Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

PRK

Harhaanjohtava "Eläintarha" voidaan korvata minusta kartassa hyvin näkyvällä Alppilalla, vaikka teknisesti ajantasauspysäkki ei Alppilaa olekaan.

Ennenhän "viiden minuutin pysäkki" oli Alppilassa Porvoonkadulla, mutta kun alueen asukkaat ja ilmeisesti siis myös Alppila-Seura sen sieltä pois häätivät. HKL:llä "päätepysäkin" pitäminen Porvoonkadulla ei ollut ongelma, ja laittaisivat sen sinne takaisin varmasti mielellään, jos asukkaat eivät sitä vastustaisi.
 
Vs: PRK

Ennenhän "viiden minuutin pysäkki" oli Alppilassa Porvoonkadulla, mutta kun alueen asukkaat ja ilmeisesti siis myös Alppila-Seura sen sieltä pois häätivät. HKL:llä "päätepysäkin" pitäminen Porvoonkadulla ei ollut ongelma, ja laittaisivat sen sinne takaisin varmasti mielellään, jos asukkaat eivät sitä vastustaisi.

Mikä ihme tähän häätämiseen mahtoi olla syynä?
 
Vs: PRK

Mikä ihme tähän häätämiseen mahtoi olla syynä?

Itsekin ihmettelin hetken, mutta vastaus lienee se että Porvoonkadun pysäkin jälkeen on vielä pari pysäkkiä, joille moni alppilalainen on menossa 3B:llä. Ymmärrän kyllä että ärsyttää jäädä vaikka viideksi minuutiksi tasaamaan aikaa kun oma pysäkki olisi seuraavana tai sitä seuraavana.
Sikäli päättäri Eläintarhalla on kyllä parhaassa mahdollisessa paikassa, että niillä paikkeilla matkustajia on kohtalaisen vähän.
 
Vs: PRK

Sikäli päättäri Eläintarhalla on kyllä parhaassa mahdollisessa paikassa, että niillä paikkeilla matkustajia on kohtalaisen vähän.
On se ajantasauspaikka missä tahansa on siitä aina matkustajille odotuksen paikka.
Vanhoina hyvinä aikoina Porvoonkadun viiden minuutin pysäkillä oli useasti edellinen vaunu odottamassa, mihinkä matkustajat siirtyivät jatkaakseen matkaansa ilman suurempia odotuksia. Jos edellinen vaunu oli mennyt niin odotusaikakin oli vähemmän kuin viisi minuuttia.
Vanhemmat bongarit muistavat hyvin sen ison kellon, joka ilmoitti kuljettajalle koska edellinen vaunu oli lähtenyt.
 
Täällä voidaan keskustella mielin määrin aikataulussa pysymisen ja vaihtojen sekä istumapaikkojen määrän vaikutuksesta palvelutasoon.

Mutta mielestäni kokemaani palvelutasoon vaikuttaa melko negatiivisesti kun raitiovaunu seisoo pysäkillä minuutti tolkulla ja minun matkani ei etene. Pidänkin Urheilutalolta Takatöölöön mennessä pienempänä pahana vaihtoa kasilta oopperalla kuin suoraa yhteyttä 3B:llä ja turhalla odotuksella.

Liki tuhoavasti kokemani palvelutaso kärsii kun näen 3T:n oikaisevan Oopperalta Hesaria pitkin ja minä odottelen turhaan Urheilutalon pysäkillä. Monesti olen myös olut 3B:ssä joka kuuluttaa oikaisevansa urheilutalolta töölöntorille, jättäen alppilaan menevät odottelemaan seuraavaa spåraa.

Kaikki muu on plussaa, mutta julkisen liikenteen tulisi pyrkiä palvelemaan ihmisiä kuljettamalla luvattua reittiä mahdollisimman tehokkaasti.
 
Vs: PRK

Sikäli päättäri Eläintarhalla on kyllä parhaassa mahdollisessa paikassa, että niillä paikkeilla matkustajia on kohtalaisen vähän.

Sikäli voisi miettiä, että tarvitseeko kolmosen edes kulkea tuota poikittaista reittiä, kun kysyntä sille on niin vähäistä. Töölöstä Kallioon pääsee myös 8-ratikalla, kolmonen ei tuo reitille ilmeisesti paljoa lisäarvoa, kun sitä ei käytetä. Kolmonen on hyvin epätasaisesti kuormittunut, Kallion ja keskustan välillä ollaan todella hyvissä kuormissa, kun taas Eläintarhassa ja Eirassa ei matkustajia liikaa ole. Linjastoremontin paikka taitaisi olla.
 
Vs: PRK

Sikäli voisi miettiä, että tarvitseeko kolmosen edes kulkea tuota poikittaista reittiä, kun kysyntä sille on niin vähäistä. Töölöstä Kallioon pääsee myös 8-ratikalla, kolmonen ei tuo reitille ilmeisesti paljoa lisäarvoa, kun sitä ei käytetä. Kolmonen on hyvin epätasaisesti kuormittunut, Kallion ja keskustan välillä ollaan todella hyvissä kuormissa, kun taas Eläintarhassa ja Eirassa ei matkustajia liikaa ole. Linjastoremontin paikka taitaisi olla.
Mikä olisi sinun ehdotus kolmosten reitille, tuolle "pyhälle" helsinkiläiselle joukkoliikenneasialle?
 
Kaikki muu on plussaa, mutta julkisen liikenteen tulisi pyrkiä palvelemaan ihmisiä kuljettamalla luvattua reittiä mahdollisimman tehokkaasti.

Ketä sellainen sitten palvelee että myöhässä oleva vaunu vaan sitkeästi ajaa omaa reittiään aivan täyteen tupattuna ja perässä tulee kaksi saman linjan vaunua tyhjänä? Odotusaika ei pitene oikaisusta kun kerran tosiaan ajetaan peräkkäin.
 
Ketä sellainen sitten palvelee että myöhässä oleva vaunu vaan sitkeästi ajaa omaa reittiään aivan täyteen tupattuna ja perässä tulee kaksi saman linjan vaunua tyhjänä? Odotusaika ei pitene oikaisusta kun kerran tosiaan ajetaan peräkkäin.

Näin asiakkaana ei voi tietää koska oikaistaan ja montako vaunua on missäkin. Joudun siis turvautumaan omiin havaintoihini, joista viimeisin muistaakseni maanantailta.

Seison Urheilutalon pysäkillä, aikataulun mukaan spåran olisi pitänyt tulla 10 min sitten. 3T oikaisee hesaria pitkin ja samaan aikaan tulee toinen 3T Alppilasta. Eli 2 vaunua kulkee peräkanaa oikaisusta huolimatta.

Sitä en ymmärrä miksei tällaisella rengaslinjalla voi ilmoittaa keskimääräistä vuoroväliä, esim.

06-07 14min
07-18 9-10 min
19-22 9-11 min
23-02 12-14 min

liikennöinti loppuu 1:52

kun kerran reittioppaan mukaan nytkin "HUOM! Ajat ovat ARVIOITUJA ohitusaikoja"

Se miten sitten vaunut voisivat oikaista tarvittaessa on minua fiksumpien päätettävissä. Mutta jos nykyään on langattomat viestintävälineet käytössä voisi takaa tulevan vaunun kuljettaja ilmoittaa ottaneensa kiinni edellä menneen ja edellä kulkeva voisi ilmoittaa kyydissä olevalle karjalle että takana on vaunu johon voi siirtyä, ellei halua oikaista.

Nykyinen käytäntö lähinnä aiheuttaa epätietoisuuta ja ennenkaikkea epäluuloa kulkuvälineen luotettavuutta kohtaan.
 
Sitä en ymmärrä miksei tällaisella rengaslinjalla voi ilmoittaa keskimääräistä vuoroväliä.

Keskimääräinen vuoroväli eri liikennöintiaikoina selviää helposti katsomalla nimenomaan mainittuja arvioituja ohitusaikoja. Esim. ohitusajoista 07, 16, 25, 33, 42 jne. selvinnee, että vuoroväli on noin 8-10 min.

Se miten sitten vaunut voisivat oikaista tarvittaessa on minua fiksumpien päätettävissä. Mutta jos nykyään on langattomat viestintävälineet käytössä voisi takaa tulevan vaunun kuljettaja ilmoittaa ottaneensa kiinni edellä menneen ja edellä kulkeva voisi ilmoittaa kyydissä olevalle karjalle että takana on vaunu johon voi siirtyä, ellei halua oikaista.

Mutta noinhan se juuri menee. Ennen poikkeusreitille siirtymistä asiasta kuulutetaan, yleensä ilmoitetaan oikaisun syy ja pyydetään matkustajia siirtymään mahdollisesti perässä tulevaan vuorovaunuun (ellei halua oikaista). Jos tällaista infoa ei ole tullut, asiakaspalvelussa on kyllä vikaa. Toisaalta vaikka asia esitettäisiin kuinka selkeästi tahansa, joka toinen matkustaja haluaa kuitenkin käydä kysymässä varmuudeksi vielä kuljettajalta.
 
Vs: PRK

Mikä olisi sinun ehdotus kolmosten reitille, tuolle "pyhälle" helsinkiläiselle joukkoliikenneasialle?

En tiedä. Onhan niitä ehdotuksia ollut täällä foorumillakin useita, mutta vaikea sanoa, että mikä niistä olisi paras. Kallion suunnalla kuormitus tasaantuu varmaankin linjan 9 aloittaessa. Sen sijaan Töölöntorin suunnalle tarvittaisiin vielä toinen linja, jotta kolmosen lähtöjä voitaisiin harventaa. Bulevardin suunnalla kutonen tarjoaa täydentävää palvelua, Aleksilla on useita linjoja ja Etelärannan suunnassakin 1A-ratikkaa voitaisiin kehittää. Näin kolmosen vuoroväli voisi olla nykyistä harvempi ja vastata kysyntää täydentäen muita linjoja, mutta ollen vain harvassa paikassa ensisijainen linja.
 
Kolmonen on on jo institututio Hesan joukkoliikenteessä. Kaksoiskehän muuttaminen on tunnekysymys. Mutta kaikkea pitää voida kehittää.
Entä jos kehälinjaideaa hieman muutetaan ja tehdään kaksi samoille päätepysäkeille eri kautta kulkevaa linjaa.
Eirassa voitaisiin ajaa Telakkakadun kääntöön. Pohjoisessa päässä voisi rakentaa kääntösilmukka Eläintarhaan.
Toinen linjoista voisi olla numerolla 3, toinen vaikka 2.
 
Minun käsittääkseni lautakunnan kokouksessa päätettiin myös tunnuksista, sillä vaihtoehdoissa oli myös se versio jossa puoliskot kulkisivat eri numeroilla ja se ei saanut kannatusta jatkoon. En nyt tiedä miten kirveellä kiveen hakatut tunnukset ovat, mutta kyllä se melko selvää oli, että 3T ja 3B ne tulevat olemaan.

Mitä sitten kuvauksiin tulee, minustakin selkeää olisi ilmaista välietapit jopa ennemmin kuin päättäriä, Rautatieaseman tienoilla se on jopa välttämätöntä (siitä esim. Kallio-Eläintarha, Töölö-Eläintarha, Kauppatori-Kaivopuisto, Punavuori-Kaivopuisto), sillä muuten siellä menee samaa raidetta pitkin saman nimisiä vaunuja aivan liikaa.

Yksinkertaisimmillaanhan ne ovat vain:
3B: Kaivopuisto-Kallio-Eläintarha
3T: Kaivopuisto-Töölö-Eläintarha

Mutta lienee kuitenkin valottaa reittiä hiukan enemmän, jolloin aiheellista varmaan avata kunnolla, jolloin se voisi mennä näin (tästä piirtyisi ainakin selkeä kuva verkkokalvolle):
3B: Kaivopuisto-Punavuori-Rautatientori-Kallio-Eläintarha
3T: Eläintarha-Töölö-Kamppi-Aikatalo-Kauppatori-Kaivopuisto

tai perinteisempi lyhyt versio:
3B: Kaivopuisto-Punavuori-Rautatientori-Kallio-Eläintarha
3T: Kaivopuisto-Kauppatori-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Eli uskaltaisiko T:stä jopa jättää Rautatientorin pois vaikka se sitä kautta kulkeekin ja korvata sen realistisemmalla Aikatalolla? Lisäksi mielestäni Eiran vaihtaminen Punavuoreen olisi tässä vihdoin paikallaan.

Mitä tulee sitten Eläintarhaan... ehkä se pitäisi vaihtaa Nesteeksi niin ei tulisi kenellekään epäselvyyksiä ;) Paljonkohan Neste olisi valmis maksamaan siitä? :D Minusta Eltsu on hyvä, se on tuttu ja kummallisuudestaan huolimatta informatiivisempi kuin muut. Jännä vaihtoehto voisi olla "Stadionit", jolla viitattaisiin niin Olympia-, Uima- kuin jalkapallostadioniinkin, jotka siinä hollilla ovat ja joihin molemmilta linjoilta pääsee (vaikka kyltti välissä vaihtuukin).
 
Keskimääräinen vuoroväli eri liikennöintiaikoina selviää helposti katsomalla nimenomaan mainittuja arvioituja ohitusaikoja. Esim. ohitusajoista 07, 16, 25, 33, 42 jne. selvinnee, että vuoroväli on noin 8-10 min.

Pointtini oli siinä, että jos kolmoselle ei ilmoitettaisi vaikkapa ruuhka-aikoina, tai muulloin kun aikatauluista on vaikea pitää kiinni, arvioituja ohitusaikoja lainkaan.

Tuolloin tiesin että yksi vuoro oli jäänyt kohdaltani ajamatta ja tiesin todellisen palveltasoni. Jos olisin ollut tietämätön vuorojen aikataulusta, olisin seisonut tyytyväisenä pysäkillä ja kuvitellut tulleeni vain juuri edellisen spåran mentyä.

Vaikka todellinen palvelutasoni olisi ollut sama, jälkimmäisessä tapuksessa olisin kuvitellut palvelutasoni normaaliksi, enkä olisi kirjoitellut asiasta täällä.

Sunnuntaisin ja muulloinkin hiljaisen liikenteen aikaan aikataulut ovat hyvä asia, tietää kannataako jäädä odottamaan spåraa vai käveleekö vaihtoehtoiselle yhteydelle.

Itsehän en koskaan katso aikataulua keskustaan mennessäni, vaan menen vain 3T:n pysäkille, koska vuoroväli on riittävän lyhyt. Vaikka esim 23:lla pääsisi nopeammin keskustaan, sen vuoroväli on pidempi eikä sitä tule vain käytettyä.
 
tai perinteisempi lyhyt versio:
3B: Kaivopuisto-Punavuori-Rautatientori-Kallio-Eläintarha
3T: Kaivopuisto-Kauppatori-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Tämä alkaa minusta olla aika selkeä. Linjanimi ei kuitenkaan saa olla liian pitkä.

Sekä Kampin että Töölön mainitseminen tuntuu vähän liialliselta, mutta sitten taas 3T:n ja Kampin uuden radan imagon kannalta on tietty hyvä, että Kamppi olisi mukana linjanimessä. Töölön on "pakko" olla mukana, kun se T-kirjain saadaan juuri Töölöstä. Eli ei kai kumpaakaan voi pois jättää.

Kannattaiskos tästä linjanimiasiasta keskustella lautakunnassa? Yleensähän lautakunta päättää linjanimet samassa yhteydessä kun linjamuutoksista päätetään. Nyt vaan ei esityksissä ollut näitä linjanimiä mukana.
 
Takaisin
Ylös