LIJ 2014 -hanke

Olen jonkin aikaa pohtinut sitä, että johtuuko tuo omituinen fontti taka ja sivukilvissä LIJ laitteiden takia? Ainakin niissä linjakilvissä, joissa lukee pelkästään linjan numero näyttää olevan fontti erilainen kuin etukilvissä. Ja tämä "erifonttisuus" näyttää olevan kaikissa niissä uusissa autoissa johon LIJ laitteet on asennettu suoraan.
 
Olen jonkin aikaa pohtinut sitä, että johtuuko tuo omituinen fontti taka ja sivukilvissä LIJ laitteiden takia? Ainakin niissä linjakilvissä, joissa lukee pelkästään linjan numero näyttää olevan fontti erilainen kuin etukilvissä. Ja tämä "erifonttisuus" näyttää olevan kaikissa niissä uusissa autoissa johon LIJ laitteet on asennettu suoraan.

Pelkästään linjanumeron näyttävissä linjakilvissä LIJ käyttää 13x11-fonttia. Jos numero ei sillä mahdu (4 merkkiä tai enemmän) LIJ vaihtaa 13x7-fonttiin. Oletuksena Mobitecin kilpieditorin kautta tehdyissä kilvissä 13 pistettä korkea fontti oli 13x9, jota LIJ käyttää nyt määränpäätekstinä, jos via-tietoa ei enää ole. 13x11-fonttia käytti aiemmin Mobitecin taka- ja sivukilvissä vain ÅL.

Jos tämä nyt oli vastaus siihen mitä kysyit...
 
Jos tämä nyt oli vastaus siihen mitä kysyit...

Osittain kyllä, kiitos vastauksesta!

edit: Tässä kuva mitä yritin tossa vähän selittää

hsllll.jpg

Numeroiden tyyli näyttää erilaiselta keskenään, vaikka molemmissa on vissiinkin mobitecin kilvet.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt keksinyt, mihin muuhun ketjuun tämä sopisi paremmin (ja yksittäiselle kysymykselle ei liene järkevää luoda omaa ketjua, joten olkoot nyt täällä ja siirretäköön parempaan paikaan, jos tarvis):

Omien havaintojen mukaan ainakin NF #840 ja #872 eivät näytä ollenkaan seuraavaa pysäkkiä, vaan ainoastaan tekstejä "227 Leppävaara" / "227 Alberga" / "227 Espoon keskus" / "227 Esbo centrum" bussien etuosan sisänäytöllä. En tunne laitteiston toimintaa, mutta onkohan tämä normaalia? (vrt. seuraavan pysäkin nimi ylärivillä + kellonaika alarivillä ja sitten samma pä svenska)
 
En nyt keksinyt, mihin muuhun ketjuun tämä sopisi paremmin (ja yksittäiselle kysymykselle ei liene järkevää luoda omaa ketjua, joten olkoot nyt täällä ja siirretäköön parempaan paikaan, jos tarvis):

Omien havaintojen mukaan ainakin NF #840 ja #872 eivät näytä ollenkaan seuraavaa pysäkkiä, vaan ainoastaan tekstejä "227 Leppävaara" / "227 Alberga" / "227 Espoon keskus" / "227 Esbo centrum" bussien etuosan sisänäytöllä. En tunne laitteiston toimintaa, mutta onkohan tämä normaalia? (vrt. seuraavan pysäkin nimi ylärivillä + kellonaika alarivillä ja sitten samma pä svenska)

Ainakin autossa #850 myös sama ongelma. Jos oikein muistan niin myös #830. Tämä siis Nobinan VDL:issä yleinen ongelma.
 
En nyt keksinyt, mihin muuhun ketjuun tämä sopisi paremmin (ja yksittäiselle kysymykselle ei liene järkevää luoda omaa ketjua, joten olkoot nyt täällä ja siirretäköön parempaan paikaan, jos tarvis):

Omien havaintojen mukaan ainakin NF #840 ja #872 eivät näytä ollenkaan seuraavaa pysäkkiä, vaan ainoastaan tekstejä "227 Leppävaara" / "227 Alberga" / "227 Espoon keskus" / "227 Esbo centrum" bussien etuosan sisänäytöllä. En tunne laitteiston toimintaa, mutta onkohan tämä normaalia? (vrt. seuraavan pysäkin nimi ylärivillä + kellonaika alarivillä ja sitten samma pä svenska)

Tämä johtuu siitä, että kyseisissä autoissa on jostain syystä otettu linjakilvet Mobitec/ICU-ohjaukseen. Yleensä syynä on se, että LIJ-pääte ei toimi tai sitten se ei ohjaa linjakilpiä toivotulla tavalla.

Kun linjakilvet ovat Mobitec/ICU-ohjauksessa, näkyy etukilvessä vain linjan numero+määränpää suomeksi sekä ruotsiksi samassa näkymässä. Via-tietoa ei näytetä. Tällaisessa tilanteessa auton sisänäyttö näyttää samaa tietoa, kuin etulinjakilpi (LIJ ei ohjaa sitä).
 
Tämä johtuu siitä, että kyseisissä autoissa on jostain syystä otettu linjakilvet Mobitec/ICU-ohjaukseen. Yleensä syynä on se, että LIJ-pääte ei toimi tai sitten se ei ohjaa linjakilpiä toivotulla tavalla.

Kun linjakilvet ovat Mobitec/ICU-ohjauksessa, näkyy etukilvessä vain linjan numero+määränpää suomeksi sekä ruotsiksi samassa näkymässä. Via-tietoa ei näytetä. Tällaisessa tilanteessa auton sisänäyttö näyttää samaa tietoa, kuin etulinjakilpi (LIJ ei ohjaa sitä).

Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse kuvaamastasi asiasta, vaan siitä, että näissä autoissa sisäkilpi näyttää samaa informaatiota kuin etu- ja sivulinjakilvet (eli linjanumero, määränpää ja mahdollinen via-paikka). Tällaisia autoja, lähinnä VDL:iä, on Nobinalla pelkästään Itä-Helsingissä ainakin kymmenkunta, todennäköisesti enemmänkin. Joitakin sellaisiakin tapauksia on näkynyt, että auton sivulinjakilpi näyttää pysäkkejä, kellonaikaa ja STOP-tekstiä eli sisäkilven informaatiota.
 
Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse kuvaamastasi asiasta, vaan siitä, että näissä autoissa sisäkilpi näyttää samaa informaatiota kuin etu- ja sivulinjakilvet (eli linjanumero, määränpää ja mahdollinen via-paikka). Tällaisia autoja, lähinnä VDL:iä, on Nobinalla pelkästään Itä-Helsingissä ainakin kymmenkunta, todennäköisesti enemmänkin. Joitakin sellaisiakin tapauksia on näkynyt, että auton sivulinjakilpi näyttää pysäkkejä, kellonaikaa ja STOP-tekstiä eli sisäkilven informaatiota.

Silloin ongelma on LIJ-kilpiohjauksessa. LIJ ei jostain syystä ohjaa kilpiä oikein ja toivotulla tavalla. Näistä väärää informaatiota näyttävistä kilvistä ja näytöistä kannattaa lähettää palaute HSL:lle (auton kylkinumeron kera), niin vialliset laitteet saadaan selville korjaustoimenpiteitä varten.
 
Ovatko kaikki liikennöitsijät ohjeistaneet kuljettajiaan, ettei linjakilpiä saa enää käyttää Mobitec-asetuksilla, jolloin ulkolinjakilvet näyttäis samalta kuin ennen LIJ-aikoja? eli jos bongaa jonkun bussin, jonka ulkokilvessä lukee vaikka "112 Tapiola/Hagalund" niinkuin samanlailla kuin ennen LIJ-aikoja niin kertooko se sitten kuljettajan laiskuudesta? ja voiko asiakas mennä muistuttamaan kuljettajaa siitä?
 
Ovatko kaikki liikennöitsijät ohjeistaneet kuljettajiaan, ettei linjakilpiä saa enää käyttää Mobitec-asetuksilla, jolloin ulkolinjakilvet näyttäis samalta kuin ennen LIJ-aikoja? eli jos bongaa jonkun bussin, jonka ulkokilvessä lukee vaikka "112 Tapiola/Hagalund" niinkuin samanlailla kuin ennen LIJ-aikoja niin kertooko se sitten kuljettajan laiskuudesta? ja voiko asiakas mennä muistuttamaan kuljettajaa siitä?

LIJ-järjestelmässähän virheitä ei ole? Vuosia jo myöhässä ja ei vieläkään valmis. :lol:
Ei se syy pakolta ole kuljettajan tai liikennöitsijän.
 
Eli jos bongaa jonkun bussin, jonka ulkokilvessä lukee vaikka "112 Tapiola/Hagalund" niinkuin samanlailla kuin ennen LIJ-aikoja niin kertooko se sitten kuljettajan laiskuudesta?

Helpoimmallahan kuljettaja pääsee antamalla LIJ:n ohjata kilpiä automaattisesti.

Kilpien käsikäyttö ICU:n kautta johtuu 99 prosentissa tapauksista siitä, että LIJ:n toiminnassa linjakilpien osalta on häiriö, yleensä softapohjainen. Näiden korjaamiseksi kuljettaja ei voi tehdä mitään, ja liikennöitsijäkin hyvin vähän. Käyttämällä kilpiä vanhanaikaisesti käsin saadaan asiakkaille esitettyä oikeansuuntainen informaatio linjakilvissä.

Vastaus kysymykseesi on siis kielteinen. :)
 
Usein kun vastaani tulee bussi, joissa linjakilvet ovat ilman LIJ-ohjausta, niin lähes poikkeuksetta myös lipunmyyntilaite sekä matkakorttilukija ovat, syystä tai toisesta, "Ei käytössä"-tilassa. Syitä siihen on monia, toiset laitteistosta ja ohjelmistosta johtuvia, toiset taas kuljettajan toiminnasta johtuvia. Kuljettajalla voi olla esimerkiksi määräaikaan mennessä tilittämätön myyntisaldo, jolloin hän ei saa pysty kirjautumaan LIJ-järjestelmään eikä se siis ohjaa myöskään linjakilpiä.
 
Kuljettajalla voi olla esimerkiksi määräaikaan mennessä tilittämätön myyntisaldo, jolloin hän ei saa pysty kirjautumaan LIJ-järjestelmään eikä se siis ohjaa myöskään linjakilpiä.

Eikös tuon pitänyt olla niin että järjestelmään kyllä pystyy kirjautumaan, mutta käteislippujen myynti ei onnistu.
 
Eikös tuon pitänyt olla niin että järjestelmään kyllä pystyy kirjautumaan, mutta käteislippujen myynti ei onnistu.
Yleensä se hoidetaan liikennetoimiston antamalla varakortilla, joka tilitetään heti työpäivän jälkeen. En kyllä tiedä, kuinka tuohon järjestelmään kirjaudutaan ilman korttia. Toisaalta ainakin omalla kohdallani LIJ-laitteen toimintahäiriöitä ei juurikaan ole ollut viime aikoina. Välillä on tullut lyhyitä päivityksiä, jonka ajan laitteet ovat poissa normaalista toiminnasta.

Sitten on niitä kuljettajia, jotka eivät ihan oikeasti osaa käyttää LIJ-järjestelmää. Esimerkiksi lähdölle on kirjauduttu linjan perusteella, joten sellaisissa ajokaavoissa, jossa on usempia linjoja (kierrätetty autokierto). jokainen linja pitää hakea erikseen eikä ajo-ohjelman mukaisia linjoja ja lähtöjä näy, kuten silloin kun kirjaudutaan vuoronumerolle (kuten kuuluu).
 
Takaisin
Ylös