Joukkoliikennelaissa tuo on hoidettu niin, että reittiliikenneluvan myöntämisprosessissa tienpitäjä voi lausua, ovatko haetut pysäkit ja kadut käytettävissä. Esim. Turussa kaupunki on rajoittanut tällä menettelyllä Aurakadun pysäkin käyttöä.
Liikennekaaressa sääntelyä on purettu tältä osin enkä löydä sieltä enää mitään mainintaa asiasta. Jatkossa tienpitäjän on ilmeisesti rajoitettava katujen ja pysäkkien käyttöä liikennemerkein, jos se haluaa rajoituksia.
Pyhässä ja täydellisessä vapaassa markkinataloudessa bussipysäkillä tietty olisi sekuntitaksa, jota perittäisiin automaattisen luennan avulla, julkisilta ja yksityisiltä toimijoilta. Säännöllisten aikojen varaaminen olisi tyyriimpää kuin pysähtyminen silloin kun vapaata sattuu olemaan, ja ruuhkatunnit tietysti kalliimpia kuin muut. Toisen vuorolla pysähtymisestä armoton sanktio. Ja Helsingin bussipysäkkijohdannaisia pitäisi saada myydä maailman pörsseissä.