Linjanumeroiden yhteydessä käytettävät kirjaimet

Re: Ojnnettakkoon Torstia!

Compact sanoi:
Antero Alku sanoi:
...kukaan ei muista, miksi niillä on nämä kirjaimet.
On varmaankin kysytty HKL:ltä ensin asiasta ja "Torstin" vastaus kuvastaa hyvin mitä siellä wanhoista jutuista tiedetään :lol:
Missä Kirsti Lilja luuraa?
Vaikka "virallinen" selitys kertoo että 3T tarkoittaa Töölön suuntaan ja 3B Kallion (Berghäll) suuntaan, niin mulla on oma teoria (tai oikeastaan se on peräisin äidiltäni). Sen mukaan 3T:ssä T tarkoittaa "turistia" eli sitä että vaunussa oli nauhoitetut pysäkki- ja nähtävyyskuulutukset. Vaikka kuulutuksia ei enää ole, niin yhä tänään 3T:tä markkinoidaan "The Tourist Tramina". Onko äitini oikeassa vai väärässä?

Tietääkö kukaan milloin matkailijoille tarkoitetut kuulutukset otettiin käyttöön 3T:ssä?

t. Rainer
 
Jos en ihan väärin muista, niin B ja T otettiin käyttöön kesällä 1950 (olisiko 15. toukokuuta?). Kuulutukset alkoivat vasta 60-luvulla. Esim. 300-sarjan vaunuissa ei alunperin ollut kovaäänisiä lainkaan. Ne on kaikki asennettu jälkikäteen.

Torsti puhuu soopaa useamminkin, niin kuin koko HS. Väittäisin jokaisen stadilaisen tietävän, että B on Berghäll ja T Töölö. Taitaa olla Torsti maalta kotoisin :D
 
Ei ole kovin kauaa sitten kun Helsingin Sanomat kertoi valtion rataverkon sähköistyksen ensimmäisen vaiheen valmistuneen vuonna 1928. Että se siitä ammattitaidosta. Lehti on sekä linjaltaan että kompetenssiltaan kyseenalainen, kuten odottaa sopiikin kun ei kilpailijaa ole. Kertoo enemmän tekijöistään kuin stadista.
 
Jos uskaltaa Hesaria lisää haukkua, vaikkei tähän aiheeseen kuulukaan, niin aina välillähän siellä saadaan päähänpinttymiä ja sitten keksimällä keksitään uutisia jostain tietystä aiheesta. Ratikoihin liittyy Hesarin avuton propaganda halventuneen alkoholin aiheuttamista haitoista. Viikon-parin välein lehti jaksoi keksiä kaikenlaista hassua, joka muka johtui halvasta viinasta. Ehdottomasti hauskin kyseistä asiaa koskeva "uutinen" oli se, että HKL:n siivouskulut kasvavat, koska halventunut viina lisää pultsarien alkoholinkulutusta ja vähentää näiden pidätyskykyä siinä määrin, että ratikoiden penkit ovat ulosteessa ja niitä täytyy pestä aiempaa useammin. Aika hyvä mielikuvitus saa olla, että tuollaista keksii.

Hesarin oli pakko tuo propaganda sitten lopettaa pikku hiljaa kun kävikin ilmi, että tutkimusten mukaan halpa viina ei lisännytkään lieveilmiöitä.
 
B ja T voidaan mieltää tarkoittavan paitsi Brunnsparkenia ja Tölöä, myös Berghälliä ja Tehtaankatua.
Turistiselityksen keksin itsekin joskus lapsuudessani, kunnes asiasta minua oikaistiin. Mutta voi hyvin olla, että turistiopastus on juuri tuon kirjaimen takia pantu 3T:lle eikä B:lle...
 
moxu sanoi:
Turistiselityksen keksin itsekin joskus lapsuudessani, kunnes asiasta minua oikaistiin. Mutta voi hyvin olla, että turistiopastus on juuri tuon kirjaimen takia pantu 3T:lle eikä B:lle...
Voi olla että 3T olisi aikaa myöten muutettu 3A:ksi jos ei joku olisi hoksannut laittaa kuulutukset juuri 3T:hen. Eli T-kirjain on saanut säilyä turistilinjalla koska se on helppo muistaa.

t. Rainer
 
Oma teoriani 3T:n valintaan turistivaunuksi on se, että 3T viipyy pitempään Senaatintorilla. 3B vain hätäisesti kurkkaa torin kulmalta häipyäkseen heti pois.
 
Ja kolmosethan ajoivat aika pitkään epäsymmetrisesti Rautatientorin kulmillakin; Vilhonkatuahan liikenne tuli alas vielä 1990-luvun alkupuolellakin. Näin ollen 3T:stä näki Aleksis Kiven patsaan hieman lähempää :wink:
 
Siis 4.8. laitoin jo tänne viestin, jossa on tietoa numeroiden lisäksi keksityistä kirjaimista ja mitä ne kirjaimet tarkoittavat. Viesti sisältää myös käyttöönottopäiväyksen.
 
Linjanumeroiden logikkaa

Menee vähän ohi ratikoista ja rengaslinjoista, mutta tuo lisäkirjainvillitys on bussilinjoillakin välillä ihan käsittämätöntä. Helsingissäkin on käyttämättömiä linjanumeroita ainakin 12, 13, 19, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 44, 48, 49, 56, 60, 61 ja 91. Jos N-kirjaimen annettaisiin vielä olla yölinjan tunnuksena, niiin pienellä virittelyllä riittäisi kaikille muille kirjainlinjoille oma numero. Onhan niitä linjatunnuksia muutenkin muuteltu! Viite määränpään postinumeroon - se 60-luvun älynväläys - ei ole enää aikoihin pätenyt kuin satunnaisesti, useilla linjoilla ei koskaan. Kun lisäkirjaimen pitäisi kertoa "tavallisesta" poikkeava reitti, niin ainakin linjoilta 21V, 46T ja 65A sietäisi heti poistaa kirjain.
Olen samaa mieltä, että turhista kirjaimista tulisi pyrkiä eroon. Aikanaan esimerkiksi Espoon Suokan ja Kivenlahden seutulinjoja uudistettiin ja pyrkimyksenä oli myös selkeyttää linjanumeroita. Piti olla vain linjat 143, 145, 147 ja 150, mutta kuinkas kävikään. Katsokaapa huviksenne, kuinka monta kirjainversiota on esim. linjalla 147. On K, T, KT, N, KN ja vaikka mitä. Espoossa ajetaan ruuhka-aikaan jopa bussilinjaa 21TT. Samaisessa kaupungissa ajetaan myös linjoja 110TA ja 121AT. Ei mitään rajaa kirjainviidakolla!

Helsingissä on kovasti ollut muodissa viime vuosina lisäkirjain B, jota on mitä milloinkin lätkitty linjanumeroiden perään osoittamaan päälinjasta poikeavaa linjaa. Ja melkoinen kirjainviidakko Helsingissakin vallitsee paikoitellen esimerkkinä vaikkapa h94/A/B/N. Aikanaan oli olemassa jopa kaksi aikalailla erilaista h94B:tä, josta toinen oli metron syöttölinja ja toinen yölinja.

Turhista kirjaimista pitäisi tosiaankin täästä eroon, mutta kuitenkin numeroida saman alueen linjat loogisesti. Muutamat lisäkirjaimet ovat kuitenkin edelleen mielestäni perusteltuja. N on varsin selkeä yölinjan tunnus ja X on samaten pikalinjan tunnuksena hyvä. Myös tilapäisille erikoislinjoille/-vuoroille tms. tunnus E olisi mielestäni looginen ja parempi kuin nykyinen X (joka on siis myös pikalinjan tunnus).

Varsinkin esimerkki tapauksista linja h21V, jonka tunnus tarkoitti aikanaan päälinjasta (h21) poikkevaa ruuhkalinjaa, on jo aikoja sitten menettänyt merkityksensä ja jo. linjan tunnuksen tulisi mielestäni olla h21.
Linja h65A on taas jäänyt elämään vuoden 1979 heilurilinja-mullistuksen jälkeen; sehän oli alunperin kokeilu, joka jäi sitten pysyväksi metron tuloon Lauttasaareen saakka. Ei se mielestäni oikein h65:kaan voisi olla (h65N on erikseen yölinjan tunnuksena). Toisella Larun heilurilla linja h66:han on olemassa ja tarkoittaa RT:ltä lähtevää linjaa. Tuo h65A/h66A tarkoittaa nimenomaan Lauttasaareen jatkavaa pitkää heiluria.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linjanumeroiden logikkaa

Olen samaa mieltä, että turhista kirjaimista tulisi pyrkiä eroon.

Muutamat lisäkirjaimet ovat kuitenkin edelleen mielestäni perusteltuja. N on varsin selkeä yölinjan tunnus ja X on samaten pikalinjan tunnuksena hyvä. Myös tilapäisille erikoislinjoille/-vuoroille tms. tunnus E olisi mielestäni looginen ja parempi kuin nykyinen X (joka on siis myös pikalinjan tunnus).

Kyllä. Kuten Espoossakin ajetaan linjalla 18 lisävuoroja tunnuksella 18Z, vaikka 18X olisi pikalinjalle parempi tunnus.

Sitten on linjoja, kuten 97, joissa puolet vuoroista tekee pienen lisäälenkin, kuten 97V, joka ajaa vain Vartioharjun kautta, mutta muuten samaa reittiä. Näillekkin vähän kiertäville linjoille pitäisi saada oma linjatunnus, onhan Lauttasaaren kautta kiertävillä seutulinjoillakin jo sellainen, T. Mieluiten koko Ytv-alueella sama tunnus näille, tai edes alueittain ( Lauttasaari, Espoo, Vantaa ja Itä-Helsinki)
 
Vs: Linjanumeroiden logikkaa

Vuoden 1994 YTV:n linjakartassa annetaan Linjanumeroista ja numeroitten perässä olevista kirjaimista seuraavallainen selvitys
ytv 1994 sanoi:
Seutulinjojen numerointi
100 sarja Länsiväylän suunta
200 sarja Turunväylän/Turuntien suunta
300 sarja Vihdintien suunta
400 sarja Hämeenlinnantien suunta
500 sarja Poikkittaiset
600 sarja Tuusulantien suunta
700 sarja Lahdentien suunta

Linjakirjaimet
A= Pääreittiä pidenpi/Rengaslinja myötäpäivään
B= Pääreittiä lyhyempi/Rengaslinja vastapäivään
K ja T= Reitti poikkeaa ja/tai haarautuu lopussa
Z= Pääreittiä nopempi(Moottoritietä)
X= Pikalinja
V= Ruuhkalinja
L ja M= Liityntälinja
S= Päätepiste helsingissä muu kuin pääterminaali

Nykyään on käytössä myös 800 sarja joka on ei Helsingistä lähtevien seutu ja U-linjojen käytössä (pois lukien poikittailiikenne joka kuuluu 500 sarjaan)
Aikoinaan oli numerointia myös 900-sarjassa tuolloin kyseinen numerointi tarkoitti pääsääntöisesti itäväylää kulkevia seutulinjoja
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Ympyrälinjojen kirjaimet

vristo sanoi:
Helsingissä on kovasti ollut muodissa viime vuosina lisäkirjain B, jota on mitä milloinkin lätkitty linjanumeroiden perään osoittamaan päälinjasta poikeavaa linjaa. Ja melkoinen kirjainviidakko Helsingissakin vallitsee paikoitellen esimerkkinä vaikkapa h94/A/B/N.
Ja esimerkistä jäi vielä puuttumaan se 94V. Siinä on kyllä yhdelle linjanumerolle tungettu kirjaimia riittämiin.

otto s sanoi:
Sitten on linjoja, kuten 97, joissa puolet vuoroista tekee pienen lisäälenkin, kuten 97V, joka ajaa vain Vartioharjun kautta, mutta muuten samaa reittiä. Näillekkin vähän kiertäville linjoille pitäisi saada oma linjatunnus, onhan Lauttasaaren kautta kiertävillä seutulinjoillakin jo sellainen, T.
No nythän sitä ollaan taas muuttamassa ja 97 palaa linjastomuutosta edeltäneelle reitille ja 97V jatkaa nykyisellä. Linjanumerointia mutkistaa vielä se, että syksystä alkaen 97V:n vuoroja on enemmän ja 97 on pikemminkin se poikkeava variaatio, joka kulkee nopeampaa reittiä. Ainakaan se V ei ole ruuhkaversio, kuten tuossa YTV:n vanhassa selosteessa tai esimerkiksi linjalla 94V. 97/V:n kanssa voisi järkevöittää tunnuksia joko pudottamalla V:n pois ja ristimällä Itäväylää ajavan verion 97X:ksi tai mikä vielä selvempää antaa Itäväylää ajavan linjan käyttää tunnusta 97 ja antaa 97V:lle linjanumeroksi 91, jota korvaamaan tuo 97V vuosi sitten perustettiin. Tällöin 97 ajaisi reitillä, jolla se on pitkään ollut ja 91 kulkisi koko Vuosaaren metroa edeltäneen linjan 91 reitin ja jatkaisi Mellunmäkeen.

Ympyrälinjojen numeroinnista puheen ollen: Berliinin S-Bahnin ympyrälinjalla on tunnukset S41 ja S42 kiertosuunnasta riippuen.
 
Ytv:n linjoilla en kovin usein ole nähnyt tuota S-päätettä. Itse asiassa nopeasti kun miettii en keksi yhtään sellaista linjaa. Tuo linja 21TT on itse asiassa Karamalmes Skolan koululaisia varten. Tuon voi sekoittaa linjaan 21T joka taas on toinen linja. Mielestäni tuosta 21TT:stä tulisi luopua ja laittaa vaikkapa 21AT yms. Tai sitten pelkkä 21A. Tuolloin se olisi helppo muistaa, että se ajaa Karamalmin läpi, kun taas 21T poikkeaa Kalajärven Keskuksella.
 
Vs: Linjanumeroiden logikkaa

Kyllä. Kuten Espoossakin ajetaan linjalla 18 lisävuoroja tunnuksella 18Z, vaikka 18X olisi pikalinjalle parempi tunnus.

Itse asiassa X-pikalinjan idea on seuraava: sama reitti kuin perusvuorolla, mutta jätetään pysäkkejä väliin, joskin tällaisia X-versioita ei enää taida olla laisinkaan(?). Z tarkoittaa pikalinjaa, joka oikaisee jonkun mutkan, ja tällöin 18Z on juuri oikein kirjaimitettu. Joka tapauksessa 18Z aiotaan sesun mukaan muuttaa linjaksi 8 (vrt. muut pikikset 2, 3, 4, 5).

Kirjaimien käyttö on toisaalta yleisesti hyvä asia. Esimerkiksi Kuitinmäessä linjalla 121 on kirjainversioita A, AT, K, KT, KN, N, NT ja T. Nämä kaikki menevät samaa matkaa Kuunkehrään asti (patsi T Lauttasaaren kautta), minne ylivoimaisesti suurin osa matkustajista haluaa. Tällöin on loogista, että Kuitinmäkeen menijät voivat katsoa bussinsa vain yhdeltä aikataululehdeltä ja bussilla on aina sama numero. Jos jokaiselle kirjainversiolle annettaisiin oma numero, pitäisi Kuitinmäkeen haluavan surffata noin 5 eri aikataulua läpi seuraavaa bussia etsiessään.
 
Takaisin
Ylös