Kyllähän uudet reitit kivoja on, mutta ei toimivia vanhoja yhteyksiä kannata pelkän uudistusinnon nimissä tuhota. On sinänsä ihan sama, minkä numeroinen linja milläkin ratapätkällä kulkee, kunhan kulkee. Petterin visiossa näyttää Itä-Pasilan liikenne olevan pelkkää messumatkailua lännen suunnalta. Nykyisellään seiska tarjoaa suoran yhteyden Hämeentien-Mäkelänkadun suunnalta Itä- ja Länsi-Pasilaan sekä Taka-Töölöön. Se on myös kätevä vaihtoyhteys niille, jotka tulevat bussilla Tuusulantien suunnalta.
Samoin ykkösen tarjoama yhteys Mäkelänkadulta Brahiksen ja Kallion suuntaan, eteläisistä kaupunginosista puhumattakaan, on tosi kätevä.
Jos Kallio- Mäkelänkatu ja Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasila yhteydet haluaa säilyttää, se onnistuu myös kääntämällä kasin reitille Salmisaari- Töölö -Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasilan asema.
Minusta ykkösen tarpeellisuus on nykyreitistössä hyvin marginaalinen. Etelä-Helsingille 1A:n palvelu on lähes olematon. Kallionkin keskellä on ysin jälkeen riittävästi tarjontaa. Nuokin vaunut voisi laittaa ysin käynnistyttyä jollekin reitille, jolla on kunnolla matkustajia. Toki osaongelmana on myös se, että ykkönen menee Kauppatorille, jonne vain harvalla on asiaa. 1 on hidas sekä osittain päällekkäinen seiskan kanssa.
Jos ykköstä haluaa todella elvyttää, se on toki mahdollista kääntämällä ykkösen Koskelantielle ja kisakylään, poistamalla seiskan Mäkelänkadulta, poistamalla osan pysäkeistä Mäkelänkadulta ja laittamalla ykkösen vaikka linjalle Kisakylä - Sörnäinen - Kaivokatu -Kamppi - Perämiehenkatu.
Kasin kääntäminen Sörnäisistä Pasilaan voi olla kyllä tarpeen Sörnäinen - Pasila yhteyden ylläpitämiseksi. Länsi-Pasila pitää tuonkin jälkeen palvella. Esimerkiksi linjaamalla kolmonen Mannerheimintietä Pasilaan.
No pieni ongelma on, että Töölöstä katosivat nyt ratikat, no linja 18 sitten ratikaksi reitille Kruunuhaka - Aleksi - Mikonkatu - Kamppi - Munkkivuori .....
Kun rakennetaan uusia reittejä kun ysi, ysin jatko Merikadulle, Kampin reitti tai Mikonkadun reitti ja avataan uusia liike- ja asuinalueita Kamppiin, Kalasatamaan, Jätkäsaareen ja Laajasaloon myös joitakin vanhoja reittejä pitää muuttaa. Kampin kasvaessa Kauppatori ja Kruunuhaka on menettäneet merkitystään.
Ysi syö minusta suuren osan seiskan matkustajaedellytyksistä Itä-Pasilassa ja ykköstä Kalliossa. 3B/3T, 7A/7B, 9 ja 1/1A ovat nyt turhan päällekkäisiä ja Kampin palvelut on alimitoitettu.