Liikennekaari

Joukkoliikennelaissa tuo on hoidettu niin, että reittiliikenneluvan myöntämisprosessissa tienpitäjä voi lausua, ovatko haetut pysäkit ja kadut käytettävissä. Esim. Turussa kaupunki on rajoittanut tällä menettelyllä Aurakadun pysäkin käyttöä.

Liikennekaaressa sääntelyä on purettu tältä osin enkä löydä sieltä enää mitään mainintaa asiasta. Jatkossa tienpitäjän on ilmeisesti rajoitettava katujen ja pysäkkien käyttöä liikennemerkein, jos se haluaa rajoituksia.

Pyhässä ja täydellisessä vapaassa markkinataloudessa bussipysäkillä tietty olisi sekuntitaksa, jota perittäisiin automaattisen luennan avulla, julkisilta ja yksityisiltä toimijoilta. Säännöllisten aikojen varaaminen olisi tyyriimpää kuin pysähtyminen silloin kun vapaata sattuu olemaan, ja ruuhkatunnit tietysti kalliimpia kuin muut. Toisen vuorolla pysähtymisestä armoton sanktio. Ja Helsingin bussipysäkkijohdannaisia pitäisi saada myydä maailman pörsseissä.
 
Näitä on kaupungilla nytkin. Simonkadulla taitaa lukea bussikaistan lisäkilpenä "Vain linjaliikenne". Se ei käy tähän tarkoitukseen, sillä privabussikin on linjaliikennettä. AKK:lla sen sijaan on luettelo linjoista, ja niistä suurin osa taitaa olla jo kadonnut, eli kilpiä pitäisi uusia aina kun linjastospagettia hämmennetään. Sinänsä tuo jälkimmäinen systeemi voisi toimia – mutta mikä estää privabussia nimittämästä itseään jollain satunnaisesti valitulla numerotunnuksella, joka sattuu olemaan siinä liikennemerkissäkin? :D

Eihän siinä tarvitsi lukea kuin "Vain HSL:n linjaliikenne". Vastaavia kilpiä taitaa jo nyt löytyä joistain terminaaleista kieltomerkkien alla muodossa "Ei koske HSL:n linjaliikennettä" tms.
 
Realistiset mahdollisuudet tällaisten Olari–Kaivokatu–Kontula (katsokaa, ratkaisin juuri keskustan päättäriongelman heilurilla!) -linjojen menestymiseen lipputulojen avulla eivät kuitenkan ole kovin suuret. Jotta tuote toimisi, pitäisi kyetä tarjoamaan muutakin kuin tuottavat töissäkäyntivuorot. Hiljaisten aikojen vuorot tulisivat kalliiksi, ja siltikin matkustajista todennäköisesti menetettäisiin kaikki ne, jotka joutuisivat joka tapauksessa vielä erikseen vaihtamaan Höselin liikenteeseen.

Jos Olari toimisikin OB:n Porvoon mitalla, kuoritaan kermat päältä eli työmatkaliikenne ja annetaan muiden kituuttaa hiljaisen ajan liikenteellä.

No, HKL sitten osti STA:n.

STA:n osti Helsinki, joka fuusioi bussiyhtiönsä paljon myöhemmin.
 
STA:n osti Helsinki, joka fuusioi bussiyhtiönsä paljon myöhemmin.
STA:n osti Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy, joka ei kuitenkaan fuusioinut STA:ta (ajankohta oli 1971). Helsingin kaupunki osti pari vuotta myöhemmin HML-STA-konsernin. Sitäkään ei useista suunnitelmista huolimatta yhdistetty kaupungin liikennelaitokseen (sitävastoin HML-STA fuusioitiin Suomen Turistiauto Oy:ksi). Vasta 2000-luvulla HKL-Bussiliikenne yhdistettiin Suomen Turistiauto Oy:hyn ja yhtiön nimeksi tuli Helsingin Bussiliikenne Oy. Tilausajoyksikön aputoiminimeksi tuli tuttu Suomen Turistiauto. Sittemmin yksityistettiin tilausajoyksikkö (myytiin Lehtimäen Liikenteelle) ja lopulta 2015 itse HelB siirtyi Koiviston Auto Oy:lle.

Aiheesta löytyy tietoutta: http://www.kooen202.com/69
 
Jotta tuote toimisi, pitäisi kyetä tarjoamaan muutakin kuin tuottavat töissäkäyntivuorot. Hiljaisten aikojen vuorot tulisivat kalliiksi, ja siltikin matkustajista todennäköisesti menetettäisiin kaikki ne, jotka joutuisivat joka tapauksessa vielä erikseen vaihtamaan Höselin liikenteeseen. .

Esim yöliikenne voisi olla kokonaan näiden markkinavatoisten bussien hoitama, koska HSL:n yöliikenne on hanurista. Metro ja monet raitiolinjat ei kulje klo 23:30 jälkeen ollenkaan ja varsinaisilla yöbussilinjoilla on kamala tungos ja tarjotaan eioota, ja reitit kiemurtelee niin että sama matka joka päivällä kestää puoli tuntia, kestää yöllä tunnin.

t. Rainer
 
Esim yöliikenne voisi olla kokonaan näiden markkinavatoisten bussien hoitama, koska HSL:n yöliikenne on hanurista. Metro ja monet raitiolinjat ei kulje klo 23:30 jälkeen ollenkaan ja varsinaisilla yöbussilinjoilla on kamala tungos ja tarjotaan eioota, ja reitit kiemurtelee niin että sama matka joka päivällä kestää puoli tuntia, kestää yöllä tunnin.

t. Rainer

Yöliikenteen kuormapiikit ovat niin terävät ja yksisuuntaiset, että markkinoiden määrittelemät hinnat saattaisivat olla varsin korkeat.
 
Pikkuhiljaa alkaa liikennekaari realisoitumaan myös rajapintavaatimusten osalta.

Tämä taitaa olla ensimmäinen iso juttu, kun määrätään uhkasakkoa ellei avoin rajapinta aukea.

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/liikenne-digitalisoituu-ja-muuttuu-palveluksi-yritysten-avatessa-rajapinnat

HSL:n lipunmyyntirajapinta onkin ollut useassa käsittelyssä, ja HSL on sitä korjannut vaatimusten mukaiseksi.

Sen sijaan valtion omistamalla VR:llä ei tietääkseni ole mitään lipunmyyntirajapintaa, mutta reittitiedot löytyvät kuitenkin Digitransitista ja ehkäpä jostain GTFS-muodossakin jos itselle ne haluaisi.
 
Takaisin
Ylös