Laskusuhdanne YTV-liikennealueella ja laadukkaat säästöt joukkoliikenteessä

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,114
HKL-johtokunnan listalla oli linjan h50 lakkauttaminen sekä sen yhdistäminen linjan h59 kanssa. Tämä toimenpide on mielestäni esimerkki laadukkaasta parannuksesta, joka parantaa joukkoliikennettä samalla kun se säästää rutkasti rahaa vuositasolla.

Mitä vastaavia olisi mielestanne aiheellista toteuttaa HSL-liikenteessä nyt kun melkoinen laskusuhdanne on tosiasia ja säästöpaineita tulee taas varmasti kunnille ja siten myös joukkoliikenteenkin kohdalle? Enkä nyt sitten hae malleja tyyliin "Perutaan länsimetro tms", vaan ihan järkeenkäypiä rationalisointeja joukkoliikenteessä, samalla kun ne voisivat itseasiassa parantaa sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Toivoa sopii, että 2000 luvun laman aikana ei tehdä hirvittäviä leikkauksia. Rationalisoinneista sen verran, että ehkä linjan h53 voisi sitten lakkauttaa?
Myös viisaita linjojen yhdistämisiä kannataisi harkita enemmänkin mikäli se ei aiheuta hirvittävää kalabaliikkia.
Voisiko sellaisessa olla ideaa, että linjan h66A vetäisi kulkemaan Metsälän kautta ja näin saisi linjan h62 korvattua. Miinus puolena asiassa on, että se tekee enemmän ajoaikaa linjalle h66A, mutta plussana tulee paremmat yhteydet Metsäläläisille.
Linja h62 on kuihtunut kovasti siitä mitä se oli kultaisella 1990-luvulla... Tunnesiteet linjaan on kyllä vahvat sille ei voi mittään :lol:

Onhan täällä JLF:ssä jo moneenkertaan todettu, että yksikkökokojen kasvattamisella voitaisiin saada säästöja aikaan. Mielestäni teli/Nivelbusseja pitäisi suosia enemmän. Ajatellaan nyt jos vaikkapa linjaa h79 ajettaisiin letkuilla niin linjan vuoroväliä voisi hieman heikentää, koska se on jo nyt aivan yyber hyvä! Mutta tämä vain jos saadaan telejä/letkuja, Citarolla kun tuollainen ei linjalla h79 toimi :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Linjaa h62 vakituiseen 90-luvun alussa ajaneena en kyllä muista sen koskaan olleen kovin kuorimitettu.

Täytyy myos muistaa, että säästöt 2000-luvun alussa ja Buscom-matkakortin käyttöönotto seurasivat aikalailla käsi kädessä toisiaan, kun matkustajamääriä pystyi seuraamaan tarkemmin. Esimerkiksi itse muistan ajaneeni noihin aikoihin lakkautettua linjaa h77S, jonka jokainen linjasivu on täynnä tyhjiä penkkejä, vain muutama matkustaja oli kyydissä. Ei kai joukkoliikennettäkaan ihan ilman asiakkaitakaan kannata kuljetella.
 
Onhan täällä JLF:ssä jo moneenkertaan todettu, että yksikkökokojen kasvattamisella voitaisiin saada säästöja aikaan. Mielestäni teli/Nivelbusseja pitäisi suosia enemmän...
Toden totta. Tulipa mieleen, että mitäs jos esimerkiksi sellaisia pitkiä mutta erittäin kuormitettuja seutulinjoja kuten 147 tai 150 oltaisiin jo pitempään ajettu teli/nivelkalustolla. Nykytilannehan näillä on se, että päiväsaikaan liikennettä on melko vähän, mutta ruuhkissa vuoroväli on erittäin tiheä. Toisaalta kalustokoko on silloin (tietääkseni edelleen) enimmäkseen pätkiä, seassa muutama teli. Tästä aiheutuu se, että yksikköjä tarvitaan linjalle monta, joista suurin osa makaa varikolla ruuhkien ulkopuolella. Myös kuljettajia tarvitaan näin ollen enemmän. Yksikkökoon kasvattaminen olisikin sikäli todella monella linjalla paikallaan nykyisen kuljettajapulan aikana. Ainakin minulle se sopisi oikein hyvin, jos vaikkapa kuuden minuutin vuorovälin sijaan käyttämäni linja kulkisikin esim. n. 9-10 minuutin välein teleillä tai nivelillä...

Tosaalta YTV-alueelle en enää edes harkitse takaisinmuuttoa!
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Mieleeni tuleva on linjan h75A yhdistäminen Kontulan suunnan liityntälinjoihin. Samalla sen Siltamäen päätä voitaisiin jatkaa johonkin. Ehkäpä joukkoliikennekatu Vantaalle Siltamäestä? Nykyisin yhteydet Siltamäestä länteen Vantaan puolelle Tammistoon ovat olemattomat.

Joukkoliikennettä voisi tehostaa sitenkin, että yritettäisiin jatkaa "metsään" loppuvia bussilinjoja johonkin aluekeskukseen tai juna-asemalle. Tällaisia ovat mm. h72, h64, h70 variaatioineen, h51, h63 jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjaa h62 vakituiseen 90-luvun alussa ajaneena en kyllä muista sen koskaan olleen kovin kuorimitettu.

Jännä juttu, että h62 on saanut näinkin pitkään sitten säilyä. Pirkkolan urheilupuistoltakin pääsee keskustaan kuitenkin h63:lla. h62 on kyllä ihan hyvä lisuke Maunulalaisille ja Käpyläläisille. Monia kauniita muistojakin tuosta linjasta on: Wiima Scanarilla Käpylään....
Pitäisin ihan fiksuna vetona jos h66A saataisiin myös kulkemaan Metsälän läpi, ainoa miinuspuoli asiassa on, että h66A taitaa olla varsinkin ruuhka-aikaan varsin häiriöherkkä linja, joten hirvittävästi sen reittiä ei ainakaan enää saisi pidentää.

Esimerkiksi itse muistan ajaneeni noihin aikoihin lakkautettua linjaa h77S, jonka jokainen linjasivu on täynnä tyhjiä penkkejä, vain muutama matkustaja oli kyydissä.

Itse tulin monesti menneeksi 86S ja 18 yhdistelmällä kouluun Laajasalosta - Töölöön. 86S oli varsin kätsy lisuke Laajasalolaisille ja taisi olla jopa kuormitetuin Ässä linja? Ainakin jo Kruunuhaan kohdalla taisi letku Wiimassakin olla muistaakseni seisomapoka.

Tästä aiheutuu se, että yksikköjä tarvitaan linjalle monta, joista suurin osa makaa varikolla ruuhkien ulkopuolella. Myös kuljettajia tarvitaan näin ollen enemmän.

Nimenomaan! Enemmän isompia autoja - letkuja/telejä - vähemmän ruuhkavuoroja ja enemmän koko/osapäivävuoroja. Näin kuljettajillekkin saataisiin mielekkäämpiä työvuoroja kun ei tarvitsisi ajaa niin paljon enää ajaa ruuhkia. Myös autoille saisi enemmän hommia!
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n

Mitenkäs olisi linjojen h18 ja h64 tai h71 yhdistäminen? Molemmat, sekä 18 että h64 tai h71 ovat raskaasti kuormitettuja linjoja telibusseilla varustettuina ja ne saisi hyvin pelaamaan yhteen. H64, jos tarvitaan harvempaa vuoroväliä H18:n reitille tai H71, jos tarvitaan lyhyempi vuoroväli.
 
Nimenomaan! Enemmän isompia autoja - letkuja/telejä - vähemmän ruuhkavuoroja ja enemmän koko/osapäivävuoroja. Näin kuljettajillekkin saataisiin mielekkäämpiä työvuoroja kun ei tarvitsisi ajaa niin paljon enää ajaa ruuhkia. Myös autoille saisi enemmän hommia!

Kuljettajien työvuorojen mielekkyys voisi lisääntyä silläkin, että kokopäiväset kuskit ajaisivat kokopäiväisiä vuoroja ja ruuhkavuoroihin palkattaisiin osapäiväkuskeja. Toinen osapäiväkuski ajaisi aamuruuhkan ja toinen iltaruuhkan. Voisihan olla myös niinkin, että aamu-, ilta- ja kokopäivävuorot kiertäisivät sen mukaan ja kokonaistuntimäärä määräytyisi sen mukaan, minkä verran kukin haluaa töitä tehdä. En pidä hyvänä sitä, että kuljettaja joutuu aloittamaan työt kello 6 aamulla ja pääsee työmaalta vapaalle vasta illalla 18. Päivällä on tyhjäkäyntiä noin 3 tuntia, jona aikana ei ehdi tehdä oikein kunnolla mitään ja tuleva illan työpätkä on koko ajan mielessä.
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

En ole moneen vuoteen nähnyt yhtään telibussia h71:llä
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

En ole moneen vuoteen nähnyt yhtään telibussia h71:llä

En minäkään, mutta tarpeeseen ne tulisivat - sen verran tupaten täyttä h71:n busseissa on ruuhkien ulkopuolellakin!
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Yhdistämistä on kaavailtu myös linjoille 18 ja 23 siinä vaiheessa kun yhdeksikkö ajaa Ilmalaan saakka. Munkkivuori-rautatieasema-Ilmala-Ruskeasuo- linjasta tulisi melkoinen hevosenkenkä. 18 kuormitus on myös mielestäni selvästi raskaampi kuin 23:n

Missä tuollaista on kaavailtu? Kuulostaa aika erikoiselta tavalta järjestää Ilmala-Ruskeasuo -yhteys noin. Koko matka Rautatientorilta Ilmalaan lähes päällekkäin ratikan kanssa, ainoa osuus joka jää nykylinjoilta pois, on 18:n lenkki Krunassa.

Ennemmin yhdistäisin 51:n ja 23:n. 51 Tuusulantieltä Pasiloiden ja Ilmalan kautta Ruskeasuolle, jolloin päällekkäisyys ykkösen kanssa osuudella Käpylä-Hakaniemi jäisi vihdoin pois. 51:n liikennetiheys riittää vallan hyvin Ruskeasuo-Pasila -välille.
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

Ennemmin yhdistäisin 51:n ja 23:n. 51 Tuusulantieltä Pasiloiden ja Ilmalan kautta Ruskeasuolle, jolloin päällekkäisyys ykkösen kanssa osuudella Käpylä-Hakaniemi jäisi vihdoin pois. 51:n liikennetiheys riittää vallan hyvin Ruskeasuo-Pasila -välille.

23 on ainoa bussilinja 53:n lisäksi, joka palvelee Kallion läntistä osaa. Kyllä sinnekin on palvelua tarjottava, kun kakkosen ratikkakin lopetettiin, eikä osan aluetta läheltä kulkevalla 8:n ratikalla pääse ydinkeskustaan.
 
Vs: Helsingin linjojen 50 ja 59 yhdistäminen

23 on ainoa bussilinja 53:n lisäksi, joka palvelee Kallion läntistä osaa. Kyllä sinnekin on palvelua tarjottava --

Mutta järkevä ratkaisu tuohon ei ole jättää 23 liikennöimään minään 9K:na, vaan linjata 1 tai 3 kulkemaan Castréninkatua Toiselle Linjalle.
 
Takaisin
Ylös