Vs: Helsingin raideliikennekaavio
Tähän mennessä on tullut oltua aika hiljaa, sillä oma tietotaso ei vielä vastaa innostuksen tasoa. Mutta joukkoliikenteessä yksi suurin intohimoni on juuri kaavio ja kartat.
Kiva nähdä enemmänkin kartoista ja linjakaavioista kiinnostuneita ihmisiä täällä. Metrokartoista minunkin mielenkiintoni lähti liikkeelle joskus 1988 käytyäni ensimmäisen kerran Lontoossa ja Pariisissa. Erityisesti Lontoon metrokartta oli todellinen herättäjä: graafinen klassikko, joka teki monimutkaisesta järjestelmästä välittömästi ymmärrettävän. Suurin osa ihmisistä ilmeisesti hahmottaakin Lontoon kaupunkina juuri metrokartan kautta, mistä tulee helposti yllätyksiä, kun paikat ovatkin jalkaisin katuja pitkin joko yllättävän lähellä toisiaan tai sitten yllättävän kaukana toisistaan.
Oletan, että metrokarttoja käsittelevä peruskirjallisuus on tuttua, mutta jos ei niin tässä muutama vinkki:
Jos joku tietää muita hyviä metrokarttoihin liittyviä kirjoja, niin olen luonnollisesti kiinnostunut vinkeistä.
Itse en ole karttoja juuri piirrellyt, mutta ymmärrän niiden ensiarvoisen tärkeän merkityksen joukkoliikenteen markkinoinnin ja käyttäjäkokemuksen kannalta. Yksi aihepiiri joka on vaivannut mieltäni on ilmiö jota voisi paremman puutteessa luonnehtia metrokartoiksi jotka kuvaavat muita joukkoliikennejärjestelmiä kuin metroja. Yleisesti tiedetään että esimerkiksi raitioteistä ja bussilinjastoista voidaan piirtää metrokarttamainen karttakaavio ja antaa ikäänkuin vaikutelma että kyseessä olisi metro. Tällainen oletettavasti helpottaa hahmottamaan linjaston kokonaisverkkona ja järjestelmänä, ja toivottavasti houkuttaa jonkin verran uusia matkustajia, vaikkei todellisudessa kyseessä olisikaan metro.
Kotikaupunkini Tampereen oloissa haluaisin tietää miten
tästä päästäisiin
tällaiseen. Olen järkeillyt, että periaatteessa nykyiset linjat voitaisiin piirtää tällaiseksi linjakartaksi suoraan, mutta siitä tulisi tarpeettoman monimutkainen. Parempaan lopputulokseen päästäisiin kun pysäkit nimettäisiin uusiksi niin että vastinpysäkit eri puolilla katua olisivat samannimisiä (yhdessä siis muodostaisivat "virtuaaliaseman"). Lisäksi linjoja kannattaisi yhdistää linjanipuiksi New Yorkin tapaan siten, että runko-osuudella olisi vain yksi viiva hirveän viivaviidakon sijaan. Ja jotta tuo yhdistäminen onnistuisi, täytyisi mieluiten joitakin keskustan tuntumassa tehtäviä yksittäisen linjan lenkkejä hieman oikoa, jotta päästään tilanteeseen jossa linjanipulla on yksi selkeä runko-osuus ja latvoilla selkeästi erilliset haarat. Ja lopuksi linjanumeroinnille pitäisi tehdä jotain (yhdistää linjanippukohtaisiin kirjaimiin, korvata kirjaimilla tms.).
Suunnitteilla olevaa ratikkaa varten pitäisi mielestäni tehdä vähän kehitystyötä tässä infografiikan ja karttojen puolessa, ja erityisen edukasta olisi jos saneeraus ulotettaisiin koskemaan myös bussikarttaa. Mielestäni tarvitsemme vain yhden selkeän joukkoliikennekartan, jonka pitäisi näyttää jokseenkin sellaiselta kuin tuo New Yorkin metrokartta (New York siksi kun siellä on nuo linjaniput käsitelty niin fiksusti -- Lontoon kartta on graafisempi ja kauniimpi, mutta tavallaan yksinkertaisempi, mallina kenties yliyksinkertaistus Tampereen bussiliikenteeseen verrattuna).
Olen ehdottanut tätä muutamaankin kertaan vuosien varrella ensin TKL:lle ja sittemmin mm. Tampereen kaupungin osallistumisfoorumien kautta, mutta vieläkään asialle ei ole tehty mitään. Kenties lopulta ratikan yhteydessä ja/tai nyt kun puuhataan alueellista joukkoliikenneviranomaista kaupunkiseudulle ja kaikenlaisia asioita selvitellään konsulttien voimin?
Harmi että omin voimin ei ole rahkeita lähteä piirtämään mallia. Nuo yllä mainitut linjojen normalisointitoimet ovat sellaisia ettei niitä kannata ryhtyä yksityisajatteluna simuloimaan, ja toisaalta tässä näitä miettiessä on kirkastunut, että kyse ei ole pelkästään siitä että saadaan aikaan kaunis lopputulos vaan ennen kaikkea taustalla pitää olla selkeä, laajennettavissa ja sovellettavissa oleva konsepti sekä prosessi ja tietojärjestelmä jolla tietoja hallitaan ja muutokset voidaan tehdä hallitusti ja joustavasti ilman että joka kerta täytyy lähteä pohtimaan perusasioita uusiksi tai piirtämään kaaviota alusta asti.