Linjasto2021

Reitin nimi ei kyllä vastaa lainkaan reittikuvausta, vaikka Tesoma ja Ratina matkalle osuvatkin. Oikeampi saattaisi ollakin Lamminpää – Tesoma – Ratina – Turtola ?

Sivulta löytyy vaikka kuinka paljon muitakin virheitä. Linjan 26 reitiksi on laitettu linjan 19 reitti, eli Hervanta-Keskustori-Lentävänniemi, vaikka oikea 26:n reitti on Tesoma-Finlayson-Petsamo. Sen lisäksi linjojen 77 ja 78 reitiksi on laitettu molemmille Tottijärvi-Nokia, vaikka 78 menee Sarkolaan.

Outoa on myös, että 58:n viimeiseksi "liikennöintialueeksi" on laitettu Hepolammi, vaikka sellaista paikkaa ei ole lähelläkään. Lähellä toki menee Hepolamminkatu, mutta samalla logiikalla Hämeenkadunkin liikennöintialueeksi saataisiin Häme.

Ja linjalle 90 oli saatu suunnitelmaan niin monta reittivariaatiota, ettei niitä ole edes jaksettu tähän eritellä. Ties vaikka liikennöitsijätiedoissakin olisi virheitä. No, Nysseltä osasinkin vähän odottaa tällaista. :D
 
Reitin nimi ei kyllä vastaa lainkaan reittikuvausta, vaikka Tesoma ja Ratina matkalle osuvatkin. Oikeampi saattaisi ollakin Lamminpää – Tesoma – Ratina – Turtola ?
Näinhän sitä sattuu virheitä kun käyttää copy-pastea eikä viitsi oikolukea. Tyypillistä nysselän touhua tätä nykyä😄
 
Sivulta löytyy vaikka kuinka paljon muitakin virheitä. Linjan 26 reitiksi on laitettu linjan 19 reitti, eli Hervanta-Keskustori-Lentävänniemi, vaikka oikea 26:n reitti on Tesoma-Finlayson-Petsamo. Sen lisäksi linjojen 77 ja 78 reitiksi on laitettu molemmille Tottijärvi-Nokia, vaikka 78 menee Sarkolaan.

Outoa on myös, että 58:n viimeiseksi "liikennöintialueeksi" on laitettu Hepolammi, vaikka sellaista paikkaa ei ole lähelläkään. Lähellä toki menee Hepolamminkatu, mutta samalla logiikalla Hämeenkadunkin liikennöintialueeksi saataisiin Häme.

Ja linjalle 90 oli saatu suunnitelmaan niin monta reittivariaatiota, ettei niitä ole edes jaksettu tähän eritellä. Ties vaikka liikennöitsijätiedoissakin olisi virheitä. No, Nysseltä osasinkin vähän odottaa tällaista. :D

Virheet näytetään korjatun:

https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjasto2021.html
 
Olisikohan yksinkertaisesti päässyt lipsahtamaan keskeneräinen versio jakoon?

En usko, Nyssellä vaan on yleensä tapana olla tarkistamatta kirjoituksiaan. Esim. kun sivut uudistuivat tässä syksyllä, niin aikataulut-sivulla oli niin paljon virheitä, ettei laskemiseen riittänyt enää yhden käden sormet. Kun sitten lähetin heillä kohteliaan kehotuksen, että kannattaisiko vielä tarkistaa sivu kertaalleen, niin virheet korjattiin. Varmaan tässäkin joku on lähettänyt palautetta, koska en usko, että he itse tarkastavat sivujaan ollenkaan. :D
 
Mikähän nyt on linjan 80 tilanne? reittikuvauksessa lukee

- Matkatie - Mikkolantie - Ylöjärventie - Myllypuronkatu - Turvesuonkatu - Enqvistinkatu - Paasikiventie - Paasikivenkatu - Näsijärvenkatu - Hämeenpuisto - Hämeenkatu
mutta tuolla Remixin kartassa linja kulkee edelleen suoraan Paasikiventietä Teivoon asti.

Linjalla 80 on sekä Lamminpäästä Lielahteen että Ylöjärveltä Lielahteen suuntautuvaa asiointia. Toiviottavasti reittikuvaus on nyt oikea, eikä vuoroja ohjata suoraan kantatietä 65.
 
Mikähän nyt on linjan 80 tilanne? reittikuvauksessa lukee


mutta tuolla Remixin kartassa linja kulkee edelleen suoraan Paasikiventietä Teivoon asti.

Linjalla 80 on sekä Lamminpäästä Lielahteen että Ylöjärveltä Lielahteen suuntautuvaa asiointia. Toiviottavasti reittikuvaus on nyt oikea, eikä vuoroja ohjata suoraan kantatietä 65.

Jahas, vieläkin sieltä löytyi virhe. Ainakin luulisin/toivoisin, että tuo on virhe, koska ei ole kyllä missään tiedotettu että 80:n suunnitelma olisi muuttunut.

Linjastosuunnitelmassa Soppeenmäestä ja Lamminpäästä kuitenkin pääsisi Lielahteen linjalla 28. Itse Ylöjärvellä asuneena voin sanoa, että etenkin ruuhka-aikaan tuo Lielahden kiertäminen 80:llä kestää aivan tuhottoman kauan, eikä sieltä yleensä tule kuin muutamia matkustajia. Ja kun suunnitelmassa linja 85 ei enää jatka moottoritietä Tampereelle, niin 80:n muuttuminen nopeaksi yhteydeksi on mielestäni hyvin tarpeellinen.
 
Itse Ylöjärvellä asuneena voin sanoa, että etenkin ruuhka-aikaan tuo Lielahden kiertäminen 80:llä kestää aivan tuhottoman kauan

No arki-iltapäivänä tosiaan yks sumppu on tunnistettavissa. Enqvistinkadulta Paasikiventielle itään on aivan mahdoton risteys. Voi mennä jopa 5-6 valokiertoa, että pääsee yli. Tästä kärsii toki myös muut nykyiset linjat, esim 14, 21, 28 ja 36.
 
Mikähän nyt on linjan 80 tilanne? reittikuvauksessa lukee


mutta tuolla Remixin kartassa linja kulkee edelleen suoraan Paasikiventietä Teivoon asti.

Linjalla 80 on sekä Lamminpäästä Lielahteen että Ylöjärveltä Lielahteen suuntautuvaa asiointia. Toiviottavasti reittikuvaus on nyt oikea, eikä vuoroja ohjata suoraan kantatietä 65.
Eiköhän tuokin ole vain copy-paste -virhe. Kun ei sitä viitseliäisyyttä oiken nysselässä ole riittävästi tietojen oikeellisuuden huolehtimiseksi niin tällaista sitten pääsee sattumaan valitettavan usein.

Puheenollen ensi kesästä, on kuullemma Simolankadulla luvassa usean viikon kestävä putkien uusimistyö jossa katua uudistetaan samalla. Näin ollen linja 26 (jonka reitti muilta osin muuttuu Linjasto21 mukaiseksi, ei aja lainkaan Ranta-Kaarilan kautta. Mitään ei voi tuoda tilalle ja tästä kärsii eritoten pispanlinnan palvelukeskuksessa työskentelevät ja asioivat. Tämä koskee minuakin kun koti löytyy siltä suunnalta, mutta onneksi pääsee pyörälläkin. Kuitenkin sikäli tulin pohtineeksi asiaa, että alueella asuvia helpottaisi esim. se, että pystytettäisiin väliaikainen kävelysilta Lehtisaarenkadun ja Vaakonkadun välille, moottoritien yli. Tämä lyhentäisi kävelymatkaa Epilän pysäkille parhaimmassa tapauksessa jopa puolisen kilometriä ja helpottaisi linjan 26 tilapäistä puuttumista. Toisaalta, olisi erittäin fiksua jos moottoritiellä olisi 1-2 pysäkkiparia, jolloin hiljaiseen aikaan ne voisivat palvella myös Ranta-Kaarilaa. Silloin voisi karsia osittain linjan 26 vuoroja kun muutakin tarjontaa olisi lähellä. Povaisin myös mahdollista linjan 26 jatkoa länteen ja Ylöjärvelle sikäli, että lähivuosina rakentuu uusi Hatolan asuinalue. Uusi katuyhteys rakentunee ehkäpä jo ensi vuonna Mastontien ja Ikurintien välille. Siinä tapauksessa että 26 jatkuisi sitä kautta Soppeenmäkeen, tulisi siitä 120 min kierrosajalla pyörivä linja ja tunnin vuorovälit ainakin sunnuntaisin olisivat todennäköisiä. Siinä tilanteessa nuo nokian bussien mahdolliset uudet pysäkkiparit motarilla olisivat hyvä lisäys.
 
No arki-iltapäivänä tosiaan yks sumppu on tunnistettavissa. Enqvistinkadulta Paasikiventielle itään on aivan mahdoton risteys. Voi mennä jopa 5-6 valokiertoa, että pääsee yli. Tästä kärsii toki myös muut nykyiset linjat, esim 14, 21, 28 ja 36.

Kyllä, miksi siellä ei oo bussille etuajo-oikeus liikkennevalon elektroniikkassa (se pieni valkoinen LED mitä vilkkuu kuin bussi on lähellä)? Tai jos on, se toimi juuri siellä tosi huonosti.
 
Koko linjan 26 ajaminen Raholaan ensi kesänä on turhaa kun ainoa ero linjan 29 reittiin on käynti Tesomalla ja tuskinpa yhteys Tesoma-Ala-Rahola on kovin kysytty ja on kävelymatkan päässä. Linjan voisi ohjata kesän ajaksi väliaikaisesti muualle, miksei vaikka korvaten tynkä-20:n.
 
Kyllä, miksi siellä ei oo bussille etuajo-oikeus liikkennevalon elektroniikkassa (se pieni valkoinen LED mitä vilkkuu kuin bussi on lähellä)? Tai jos on, se toimi juuri siellä tosi huonosti.

Näitä taitaa olla vain kaupungin katuverkolla. Oletan, että samasta syystä etuudet puuttuvat myös esim. Tampereen ja Hatanpään vt:n risteyksestä.
 
Joitakin (mielestäni) parannuksia tulossa reitteihin:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...eudun_joukkoliikennelautakunta/Kokous_2712021

Linjojen 15 ja 26 kiertoreitit keskustassa vaihdettu jokseenkin päikseen, eli 15 Satakunnankatua ja 26 ratinan kautta. Näin ollen ainoa etelästä Ratinan ja Hämeenpuiston kautta "oikaiseva" linja on linjastossa linja 13. Itse asiassa tämä kyseinen reitti palveleekin keskustaa huonoiten, koska pysäkit jäävät kauaksi mistään järkevästä. Odotettavissa on sillä linjalla puolityhjää ajoa Tampereen valtatien ja Hämeenpuiston kohdalla, kun asiakkaat vaihtanevat muihin mielekkäämpiin vaihtoehtoihin jo matkan varrella. Mielestäni tuolla jo kesäliikennettä koskevassa tekstissä ollut maininta Koivistonkylän ja Keskustorin välisestä yhteydestä olisi relevantti linjan 13 kohdalla, eikä pelkästään siksi vaan myös sen seikan takia, että linja palvelee Hatanpään sairaalaa josta olisi erittäin tervetullut ajatus säilyttää suora yhteys Keskustorille. Kolme kertaa tunnissa ajava, lyhyillä busseilla ajettava linja ei toisi kovin paljoa kuormitusta lisää Hämeenkadulle.

Sama homma olisi linjan 27 kanssa, josta on tulossa varsin kummallinen. Silläkin käsittääkseni kulkee myös asiakkaita jotka haluaisivat Sokokselle ym. Keskustorin tuntumaan, mutta jatkossa se ei onnistu. Tämä kerran tunnissa ajettava pakulinja ei myöskään toisi mitään tukkeumaa ydinkeskustaan, mikäli se sen kautta ajaisi. Itse säilyttäisin linjan reitin kuten se ennen oli Laukontorin kautta, siitä vaikka jopa rautatieaseman kautta Ratinaan, josta liikennesekoittajan kautta Järvensivuun. Varmasti toimisi niinkin.

Muutenkin hieman ontuu nämä Nysselän periaatteet. Hämeenkadun itäpää on jäämässä lähes yksinomaan ratikoille, koska sitä kautta ajaa vain bussilinjat 6 ja 90. Sen sijaan Hatanpään valtatien alkupäähän on tulossa melkoinen bussiralli, kun sitä kautta ajavat bussit 2,5,6,7,8,9,10,19,33,35,40,50,52. Tasoittaisi hieman, mikäli tuo 40 olisi esimerkiksi jätetty Yliopistonkadun kautta ajettavaksi.
 
Itse ihmettelen sitä, että vähin äänin on siirretty 80:n päättäri Keskustorilta Sorinaukiolle. Vielä pari viikkoa sitten se oli kartassakin Keskustori, nyt kartta on muutettu, mutta tällä https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjasto2021.html#80 sivulla näkyy edelleen Keskustori. Eihän tuossa muutoksessa mitään huonoa ole, mutta siitä saadaan jälleen yksi linja Hatanpään valtatielle.

Pahaa pelkään linjan 27 puolesta. En usko, että tuolla reitillä saadaan kovin paljoa matkustajia, ja sittenhän on Nyssellä taas hyvä syy lakkauttaa Pispalanharjun bussiyhteys. Ja vaikka Järvensivukin siinä samalla!

Pidän myös varsin outona sitä, että linjan 5X tunnus muutetaan 35:ksi perusteluna linjanumeroinnin selkeyttäminen. Samaan aikaan kuitenkin pääasiassa ympäryskunnissa kulkeville linjoille on saatu kaivettua kirjainlisiä vaikka mistä. Esim. linja 84 ja 85 Ylöjärvellä ajetaan tällä hetkellä yhdellä numerolla kaikki reittivariaatiot, suunnitelmassa kuitenkin 84:n reiteille on tulossa kirjaimet ABC ja 85:lle ABCD. Ennätyksen vie kuitenkin 90, jolla on E:hen asti reittivariaatioita. Ihan kuin pitäisi pelkästään linjanumeron perusteella saada selville koko reitti. Esim. 84:lla saa kyllä tällä hetkellä ihan hyvin selvää, lukeeko autossa Takamaa, Lakiala vai Viljakkala. Mitä virkaa tekstillä on, jos päättärin/reitin saa selville linjanumeron kirjaintunnuksesta? Tällainen ei mielestäni ole todellakaan mitään linjanumeroiden "selkeyttämistä".
 

Palvelutasoluokkia lienee copy-pastettu ajattelemattomasti. Siellä on lukuisia esimerkkejä ainakin palvelutasoluokasta 4, jossa joillain linjoilla kulkee keskipäivällä bussit 15 minuutin välein, mutta toisilla vain 30 tai jopa 60 minuutin välein.

Sunnuntaisin oudoksun ratkaisua liikennöidä useissa kohteissa vain puolella siitä vuorotarjonnasta mitä lauantaisin. Hervannan ratikka saattaa jopa ylikuormittua säännöllisesti pyhäpäivinä (toki sitä todennäköisesti tulee tapahtumaan arkisin ruuhka-aikaankin).

Höytämö on muuten hauskana yksityiskohtana kirjoitettu johdonmukaisesti yhdeksään eri kertaan "Hyötämö" :D

Muuten täytyy antaa kyllä pisteet valmisteleville viranomaisille. Ensimmäistä kertaa esityslistalle on saatu tuotua näin yksityiskohtainen ja kattava tietopaketti liikennöitävistä kokonaisuuksista. Toivottavasti tästä tulisi jatkossa uusi vähimmäisstandardi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös