Vs: Jätkäsaaren raitiotie
BP.n tulo aika Helsingin satamaan on klo 16.30 ja ruotsinlaivat lähtevät klo 17.00.
Joten lomittain ne liikkuvat merellä.
Jos BP on laiturissa 16.30 ja Silja Symphony/Serenade lähtevät puoli tuntia tämän jälkeen, kuinka ihmeessä ne liikkuvat lomittain merellä, kun eivät ole edes samaan aikaan liikkeellä? Mutta jos jätämme tämän ajatusvirheen huomiotta, liikennöi BP Länsisatamasta ja Serenade/Symphony Eteläsatamasta. Vaikka ne liikennöisivät "ristiin", ne kohtaavat toisensa vasta avomerellä. Tilanne on aivan eri jos liikennöidään Eteläsatamasta, josta johtaa merelle vain yksi kapea väylä. Ajoaika Olympiaterminaalin laiturista Kustaanmiekkaan on 15-20 minuuttia, eikä tällä välillä ole kunnollista kohtaamismahdollisuutta - Kruunuvuorenselällä voi onnistua, mutta menee aika minuuttipeliksi. Käytännössä tämä tarkoittaa juuri sitä, mitä yritin edellä demonstroida: SE voi tulla sisään Kustaanmiekasta vasta sen jälkeen, kun Viking Linen 17.30 Eteläsatamasta lähteneet Tukholman-risteilijät ovat ajaneet Kustaanmiekasta ulos. Aiemmin sisääntulo ei onnistu, koska Olympiaterminaalissa SE mahtuu vain yhteen laituriin - samaan, joka Serenade ja Symphony käyttävät, ja Serenade/Symphonyn lähdettyä SE:n on jokseenkin mahdotonta ehtiä laituriin ilman, että se törmää matkalla toiseen suuntaan menossa olevaan Gabriellaan tai Mariellaan.
Mä olen ymmärtänyt, että kaupunki olisi aika nihkeä lauttaliikenteen lisäämiseksi Eteläsatamasta ja Skattalta. Käsittääkseni jossain vaiheessa Viking on suunnitellut hyödyntävänsä Turun reitiltä vapautuvaa alustaan Tallinnan liikenteessä, mutta taitaa siinäkin olla yksi vaikeuttava tekijä tuo lisäliikenteen sallimattomuus? satamaan. Lienenkö ymmärtänyt tämän oikein?
Olet ymmärtänyt aivan oikein. Vikingin Tallinnan-linjan päällikön minulle kertoman mukaan jo XPRS:n valmistuessa aikomuksena oli alkaa ajaa linjaa kahdella laivalla (Rosella+XPRS), mutta kaupunki ei antanut lupaa kuin yhdelle laivalle.
Ja kyllä rekka- irtoperäliikennettä menee jonkinverran risteilyreissuillakin yli. Meni jo Galaxyn ja Romantikan aikoihin. Ja niin meni Viikkarin Cinderellallakin sen ollessa samalla välillä.
Kyllä. Cinderellan nykyinen Tukholma-Maarianhamina -risteilytuote on tässä mielessä poikkeuksellinen - asiaan lienee vaikuttanut myös se, että Cinderellassa on aluksen nopean suunnittelu- ja rakennusprosessin seurauksena ongelmia aluksen vakauden kanssa, eikä se oikeastaan tästä johtuen sovellu kuljettamaan rekkoja (vaikka näitä Helsinki-Tallinna -liikenteessä rajallinen määrä kuljetettiinkin).
Toki Tallink voisi halutessaan ohjata kaiken autoliikenteen Helsinki-Tallinna -välillä Starille ja Superstarille (olettaen, että näissä on tarpeeksi tilaa, that is) ja pyhittää Europan kokonaan matkustajaliikenteelle. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että aikataulusuunnittelullisesti Eteläsatamaan ajaminen on ongelmallista väylän kapeuden vuoksi.