, täysin puhtaalta pöydältä satelliittikuvan perusteella tarkasteltuna. Parempi oikeastaan näin, ja tarvittaessa korjata jälkeenpäin, jotta saa ennakkoluulottomia reittejä.

---------- Viesti lisätty kello 10:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:06 ----------

…ja näköjään intuitioni ei ollut väärässä, linjasin reitit Lahden tiiveimmin asuttujen tai muuten paljon matkatuotoksia luovien alueiden halki. :cool:
 
Hmm...ihan hyviä nuo reitit periaatteessa...itse en jaksa nyt ruveta mitään reittejä kartoille piirtelemään :p Mutta jos otetaan suunnitelma mahdollisimman laajasti: Hollola-Lahti-Nastola, Asikkala-Lahti-Orimattila ja Lahti-Heinola.

---------- Viesti lisätty kello 13:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:04 ----------

Oma pikainen harjoitelmani näyttää tältä. Ei tilastodataa, ei nykyistä linjastoa, täysin puhtaalta pöydältä satelliittikuvan perusteella tarkasteltuna. Parempi oikeastaan näin, ja tarvittaessa korjata jälkeenpäin, jotta saa ennakkoluulottomia reittejä.

---------- Viesti lisätty kello 10:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:06 ----------

…ja näköjään intuitioni ei ollut väärässä, linjasin reitit Lahden tiiveimmin asuttujen tai muuten paljon matkatuotoksia luovien alueiden halki. :cool:

Tuo Salpakangas-Lahti linja aika hyvä...mutta Rautatieasema-Rautatienkadulle sanoisin ei...jos otetaan huomioon tulevaisuuden suunnitelmat, eli matkakeskus tulee Vesijärvenkadun itäpuolelle niin....ja keskustasta aiotaan tehdä autoton eli keskustatunneli tulisi, niin ratikkalinja voisi mennä Matkakeskus-Vesijärvenkatu, Kauppakatu-Sibeliustalo ei myöskään käy, koska siinä välillä on kerrostaloja :D Kääntäisin tuon reitin Kauppakadulta Sammonkadulle, siitä Vesijärvenkadulle ja suoraan Sibeliustalolle. Tuo Salpakangas-Lahti reitti voisi loppuvaiheessa siirtyä Hollolankadulle eli kääntyä suoraan keskustaan meneväksi, tosin jos radanvarsi suunnitellaan täyteen kaupallisia palveluita, asuinrakennuksia niin...tuo suora linja Lahden Stadionilta-Vesijärvi-Sibeliustalo on täydellinen! Lisäisin tuohon vielä linjan tulevalta? matkakeskukselta Etelä-Lahteen (markettialueille) ja siitä Orimattilaan. Ja sitten linja Keskusta-Karjalankatu-Kauppakeskus Karisma-Ahtiala --> Heinolaan. Kauppakeskus Karismasta linja Karistoon ja siitä Nastolaan. Lahden keskustasta vielä linja Asikkalan Vääksyyn niin...

---------- Viesti lisätty kello 13:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:22 ----------

Jos tähän haluaisi lähtee nyt vaikka siitä että se perusrunko on nykyinen (tavara)rataverkko, ja sen lisäksi kiskot Aleksanterinkadulle eli ihan keskustaan, mahdollisesti vähän pidemmällekin. Eli TramTrainia, hyvin pikainen viritys rataverkosta, http://maps.google.fi/maps/ms?msid=209650463155016147313.0004b0075c74c8a802039&msa=0

Ahtiala linjaa jatkaisin Heinolaan ja se lähtisi suoraan keskustasta Aleksanterinkatu-Karjalankatu-Ahtialantie ja sitten Järvenpää, mutta tuo sinunkin ihan hyvä. Orimattilaan menevän linjan vaihtaisin Etelä-Lahden kautta meneväksi markettialueiden vuoksi, Nastolaan menevä linja hyvä, mutta tuosta Järvenpään kohdalta jatkaisin vielä Kariston kautta Nastolaan, Salpakangas-PHKS-Keskusta linja välttämätön, Asikkalaan linja?, entä Sibeliustalo? Tuohon tavaralinjaan en ota kantaa.
 
Hmm...ihan hyviä nuo reitit periaatteessa...itse en jaksa nyt ruveta mitään reittejä kartoille piirtelemään :p Mutta jos otetaan suunnitelma mahdollisimman laajasti: Hollola-Lahti-Nastola, Asikkala-Lahti-Orimattila ja Lahti-Heinola.

Ahtiala linjaa jatkaisin Heinolaan ja se lähtisi suoraan keskustasta Aleksanterinkatu-Karjalankatu-Ahtialantie ja sitten Järvenpää, mutta tuo sinunkin ihan hyvä. Orimattilaan menevän linjan vaihtaisin Etelä-Lahden kautta meneväksi markettialueiden vuoksi, Nastolaan menevä linja hyvä, mutta tuosta Järvenpään kohdalta jatkaisin vielä Kariston kautta Nastolaan, Salpakangas-PHKS-Keskusta linja välttämätön, Asikkalaan linja?, entä Sibeliustalo? Tuohon tavaralinjaan en ota kantaa.
Tässä on nyt semmoinen käytännön yksityiskohta että Orimattilaan ja Nastolaan menee sähköistetty rata jolle minun käsittääkseni mahtuisi vaikka pari TramTrain vuoroa väliin, eli infra ei maksa juuri mitään. Heinolan radasta en oikein tiedä, mutta tuo mutka Rautatiasemalta rannan kautta Aleksanterinkadulle on olennainen, yhdistää aseman, rannan ja kaupungin keskustan rataverkkoon. Lisäsin vielä vihreällä karttaan yhden ajatuksentyngän phjoiseen päin että näyttää enemmän verkolta. Tuo on siis ratikkarataverkko, linjasto on eri asia.

Jos ne vanhat tavararadat on liikennöintikelpoisia niin niiden käyttö ei vaadi kuin sähköistyksen kun kyseessä on ratikka. Olisiko jotain puolisen milliä kilometri. Sikäli kun ne ovat järkevässä paikassa asutukseen nähden niin hienoa, ja jos ei niin niiden varren joutomaata voi kaavoittaa kiinteistöksi.
 
Tässä on nyt semmoinen käytännön yksityiskohta että Orimattilaan ja Nastolaan menee sähköistetty rata jolle minun käsittääkseni mahtuisi vaikka pari TramTrain vuoroa väliin, eli infra ei maksa juuri mitään.

Jaa, että sähköistetty rata Orimattilassa. Juna vaan ei pysähdy Hennassa (oikorata), vaikka Orimattilan kaupunki sitä kuinka toivoo. Lahti-Loviisa rata, joka menee Orimattilan taajamassa, ei ainakaan tänään ollut vielä sähköistetty.
 
Jaa, että sähköistetty rata Orimattilassa. Juna vaan ei pysähdy Hennassa (oikorata), vaikka Orimattilan kaupunki sitä kuinka toivoo. Lahti-Loviisa rata, joka menee Orimattilan taajamassa, ei ainakaan tänään ollut vielä sähköistetty.
Ja olinpa sitten väärässä, kuvittelin että olisi sähköistetty.
 

Linkin takaa paljastuu eri osapuolten (kuntien, liikennöitsijöiden jne) lausuntoja kyseisestä joukkoliikennesuunnitelmasta. Löytyyköhän itse suunnitelmaa netistä?

Lahteen suunniteltiin jo vuonna 1916 raitioteitä. Silloin kaavailtiin linjaa rautatieasemalta Jalkarantaan sekä (ilmeisesti kesä)linjaa haarautuen Vesijärven satamaan. Maailmansota ja asukasmäärän vähäisyys kaatoivat suunnitelman silloin.

Viitisen vuotta sitten hahmottelin johdinautolinjaston Lahden "laatukäytävälinjoihin" (kaikilla arkipäivisin 20 min vuoroväli) tukeutuen. Tilanne on sittemmin muuttunut, että linja 32:n liikennöintiä on heikennetty 30 min vuoroväliin. Vaikka Jalkarannan suunnalle ajetaan tiheästi, ei sitä suunnitelmassa silloin ollut. Jalkaranta-***kankare -suunnalla ajetaan linjoilla 1, 2, 71-73 noin 5-7 kertaa tunnissa. Näin ollen Liipola - Jalkaranta - Korpikankare taitaisi olla paras ehdokas ensimmäiseksi ratikkalinjaksi. Jos vuoden 1916 suunnitelma olisi toteutunut, niin silloista päälinjaa olisi vain tarvinnut jatkaa molemmista päistään.
 
No heitän tämän nyt tännekin...

''Tekniikka tulee vaikuttamaan pysäköinti- ja joukkoliikenneratkaisuihin. Esimerkiksi
Uppsalassa kokeillaan ilmassa kulkevaa raitiovaunua. Ilmassa kulkeva raitiovaunu
on kooltaan yhtä suuri kuin tavallinen henkilöauto. Raitiovaunu kulkee noin 2
metriä maan yläpuolella ja sen kuljettamiseen ei tarvita henkilökuntaa. Jokainen
matkustaja näppäilee odotuspaikan tietopäätteelle kohteen mihin on menossa.
Vaunuissa oleva erityinen tietokone varmistaa, että vaunu pysähtyy niille
pysäkeille, mihin matkustajat ovat halunneet matkata.'' :eek:

http://www4.lahti.fi/valtuusto/Lahden keskustan liikenneideointi_uusi.pdf
 
No heitän tämän nyt tännekin...
Raidetakseista on oma ketjukin: http://jlf.fi/f20/229-raidetaksi-ja-automaattiautot-kuvitelmaa/
Enkä nimittäisi näitä ilmassa kulkeviksi raitiovaunuiksi. Vaikka onkin hauska havaita, että ratikalla on niin hyvä brändi, että sillä nimitetään jo näitäkin.

Jos nyt ennakkoluulottomasti ajattelen, niin mikäli tuollainen henkilökuljetin pystytään rakentamaan toisella periaatteella ja kustannuksilla kuin ilmaratametro, niin sillä voi olla sijansa siellä, missä edes bussiliikenteelle ei ole edellytyksiä, mutta maankäyttö on suppealla alueella kumminkin tiheää niin, että rata kannattaa tehdä. Suomessa on firma, joka suunnittelee näitä lähtien vuoristoratojen rakenneperiaatteista, mikä on minusta fiksu ajatus. Mitään konkreettista ei vielä missään ole, mutta lähtökohta on aivan toinen kuin millään tähänastisella raidetaksilla.

Muuten Lahdesta ja monista Suomen kaupungeista on todettava, että niitä on tehty 50 vuotta autoilua varten, joten vaikea siitä on päästä eroon. Maankäytöltään joukkoliikennekaupungiksi kelpaavaa aluetta on niin vähän, että se tuskin elättää edes bussiliikennettä. Mutta jos rakennetaan uutta ja päästään suomalaisesta metroajattelusta eroon, voitaisiin aivan hyvin tehdä jopa ratikkakaupunkia. Sitä vaan ei meillä vielä oikein osata.

Antero
 
Jeps, ihmiset kun vastustavatkin niin paljon kaikkea uutta, että hienot, oikeasti hyvät ideat töppäävät heti alkuunsa, niistä jankataan puolivuosisataa ja sitten tapahtuu toteutus ---> lopuksi suurinosa onkin tyytyväisiä ;) Tampere (suosikkikaupunkini, muutto käy mielesssä tosin Saksa myös...) todellakin tarvitsisi/ansaitsisi ratikkansa ja suunnittelu onkin edennyt aikas pitkälle. Mutta Turku? On myöskin puhuttu ja tehty jotain aloitteita, että Lahti-Heinola ja Lahti-Loviisa radat avattaisi uudestaan, mutta *huoh* se on haave vain...Lahti on kieltämättä muutenkin aika elämätön keskustaltaan kun automarketteja kohoaa jokaiselle Lahden sisääntuloväylälle, keskustaa yritetään elvyttää..tällä hetkellä tuloksetta. Itse käväsin Berliinissä tässä näin ja todellakin ...se joukkoliikenne oli einfach fantastisch...!
 
Takaisin
Ylös