Liikennevaloetuudet

Miten niin? Ei kai tehtävään haeta fillarikommunistia? Eduksi olisi laaja kokemus kaikesta liikenteestä, myös autoilusta. Lisäksi tehtävään valitun pitää valintansa jälkeen perehtyä kunnolla kaikkien ammattikuljettajien työnkuvaan. (ratikka-, bussi-, kuorma-auto-, paku-, ja taksikuskit.)

Hyvät valoetuudet eivät olennaisesti haittaa muuta liikennettä, jotta päästöt ja aikahäviöt eivät lisäänny tarpeettomasti. Toivottavsti tehtävään valittavalla on oikea asenne tähän puoleen.

Valittavan henkilön tulisi olla halukas kehittämään voimakkaassti joukkoliikennettä. Haitallista olisi jos valittava henkilö tekee matkansa henkilöautolla. Sen sijaan joukkoliikennekokemus matkustajana auttaa työssä oleellisesti, kun itse konkreettisesti kokee, missä joukkoliikenneväline seisoo turhaan yksityisautojen seassa.
 
Valittavan henkilön tulisi olla halukas kehittämään voimakkaassti joukkoliikennettä. Haitallista olisi jos valittava henkilö tekee matkansa henkilöautolla. Sen sijaan joukkoliikennekokemus matkustajana auttaa työssä oleellisesti, kun itse konkreettisesti kokee, missä joukkoliikenneväline seisoo turhaan yksityisautojen seassa.

Entä jos tekee osan matkoistaan joukkoliikenteellä ja osan yksityisautolla? Joukkoliikennekokemus matkustajana voi auttaa huomaamaan osan ongelmista, mutta kyllä ne saadaan tietoon muutenkin. Kokonaisuuden hahmottaminen on tässäkin oleeellista. Maailmassa on muutakin kuin joukkoliikenne.
 
Entä jos tekee osan matkoistaan joukkoliikenteellä ja osan yksityisautolla? Joukkoliikennekokemus matkustajana voi auttaa huomaamaan osan ongelmista, mutta kyllä ne saadaan tietoon muutenkin. Kokonaisuuden hahmottaminen on tässäkin oleeellista. Maailmassa on muutakin kuin joukkoliikenne.

Helsingissä on uusia hienoja Artic- vaunuja, kotimaisia ja huippuluokkaa ja erityisesti Helsinkiin suunniteltuja, jotta vaunuista saadaan täysi hyöty irti, pitää raitiovaunun matkanopeutta kasvattaa. Suurimpia hidastuksen aiheuttajia on katuverkossa olevat yksityisautot. Joukkoliikennemyönteinen henkilö osaa ja uskaltaa rohkeita ratkaisuja joukkoliikenne-etuuksien lisäämiseksi.
 
Helsingissä on uusia hienoja Artic- vaunuja, kotimaisia ja huippuluokkaa ja erityisesti Helsinkiin suunniteltuja, jotta vaunuista saadaan täysi hyöty irti, pitää raitiovaunun matkanopeutta kasvattaa. Suurimpia hidastuksen aiheuttajia on katuverkossa olevat yksityisautot. Joukkoliikennemyönteinen henkilö osaa ja uskaltaa rohkeita ratkaisuja joukkoliikenne-etuuksien lisäämiseksi.

Nyt taidat ajattella kuin arkkitehti, nimittäin esteettisyys ja toimivuus ovat heille usein vaihtoehtoja. Minä yhdistäisin ne.

Yhdistäisin myös kaikkien edut valoetuuksissa niin, että valoetuudet eivät kohtuuttomasti haittaa muuta liikennettä. Mielestäni se on kaunis ajatus, jos ei sitten haluta tukahduttaa kaikkea muuta liikennettä.
 
Nyt taidat ajattella kuin arkkitehti, nimittäin esteettisyys ja toimivuus ovat heille usein vaihtoehtoja. Minä yhdistäisin ne.

Yhdistäisin myös kaikkien edut valoetuuksissa niin, että valoetuudet eivät kohtuuttomasti haittaa muuta liikennettä. Mielestäni se on kaunis ajatus, jos ei sitten haluta tukahduttaa kaikkea muuta liikennettä.

Virkamiehet ja poliittiset päättäjät ovat sopineet linjauksesta, missä kaupunkia kasvatetaan ja tiivistetään sekä joukkoliikenteen osuutta lisätään. Suomeksi tarkoittaa mm. sitä yksityisautoilija odottaa valoissa kunnes raitiovaunutulee ja ohittaa valot. Se on luonnollisesti oikea ratkaisu kun vaunussa on 100 matkustajaa ja Bemarissa yksi pomo solmio kireällä. Tiivistyvässä kaupungissa pitää myös lisätä joukkoliikenteelle pyhitettyjä kaistoja.
 
Virkamiehet ja poliittiset päättäjät ovat sopineet linjauksesta, missä kaupunkia kasvatetaan ja tiivistetään sekä joukkoliikenteen osuutta lisätään. Suomeksi tarkoittaa mm. sitä yksityisautoilija odottaa valoissa kunnes raitiovaunutulee ja ohittaa valot. Se on luonnollisesti oikea ratkaisu kun vaunussa on 100 matkustajaa ja Bemarissa yksi pomo solmio kireällä. Tiivistyvässä kaupungissa pitää myös lisätä joukkoliikenteelle pyhitettyjä kaistoja.

Vielä kerran: en vastusta valoetuuksia, vaan huonosti toteutettuja valoetuuksia.

Takakireän johtavassa asemassa olevan toimihenkilön lisäksi valoissa seisovat myös muut kuin HSL-liikenteen bussit, taksit ja muut hyötyajoneuvot. Sillä on merkitystä seisovatko ne valoissa ylimääräistä 30 sekuntia vai kolme minuuttia.
 
Vielä kerran: en vastusta valoetuuksia, vaan huonosti toteutettuja valoetuuksia.

Takakireän johtavassa asemassa olevan toimihenkilön lisäksi valoissa seisovat myös muut kuin HSL-liikenteen bussit, taksit ja muut hyötyajoneuvot. Sillä on merkitystä seisovatko ne valoissa ylimääräistä 30 sekuntia vai kolme minuuttia.

sillä on tosiaan merkitystä. Kaikki pääsevät jossain vaiheessa valoista läpi ja turhaa päästöä valoissa seisomisella myös pitää välttää. Mutta sillä on myös merkitystä, mitkä ajoneuvot ajavat ensin. Joissain paikoissa on jo olemassa hyvin toimivia liikennevaloetuuksia, mutta niita pitää saada ehdottomasti lisää. Uudessa kaupunkistrategiassa yksityisautoilua supistetaan, joukkoliikennettä parannetaan. Helsingin kantakaupunkiin tulee myös jossain vaiheessa tietullit, koska niiden edut ovat kiistattomat. Kokoomus jarruttaa hanketta, mutta ei se sitä yksin voi vuodesta toiseen tehdä.

Missä ne huonosti toteutetut valoetuudet sijaitsevat ?
 
Missä ne huonosti toteutetut valoetuudet sijaitsevat ?

Surkeat etuudet löytyvät ainakin Hämeentien ja Lahdentien risteyksestä, jossa 6 ja 8 kääntyvät Arabiaan. Niiden etuus katkoo vihreää aaltoa aika ikävästi.
Toinen, tosin en tiedä onko se etuuksien vika, on Paavalin kirkon vieressä, Hämeentien ja Sturenkadun risteys. Siinä ei vika ole sinänsä siinä, kuka saa ajaa ensin, mutta toisinaan valot saattavat pysyä kaikille punaisia useita minuutteja. :lol:
 
Surkeat etuudet löytyvät ainakin Hämeentien ja Lahdentien risteyksestä, jossa 6 ja 8 kääntyvät Arabiaan. Niiden etuus katkoo vihreää aaltoa aika ikävästi.
Toinen, tosin en tiedä onko se etuuksien vika, on Paavalin kirkon vieressä, Hämeentien ja Sturenkadun risteys. Siinä ei vika ole sinänsä siinä, kuka saa ajaa ensin, mutta toisinaan valot saattavat pysyä kaikille punaisia useita minuutteja. :lol:

Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteyksessä raitiovaunujen valoetuisuudet on toteutettu niin surkeasti, ettei niillä ole käytännössä juuri minkäänlaista hidastusvaikutusta normaaliin valokiertoon. Hämeentieltä tulevilla busseillakin on parempi etuisuus kuin ratikalla.

Sturenkadun risteyksessä ilmenevät pitkät punaiset ilmenevät oman kokemukseni mukaan niinä hetkinä kun valokoje vaihtaa valorytmistä toiseen eli esimerkiksi aamuruuhkan ohjelmasta vaihdetaan päiväohjelmaan, päiväohjelmasta iltaruuhkaan jne. Vastaavia muutosvaloja näkee muissakin risteyksissä, mutta Sturenkadulla tuo vaihto on yksi epäsujuvimmista.
 
Takaisin
Ylös