- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Tuopilliselle 1.7.2014!Tälläiseen vetoon voi kyllä lähteä! Lyön vetoa sen puolesta, että linja 16 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkiltään Kiveliössä Kangasalle eikä linja 26 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkistään Vuoreksenkadulla Lempäälään. Veto on siis kiinni Ultrix, jos vielä haluat lyödä vetoa?
---------- Viesti lisätty kello 3:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 3:23 ----------
Linjanumerointi on monessa paikassa historiallinen jäänne. Hyväksyn historiallisen linjanumeron säilyttämisessä muutamassa erikoistapauksessa, jotka numeroavaruudessa 1…10 ovat 1, 2 ja 3. Ykkönen on kulkenut aina Härmälään, kakkonen Tammelan kautta Rauhaniemeen ja kolmonen Petsamoon. Muut ovat monta kertaa vaihtuneet ja merkittävä osa on (käytännössä) kokonaan pois käytöstä. Runkolinjojen brändäys nimenomaan numeroavaruuteen 1…10 jonkun siirtymäajan puitteissa auttaa tekemään linjastosta ymmärrettävämmän sellaiselle, joka vasta opettelee matkustamaan, vanhoille matkustajille voisi riittää tiedotuskampanja.Linjanumerointia ei mielestäni kannata mennä muuttamaan pelkästä muuttamisen ilosta. Olisihan se hienoa, jos runkolinjat olisivat numeroitu 1-10, mutta jos linja itsessään on "valmis", kuten linja 6, turha ronklaaminen aiheuttaa vain tarpeetonta sekaannusta etenkin, jos reittiä ei olla muuttamassa mitenkään. 16:n kohdalla numeron säilyttäminen on perusteltua, koska linjan reitti säilyy heilurin toisessa päässä täysin muuttumattomana. Samoinhan tapahtui esim. linjojen 21 ja 25 reittimuutosten yhteydessä.
Mitä linjanumeroa käyttäisit linjalle, joka tulee Ylöjärveltä ja kulkee Asemantien kautta Kangasalle? Olen sitä mieltä, että Ylöjärvi–Kangasala-heilurin linjat kannattaa numeroida 40…49 ja Nokia–Lempäälä/VLK-heilurin linjat 50…59. Pirkkalan kautta kulkevat varsinaiset seutulinjat kuten nykyään 60…69 (kovin montaa ei tarvittane, vaihtoehtoisesti etelän suunnan heilurien ulkopuolisille reiteille), 70…79 jäisivät käyttöön heilurien ulkopuolisille reiteille Nokian ja Kangasalan suunnassa, 80…89 Ylöjärven suuntaisille ja 90…99 Aitolahdentien suuntaisille reiteille.seutuliikenne voisi edelleen kulkea numeroinniltaan jokseenkin samoissa uomissa, jolloin pysyttäisiin kaksinumeroisissa luvuissa. Linja 16 tosin jo aiheuttaa tähän pienen poikkeuksen ollessaan melko pieni numero, mutta 7-linja on tällaisen poikkeuksen jo tavallaan tehnyt kaupungin rajan ylittäessään - samoin kuin 13 tekee nyt ensi vuodenvaihteessa.
Kaupunkiliikenteen linjojen jatkaminen kuntarajan yli ei minusta täytä vielä seutulinjan määritelmää, sen sijaan kokonaan Tampereen sisäinen linja 90 on selkeästi seutulinjan tyyppinen. Kyse on liikennöintityypistä ja osittain myös kalustosta.
Kumpi on tärkeämpi kohde Pirkkalasta: Pyynikintori ja Metso – vai rautatieasema, KaLu, uusi TamLu, SAMKE, TAMK ja TAYS + siihen liittyvä lääke- ja bioteknologiakampus?Tämä lienee sitä JOLI:n mainostamaa liikenteen palvelutason "parantamista", ettei jatkossa enää olisi Pirkkalasta lainkaan suoraa (l. vaihdotonta) joukkoliikenneyhteyttä Tammerkosken länsipuolelle
Ratikkakeskustelu käytäköön sille kuuluvassa ketjussa.