Latvian matkustajaliikenne

Miten tämä tieto vaikuttaa järjestettävään tarjouskilpailuun ja sen tuloksiin? Miksi Stadler ei voisi voittaa, jos se jättää parhaan tarjouksen?

No ei suoraan mitenkään.

..Mutta voi spekuloida, että jos Bombardier lupaa että Latviaan toimitettavat vaunut esim. valmistetaan RVR:n tiloissa ja täten työllistää Latviaa niin..

Latviassahan on nykyisellään euroopan korkein työttömyyns ?20 % ?

Ja tuskin Bombardier kaikkia tuotteitaan Länkkäreille kauppaa.. RVR hän on ollut kommarimaissa aika kova brändi joskus ja erittäin mielenkiintoista, että tuo brändi aiotaan säilyttää jatkossakin. ..mitkähän mahtaa olla syyt brändin säilyttämiseen taustalla..

---------- Viesti lisätty kello 17:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:41 ----------

Bombardier osti Latvian RVR:n

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.rvr.lv/lv/2.html

Uutista miettien voi arvella, että Latviaan ei Stadler tule toimittamaan uusia junia...

Eikun ei ostanutkaan, RVR on tehnyt yhteistyö sopimuksen Bombardien kanssa Latviassa kilpailutuksen alla olevaan tenderiin ..Eli kai se sen jossakin vaiheessa kuitennkin ostaa..


The competition to build trains for applying for the RVR in collaboration with the "Bombardier Mon, 10. maijs (2010) 17:55 May (2010)

http://translate.google.fi/translat...p://www.apollo.lv/portal/news/articles/202666



New trains' passenger train "want to supply the three candidates, and RVR Mon, 10. maijs (2010) 17:48 May (2010)
http://translate.google.fi/translat...ienam-velas-piegadat-tris-pretendenti-ari-rvr


Eräältä foorumilta poimittua:
Other two proposals - "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA", SPain and "Stadler Bussnag AG", Switzerland.
RVR goes together with "Bombardier" - if they win, they will build new production facility in Latvia and develop facilities for design and build of high-tech trains for European and Asian region.


---------- Viesti lisätty kello 18:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:51 ----------

Latvia on aloittanut modaus prosessin Skrīveri Krustpils (itä länsi) rata reitille


The tender for the second phase of track construction Skrīveri-Krustpils two applicants (03/17/2010)

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.ldz.lv/?object_id=4367
 
Viimeksi muokattu:
Eikun ei ostanutkaan, RVR on tehnyt yhteistyö sopimuksen Bombardien kanssa Latviassa kilpailutuksen alla olevaan tenderiin ..Eli kai se sen jossakin vaiheessa kuitennkin ostaa..
No ei ostanut. Sen huomasi kuka tahansa, joka oikeasti luki tuon linkittämäsi uutisen. Huomaatko nyt, että tärkeämpää on kirjoittaa tänne asiallisia viestejä (esim. tiivistelmiä uutisista) kuin linkittää koneellisesti käännettyjä sivuja.

En usko, että Bombardier ostaa RVR:ää. Minä luulen, että RVR:llä on sellaiset omistajat, etteivät he ihan heti ole myymässä. Ennemmin RVR siirty TM Holdingin omistukseen.

Laitetaan nyt tähän vielä linkki tmholdingin sivuille, jossa kerrotaan vielä lisää informaatiota tästä tarjouskilpailusta:
http://www.tmholding.ru/main/press/otrnews/11093
 
En usko, että Bombardier ostaa RVR:ää. Minä luulen, että RVR:llä on sellaiset omistajat, etteivät he ihan heti ole myymässä. Ennemmin RVR siirty TM Holdingin omistukseen.

Laitetaan nyt tähän vielä linkki tmholdingin sivuille, jossa kerrotaan vielä lisää informaatiota tästä tarjouskilpailusta:
http://www.tmholding.ru/main/press/otrnews/11093

Ilmeisesti jos RVR&Bombardier oikeasti voittaisi tuon kilpailutuksen niin RVR:n tuotanto laitteistoa (muunmuassa) uusittaisiin.

Jatkosuunnitelmissa uutisoinni mukaan myös jonkinmoista veturia Aasian ja Euroopan markkinoille.

Jos Bombardier oikeasti panostaa noin paljon resursseja, niin kaiketi yritys ainakin hankkii / saa RVR:stä osake enemmistön.

Jossakin vaiheessa varmaan käy niin, että RVR on vain pelkkä brändi ja myyntiverkosto ja tekniikka ja suunnittelu on Bombardien.

Eli sama kohtalo odottaa pitällä aikavälillä kuten Lada & Renault yhtymää

Eikös noin ihan yleisellä tasolla koko RVR:n kohtalo ole vaakalaudalla joten tämä kotimaan kauppa on ikäänkuin ajolähtö tilanne yritykselle?

Otin vapauden kääntää Vompatin linkittämän uutisen
http://translate.google.fi/translat...p://www.tmholding.ru/main/press/otrnews/11093

Tässä sama uutinen muuten LSDn sivuilta:
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.ldz.lv/?object_id=4406

Onko tätä koko aihetta muuten uutisoitu mitenkään Bombardien sivuilla?? Koitin etsiä mutta ei löytynyt mitään.

..Ilmeisesti koko aihe on niin pieni Bombardielle, ettei kaipaa uutisointia?


Isommassa mittakaavassa mielenkiintoista, että Bombardier haluaa vetää Stadlerin rattaisiin kapuloita.

Stadlerhan on voittanut toimituksen lähialueilla: 1.) Suomeen 2.) Viroon 3.) Valko-Venäjään.

Osaako joku muuten arvella, että miksi Stadler ei ole tarjoutunut tekemään yhteistyötä RVR:n kanssa?

..Toisaalta Ranskalaisilla on perinteitä Venäläisten kanssa yhteistyöstä.. Jo tsaarin ajalla korkeammat upseerit puhuivat keskenään Ranskaa (kuulemma), Nizza ja ranska on nykyisin Venäläisten miehittämä ja Renaultkin on vahvasti Lada yhteistyössä..

---------- Viesti lisätty kello 19:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:50 ----------

Tätäkään uutista ei ole vielä näköjään täällä:

Latvia tutkii ratojen sähköistämistä:

Railway electrification started research project (04/08/2010)


April 8, Latvian Railway (LDZ) started research project on the possibilities of Latvian electrify the railway line network.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.ldz.lv/?object_id=4384
 
Viimeksi muokattu:
Jossakin vaiheessa varmaan käy niin, että RVR on vain pelkkä brändi ja myyntiverkosto ja tekniikka ja suunnittelu on Bombardien.
Yksikään Bombardierin ostamista kiskokalustoyrityksistä ei ole jäänyt elämään brändinä. Kaikki on kuopattu. Miksi ihmeessä RVR olisi poikkeus? Edes MLW:n brändiä ei hyödynnetty. Ja se nyt on selvää, ettei mitään keinotekoisia ja keksimällä keksittyjä Adranzeja tai DWA:ta säilytetty. Mutta kun mikään tunnettu nimi ei ole jäänyt elämään, niin miksi jäisi RVR?

Isommassa mittakaavassa mielenkiintoista, että Bombardier haluaa vetää Stadlerin rattaisiin kapuloita.
Ihan selvää. Tottakai Bombardierin pitää puolustaa markkinaosuuttaan. On Bombardierin kannalta erittäin ikävää, että pieni sveitsiläinen yhden miehen firma yht'äkkiä saa noin suuren osuuden kasvavista markkinoista. Jos Bombardier ei menesty, se voi toistamiseen luopua koko kiskokalustotuotannosta ja keskittyä ydinosaamiseensa, lentokoneisiin.

Osaako joku muuten arvella, että miksi Stadler ei ole tarjoutunut tekemään yhteistyötä RVR:n kanssa?
Miksi olisi pitänyt? Stadler luottaa omaan osaamiseensa. RVR ei pärjää ilman kumppania. Stadlerilla on nykyisin tehtaita ihan riittävästi ja monessa maassa, tuskin tarvitsevat uusia. Tai ehkä he ovat laskeneet, että uusia tehtaita saa halvemmalla itse tehden kuin valmiina ostaen?

..Toisaalta Ranskalaisilla on perinteitä Venäläisten kanssa yhteistyöstä.. Jo tsaarin ajalla korkeammat upseerit puhuivat keskenään Ranskaa (kuulemma), Nizza ja ranska on nykyisin Venäläisten miehittämä ja Renaultkin on vahvasti Lada yhteistyössä.
Ja mikä yhteys tällä on Baltian maiden junahankintoihin? Luulen, että nuo perinteet ovat kylmän sodan aikaan jo unohtuneet.
 
Luin Latvialaisten juttu palstalta, että Riikan asemalle on ilmestynyt joku maininta jostakin Gomel junasta. Vastaava juna on joskus muinoin liikkunut, mutta reitti on ollut lakkautettuna välillä

Reitti kulkisi Riikasta Daugavilsiin, rajan yli Valko-Venäjälle Plotskiin ja siitä etelän suuntaan Gomeliin ja aina Krimille, mustanmeren rannoille!

Reitin varrella olisi suuri liutan pysähdyksiä:

Riga, Krustpils, Livani, Daugavpils, Indra-Bigosovo , Verhnedvinsk, Polotsk, Molodzechno, Minsk, Osipovichi, Zhlobin, Gomel.

---------- Viesti lisätty kello 20:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:19 ----------

Ja mikä yhteys tällä on Baltian maiden junahankintoihin? Luulen, että nuo perinteet ovat kylmän sodan aikaan jo unohtuneet.

Niin minäkin olen kuvitellut, että vanhat perinteet kuolisivat.. Mutta, kyllä nämä viimeaikaiset yritykaupat puhuvat toista..

..Toisaalta on B.M.W lläkin Köningsbergissä (Kalingradissa) autotehdas, että kyllä noita vanhoja suhteita lämmitetään nyky venäjällä muihinkin suuntiin kun ranskaan ;)
 
Viimeksi muokattu:
Winner awarded in tender on construction of the second railway track in section Skriveri-Krustpils (2010.05.18)
http://www.ldz.lv/?object_id=4416

; sanoi:
Winner awarded in tender on construction of the second railway track in section Skriveri-Krustpils

After evaluation of submitted tender offers, procurement committee has taken a decision to conclude the design and construction contract with the tenderer Skonto Būve, BMGS, ACB un Binders.

For the open tender on design and construction of the second railway track in section Skriveri – Krustpils, which was announced on January 15, 2010, State Joint Stock Company “Latvian Railway” received two tender offers – from Latvian enterprise partnership Skonto Būve, BMGS, ACB un Binders, and from enterprise partnership TVA Construction (Latvia) and OOO Kredo (Russia). Procurement committee refused the tender offer of the latter tenderer due to non-compliance with the tender dossier.

Total amount of the contract is 92,17 million Euros. The contract shall include development of the technical project and construction of the second railway track in section Skriveri-Krustpils. Before the year 2013 it is planned to build a second railway track on the existing railway right of way from Skriveri to Krustpils, as well as to renovate stations, stops and level crossings, to build high-level platforms in this section, and to build new bridges over Aiviekste river and Perse river. Computerised railway signalling system will be designed and installed, and telecommunication and power supply systems will be modernised.

Now the total turnover of freight traffic in section Riga – Krustpils has reached 92 per cent of the maximum throughput capacity of the section. Besides the freight traffic this section is also loaded by suburban, local and international passenger train traffic.

Project will be financed by the EU Cohesion Fund and from the resources of the SJSC “Latvian Railway”. After completion of the project train traffic safety will increase, and the risk of accidents and pollution of environment will decrease. In total, construction of the second railway track will enlarge the throughput capacity of the whole East-West railway corridor. It will favour the railway competitiveness in the field of carriages and development of transit in Latvia.

More information on the project will be given in press conference on May 20, 2010, at 11.00 am in the Conference Hall of Riga Central Railway Station (entrance from Platform 2).

Kumma kun ei löydy tämän "un" firman kotisivuja -> Skonto Būve, BMGS, ACB un Binders

http://www.skontobuve.lv/

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=lv&tl=en&u=http://www.skontobuve.lv/



http://www.bmgs.lv/ru

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=ru&tl=en&u=http://www.bmgs.lv/



http://www.acb.lv/?object_id=824



http://www.binders.lv/pub/main.php?id=7&sub=7
 
Viimeksi muokattu:
Kumma kun ei löydy tämän "un" firman kotisivuja -> Skonto Būve, BMGS, ACB un Binders
Un vaikuttaisi olevan ihan vaan "ja" latviaksi, joka on jäänyt kääntämättä. Asia selviää, kun vaihtaa uutisen kieltä. ;)
 
30.5. alkaen Latvian rautateitten pikajunan "Baltija" (Riika-Pietari-Riika) aikataulu muuttuu. Juna liitetään jatkossa asemalla Rēzekne-2 Liettuan rautateiden junaan Vilna-Pietari. Tuntuu erittäin järkevältä. Uusi menettelytapa mahdollistanee jokapäiväiset Pietarin-junat molemmista pääkaupungeista jatkossakin.

Tässäpä vielä linkki uutiseen, latviaksi:
http://www.ldz.lv/?object_id=4420

Google Translaattorin kaikki löytänevät itsekin, en viitsi sitä linkata tänne :wink:
 
30.5. alkaen Latvian rautateitten pikajunan "Baltija" (Riika-Pietari-Riika) aikataulu muuttuu. Juna liitetään jatkossa asemalla Rēzekne-2 Liettuan rautateiden junaan Vilna-Pietari.
Sitten muuttuu myös Vilna-Pietari-Vilna-junan aikataulu, sillä se on tähän asti kulkenut suoraan Rēzekne-1-aseman kautta. No, menee se tietysti jatkossakin Rēzekne-1:n ohitse, mutta pysähdys siirtyy sitten kakkoselle ja matka-aika pitenee.

Liettuan rautateiden aikatauluhaku tietää kertoa, että Vilna-Pietari-junalle tulee 47 minuutin pysähdys Rēzekne-2:n asemalle. Seuraava pysähdys on sitten rajalla Karsavassa, 45 minuuttia ja heti perään Pytalovo 66 minuuttia.

Jos vaihtoehto on se, että jompi kumpi juna lakkautettaisiin kokonaan, tämä on tietysti jotenkin hyväksyttävissä, mutta pidemmän päälle venyvillä matka-ajoilla ei ainakaan lisämatkustajia houkutella.
 
Latviassa on julkaistu suunnitelma sähköisen junarada rakentamisesta lentokentälle.

-> http://www.ldz.lv/texts_files/0_2010.09.01_Iesnieg_jaunas_dzc_lin_buvniec_Lid_Riga.pdf

It looks like this:
Kuva
All right bank services now terminates at Riga central, but I think they all must go till airport. The link itself is ~3km long, branching from Jūrmala line.
Do people really use Ülemiste Station station to get to the airport? Looks like there is high pedestrian bridge with stairs and 1km+ walk till terminal, not very convenient especially if you have big pieces of luggage.

Tarkempaa keskustelua aiheesta löytyy topiikista #1531 lähtien
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jaha, ilmeisesti Latvian diesel henkilöliikenne ajetaan käytännössä alas ensivuonna


You may need to shut down a number of train routes 2010th year 3. 08:40 November 08:40

More than four years of the restored train route Riga - Liepaja next year may be closed, as well as a number of other diesel train routes across the Latvian, writes Day.

If it is approved by the Latvian Railway (LDZ) proposed fee increase for rail and other infrastructure use and, if the state will not compensate the rise in the price.

LDz calculations submitted by the following year, after the passenger train (PV) of the information provided, the 24.4% increase in infrastructure charges for passenger diesel trains for - 19.8% for electric trains. If the PUC accepted it, then PV will be forced to close in 2011, almost all diesel routes.

A few times a day to run Diesel route Riga-Valga, but only to Sigulda, between Riga and Daugavpils succeed in maintaining one trip per day, an estimated PV representative Egon allergy.

"Passenger infrastructure costs for the coming year will reduce, but the cost increase is related only to the transport volume. If the increasing number of services, reduce cost burden to the unit or train kilometers. If traffic is declining, costs are allocated on a smaller number of train kilometers, "explains spokeswoman LDz Antra Birzulis.

PV in turn excludes the possibility of increasing fees for use of railway infrastructure to offset the fare increase because it would mean an increase
440-50% respectively.


http://db.lv/r/320-transports-logistika/230973-iespejams-bus-jasledz-vairaki-vilcienu-marsruti

http://translate.google.fi/translat...spejams-bus-jasledz-vairaki-vilcienu-marsruti

Eli voi lyhentää uutisen siten, että Latvia erikoistuu sähköjunaliikenteeseen.
 
Moi,

Hyviä uutisia Latviasta, Rail Baltica on asetettu ykkösprioriteetiksi.

Samalla myös radan linjausta on päätetty muuttaa seuraavanlaiseksi:

Valga-Riga--Jēkabpils- Daugavpils-Vilnius

Hyödyt:

1.) Kyseinen reitti tukee Latvian sisäistä liikennettä

2.) Riika-Jēkabpils-Daugavpils- (Polotsk-Vitebs-Smolensk-Moskova) tullaan rakentamaan suur nopeus radaksi

Syy suurnopeus suunnitelmalle on, että Riika-Moskova välillä kulkee 5 lentokonetta ja matkustajia .ko reitillä on valtavasti.


Belarusian and Latvian railways jointly raising capacity of transport corridors N 6, 2010


http://www.belarus-magazine.by/en.p...720611&archive=1282140527&start_from=&ucat=4&

...while allowing passenger routes between Belarus and Latvia to be expanded. “We are doing our best to complete the process in the coming year,...Accordingly, Belarus is to invest about $200m into Vitebsk-Polotsk-Bigosovo route, constructing second tracks and purchasing modern communications technology — to control movement and safety....accordingly, Latvia also plans to invest in the construction of two-track lines from the Belarusian border to Riga. ...Work on Bigosovo-Polotsk route will be complete by 2016, allowing capacity to rise by 75 percent.

http://guide.export.by/en/?act=news&mode=view&page=2&id=20105


Augulis: high-speed railroad between Riga and Moscow has priority over "Rail Baltica" Alla Petrova, BC, Riga, 28.12.2010
http://www.baltic-course.com/eng/transport/?doc=35424

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=ru&tl=en&u=http://din.lv/?menu=13&news=6862

http://translate.google.fi/translat...lciens_uz_maskavu_svarigaks_neka_rail_baltica

http://verslas.delfi.lt/automoto/la...trodo-svarbesnis-uz-rail-baltic.d?id=40158881

http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=35227

http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=35227

High-speed railway from Riga to Moscow – likely in eight year’s time
http://bnn-news.com/2010/12/21/social/high-speed-railway-riga-moscow-–-year’s-time/



---------- Viesti lisätty kello 12:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:00 ----------

Toinen mielenkiintoinen uutinen Latviasta:

Pasažieru vilciens allowed to continue tender for 144 million lats
December 20, 2010



..RRF dont want to do co-operation with Bombardier..


http://bnn-news.com/2010/12/20/business/pasazieru-vilciens-allowed-continue-tender-144-million-lats/


Alan asiantuntijat ovat tehneet Riika-Moskova radasta linjauksia:

Yes, it is highly unrealistic knowing there are no real, separate track, high-speed route plans for Russia - why should one of the first be built to a foreign destination. Anyway building new tracks along the old ones is not the only option, here I put down some other possibilities:
kartta
Southern routes have bigger market, the northern one is shorter to build (assuming that Moscow - St Petersburg line must be built anyway). And one ''little'' detail - the trains must run at 300 km/h all along the route to be a serious alternative to planes (the distance is 820-900km depending on routing). Seems unrealistic but Riga-Moscow HSR is more realistic than Riga-Berlin HSR because if bigger market, shorter distance and cheaper land.

The current Moscow HSR stuff has made me finalize a proposal for Latgale HSR running from Riga to Jēkabpils. [~130km, average speed 230km/h, travel time ~40min from Riga Central to Jēkabpils South. Travel time to Daugavpils&Rēzekne cut by 1h to 1h30min] My considerations:
1. The existing road and railway routes from Riga to Jēkabpils are as worse as they can be - endless towns and villages, they are curvy, slow and dangerous;
2. A new highway - by-passing all of the towns - is already under construction so intercity passenger trains may become noticeably slower than coaches and cars once the highway is opened;
3. The old railway is heavily used by suburban, regional, intercity and freight trains but long section of the line is yet to be doubled in coming years. But even then making fast and frequent intercity service would be difficult;
4. If a new rail line is built to increase capacity in that corridor, it makes little effort in Latvian terrain to make the geometry appropriate for high speed. I tracked it south of river Daugava because of the sparse population and vast state properties;
5. From Jēkabpils South station trains could proceed to Daugavpils, Rēzekne and also Gulbene using exiting (upgraded) tracks;
6. The new HSR line would serve also freight traffic - especially one heading to planned docks on the left side of Daugava so avoiding Riga railway bridge. All freight would be somehow divided between the old and new line.
kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Moi,

Hyviä uutisia Latviasta, Rail Baltica on asetettu ykkösprioriteetiksi.


Noissa linkeissä, ainakin delfi.lt, sanottiin mielestäni kyllä, että nopea rata Riiasta Moskovaan on asetettu ykkösprioriteetiksi. Latvialaisten mielestä Rail Baltica on hankkeena arveluttava - kustannukset suuret ja käyttö voi jäädä vähäiseksi. Sen sijaan Venjälle on suuri kysyntä.
 
Takaisin
Ylös