Linja h71V on myös kuihtunut 2000 luvun alun tasostaan kuin
Araljärvi. Muutaman matkustajan olen tuolla linjalla nähnyt ja onhan se ihan kätsy h71 apulinja, mutta 23-30 minuutin ruuhkavuoroväli alkaa olemaan lähinnä huono vitsi....
Linjaa h74 olisi hyvä järkeistää, koska nyt mennään ruuhkassakin selvästi vajaalla kuormalla. Olen huomannut, että monesti myös öisin muut Pihlajamäen suuntaan lähtevät yölinjat ovat täynnä, mutta h74N saa lähteä suhteellisen tyhjänä torilta.
Linja h75 kulkee metsän keskellä pitkänmatkaa reitistään ja temen muistuttama h75 ja h77 jonkilainen yhdistely olisi ihan fiksukin juttu.
Linjan 71V voisi siirtää kulkemaan Lahdenväylää. Se tarjoaisi näin nopean yhteyden Pihlajamäen asukkaille keskustaan Viikin linjan 68X tapaan.
Linja 74 on pitkä ja vähän käytetty, sekä päällekkäinen junan ja monien muiden bussilinjojen kanssa. Se tarvitsisi tosiaankin järkeistämistä. Paras vaihtoehto ei ole jatkaa sitä Vantaan porttipuistoon Ikean nurkille. Sen sijaan koko vähän käytetyn linjan voisi lopettaa ja käyttää resurssit joukkoliikenteen parantamiseen "puhtaalta pöydältä" tällaisten jatkojen sijaan.
Samaan sarjaan lasken linjan 77A jatkon Siltamäestä Tikkurilaan. On selvästikin vain yritetty hyödyntää bussin seisoma-aikaa Siltamäessä, mutta ei ole mietitty parasta mahdollista palvelua. Bussi kulkee esim. Kehä III kautta Tapulikaupungin rinnakkaistien kautta, joka tarjoaisi palvelua myös ison kerrostaloalueen Puistolan asemasta kaukana olevasta nurkasta Tikkurilaan.
Linjan 74 jatko Ikealle taas tuskin keräisi suuria matkustajamääriä, koska 74 palvelee pääasiassa omakotialueita ja kulkee harvoin. Ennemmin joku Vantaan seutulinja olisi voitu ajaa Ikealta Heikinlaakson kautta Jakomäkeen ja sieltä moottoritielle. Linjan 74 voisi vaikka ohjata kulkemaan Tapulikaupungin kautta Tikkurilaan, kun se loppupätkä Puistolan omakotialueelle saakka on varsin vähän käytetty ja linja 76 kulkee päällekäin siellä.
Koillisen linjoja voisi siirtää Malmin hautausmaan vierestä kulkemaan sekä Jakomäen rampista linjan 77 tapaan, että Pihlajamäen kautta, eli linjojen 71 ja 79 reittejä Malmille. Nykyinen reitti on asukkaiden kannalta syrjässä ja toisaalta hautausmaan kummitukset eivät tarvitse bussiyhteyksiä 10 minuutin välein
Mutta katsotaan kuinka syvään lamaan tällä kertaa porskuttelemme. Oikeastaan monia pääkaupunkiseudun linjoja olisi hyvä järkeistää vaikka ei lamaa vallitsisikaan. Toivottavasti taas talouden nousukiidossa lisätään karsittuja palveluita niin julkisen liikenteen, terveydenhoidon ja muiden julkisten palveluiden alueella. Monesti vaan tahtoo käydä niin, että asiat laman jälkeen ikävästi pääsee unohtumaan....
Ei palauteta, lamat ovat vain tekosyitä ajaa alas hyvinvointiyhteiskuntaa ja julkisia palveluja. Nousukaudet taas vahvistavat uusliberalistista järjestelmää, jossa harvat eliittiin kuuluvat ovat voittajia, suuri enemmistö ei hyödy suuremmin uusliberalismista, korkeintaan on enemmän roinaa nurkissa, ja vähemmistö eli köyhät jopa kärsivät pahasti palvelujen leikkauksista. Vähitellen, kun tarpeeksi monta lamaa on käyty läpi, meillä ei ole enää julkisia palveluja tai hyvinvointivaltiota. Asiaa voi ehkä verrata metallin taivuttamiseen. Aluksi se taipuu hyvin ja palautuu lähes ennalleen takaisin taivutettaessa, mutta lopulta metalli väsyy ja katkeaa.
Uusliberalistinen kulutusyhteiskunta aiheuttaa myös kulutuskeskeisyydellään mielenterveysongelmia, kun ihmiset eivät saa onnea tavaroista. Masennuslääkkeitä syödään ennätystahtia ja terapiaa ei ole "varaa" tarjota, kun pilleripakkaukset ovat niin halpoja. Muistakaamme, että kaikki kouluampujat söivät SSRI-masennuslääkkeitä, eli aluksi tehokkailta vaikuttavat säästöt kostautuvat. Tämänhän me kaikki toki jo tiedämmekin, mutta tietävätkö päättäjät...