Linjakartat

Täydensin karttaani nyt sen puuttuvalla "isoveljellä" eli raskasraiteilla Keravalle ja Kirkkonummelle asti. Tähän karttaan ehdottomasti keskustaratikat eivät kuulu, mutta en itse kyllä näe estettä esittää niitä siinä tämän "yksityiskohta-zoomissa". Molempiin on nyt laitettu helsinkiläisen mielikuvan luomiseksi myös rantaviiva

https://www.dropbox.com/s/wzuf0newgjttu4o/HSL-linjakartat v0.2 2017 Elmo Allen kartta 1.png
https://www.dropbox.com/s/5oflsf3cqpapaul/HSL-linjakartat v0.2 2017 Elmo Allen kartta 2.png

Näyttää kyllä erittäin hyvältä! Tuota terminaalikarttaa lähtisin vielä kyllä selkeyttämään, se ei mielestäni ole tuollaisenaan tarpeeksi informatiivinen tai selkeä. Yksi virhe tuonne lienee ainakin lipsahtanut, siellä lukee nyt että nelonen kulkisi vain laivojen kulkuaikoina vaikka kyseessä taitaa olla 4T.
 
Yksi virhe tuonne lienee ainakin lipsahtanut, siellä lukee nyt että nelonen kulkisi vain laivojen kulkuaikoina vaikka kyseessä taitaa olla 4T.

Joo, kiitos. Oli lipsahtanut juuri väärin päin. Nyt on korjattu.

Tuota terminaalikarttaa lähtisin vielä kyllä selkeyttämään, se ei mielestäni ole tuollaisenaan tarpeeksi informatiivinen tai selkeä.

Tuo on toki vain nopeasti väännetty kartta, koska se ei ollut tämän päätarkoitus (eikä edes sivutarkoitus), vaan lähinnä jotain ideaa siitä, miten jäljellä olevan tilan voi käyttää tuolla sivussa (jos siis tuo vaikka painettaisiin 2-puoleiseksi taittokartaksi). Mutta toki myös mielelläni kuulisin lisää elaborointia, mikä siinä erityisesti tekee ei-selkeyttä, mitä informaatiota tarvittaisiin lisää tai miten sitä voisi parantaa. Tuon rautatieaseman seudun oikea haaste kyllä on, että kun siellä on 58 eri lähtölaituria tai pysäkkiä ja vielä päälle metroon ainakin nuo viisi sisäänkäyntiä, sen esittäminen ei millään voi olla kovin selkeä. Ja kun tarkoitus on olla nimenomaan liikennemuodot integroiva kartta, olisi syytä terminaali esittää juuri tuollaisena kokonaisuutena eli miten vaihdot kaikkien liikennemuotojen välillä tuossa onnistuvat. Mutta toisaalta tila on sen verran rajallinen, että on pakko pitäytyä vain lähtölaiturien numeroinnissa ja raideliikenteen linjojen ilmoittamisessa. Bussien linjanumeroita olisi sitten kymmeniä lisää, mikä "räjäyttäisi" kartan ihan eri sarjaan. Rautatieaseman rakennuksen voisi ehkä piirtää, koska se selkeästi rajaa paikkoja.
 
N- ja T- junia ei olla lakkauttamassa, eikä K-junan pysähtymiskäyttäytymistä olla muuttamassa, tietääkseni.
 
N- ja T- junia ei olla lakkauttamassa, eikä K-junan pysähtymiskäyttäytymistä olla muuttamassa, tietääkseni.

Prototyyppini lähtee siitä lähtökohdasta, että jos yöjunia on, ne esitetään varsinaisesta linjastosta erillisellä yölinjakartalla. Siksi tässä ei ole L- eikä T-junia. L-junien hämäävä rooli viikonloppuaamuisin tulisi IMHO poistaa ja jättää se vain yölinjaksi.

K-junan pysähtymiskäyttäytyminen kyllä saattaa muuttua Kehäradan avautumisen myötä, mutta päätöksiä ei asiasta ole. Itse kuitenkin edelleen kannatan vahvasti mallia, jossa liikennöinti pääradalla on aidosti metromaista, jossa muutaman aseman ohittavaa näennäisesti nopeampaa linjaa ei ole. Tämän kaavion pääidea on selkeässä esitystavassa, ja se ulottuu myös järjestelmän selkeyteen asti. Joka tapauksessa toivon ainakin, että HSL:n esittämä sotku, jossa Kehäradan juna ohittaa kaksi asemaa ja K-junan toiset kaksi asemaa, ei toteutuisi. Minusta ei ole sekään hyvä, että K- ja N-junien roolit vaihdetaan, eli että N-juna ajaisi ruuhkassa ja K-juna ruuhkan ulkopuolella. Se olisi kovin ristiriitaista. Joka tapauksessa tässä kaaviossa olen päätynyt esittämään vain joka asemalla pysähtyvän K- ja P-junan, korostaakseni selkeyden tarvetta.
 
K-junan pysähtymiskäyttäytyminen kyllä saattaa muuttua Kehäradan avautumisen myötä, mutta päätöksiä ei asiasta ole. Itse kuitenkin edelleen kannatan vahvasti mallia, jossa liikennöinti pääradalla on aidosti metromaista, jossa muutaman aseman ohittavaa näennäisesti nopeampaa linjaa ei ole. Tämän kaavion pääidea on selkeässä esitystavassa, ja se ulottuu myös järjestelmän selkeyteen asti. Joka tapauksessa toivon ainakin, että HSL:n esittämä sotku, jossa Kehäradan juna ohittaa kaksi asemaa ja K-junan toiset kaksi asemaa, ei toteutuisi. Minusta ei ole sekään hyvä, että K- ja N-junien roolit vaihdetaan, eli että N-juna ajaisi ruuhkassa ja K-juna ruuhkan ulkopuolella. Se olisi kovin ristiriitaista. Joka tapauksessa tässä kaaviossa olen päätynyt esittämään vain joka asemalla pysähtyvän K- ja P-junan, korostaakseni selkeyden tarvetta.
Ve1:ssä K-juna ohittaa Käpylän, Pukinmäen ja Tapanilan. Ve2:ssa K ohittaa Pukinmäen ja mahdollisesti Hiekkaharjun. Näinollen mahdolliset tulevat Kehäradan aiheuttamat pysähtymiskäyttäytymismuutokset eivät vaikuta siihen, että kartassasi on K-junan pysähdykset merkitty todellisuudesta poikkeavasti. Kartassa pitäisi joka tapauksessa olla N- ja K-junat erikseen, koska N ei toimi radan yölinjana, vaan T. Se, kummin päin K/N-junien vuorotteluroolit tulevat lopulta olemaan, on linjakartan kannalta merkityksetöntä, kysehän on vain aikatauluista.
 
-- että kartassasi on K-junan pysähdykset merkitty todellisuudesta poikkeavasti.

Todellisuus vuonna 2017 on vielä neljän vuoden päässä. Itse pyrin ainakin kaikin keinoin vaikuttamaan siihen, että vuonna 2017 meillä olisi koko päivän liikennöivä joka asemalla pysähtyvä K-juna. Saa sen kirjain toki olla N:kin.

---------- Viestit yhdistetty klo 0:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:11 ----------

Kartassa pitäisi joka tapauksessa olla N- ja K-junat erikseen, koska N ei toimi radan yölinjana, vaan T.

Kuten yllä kirjoittamastani olisi pitänyt jo hyvin päätellä, en ole missään vaiheessa laskenut N-junaa yölinjaksi:

Prototyyppini lähtee siitä lähtökohdasta, että jos yöjunia on, ne esitetään varsinaisesta linjastosta erillisellä yölinjakartalla. Siksi tässä ei ole L- eikä T-junia.

N-linjaa ei tuossa esitetä, koska meillä ei tulisi olla kahta kolmen aseman osalta eri tavoin pysähtyvää linjaa Keravalle, vaan ainoastaan yksi linja. Senkin sanoin jo yllä. Linjakaavion tarkoitus on demonstroida metromaisen selkeän liikenteen hyötyjä.
 
Graafisessa mielessä siirtäisin ehkä kaikki nuo raitiovaunulinjojen remarksit (liikennöi vain ruuhka-aikana jne.) linjaselitteiden alapuolelle grafiikan yhdenmukaistamiseksi. Täytyy vielä hehkuttaa, että kartta on todella kauniin näköinen ja loistavaa, että se noudattelee HSL:n graafista ohjeistusta kaikesta huolimatta. Millä ohjelmalla tämä on piirretty, Illustratorillako?

Terminaalikartasta epäselvän tekee pääasiassa juurikin laiturinumerointi. En tiedä, oliko ideana, että esimerkiksi kartan kääntöpuolella olisi laitureiden linjaluettelot, mutta siitäkin tulisi aika vaikeaa. Ainakin Elielinaukiolla yhdestä laiturista lähtee pääasiassa 1-2 linjaa, joten en usko, että kartta menisi linjanumerot lisäämällä aivan liian epäselväksi. Pidän noita laiturinumeroita ylipäätänsä aika turhina ja erittäin vaikeasti hahmotettavana. Rautatieasemalla näyttää hassulta, kun nuo raiteet eivät jatku, vaan loppuvat kesken, vaikka ymmärrän, mikä siinä on ollut ideana. Rautatientorilla hassulta näyttää, kun torilla näyttää olevan laitureita, joita minkäänlainen ajorata ei ohita, etenkin ykköslaituri. En tiedä, miten sen saisi selkeästi toteutettua, mutta minusta ehdottomasti "kolmio", jossa se nakkikiska ja aikataulunäyttö ovat, pitäisi näkyä kartalla, sillä se on tietynlainen maamerkki. Rautatieaseman rajat on myös piirrettävä, sillä nyt näyttää, kuin laiturit 3, 2 ja 17 olisivat rautatieaseman sisässä. Kukakohan nuo on alun perin numeroinut, näyttää muuten kartalla todella epäloogiselta!

Tässä muutamia minun mieleeni tulleita parannusehdotuksia.
 
Millä ohjelmalla tämä on piirretty, Illustratorillako?

Kyllä. Josta täytyy kyllä ottaa kaikki irti, että homma onnistuu. 30 asteen hila on kyllä se vaikein askel. Tai oikeastaan se, että saa joka kulmassa yhdensuuntaiset linjat kulkemaan toisistaan yhtä etäällä ilman, että täytyy tarttua taskulaskimeen joka nurkan kohdalla. Siksi piirtäminen on pitänyt aloittaa siitä, että tehdään se hila käsin viivoista. Ja kun kartta alkaa olla jo muutenkin monimutkainen, muutama tuhat hilaviivaa siihen päälle pistää koneen aika polvilleen.

Lisäksi Illustratorissa kulmapyöristykset eivät toimi niin kuin pitäisi. Vaikka siihen muka pitää antaa pyöristyssäde, se on todellisuudessa pituus, jonka verran viivaa kuljetaan kulmapisteestä kumpaankin suuntaan ja jonne asti pyöristyskaari piirretään. Tämä siis tarkoittaa, että vain 90 asteen kulmassa se todella on pyöristyssäde, ja sitä pienemmissä kulmissa säde on suurempi kuin se syötetty arvo. Puhumattakaan siitä, että jotta pyöristyssädettä voi vaihdella, linjaviivat pitää pätkiä. Ei se iso homma ole, jos sen tekee viimeiseksi, mutta se tekee linjojen siirtelyn jälkikäteen erittäin vaikeaksi.

Ainakin Elielinaukiolla yhdestä laiturista lähtee pääasiassa 1-2 linjaa, joten en usko, että kartta menisi linjanumerot lisäämällä aivan liian epäselväksi.

Rautatientorilla niitä sitten lähteekin taas paljon enemmän. Mä oikeastaan luovutin tämän nähtyäni: http://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/rautatientori_0.jpg

Mutta joo, tuon terminaalikartan design-periaatteisiin ei ole laitettu montakaan minuuttia, joten sitä ei kannata ottaa malliesimerkkinä. Sen pääviesti on ehkä ajatus, että tällä kartalle se terminaalikartta pitää esittää koko alueelta eikä vain bussiterminaali kerrallaan. Se on oikeastaan vain opaskartta vaihtokävelyyn välineestä toiseen. Siksi ehkä jättäisin siitä laiturinumerot ennemmin kokonaan pois kuin lisäisin linjanumerot. Mutta käyttöidea oikeastaan lähtee siitä, että jos sulla on tuo kartta, sä voit se kourassa mennä vaikka siihen Rautatientorin kolmiopömpelin näyttötaulun eteen katsomaan, milloin ja miltä laiturilta jokin linja lähtee, ja kartta on sitten apuna sen laiturin löytämiseen. Tämä on toki vähän idealisoitu kuva joukkoliikenteen käyttäjien toiminnasta.
 
Kartassa näkyy L21, onko taas kiskokalustolla liikenteessä? Eikö Lidingöbananilla ollut remppa vai tuunko nyt pahasti jäljessä?

Wikipedian mukaan rempan ilmoitettiin valmistuvan joulukuussa, sitten tämän kuun 28. päivä ja nyt luemma siihen ei myöskään ehditä. Eli suattaap tuo valmistua tai suattaap olla että ei valmistu.

SL:n sivulla PDF-muotoiset kartat ovat vielä vanhempia vähemmän värillisiä, eli tuo uusi lienee vielä jonkunlainen vedos. SL:n sivulla on myös Lidingöbananin osalta esitetty korvausliikenne, joka näyttää äkkiseltään ultrasekavalta.
 
Wikipedian mukaan rempan ilmoitettiin valmistuvan joulukuussa, sitten tämän kuun 28. päivä ja nyt luemma siihen ei myöskään ehditä. Eli suattaap tuo valmistua tai suattaap olla että ei valmistu.

SL:n sivulla PDF-muotoiset kartat ovat vielä vanhempia vähemmän värillisiä, eli tuo uusi lienee vielä jonkunlainen vedos. SL:n sivulla on myös Lidingöbananin osalta esitetty korvausliikenne, joka näyttää äkkiseltään ultrasekavalta.

Kiitos infosta. Mietin vaan kun Lidingöbanan on ollut mun ehdoton suosikki. Melkeinpä joka kerta Tukholmassa käydessä on täytynyt sillä mennä, joten pakko tehdä reissu sen jälkeen kun Lidingöbanan avataan taas.
 
SL'n sivulla olevan linjan poikkeusliikenneaikataulu on voimassa 'niin kauan kunnes normaaliliikenne alkaa'. Linjalle tuee ymmartääkseni uudet moottorivaunut, tyyppi A36:

https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=1109

Vaunu on Solnan Tvärbanan vaunun kaltainen, mutta yhtä osiota pitempi. Siis CAF'n valmistama

DN'stä lukemani artikkelin mukaan liikenne pitäisi alkaa ensi syksynä. Syynä viivästykseen on radan kulunvalvontajärjestelmässä ilmennyt häiriö.
 
Takaisin
Ylös