Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Nämähän ovat näitä arvovalintoja, jotka ovat usein paitsi vaikeita, myös epäloogisia. Yleinen ajattelu taitaa mennä niin, että autoilun onnettomuuksia on helpompi hyväksyä kuin joukkoliikenteen onnettomuuksia. Mediassakin joukkoliikenneonnettomuudet saavat suurta julkisuutta, silloin harvoin kun niitä sattuu. Auto-onnettomuudet ovat niin tavallisia, ettei niistä viitsitä kertoa.Todennäköisesti nopeuksia nostettaessa olisi hyväksyttävä jonkin verran lisää onnettomuuksia. Tuskin kuitenkaan suhteettoman paljon.
Epäloogista on minusta se, että ajatus siitä, että raitioliikenteen nopeuttaminen lisää onnettomuuksia, joissa raitiovaunu on osallisena, on vaikeampi kuin se, että ei rajoiteta autoilun nopeutta, jotta voitaisiin vähentää onnettomuuksia, joissa auto on osallisena.
Ei saada. Puskuri on vaadittu nykyisten Nr-vaunujen puskurin korkeudelle, koska ei voida luottaa siihen, ettei vaunuja ajeta yhteen. Esimerkiksi Berliinissä, jossa tilanne on samantapainen kuin meillä edelleen käytössä olevien Tatra-vaunujen vuoksi, uuden vaunun keulassa ei ole mitään, mikä sopii yhteen Tatrojen muotojen kanssa. Siellä on lähtökohtana ollut, että uusi vaunu on uusi ja se suunnitellaan itsenäisesti. Ei ole tarkoitus törmäillä sillä Tatroihin, mutta ei myöskään toisiinsa. Ulkonaisesti ei ole mitään puskuria, joka kestää kosketusta jonkin muun kanssa. Keulan ensimmäisenä olevat osat ovat samalla keltaisella maalilla kuin muukin vaunu.Minulle on jäänyt epäselväksi saadaanko uusissa vaunuissa puskuria nykyistä alemmaksi. Vasta-argumenttina esitettiin suunnittelun aikana halu työntää vaunuja toisillaan varikolla kytkimiä käyttämättä ja tietysti kestävyys vaunujen keskinäisissä törmäyksissä.
Tuosta tylpästä keulasta vielä sen verran, että kannattaa tarkistaa, mitä jossain tutkimuksessa tarkoitetaan termillä ”flat-front”. Yleisesti se kai ymmärretään, että ajoneuvossa ei ole ”nokkaa”. Kun olin lapsi, nokattomia ajoneuvoja nimitettiin sanalla ”bulldog”. Jalankulkijan kannalta kuitenkin olennaista on, mihin kohtaan kehoa ajoneuvo osuu ensimmäiseksi. Bulldog-keulakin voidaan ja nykyään muotoillaankin niin, että keula ei ole pysty vaan kallellaan taaksepäin. Tällaisia ovat mm. pakettiautot nykyään. Eli törmäys vie jalankulkijalta ensinnä jalat alta ja kieräyttää sitten sivulle. Pystykeulainen bulldog osuu esim hartioiden kohdalle, jolloin henkilö lähtee kaatumaan eteenpäin ja lyö päänsä voimalla maahan, mikä on edellistä pahempi tilanne.
Merkittävää ei siten ole se, onko keula ”flat” vaan missä asennossa tämä ”flat” on.
Antero