Tänä aamuna kasissa oli aika vastaava tilanne kun tulaan Caloniuksenkadulta Mechelininkadulle. Autoilla vihreä, mutta ratikalle S ledi vilkkuen. Sitten kun ratikka on kokonaan pysähtynyt, annetaan sillekin lopulta nuolta, samalla kun autoilta alkaa jo vihreä loppua. Mitään risteyksen toimintaan liittyvää syytä tuolle on hyvin vaikea keksiä: vierestä menevien autojen takia ei kukaan voi kuitenkaan ylittää kiskojakaan.
Calonius-Mechelininkatu onkin aika kummajainen. (Siitä on kaiketi puhuttu jo jossakin toisessa ketjussa.) Ko. risteyksessä ratikka saa normaalikierron aikana kaksi kertaa lyhyet valot: toinen on juuri kuvailemasi kaltainen ja toinen on sitten samaan aikaan autojen vihreän kanssa. Suunnassa Salmisaareen vaunu saa valotilauksen vasta kun erkanee autokaistoilta, siis n. 5 metriä ennen risteystä (tai ainakin vasta silloin ratikkakiskojen ylittämien suojateiden valot vaihtuvat punaiselle.) Liekö tähän syynä se, että ratikalle ei palaisi turhaan nuoli, jos se on vaikka jumiutunut autoletkaan. Mutta toteutuksessa taas on ongelmana se, että ratikka aiheuttaa lisää jonoa, kun se viimein pääsee valoihinsa ja joutuu vielä hetkeksi pysähtymään niihin.
Samantyyppinen ongelma on toisinaan Kaisaniemen-Vilhonkatujen kulmassa, jossa ratikka erkanee kohti Kaisaniemen pysäkki. Jos autojen vuoksi vaunu joutuu pysähtymään risteykseen, niin nuoli palaa kiltisti pitkähkön aikaa. Kun sitten autot viimein saavat vihreänsä, niin ratikkakin saa S:nsä: sitten seistään taas. Jonkinnäköinen kytkentä autojen ja ratikan valojen kanssa olisi toivottava: edes vähän aikaa voisi polttaa vihreää ja nuolta samaan aikaan vaikka se hiukan söisikin jalankulkijoiden vihreää.