Lappeenrannan paikallisliikenne

Lappeenrannan paikallisliikenteessä on yksi pienempi, mutta matkustuskokemukseen varmasti vaikuttava...
....Toinen asia, johon olen kiinnittänyt huomioita, on Koulukadun (keskustan) "bussiterminaalin" toimivuus, tai itse asiassa sen toimimattomuus. Koulukadulla...
...myös lähtöaikanäytön puute toiselta Koulukadun paikallisliikenteen pysäkiltä on mielestäni ongelma. Katokset näyttöineen ovat nimittäin Valtakadulla, ja missä käytössä: autojen parkkipaikkana.

Minkä tähden pysäkkit piti edes siirttää pois Valtakadulta (keskustasta) Koulukadulle ("vähemmän keskusta"). Mielestäni homma toimi paremmin Valtakadulla ja se Koulukatu olisi saanut jättää läpi-ajo liikkennekaduksi. Tuntuu että nykyinen lopputulos on kaksi huonosti toimivaa katua.

/Skurubisin
 
Minkä tähden pysäkkit piti edes siirttää pois Valtakadulta (keskustasta) Koulukadulle ("vähemmän keskusta"). Mielestäni homma toimi paremmin Valtakadulla ja se Koulukatu olisi saanut jättää läpi-ajo liikkennekaduksi. Tuntuu että nykyinen lopputulos on kaksi huonosti toimivaa katua.

/Skurubisin

Pysäkit olisi ehdottomasti pitänyt säilyttää Valtakadulla. Ilmeisesti pysäkit siirrettiin Koulukadulle siksi että joukkoliikenne katsotaan tarpeettomaksi ja jopa haitalliseksi ja se haluttiin siirtää jonnekin missä siitä on vähiten haittaa autoilulle.

Lappeenrannan keskustan yrittäjät vierastavat linja-autoja
Yritykset haluavat pitää rahakkaat yksityisautoilijat asiakkainaan. Ovensa eteen linja-autoja ei kaipaa kukaan.

EEVA SEDERHOLM

Lappeenranta. Lappeenrannan keskustan yrittäjien näkemys linja-autojen
pääpysäkin paikasta on selvä. Kukaan ei halua joukkoliikennettä keskustaan
* ainakaan oman ikkunansa eteen.
Kauppakadun ja Oksasenkadun risteys on yksi seitsemästä vaihtoehdosta,
joihin keskuspysäkki mahdollisesti sijoitetaan. Siellä sijaitsevan
Malli-kappa-vaateliikkeen pitäjä Anneli Märkälä ihmettelee, miten rekat
enää pääsisivät tuomaan kauppaan tavaraa, jos kadulla seisoisi linja-autoja.
* Liikkeisiin tulevan pakokaasun määrä olisi lisäksi aivan hirveä, hän
kauhistelee.
Märkälä on myös huolestunut siitä, pääsisivätkö varakkaat
henkilöautoasiakkaat enää perille.
* Oksasenkadulla on neljä naistenvaateliikettä, joista yksikään ei ole
mikään halpahalli.
Kaupungin teknisen toimen tuotantojohtaja Pasi Leimi esitteli
pysäkkivaihtoehdot yrittäjille perjantaina Lappeenrannan Kaupunkikeskusta
Lakes ry:n järjestämässä tilaisuudessa. Leimi on johtanut asiaa
selvittänyttä ryhmää, johon kuuluu kaupungin edustajien lisäksi
linja-autoyrittäjiä.

Yksikään vaihtoehdoista ei noussut yrittäjien suosikiksi. Suurin huoli oli,
että linja-autot häiritsevät henkilöautoliikennettä ja vievät siten asiakkaita.
Yhdessä suunnitelmavaihtoehdossa linja-autot kerääntyisivät
Pormestarinkadulle Etelä-Karjalan Osuuspankin eteen. Pankin toimitusjohtaja
Risto Kiljunen vastustaa tätä vaihtoehtoa, koska ainakin alustavassa
suunnitelmassa pysäköintipaikat häviäisivät eivätkä henkilöautot enää saisi
kulkea kadun kautta.
* Kysymys on asiakaspysäköinnistä. Toki meillä käy paljon koululaisia
juomassa kahvia automaatista, mutta kyllä ne ovat henkilöautoasiakkaat,
jotka ottavat mukaansa ehkä jotain muutakin, Kiljunen sanoo.
Pasi Leimi uskoo kuitenkin, että moni naisasiakas kokisi hyvänä, jos
linja-auto veisi suoraan pankin tai kaupan eteen. Paikallisliikennettä kun
käyttävät eniten naiset, koululaiset ja opiskelijat.
* Ehkä heillä ei sitten ole niin paljon rahaa kuin yksityisautoilijoilla.
Leimi kuitenkin korostaa, että suunnitelmat ovat alustavia pohjapiirroksia.
Niitä voidaan muuttaa sen mukaan, minkä ihmiset kokevat kaikkein
tärkeimmäksi. Jos pienen puistikon säilyttäminen on tärkeintä, siitä
voidaan uhrata busseille vain pieni osa. Jos taas henkilöautoliikenne on
tärkeintä, senkin säilyttäminen saattaa onnistua.

Selvitystyössä mukana olleiden linja-autoliikennöitsijöiden kannalta
nykyinen Valtakatu on selvästi paras paikka keskuspysäkille.
* Jos joudumme pois sieltä, ainut järkevä vaihtoehto on Pormestarinkatu,
Autolinjojen Petri Pesonen toteaa.
Risto Kiljunen tiedusteli, miksi osuuspankin toiveisiin paremmin sopiva
Vapaudenaukio ei kävisi keskuspysäkiksi. Pesosen mukaan sinne ei saisi
toimivia jatkoyhteyksiä: Itä-Lappeenrannasta saapuvat joutuisivat
odottamaan Vapaudenaukiolla pahimmillaan kymmenen minuuttia ennen kuin
pääsisivät keskustaan.
Kiljusen mielestä matka Vapaudenaukiolta keskustaan on niin lyhyt, että
matkustajat voivat helposti kävellä sen.
* Pahimmillaan kävely kestää minuutin, hän tuhahti.
Leimi muistutti, että on myös vanhuksia ja liikuntaesteisiä, jotka haluavat
linja-autolla perille asti.

Yrittäjä sekä ympäristö- ja rakennuslautakunnan jäsen Jorma Tyrmi (myö)
huomautti, että koko pysäkkikysymys liittyy siihen, miten laaja
kävelykeskusta kaupunkiin halutaan. Vaikka kyse on poliitikkojen
päätöksestä, hänen mukaansa yrittäjienkin pitäisi ottaa asiaan nyt kantaa.
Kaupungin suunnitelmissa puhutaan olohuoneesta, jossa ihmiset käyvät
viihtymässä, käyttämässä rahaa ja näyttäytymässä. Tällä hetkellä
kaupunkilaiset mieltävät sellaiseksi lähinnä kesäisen sataman.
* Kyllä tähän kaupunkiin pitäisi äkkiä saada jonkunlainen olohuone. Talvet
ovat keskustayrittäjille erittäin hiljaisia, McDonad’s-yrittäjä Hannu
Summanen totesi.
* Jotain keskustalle pitää tehdä. Nyt siellä ei ole ketään,
kaupunginvaltuutettu Jyri Hänninen (kok.) myötäili.
Seppo Rautiovaara

Kuvateksti

Lappeenrannan Oksasenkadun yrittäjät eivät ole innostuneet keskuspysäkin
sijoittamisesta sinne.

Pysäkkivaihtoehdot
1. Valtakatu: nykyinen paikka
2. Valtakatu*-Koulukatu: nykyinen paikka ja vastaava kohta Koulukadulla
3. Vapaudenaukio-*Valtakatu: pysäkki Valtakadulla kirjaston ja
liikenneympyrän välillä
4. Vapaudenaukio: pysäkki nykyisillä parkkipaikoilla
5. Vapaudenaukio*-Koulukatu: pysäkki liikenneympyrästä lähtevällä Oikokadulla
6. Kauppakatu*-Oksasenkatu: pysäkit katujen laidoille
7. Pormestarinkatu: pysäkki osuuspankin edessä

Kirjoittaja: Eeva Sederholm
Julkaisupäivä: 25.02.2006
Tallennuspäivä: 27.02.2006
 
Vieläkö tuo vuoden 2006 asenne on vallitseva? Kävin muutama viikko sitten ensimmäistä kertaa Lappeenrannassa ja hämmästyin siitä, miten kaukana ydinkeskustasta rautatieasema onkaan. Paikallisliikennettä en käyttänyt, koska oli sunnuntai ja palvelutaso oli surkea. Taksilla menin keskustasta takas asemalle.
 
Vieläkö tuo vuoden 2006 asenne on vallitseva? Kävin muutama viikko sitten ensimmäistä kertaa Lappeenrannassa ja hämmästyin siitä, miten kaukana ydinkeskustasta rautatieasema onkaan. Paikallisliikennettä en käyttänyt, koska oli sunnuntai ja palvelutaso oli surkea. Taksilla menin keskustasta takas asemalle.

Linja 5 ajaa sunnuntaisin tunnin välein, ja kyllä sillä pitäisi olla yhteys joka junalta Helsingin suunnasta ja joka junalle Helsingin suuntaan. Se lähtee keskustasta minuutilla :18 ja Matkakeskuksesta minuutilla :30 (juna Helsingistä saapuu :14-:28 ja juna Helsinkiin lähtee :38-:41).
 
Hartsan lainaama kirjoitus on siis sama, johon viittasin Lappeenrannan bussiterminaalia koskevassa ketjussa. Vuoden 2006 jälkeen asenteet eivät varmasti ole muuttuneet mihinkään, päinvastoin. Lappeenranta on Suomen toiseksi autoistunein kaupunki, ja se pitää ottaa huomioon kaavoituksessa! Kohta varmaan ehdotetaan bussiliikenteen lopettamista parkkipaikkojen lisäämiseksi.

Tuossahan siteerattiin kaupunginvaltuutettua, joka sanoi: "Jotain keskustalle pitää tehdä. Nyt siellä ei ole ketään." Nyt voidaan kysyä, miksi mitään ei ole tehty? Automarketteja ja ostoskeskuksia laajennetaan ja rakennetaan lisää keskustan ulkopuolelle. Keskustaan ei jää mitään. Etelä-Saimaassahan aikanaan jopa uhkailtiin, että Lappeenrannan Anttila joutuu nostamaan hintoja, jos tavarataloa ei saada siirrettyä moottoritien varteen halvempien kuljetusyhteyksien päähän. Tavarantoimitukset keskustaan kun ovat kalliimpia. Minä luulin, että kaikissa Suomen Anttiloissa on samat hinnat sijainnista riippumatta.
 
Lappeenrannan kaupunki on käynnistänyt paikallisliikenteen kilpailuttamisen. Sopimuskausi on 1.5.2014-30.6.2018 + optiomahdollisuus 1.7.2018-30.6.2020. Hankintailmoitus
 
Takaisin
Ylös