Vs: Latvian matkustajaliikenteen tilanne
Latvian rautateillä on vuoteen 2020 ulottuva suunnitelma, joka käsittelee muun muassa tuota itä-länsi -yhteyttä. Kyse on nimenomaan Latvian rautateitten ja satamien kilpailukyvyn ylläpitämisestä. Ratojen välityskykyä lisätään lisäraitein ja kohtauspaikkoja pidentämällä.
Matkustajaliikenteessä ei ole uudistuksia luvassa. Kalustoa toki uusitaan, asemia korjataan ja informaatiojärjestelmiä parannetaan. Kuitenkaan mistään mullistavasta ei ole kyse. Rail Baltica on mukana, rahoituksen takia sitä ei voi unohtaa. Mitään merkittävää ei ole tulossa silläkään saralla.
Riiassa vierailleen Valko-Venäjän rautateitten delegaation kanssa sovittiin pyrkimyksestä palauttaa yhteys Riian ja Minskin välille. Juna mitä luultavimmin kulkisi öiseen aikaan itäkautta, joten Baltian sisäisiin yhteyksiin sillä ei olisi vaikutusta.
Latvian liikenneministeriö kertoo Euroopan Komission käsittelyyn viedystä hankkeesta "Riian lähiliikenteen matkustajien kuljetuksen uudistaminen ja liikkuvan kaluston uusiminen", jolla aiottaisiin saada 100 miljoonaa latia EU:n rahoitusta. Tarkoitus on hankkia 34 kolmivaunuista sähköjunaa korvaamaan kaikki vanhat sähköjunat ja 7 kolmivaunuista dieseljunaa. Ilmeisesti laitureiden korottaminen saattaa kuulua tuohon projektiin, muuten kyse lienee ensi sijassa uusista junista.
Onpa spekuloitu, että kuuluisa Riian vaunutehdas saattaisi palata markkinoille noin mittavan paikallisen hankinnan myötä.
Latvian rautateillä on vuoteen 2020 ulottuva suunnitelma, joka käsittelee muun muassa tuota itä-länsi -yhteyttä. Kyse on nimenomaan Latvian rautateitten ja satamien kilpailukyvyn ylläpitämisestä. Ratojen välityskykyä lisätään lisäraitein ja kohtauspaikkoja pidentämällä.
Matkustajaliikenteessä ei ole uudistuksia luvassa. Kalustoa toki uusitaan, asemia korjataan ja informaatiojärjestelmiä parannetaan. Kuitenkaan mistään mullistavasta ei ole kyse. Rail Baltica on mukana, rahoituksen takia sitä ei voi unohtaa. Mitään merkittävää ei ole tulossa silläkään saralla.
Riiassa vierailleen Valko-Venäjän rautateitten delegaation kanssa sovittiin pyrkimyksestä palauttaa yhteys Riian ja Minskin välille. Juna mitä luultavimmin kulkisi öiseen aikaan itäkautta, joten Baltian sisäisiin yhteyksiin sillä ei olisi vaikutusta.
Latvian liikenneministeriö kertoo Euroopan Komission käsittelyyn viedystä hankkeesta "Riian lähiliikenteen matkustajien kuljetuksen uudistaminen ja liikkuvan kaluston uusiminen", jolla aiottaisiin saada 100 miljoonaa latia EU:n rahoitusta. Tarkoitus on hankkia 34 kolmivaunuista sähköjunaa korvaamaan kaikki vanhat sähköjunat ja 7 kolmivaunuista dieseljunaa. Ilmeisesti laitureiden korottaminen saattaa kuulua tuohon projektiin, muuten kyse lienee ensi sijassa uusista junista.
Onpa spekuloitu, että kuuluisa Riian vaunutehdas saattaisi palata markkinoille noin mittavan paikallisen hankinnan myötä.