Näkisin linjan 16 uudellennumeroinnin erittäin tarpeellisena, jotta saadaan kaupunkialueen nopeat bussiliikenteen runkolinjat yhteen numerosarjaan, vaikka sitten 1-9. Joka tapauksessa on selvää, että kunhan seudullinen liikennejärjestelmä saa uuden muotonsa 2010-luvun kuluessa, niin numerointia on pakko systematisoida ja ottaa käyttöön mielellään esim. kolminumeroiset linjatunnukset, jos kaksinumeroisilla ei saada riittävästi selkeyttä. Jos käyttöön otetaan myös numeroita alkaen 100:sta, niin tällöin eri alueille pystytään laajemmin osoittamaan selkeät numeroryppäät. Samalla jää myös riittävästi numeroavaruutta palveluliikenteen ja muun pienkalustoliikenteen liittämiseksi osaksi tätä isompaa JOLILA-kokonaisuutta, sillä seudullinen liikennöintimalli tulee tuomaan tarvetta kehittää pienlinjoja. Pikaratikalle voidaan sitten osoittaa kirjaimia tai numeroita, kunhan varaus on otettu huomioon bussilinjaston numerointikaaviota miettiessä.
Puhut täyttä asiaa, mutta pakko kommentoida muutamaa kohtaa.
Näkisin, että ainakin Tampereen seudun kattavassa liikenteessä numeroavaruus 1…99 riittää helposti. Itse asiassa hälytyskellojen pitäisi alkaa soida, jos 100 linjanumeroa ei riitä tämän kokoisella seudulla – maaseutulinjojen osalta voidaan toki niitä ekstranumeroita tunkea sinne loppuun.
Sori, menee semisti ohi aiheen (Linja 16 Pirkkala-Leinola), mutta menköön:
Jakaisin linjaston numerot esim. seuraavasti:
- 1–10: runkolinjasto
- 11–30: kaupunkiliikenteen peruslinjasto
- 31–39: kaupunkiliikenteen täydentävät linjat
- 40–49: Ylöjärvi–Kangasala-heiluri
- 50–59: Nokia–Lempäälä-heiluri
- 60–69: Pirkkalan kautta kulkevat seutulinjat ja eteläiset, maakunnalliset säteittäislinjat
- 70–79: Nokian ja Kangasalan kautta kulkevat, maakunnalliset säteittäislinjat
- 80–89: Ylöjärven kautta kulkevat, maakunnalliset säteittäislinjat
- 90–99: Aitolahden kautta kulkevat linjat (Teisko ja Ylä-Pirkanmaa)
Vaihtoehtoisesti traditioita kunnioittavassa mallissa seutulinjasto olisi:
- 40–49: Kangasalan kautta kulkevat, maakunnalliset säteittäislinjat
- 50–59: Lempäälän (Kuljun) kautta kulkevat, maakunnalliset säteittäislinjat
- 60–69: Poikittaiset seutulinjat
- 70–79: Nokia–Lempäälä-heiluri
- 80–89: Ylöjärvi–Kangasala-heiluri
- 90–99: Aitolahden kautta kulkevat linjat (Teisko ja Ylä-Pirkanmaa)
Molempien puolesta voi argumentoida ja on lähinnä makuasia, haluaako seudullisen heilurilinjaston numeroiduksi lähelle kaupunkiliikenteen linjoja, vai haluaako painottaa jatkuvuutta, jolloin Pirkkalan ohella ainoastaan Kangasalla pitäisi "opetella uusi kymmenluku", kun linjojen 45, 70, 75 ja 76 tilalle tulisi esim. 80, 81, 82, 85 ja 86. Joka tapauksessa linjanumerot tulevat muuttumaan seudullisen linjaston myötä, kun samalla 70:llä, 71:llä, 80:llä ja 85:llä ei ajetakaan enää lukuisia erilaisia reittivariaatioita vaan yhtä kiinteää linjaa, jolloin lähes jokaisella reitillä on oma linjanumeronsa.
Mitä tulee kutsuliikenteeseen, pitäisin sen varsinaisesta linjastosta erillisenä, koska se on luonteeltaan erillinen. Yksi mahdollisesti luonteva tapa numeroida ne on HSL:n Jouko-tyyppisesti alueen normaalin bussilinjan numeron lainaaminen, esim. Takahuhdin alueelta palveleva linja J27. Tähän en edes halua ottaa kantaa sen enempää, mutta kunhan nyt pidetään kutsuliikenne hajuraon päässä linjapohjaisesta liikenteestä.
Tietysti hankinnoissa pitäisi hyödyntää synergiaetuja niin, että työmatka- ja koululaisliikenteessä ruuhka-aikaan linjoilla 91–92 käytössä oleva kalusto esim. Aitolahti–Teisko-alueella ajelisi päiväsaikaan kutsuliikennettä.
eikä kuluteta voimavaroja sanailuun siitä ovatko tunnukset 1-3 pyhiä lehmiä […] Eikä tässä vaiheessa kannata vielä mennä siihen millä kirjaisintyypillä jokin kirjoitetaan.
No mut hei, 1-3 ovat ainoat keskeytyksettä vähintään 1940-luvulta samoja suuntia (Härmälä, Tammela-Rauhaniemi, Kauppi) palvelleet linjat koko linjastolla!
Ja jos hyvissä ajoin ei määritetä oikeaa kirjasinlajia on riskinä, että pakkosyötetään jotain
Arialia, hyi olkoon.