Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tuo katukuilun leveyssääntö on juuri kuten kirjoitit. Mutta kun lasketaan liikenneinfran kustannusta, niin siihen ei katukuilun leveys vaikuta, koska ei koko katukuilun leveyttä tarvitse rakentaa kaduksi. Helsingissäkin on ollut ja paikoin on vieläkin rakennustapa, jossa ajoradan ja jalkakäytävän sekä rakennuksen välissä on viherkaista. Siis mitta seinästä seinään on enemmän kuin katualueen leveys. Perinteisten bulevardien ja esplanadien idea on sama. Esteettisistä syistä rakennusten välimatkasta tehdään suuri ja väliin jäävästä alueesta vain osa osoitetaan liikenteelle.Katurakentamisen ja ylläpidon kulujen suhteen tuo 4m on tosiaan riittävä minimi. Mutta tilankäytön suhteen sillä laskeminen olisi vähän huijausta, koska taloja ei voi (tai pidä) rakentaa noin lähelle toisiaan. Tilankäytlön osalta minimitaso on siksi jonkin verran suurempi, esimerkiksi talojen korkeuden verran seinästä seinään (45 asteen sääntö, jota käsittääkseni Helsingissä harrastetaan). Nykyinen autoliikennesuunnittelu vie toki paljon enemmän tilaa parkkipaikkoineen, liittymineen ja melualueineen.
Antero