Tilastoistahan se selviää.
Niinpä. Liikenneturva ja Tilastokeskus ovat julkaisseet
tilastoja liikenneonnettomuuksista. Poimitaan sieltä pari asiaa.
Helsingissä on liikenneonnettomuuksia 2011 yhteensä 3793, joista henkilövahinkoihin johtaneita 508 ja kuolemaan johtaneita 8. Loukkaantuneita on 610. Raitiovaunu on ollut mukana loukkaantumiseen johtaneissa onnettomuuksissa 20 kertaa ja kuolemaan johtaneissa kerran. Raitiovaunun luvut ovat niin pieniä, että tilastollisesti ne eivät ole oikein päteviä. Kuuden vuoden keskiarvo loukkaantuneissa on 14 ja kuolleissa alle yhden, 0,83.
Vertailun vuoksi voi todeta koko maasta junista, jotka siis eivät kulje katuympäristössä, että ne ovat olleet kuuden vuoden keskiarvona mukana henkilövahinko-onnettomuuksissa 8 ja kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 7 kertaa vuodessa. Ja vastaava busseilta, loukkaantuneet 166 ja kuolleet 12.
Lähteinä edellisissä yllä mainitun julkaisun taulukot 9, 10 ja 45.
Metron lukuja ei ole tässä tilastossa, mutta 2009–2011 kuoli metrossa 7 henkilöä, keskimäärin 2,3 vuodessa. Metron ja ratikoiden nousumäärät ovat suunnilleen samat.
Helsingin liikenteen ongelma siis eivät ole raitiovaunut eikä se, että raitiovaunut kulkevat muun liikenteen seassa katuympäristössä. Tilastojen mukaan eristäminen on vaarallisempaa kuin olla eristämättä.
Bussien luvut ovat suuria juniin nähden, mutta edelleen häviävän pieniä autoihin ja muihin liikkumismuotoihin verrattuna. Koko maassa 6396 autoa vuosittain mukana loukkaantumisonnettomuuksissa, busseja 166.
Näin ratkaistua vaunua ei tosin Helsingistä löydy. Kuten sanoin: Meillä on vaunun puskuri niin korkealla, että se osuu jalankulkijaa lantion tienoille. Itsessään jo vaarallisen lantionmurtuman päälle jalankulkijalla on silloin taipumusta lentää pää edellä katuun raitiovaunun eteen. Ulkomailta löytyy uudehkoja vaunuja, joissa on hyvin matala keula. Silloin jalankulkijalta saadaan jalat alta ja ohjattua keulan kautta sivuun.
Vahinkotutkija on varmasti oikeassa. Mutta onnettomuuksien määrä on niin pieni, että henkilövahingot tuskin johtuvat siitä, että meillä on 1970-luvun suunnittelua edustavat raitiovaunut. Onhan kolmannes vaunuista Variotrameja, joissa ei ole kitaa korkealla olevan puskimen alla. Tosin siellä kidassa on ihmissuoja, joka estää ihmisen ruhjoutumien telin kanssa.
Helsinkiin on nyt hankittu vaunuja 2013, 1999 ja 1973. Kovin nykyaikaista muotoilua on siten mahdoton olla, kun kaikki 1973-mallin vaunut ovat edelleen käytössä. Mutta Helsingin tilanne ei muuta sitä, minkälaisia ovat nykyaikaiset raitiovaunut, joita Euroopassa toimitetaan 600–700 kappaletta vuosittain. Eli pidetään nyt sekin selvänä, milloin puhutaan raitiovaunuista yleensä ja milloin Helsingin tilanteesta. Nehän ovat täysin eri asiat.
Antero