http://www.vantaansanomat.fi/artikk...iset-kahteen-kastiin-suurimmalla-osalla-matka
HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.
Oletushintojen mukaan suurimmalla osalla Vantaalaisista matka Helsinkiin kallistuu roimasti. Kauppinen ennakoi että kertamatka Tikkurilasta Helsinkiin voi nousta jopa euroja.
Kauppisen mielestä koko malli pitäisikin viedä uudestaan lausunnoille ja rukata sitä niin, että koko Vantaa kuuluisi samaan B-vyöhykkeeseen. Näin lippuhinta olisi halvempi, selkeä ja sama kaikille asukkaille.
Kylläpä Kauppinen herää myöhään tähän uudistukseen jota on suunniteltu vuositolkulla. Muistaakseni myös Espoossa aikanaan haluttiin koko kaupungin kuuluvan samaan B-vyöhykkeeseen mutta ajatuksesta luovuttiin kun tämä olisi merkinnyt kuntaosuuden tuntuvaa kasvattamista.
Käsittääkseni uusi A-B-vyöhyke tulee olemaan jonkin verran kalliimpi kuin nykyinen sisäinen lippu ja A-B-C-vyöhyke noudattelee nykyisen seutulipun hintaa. Eiköhän ne Vantaan Itä -ja Pohjoisosien lippuhinnatkin siis pysy lähes ennallaan.
Tätä pakettia nyt ei pidä enää missään nimessä lähteä repimään auki. Ihmiset ovat jo muutenkin tuskastuneita Länsimetron ja lippu-uudistuksen vuosikausien viivästymiseen.
Ryssityt mallit revitaan auki ennemmin tai myöhemmin.
Esitetyssä vyöhykemallissa on kaksi fundamentaalia ongelmaa:
1) Kuvitelma, että kaikki ovat matkalla Helsingin keskustaan.
2) Kuvitelma, että matkan kustannus on suoraan verrannollinen matkan pituuteen.
Kohdasta 2) syntyvät Helsingin seudulle tunnusomaiset erittäin korkeat rajakustannukset vyöhykkeen ylityksistä. Jos rajakustannus olisi maltillinen esimerkiksi Berliinin tapaan, vyöhykkeistä ei juuri mussutusta kuulisi.
HSL:n kuluista on operointikuluja 75% ja operointikuluista vain noin 30% kilometriperustaisia. Eli matkan pituuden osuus kustannuksista on hieman runsaat 20%. Tällä on vaikea perustella sellaisia 70%:n hinnannousua vyöhykerajan ylityksistä.
Jos kaikilla olisi saman hintainen lippu, HSL:n 670 miljoonan vuosikustannus 50%:n subventiotasolla nykyprofililla (350 milj matkaa, 2500 milj km) kyettäisiin kattamaan lipun hinnalla 0,75 euroa per matka + 0,0302 euroa per kilometri. Vasta noin 35 kilometrin matka maksaisi tuplaten verrattuna viiteen kilometriin. Kuten nähdään, vain kertaalleen subventoitu kustannustaso ennen päällekkäisiä subventioita on aivan eri luokkaa kuin mitä hinnastosta luemme. Nykymalli, jossa puolisatunnaista matkustajaa pidetään lähinnä roistona ja sakkorahalähteenä, vastaa huutoonsa ja karkottaa puolisatunnaiset matkustajat kauas pois. Ja aiheuttaa vyöhykemalliin kohdistuvaa meteliä.
Jako kiinteisiin ja muuttuviin kustannuksiin on toki joiltain osalta yliyksinkertaistus. Esimerkiksi keskusta-alueen lyhyet ratikkamatkat ovat kaikkein kalleimmat, koska ne määrittävät kapasiteettitarpeen.