Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Porua odotettavissa, kun Ryydynpohja, Vähäniemenkatu ja Reuharinniemi jäävät palveluista aika kauas.Ensimmäinen linjastoluonnos on valmistunut (https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...lman-ensimmaista-luonnosta-vuodelle-2024.html).
Porua on odotettavissa paljon muuallakin, sillä monia asioita on tässä luonnoksessa tuhottu aivan järjettömästi. Esim. Turtolan ja Koivistonkylän yhteydet, nykyinen 13 reitti lännessä laitettu aivan turhan takia mutkalle, ym. Herättää taas miettimään että tällaiseen leikkimiseenkö halutaan oikeasti käyttää julkisia varoja?Porua odotettavissa, kun Ryydynpohja, Vähäniemenkatu ja Reuharinniemi jäävät palveluista aika kauas.
Lentävänniemi–Hiedanranta voisi melkein kysyä, onko tarpeen ajaa Federleynkatua, jos toiseen suuntaan on 1 pysäkki ja toiseen 2?
Tässäpä nyt muutamia ajatuksiani suunnitelmasta:
Onpa kuitenkin sanottava, että julkisessa kommenttikentässä useat palautteet olleet aivan luokattomia. Valitetaan, että oma yhteys on huono, mutta ei kerrota miksi, ja miten sen voisi tehdä paremmaksi. Lisäksi useampi henkilö oli ihmetellyt, miksi tarvitsee luoda "uusi linja" Haukiluomasta Pirkkalaan, argumenttina että "Haukiluomasta ei varmaan kovin paljoa Pirkkalaan ole menijöitä". Hohhoijaa, eihän sillä bussilla mitään välipysäkkejä olekaan.:roll:
Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto. Suurimmalla osalla joukkoliikenteen vakiokäyttäjistä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tuosta vaan ostaa autoa.
Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.
Minulle nuo kommentit lähinnä kertoo siitä että joukkoliikenteen suunnittelu on epäonnistunut jos talouteen ostetaan auto sen takia että joukkoliikenne ei ole tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto. Pakkomatkustajat kulkee joukkoliikenteellä oli se sitten kuinka huonosti tahansa järjestetty kun ei ole vaihtoehtoa.
Näinhän se on. Viimevuosina kaupunkien liikennepolitiikassa on korostunut tietynlainen ideologia sen sijaan että kehitys noudattaisi minkäänlaista käytännönläheisyyttä. Tämä näkyy nyt siinä että joukkoliikenteen käyttö on lisääntynyt siellä missä tarjontaa on mutta alkanut laskemaan siellä missä käyttö edellyttää mm. pakkovaihtoja. Samalla keskustan liikennettä on vaikeutettu ja katutilaa vähennetty autoliikenteeltä. Tämä on hankala, ruuhkia lisäävä yhtälö, sillä se ei ole linjassa käytännönläheisyyden ja ihmisten käyttäytymisen kanssa. Tähän vielä tahallisen energiakriisin luominen, mikä tulee aiheuttamaan omat ongelmansa.Liian usein unohdetaan palvelutaso. Ja se ei tarkoita asiakaslähtöisesti läheskään aina tiheää vuoroväliä tai "helposti muistettavaa aikataulua" vaan lyhyet kävelymatkat omaavaa, vaihdotonta ja keskustaan (ts. Keskustori) kulkevaa reittiä.
Ryydynpohjassa on enemmän potentiaalia kuin Reuharinniemessä, sen sivuuttaminen lähes täysin on kyllä mielenkiintoinen veto. Sitä on palveltu kuitenkin jo noin 70 vuotta. Tuolla Nyssen palautesivulla näkyi olevan joku ympäripyöreä vastaus että Ryydynpohjasta pääsee Ylöjärvelle ja Lielahteen muodostaen peruspalvelutason. No, jos mikään ei muutu niin se on se koulubussi 86, joka ei mitään peruspalvelutasoa tarjoa