. Matkustajan kannalta Setrojen suurin ongelma on takaovi. Joko takaovi on pysyvästi suljettu tai se ei muuten vain avaudu. Minä en varmuudella muista Sarana-Setran takimmaisen oven ikinä olleenkaan auki. Korkealattiaisessa kaksiovisessa Setrassa on myös takaovi usein koko matkan kiinni.
Sunnuntaina matkustin vuoden 2003 Setralla. Ainoa kunnolla toimiva ovi oli keskiovi. Etuovi ei auennut joka pysäkillä eikä takaovikaan (tosin minä en odotakaan, että takaovi toimisi Savonlinjan Setroissa).
Kommentoin nyt hiukan tätä takaoviasiaa.
Lappeenrannan kaupunkiliikenteessä on neljä Setraa. Niistä yksi on korkealattianen nivel-Setra, SL-560, ja kolme on matalalattiasta, 678, 679 ja 680.
Nivel-Setran ovi järjestys on 1+2+1. Tässä autossa tosiaan takaovi ei ole käytössä. Osittain se on myös turvallisuuskysymys: autolla ajetaan vain koululaislinjaa 3k, ja on ihan järkevää käyttää vain keskiovea, jotta lapset eivät poukkoile ihan mihin sattuu. Eikä kukaan jää oven väliin.
Matalissa Setroissa 678 ja 680 ei ole takaovea ikinä ollutkaan.
Sitten on tämä 679, josta takaovi löytyy. Miksi sitä ei käytetä? No se johtuu varmaan siitä, että useimmat kuskit eivät tiedä miten se aukeaa, tai muuten vaan eivät sitä halua käyttää.
Tämän takaoven käyttö vaatii myös matkustajalta toimia. oven vieressä on nappi, josta pitää painaa, kun haluaa takaa ulos. Sitten kuskin pitää kääntää kojelaudasta pysäkkijarru päälle, ja painaa ovien avausnappia. Ja katso, myös takaovi on auki.