Hallituksen liikennekaari-hanke on edennyt siihen asti, että hallitus on eilen antanut esityksensä liikennekaareksi. 250-sivuinen paketti on LVM:n sivuilla. Se korvaisi mm. taksiliikennelain, joukkoliikennelain ja lain kaupallisista tavarakuljetuksista tiellä. Liikennekaaren on tarkoitus tulla voimaan 1.7.2018.
Tässä referoituna joitakin muutoksia joukkoliikenteen kannalta:
Tässä referoituna joitakin muutoksia joukkoliikenteen kannalta:
- reittiliikenneluvista luovutaan. Liikennöitsijän on sen sijasta julkaistava palvelukuvauksensa sähköisesti ja lisäksi sillä on velvollisuus ilmoittaa viranomaiselle vähintään 60 päivää etukäteen palveluiden aloittamisesta, muutoksista ja lopettamisesta
- toimivaltainen viranomainen voi päättää yksinoikeudesta kilpailuttamalleen liikenteelle, jolle markkinaehtoinen liikenne ei saa aiheuttaa vakavaa ja jatkuvaa haittaa. Jos joku aloittaa kilpailevaa markkinaehtoista liikennettä, viranomainen voi kieltää sen ja tehostaa kieltoa uhkasakolla
- kaikkien liikkumispalvelujen tarjoajien (liikennemuodosta riippumatta) on tarjottava avoimen rajapinnan kautta olennaiset tiedot liikkumispalvelustaan. Olennaisia tietoja ovat ainakin reitti-, pysäkki-, aikataulu-, hinta-ja saatavuustiedot sekä esteettömyystiedot. Näin ulkopuoliset yritykset pääsevät käyttämään näitä omissa palveluissaan. Liikenneviraston on tarjottava palvelu, jota kautta mm. pienet liikennöitsijät voivat laittaa nämä tiedot saataville. Liikennevirasto saa periä maksua palvelun käytöstä
- tie- ja raideliikenteessä jokaisen liikennöitsijän on avattava myyntijärjestelmäänsä rajapinta, jonka kautta ulkopuoliset yritykset pääsevät myymään normaalihintaisia kertalippuja. Myytävän lipun on oltava helposti tarkistettavissa yleiskäyttöisellä teknologialla
- viranomaisten kilpailuttamassa liikenteessä on hyväksyttävä kaikki sellaiset lipputuotteet, joissa matkustusoikeus on todennettavissa sähköisen viestintäverkon avulla taustajärjestelmästä, ja todentamisessa on käytettävä yleiskäyttöisiä teknologioita. Vaatimus tulee voimaan sitä mukaa kun uusia sopimuksia kilpailutetaan. Käytännössä tämä siis edellyttää ns. tunnistepohjaisiin matkakortteihin (tai muihin tunnisteisiin) siirtymistä ja eri toimijoiden matkakorttien hyväksymistä
- valtio voi maksaa tukea myös suoraan joukkoliikenteen käyttäjälle (ns. palveluseteli) eli käytännössä tukea epäsuorasti markkinaehtoista liikennettä