Linja 3B/T 1.1.2009 alkaen

Mitä sitten kuvauksiin tulee, minustakin selkeää olisi ilmaista välietapit jopa ennemmin kuin päättäriä, Rautatieaseman tienoilla se on jopa välttämätöntä (siitä esim. Kallio-Eläintarha, Töölö-Eläintarha, Kauppatori-Kaivopuisto, Punavuori-Kaivopuisto), sillä muuten siellä menee samaa raidetta pitkin saman nimisiä vaunuja aivan liikaa.

Rautatieaseman pysäkkiongelmaa onneksi helpottaa se, että Eläintarhaan menevä 3B lähtee eri puolelta kuin Eläintarhaan menevä 3T, ja sama pätee siten myös Kaivopuistoon meneville vaunuille. Edelleen auttaa se, että samalta puolelta pysäkkiä ei lähde kahta eri 3B:tä eikä kahta eri 3T:tä. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että välietapit tulisi mainita vaunujen ulkokylteissä päätepysäkin lisäksi, mikäli ne vain saadaan mahtumaan. Koska nimet pitää näyttää myös ruotsiksi, vaihtoehdoiksi jäisi joko pitempien nimien pätkiminen, tai parin sekunnin välein tapahtuva vaihtelu suomen ja ruotsin kielen välillä.

Lisäksi mielestäni Eiran vaihtaminen Punavuoreen olisi tässä vihdoin paikallaan.

Kannatetaan! Onneksi Eira onkin jo vaihdettu Kaivopuistoksi, paitsi Livan ollessa eksyksissä, jolloin esim. 3B:n kylteissä näkyy edelleen vuorotellen Eira, Kallio, Töölö ja Kauppatori. Mielenkiintoista on, että tällöin Eläintarhakin jää pois kylteistä.

tai perinteisempi lyhyt versio:
3B: Kaivopuisto-Punavuori-Rautatientori-Kallio-Eläintarha
3T: Kaivopuisto-Kauppatori-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Tämä alkaa minusta olla aika selkeä. Linjanimi ei kuitenkaan saa olla liian pitkä.

Olen muuten samaa mieltä, mutta Rautatientori pitäisi jättää pois, koska nyt se mainitaan vain 3B:n kohdalla. Siitä voi saada harhaanjohtavan kuvan, että vain 3B kulkee Rautatientorin kautta. Muut mainitut välietapit ovat ok, sillä niiden kautta kulkee vain jompikumpi linjoista. Lisäksi olisin valmis vaihtamaan Punavuoren Bulevardiksi, sillä se viittaisi kivasti 3B:n kirjaintunnukseen.

Sekä Kampin että Töölön mainitseminen tuntuu vähän liialliselta, mutta sitten taas 3T:n ja Kampin uuden radan imagon kannalta on tietty hyvä, että Kamppi olisi mukana linjanimessä. Töölön on "pakko" olla mukana, kun se T-kirjain saadaan juuri Töölöstä. Eli ei kai kumpaakaan voi pois jättää.

Ei minustakaan.
 
Olen muuten samaa mieltä, mutta Rautatientori pitäisi jättää pois, koska nyt se mainitaan vain 3B:n kohdalla. Siitä voi saada harhaanjohtavan kuvan, että vain 3B kulkee Rautatientorin kautta.

Sen voisi vaihtaa Erottajaksi.
 
Sen voisi vaihtaa Erottajaksi.

Miksi ei, mutta voisihan sen vain jättää poiskin. Jäljelle jäävät etappinimet kertoisivat kyllä tarpeeksi, eikö? Kai 3B:llä voisi tulevaisuudessa olla reitissään yksi etappinimi vähemmän kuin 3T:llä? Kyseessähän on jatkossa kaksi aivan eri linjaa.
 
Vs: PRK

Sikäli voisi miettiä, että tarvitseeko kolmosen edes kulkea tuota poikittaista reittiä, kun kysyntä sille on niin vähäistä. Töölöstä Kallioon pääsee myös 8-ratikalla, kolmonen ei tuo reitille ilmeisesti paljoa lisäarvoa, kun sitä ei käytetä. Kolmonen on hyvin epätasaisesti kuormittunut, Kallion ja keskustan välillä ollaan todella hyvissä kuormissa, kun taas Eläintarhassa ja Eirassa ei matkustajia liikaa ole. Linjastoremontin paikka taitaisi olla.

Tuo on kyllä aika mielenkiintoinen pointti. Mitähän mahtaisi tapahtua, jos linjat 3 ja 9 yhdistettäisiin yhdeksi linjaksi Kuusitie - Töölö - Kamppi - Kauppatori - Kaivopuisto - Bulevardi - Kallio - Itä-Pasila? Eli periaatteessa nykyinen kolmonen siten, että pohjoispää "avattaisiin" niin, että päätepisteiksi tulisivat Kuusitie ja Itä-Pasila (Ilmala). Siinä samalla jäisi sitten koko ysilinja tarpeettomaksi.

Porvoonkadun ja Alppilan pysäkeiltä on hyvin lyhyt matka vastaaville pysäkeille Aleksis Kiven kadulla, ja asutuksen pääosa on vieläpä sillä AKK:n puolella. Kokonaan palvelematta jäisi vain Karjalankadun pysäkki. Eltsusta eteenpäin olisi linja 7 käytettävissä.

Todennäköisesti tämä pitkä ja vaikeasti hahmotettava linja kuormittuisi kyllä edelleen aika epätasaisesti.
 
Takaisin
Ylös