Linjasto2021

Mitä on edeleen aika huono asia:
Linea 10 Kaukajärvi - Tahmela. Tahmelan päätypysäkiltä ei ole mitään jatko-yhteistä, se linea loppu keskeen. Jos halutaan matkusta sieltä esim. Nokialle on vain kaksi vaihtoehtoa: Kävelä tästä pyysäkkiltä noin 10 minuttia Pispalantorille tai matkusta linea 10 Aleksanterin kirkon pysäkkin asti, sitten kadun yli Metson pysäkkille ja sieltä jatkaa linealla 70 Nokialle. Se on aika pitkä kiertotie.
Parempi: Linea 10 jatkaa Pispalantorin asti. Tällä hetkellä bussi ei voi käntää siellä. Mutta siellä on tarpeksi tilaa rakentaa liikenneympäri ja bussi voi käntää siellä. Pisplantorin pysäkkiltä on sitten hyvä jatkoyhteis etenpäin.

Miksi tämä ei parenetaan? Pari kertaa oon mä jo kirjoittanut Nysselle tästä asiasta ei tullut mitään sellytyksiä miksi tämä ei olisi mahdolista.
 
Viimeksi muokattu:
Pääseekö Tahmelan suunnasta bussilla Pispalan valtatielle? Kadut on kapeita ja jyrkkiä. Talviliukkailla henkilöautotkin on ongelmissa niissä mäissä.
 
Pääseekö Tahmelan suunnasta bussilla Pispalan valtatielle? Kadut on kapeita ja jyrkkiä. Talviliukkailla henkilöautotkin on ongelmissa niissä mäissä.

Kuluneen syksyn aikana ainakin kerran olen todistanut tilannetta, jossa linjan 25 arki-illan Tahmelaan päättynyt vuoro on jatkanut Raholan varikolle Tahmelan viertotieltä suoraan Pispalan valtatielle. Saattaa olla hyvinkin houkutteleva reitti, jos aikasäästö siirtoajossa on yli 10 minuuttia.
Harvemmin tulee vaan Pispalantorin tienoilla oltua tuohon aikaan, niin en tiedä onko kyse vain yksittäistapauksesta vai käytännöstä.

Vaan mitä itse suunnitelmaan tulee, niin onko noita pysäkkiketjuja käyty ollenkaan läpi? Esim linjan 11 tapauksessa https://platform.remix.com/map/9d1f55b/line/aad08a6e?dir=0&latlng=61.48462,23.76242,16.038 näyttäisi olevan sekä Hatanpään vt 42 ja Hatanpään puistokuja.
 
Kyllä tyhjennä se bussi aika usein ajaa päätepysäkiltä juuri tämä reitti Pispalan valtatielle. Asun Ala-Pispalassa on nähnyt sitä usein.

Jos lunta tulee niin paljon että se ei onnistuu, tuskin tämä tapahtuu nykypäivänä enää usein, voi poikkeuksellisesti bussi kääntä jo Tahmelassa.

Esim. Italiassa bussi menee ihan hyvin jyrkillä ja kapealla tiella: https://www.youtube.com/watch?v=29TG87G5828
 
Pääseekö Tahmelan suunnasta bussilla Pispalan valtatielle? Kadut on kapeita ja jyrkkiä. Talviliukkailla henkilöautotkin on ongelmissa niissä mäissä.
Kun matkaa päätteeltä Piapalantorille on noin 400 metriä ja kadut kapeita ja mäkisiä, ei ole mikään ideaalitilanne säännölliselle liikennöinnille. Voihan sitä kävellä ja Pispalantorilta on yhteyksiä vaikka mihin, jopa pikavankkureihin.

Toinen asia mikä tuli tässä taannoin mieleen, on tämä Vieritien vaihtopysäkki. Käväisin sitä tutkailemassa muutama viikko sitten, ja tiukkaa tekee saada siihen tarvittaessa kolme bussia mahtumaan samalla kertaa. Sen se kuitenkin saattaa vaatia kun ottaa huomioon siinä kääntävät linjat, mikäli halutaan toteuttaa nämä paljon puhutut toimivat vaihtoyhteydet.
 
Täytyy sanoa että kun vertaa kymmenen vuoden tai jopa kahdenkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen, niin moniin sellaisiin paikkoihin ja yhteyksiin ollaan valmiita laittamaan nykyään aivan eri tavalla rahaa kuin silloin. Käyttäjänäkökulmasta se on tietysti pelkästään hyvä asia, mutta taloudellisesta näkökulmasta sopii aina olla huolissaan. Toivottavasti käyttäjämäärät lopulta ratkaisevat, mitkä yhteydet pysyvät ja mitkä saavat väistyä uusien kokeilujen tieltä.

Kieltämättä Raholan kaduille on tulossa nyt jopa omituisen paljon bussirallia, kerrostalot kun sijaitsevat kuitenkin pitkälti Nokiantien varressa

Sammon valtatien ja Koilliskeskuksen välistä bussiyhteyttä taidettiin takavuosina jossain kohtaa ajaa ehkä kerran tunnissa, joten runkolinjatason yhteyden järjestäminen tuohon kohtaan tuntuu perin isolta satsaukselta. Vehmaisten ja Koilliskeskuksen välillä kun aiemmin kokeiltiin bussiyhteyttä järjestää, niin autot liikkuivat jopa tyhjempänä kuin palvelubussit. Kun samaan aikaan ratikalta puuttuu pysäkki Vuohenojalta, niin Messukylästä ja Kaukajärveltä ei muodostu lainkaan yhteyttä Hakametsään.

Linja 38 kulkee pitkän pätkän päällekkäin runkolinjan kanssa Lentävänniemen päässä, mutta Hervannan ja Hakametsän väliltä on lähes päähänpinttymän omaisesti tarvinnut kaikenlainen päällekkäisyys purkaa. Linjan 38 kierrättäminen koilliskeskuksen ja Kaukajärven kautta näyttää omiin silmiin teennäiseltä ja epäoptimaaliselta. Matka Vuoreksesta Taysille ja Tamkille on ollut sujuva ja paljon kysytty linjalla 5, mutta nyt matkaan tulee joko kaksi vaihtoa Hervannan kautta tai yksi vaihto keskustan kautta.

Puhumattakaan sitten mahdollisista matka-aikatappioista asiakkaille, mitä hankalien vaihtojen järjestäminen voi aiheuttaa esim. Hakametsässä ja Taysilla, kenties ihan Hervannassakin. Hermiankadulle olisin suonut suoran bussiyhteyden keskustaan säilyvän vielä ratikankin myötä ja linja 20 olisi ajanut sitä asiaa erinomaisesti.

Hakametsän ja Taysin välillä esitetyn linjan 16 reittivalinta myöskin huolettaa, koska valtaväylän ylittäminen Kissanmaan kohdalla voi olla hyvinkin aikaavievää ilmankin ruuhkaa, ruuhka-ajasta puhumattakaan. Jonkinlainen joukkoliikenne-etuus tai -väylä tuohon tarvittaisiin, että matkanteko saataisiin sujuvaksi tuota kautta.

Lempäälässä huomasin, että tiheimmin kulkeva linja ollaan vaihtamassa liikennöimään Ideaparkin kautta. Luulisi että puolen tunnin välein kulkeva toinen linja olisi soveltunut tuohon tehtävään paremmin kokonaisuus huomioiden, varsinkin kun kysyntää Ideaparkille ei ole kellon ympäri eikä kaikkina päivinä tasaisesti. Kymmenen vuotta sitten tätäkään ei olisi osannut arvata käyvän.

Kaikkea ei pysty kerralla ruotimaan, mutta vihdoin sain itsekin tutustuttua huolellisesti näihin suunnitelmaan, ja kiinnitän varmasti jatkossa enemmänkin huomiota taas, mitä korjauksia yksityiskohtiin on mahdollisesti vielä luvassa ja mitä linjaston käyttöönoton myötä alkaa tapahtumaan.

Jos jotain positiivista, niin ainakin linjastossa on nyt sen verran paljon pelimerkkejä eri niin sanotusti rahaa pankissa, että parannusten tekeminen jälkikäteenkin uskoisi olevan mahdollista. Jos ei muuten, niin ehkä taas sellaisella kymmenen vuoden syklillä :)
 
^ Hyvää ja asiantuntevaa analyysia yllä muutoksista. Hervannan ja TAYSin välisen nopean yhteyden poistuminen ihmetyttää myös, tämän osalta palataan n. puolen tunnin pituiseen työmatkaan, jota linjalla 6 (32) tarjottiin aikanaan.

Tarjonnan kasvaneesta määrästä tuli mieleen, että ilmeisesti nykyään suunnitteluohjeessa ei ole mitään sellaista periaatetta, että tarjonta mitoitetaan esim. niin että keskimäärin 80% istumapaikoista on käytössä maksimikuormituskohdassa, mikä tarkoittaisi enimmillään noin 40 yhtäaikaista matkustajaa teliautossa? Joskus aikoinaan muistan tällaisia vuorovälin mitoutusohjeita nähneeni mutta tässä suunnitellussa linjastossa nuo alittunevat selvästi. Toki nyt korona-aikana pyritäänkin väljempiin kuormituksiin mutta oletuksena lienee, että elokuussa 2021 korona on selätetty ja matkustajamäärät ovat palanneet koronaa edeltävälle tasolle.
 
Tulin pohtineeksi uudestaan tätä linjojen tuotantoa eri liikennöitsijöiden kesken uudessa linjastossa. Pieni katsaus lienee paikallaan kun asiaa tarkastellaan sopimus kerrallaan.

TKL:n tuotantomäärä tulee uuden linjaston aloittaessa vähenemään varsin merkittävästi. Suurella todennäköisyydellä varmat kokonaan sen tuottamat linjat ovat ainoastaan 2, 5, 16, 26, 28, 33, 34, 35, 37 ja 38. Nämä sitoo karkeasti laskien noin 40 bussin liikenteen. Lisäksi on joitakin linjoja mitä se ajaa varmuudella osittain tai jopa kokonaan. Vielä ei ole tiedossa mitkä linjat ovat kyseessä, mutta ainakin linjat 6, 7 ja 8 ovat todennäköisiä vaihtoehtoja.

Pirkanmaan tilausliikenne ajaa nykyään linjoja 9, 17, 20, 21 ja 25. Näiden voimassaolevien sopimusten pohjalta voi ainakin todeta että uusi linja 13 tulee sen hoidettavaksi, mutta liikenne vaatisi mitä ilmeisimmin ainakin yhden lisäauton. Linjojen 9, 17 ja 20 sopimus voisi kattaa esimerkiksi uudet linjat 9, 14 ja 19. Automäärä näillä uusilla linjoilla osuu aika tarkalleen samoihin kuin nykyisessä sopimuksessa. Linja 25 puolestaan on täysi mysteeri sen suhteen mihin sen sopimuksen autot sijoitetaan.

Paunu ajaa nykyisin osittain linjoja 1, 42 ja 45, sekä kokonaan linjoja 6, 10, 31, 33, 70 ja 90. (Päättyviä sopimuksia ei tässä ole mainittu.) Linjaa 10 ajetaan samalla sopimuksella kuin linjaa 1, ja tähän sopimukseen kuulunee myös linjojen 31 ja 33 liikennöinti. Paunun osalta kysymysmerkkinä on jatkuuko uudessa linjastossa sama järjestely kuin ykkösen sopimuksessa nyt. Siinä tapauksessa liikennöinti (todennäköisesti) linjoilla 8 ja 10 jatkuisi yhteistuotantona TKL:n kanssa. Mikäli liikenne uudella linjalla 6 jatkuisi myös, senkin liikenne jaettaisiin niinikään TKL:n kanssa.

Länsilinjojen osalta sen ajama liikenne on ehkä selkeimmin hahmotettavissa. Uudessa linjastossa se ajaisi linjoja 11, 12, 15, 29, 30, 31 sekä varmuudella tiedossa olevia seutulinjoja Ylöjärven suuntaan. Kangasala ja Lempäälähän siirtyvät kesän kuluessa Pirkanmaan tilausliikenteelle, jolloin autoja vapautuu runsaasti.

Uutena toimijana voi varmuudella mainita Pohjolan liikenteen, jolle tulee hoidettavaksi linja 18.

Tällä tarkastelulla jää vielä liikennettä TKL:llekin. Riippuen miten liikenne jaetaan eri sopimusten kesken, saattaa TKL hoitaa kokonaan tai osittain seuraavia linjoja: 6, 7, 8, 10, 17. Tai sitten näemme jotain muuta yllättävää. Näyttää kuitenkin siltä, että TKL:n tuotantomäärä jäänee alle sadan auton kokonaismäärään uuden linjaston aloittaessa.
 
Aika heikolta näyttää Takahuhdintien palvelutaso. Vielä nykyisellään linjat 29 ja 80, mutta elokuussa enää linja 29 puolen tunnin välein lukuunottamatta lyhyitä aamu- ja iltaruuhkapätkiä (15 min välein).
 
Aika heikolta näyttää Takahuhdintien palvelutaso. Vielä nykyisellään linjat 29 ja 80, mutta elokuussa enää linja 29 puolen tunnin välein lukuunottamatta lyhyitä aamu- ja iltaruuhkapätkiä (15 min välein).
Totta, mutta tarvitaanko sinne sen enempää tarjontaa muutenkaan? Pientalovaltainen asuinalue kuitenkin kyseessä ja lähellä Sammon valtatiellä kulkee tiheästi liikennöity runkolinja 7. Lisäksi linja 16 liikennöi vartin välein sekin samoilla alueilla. Vuoden päästä sen sitten näkee onko tarvetta pienelle korjausliikkeelle tarjonnan määrässä. Sekin olisi voinut olla fiksu idea, että tuo 16 jatkuisi, tai ainakin osa sen vuoroista, jonnekin Hatanpään sairaalan/Vihilahden tienoolle tai Härmälään. Sen myötä tulisi uusia poikittaisyhteyksiä.

Suurempi aukko reittien suhteen jää Hervannan ja Taysin välille, mikä toki aiemmin tässä ketjussa mainittiin. Olisin siksikin suonut linjalle 20 vielä tulevaisuutta sen verran että se olisi voinut jäädä palvelemaan reitillä Etelä-Hervanta (nykyinen 3 pääte) - Tays. Tai jopa Vuores - Tays. Kun nopea yhteys on Taysin ja Lentävänniemen välillä, ei ole kovin loogista että sellainen jää nyt puuttumaan Taysin ja Hervannan/Vuoreksen väliltä.
Myös Takahuhdin/Jankan seudulta kulku Hervantaan hidastuu ja muuttuu vaihdolliseksi, kun nykyinen linja 32 jää pois valikoimasta.
 
Totta, mutta tarvitaanko sinne sen enempää tarjontaa muutenkaan?

En ole oikea henkilö vastaamaan tähän, kun säännöllisistä käynneistä tuolla suunnalla on kulunut jo kymmenisen vuotta. Jos peilataan nykyisyyttä/tulevaisuutta vuosikymmenien takaiseen tilanteeseen, niin aikoinaan Kissanmaan kääntöpaikalle kulki linja 16 Kissanmaa-Lentävänniemi melko tiheästi. Takahuhdintiellä kulkivat linjat 18 Atalaan ja 19 Leinolaan ja lisäksi sitten Ali-Huikkaantiellä linja 27 Irjala-Tahmela Kalevankadun kautta. Niistä ajoista vuoromääräpudotusta on tullut valtavasti.

Onko nykyään tosiaan sitten niin, että ihmiset suuntaavat enempi kävellen runkoyhteyksien varsille Teiskontielle ja Sammon valtatielle?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:56 ----------

Jos peilataan nykyisyyttä/tulevaisuutta vuosikymmenien takaiseen tilanteeseen, niin aikoinaan Kissanmaan kääntöpaikalle kulki linja 16 Kissanmaa-Lentävänniemi melko tiheästi. Takahuhdintiellä kulkivat linjat 18 Atalaan ja 19 Leinolaan ja lisäksi sitten Ali-Huikkaantiellä linja 27 Irjala-Tahmela Kalevankadun kautta.

Sittemmin Kissanmaa-Takahuhti-Linnainmaa suunnan linjastoa on useaan otteeseen hinkattu suuntaan jos toiseenkin etten edes muista kaikkia käänteitä. Ensimmäisessä remontissa taisi olla, että Leinolan päätyä nopeutettiin ohjaamalla 16 Kissanmaan sijasta Leinolaan, jolloin Sudenkadun kääntöpaikalle perustettiin uusi tynkä-29, josta luovuttiin myöhemmin ja 7:lle lisättiin lenkki Kissanmaan kautta. Jossain vaiheessa rengaslinja 8 teki lenkin Kissanmaan kautta.

Myöhemmin myös 18 suoristettiin Atalaan ja tällöin linjanumero 29 palautettiin Keskustori-Takahuhti-Linnainmaa välille (länsipään reittiä en muista jos sellainen oli). 19 ja 29 kulkivat jonkin aikaa rinnakkain kuitenkin siten, että 29 taisi aina kulkea Pappilan kautta ja 19 Aitolahdentietä. Myöhemmin 19 lopetettiin ja edelleen Takahuhdintien palvelutasoa on ylläpidetty linjaamalla 80(/27) Kalevankadun sijasta Kissanmaankadun kautta.
 
Paunu ajaa nykyisin osittain linjoja 1, 42 ja 45, sekä kokonaan linjoja 6, 10, 31, 33, 70 ja 90. (Päättyviä sopimuksia ei tässä ole mainittu.) Linjaa 10 ajetaan samalla sopimuksella kuin linjaa 1, ja tähän sopimukseen kuulunee myös linjojen 31 ja 33 liikennöinti. Paunun osalta kysymysmerkkinä on jatkuuko uudessa linjastossa sama järjestely kuin ykkösen sopimuksessa nyt. Siinä tapauksessa liikennöinti (todennäköisesti) linjoilla 8 ja 10 jatkuisi yhteistuotantona TKL:n kanssa. Mikäli liikenne uudella linjalla 6 jatkuisi myös, senkin liikenne jaettaisiin niinikään TKL:n kanssa..

Paunu ei aja 33:sta. 33 ja 35 olivat samassa sopimuksessa joka oli vuoden mittainen. Ilmeisesti paunu ajaa Teiskoa vielä 21-22 talven ykkösen sopimuksella, nykyinen sopimushan loppuu 6.6.2021. Nyssellä ilmeisesti ajateltu että saavat miettimisaikaa Teiskon liikenteen uudelleenjärjestämiseen.
 
TKL:n tuotantomäärä tulee uuden linjaston aloittaessa vähenemään varsin merkittävästi. Suurella todennäköisyydellä varmat kokonaan sen tuottamat linjat ovat ainoastaan 2, 5, 16, 26, 28, 33, 34, 35, 37 ja 38. Nämä sitoo karkeasti laskien noin 40 bussin liikenteen. Lisäksi on joitakin linjoja mitä se ajaa varmuudella osittain tai jopa kokonaan. -- Riippuen miten liikenne jaetaan eri sopimusten kesken, saattaa TKL hoitaa kokonaan tai osittain seuraavia linjoja: 6, 7, 8, 10, 17. Tai sitten näemme jotain muuta yllättävää. Näyttää kuitenkin siltä, että TKL:n tuotantomäärä jäänee alle sadan auton kokonaismäärään uuden linjaston aloittaessa.

Linjasto 2021:n mukaiset tuottajat on nyt listattu Nyssen sivuille: https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjasto2021.html

Sen mukaan kokonaan TKL:n liikennöimiä linjoja ovat elokuusta alkaen seuraavat:
2, 5, 7, 8, 9, 17, 18, 28, 33, 34, 35, 37, 38, 58, 82, 86

Yhteistuotantona TKL ajaa linjoja 12, 41 ja 45 (12 PirTil+TKL, 41 Paunu+PirTil+TKL, 45 Paunu+TKL)

Pirkanmaan tilausliikenne ajaa nykyään linjoja 9, 17, 20, 21 ja 25. Näiden voimassaolevien sopimusten pohjalta voi ainakin todeta että uusi linja 13 tulee sen hoidettavaksi, mutta liikenne vaatisi mitä ilmeisimmin ainakin yhden lisäauton. Linjojen 9, 17 ja 20 sopimus voisi kattaa esimerkiksi uudet linjat 9, 14 ja 19. Automäärä näillä uusilla linjoilla osuu aika tarkalleen samoihin kuin nykyisessä sopimuksessa. Linja 25 puolestaan on täysi mysteeri sen suhteen mihin sen sopimuksen autot sijoitetaan.

Pirkanmaan Tilausliikenteen kokonaan ajamat linjat elokuusta alkaen:
13, 14, 19, 26, 39, 40, 44, 46, 47, 49, 50, 52, 55, 84, 85

Lisäksi yhteistuotantona ajeltaan aiemmin TKL-kohdassa mainitut linjat (12 ja 41) sekä linja 79 (PirTil+Paunu)

Paunu ajaa nykyisin osittain linjoja 1, 42 ja 45, sekä kokonaan linjoja 6, 10, 31, 33, 70 ja 90. (Päättyviä sopimuksia ei tässä ole mainittu.) Linjaa 10 ajetaan samalla sopimuksella kuin linjaa 1, ja tähän sopimukseen kuulunee myös linjojen 31 ja 33 liikennöinti. Paunun osalta kysymysmerkkinä on jatkuuko uudessa linjastossa sama järjestely kuin ykkösen sopimuksessa nyt. Siinä tapauksessa liikennöinti (todennäköisesti) linjoilla 8 ja 10 jatkuisi yhteistuotantona TKL:n kanssa. Mikäli liikenne uudella linjalla 6 jatkuisi myös, senkin liikenne jaettaisiin niinikään TKL:n kanssa.

Paunun kokonaan ajamat linjat elokuusta alkaen:
6, 10, 27, 42, 70, 90, 91, 92

Yhteistuotantona ajetaan aiemmissa kohdissa mainitut linjat (41, 45 ja 79)

Länsilinjojen osalta sen ajama liikenne on ehkä selkeimmin hahmotettavissa. Uudessa linjastossa se ajaisi linjoja 11, 12, 15, 29, 30, 31 sekä varmuudella tiedossa olevia seutulinjoja Ylöjärven suuntaan. Kangasala ja Lempäälähän siirtyvät kesän kuluessa Pirkanmaan tilausliikenteelle, jolloin autoja vapautuu runsaasti.

Länsilinjojen kokonaan ajamat linjat elokuusta alkaen:
11, 15, 16, 29, 30, 31, 36, 71, 72, 77, 78, 80

Yhteistuotantolinjoja ei Länsilinjoille ole.

Uutena toimijana voi varmuudella mainita Pohjolan liikenteen, jolle tulee hoidettavaksi linja 18.

Pohjolan liikenne/VR-Yhtymä tulee mukaan kuvioihin vasta vuonna 2022. Siihen saakka linjaa ajaa TKL.

VR-Yhtymä ajaa ratikkalinjoja 1 ja 3.

Vekka Group ajaa linjoja 60 ja 63.

Yhteistuotantona ajeltaan linjaa 95 (Valkeakosken liikenne+Tilausliikenne Lampinen+Tokeen liikenne)
 
Linjasto 2021:n mukaiset tuottajat on nyt listattu Nyssen sivuille: https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjasto2021.html
No niin. Näyttäisikin siltä, että ainakin linjojen 9,17 ja 20 sopimus siirretään linjoille 12,14,19 ja 26. Länsilinjojen elokuussa alkanut sopimus puolestaan koskee uudessa linjastossa linjoja 11,15,16,30 ja 31. Hieman mystinen on kuitenkin Paunun ykkösen sopimus. Siitä ilmeisesti vähenee suoritetta jonkin verran (?) ja jäljelle jäänyt osuus jaetaan linjojen 6 ja 10 kesken. Kutoslinjaa ajetaan sitten saman liikennöitsijän toimesta kahdella eri sopimuksella. TKL näyttäis tuottavan liikennettä hieman alle sadalla bussilla, noin karkeasti arvioiden. Yli sadan ei taida kuitenkaan mennä noilla linjoilla.
 
Linjasto 2021:n mukaiset tuottajat on nyt listattu Nyssen sivuille: https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjasto2021.html
Nysse sanoi:
14
Tesoma - Lielahti - Ratina - Lintuhytti
Liikennöintialueet ja vyöhykkeet
Lamminpää B - Tohloppi B - Tesoma B - Ylä-Rahola B - Kaarila B - Epilä B - Haapalinna B - Hyhky A - Pispala A - Amuri A - Finlayson A - Juhannuskylä A - Rautatieasema A - Ratina A - Viinikka A - Nekala A - Vihioja A - Koivistonkylä A - Nirva A - Veisu A - Muotiala A - Turtola A

Reitti
Rauhantie - Kivilevontie - Kortesuontie - Pänninsaarenkatu - Myllypuronkatu - Tohlopinkatu - Tesoman valtatie - Nokiantie - Pispalan valtatie - Pirkankatu - Satakunnankatu - Satakunnankatu/Rongankatu - Rautatienkatu - Vuolteenkatu - Tampereen valtatie - Lempääläntie - Kaartotie/Viinikankatu - Ahlmanintie - Kuokkamaantie - Viinikankatu - Koivistontie - Nirvankatu - Veisunkatu - Hallilantie - Nekalantie - Sotilaankatu - Säälänkatu
Reitin nimi ei kyllä vastaa lainkaan reittikuvausta, vaikka Tesoma ja Ratina matkalle osuvatkin. Oikeampi saattaisi ollakin Lamminpää – Tesoma – Ratina – Turtola ?
 

Liitetiedostot

  • 14.jpg
    14.jpg
    47.8 KB · Lukukerrat: 276
Takaisin
Ylös