Linjasto2024

Ryydynpohjan palvelu on näemmä tarkoitus tarjota Ylöjärven Metsäkylän linjalla, joka kulkee Teivaalantietä. Tällä linjalla pääsisi myös Keskustorille. Nykyinen reitti Lintulamminkatua ja Ryydynkatua, ja niiden kolme pysäkkiparia sen sijaan on sivuutettu, onkohan näiltä tullut sitten vähän matkustajia.
No niinpä näköjään, sillon kun noita viivoja klikkailin, näkyi vain 86x.

Sen mitä muistan muinaiselta linjalta 27 niin aamuruuhkassa ainaki ~07:20 aikoihin Ryydynpohjasta lähtenyt vuoro oli lähes täydessä istumalastissa pysäkillä Possilankatu 15. Myös niinä aikoina, kun autokiertoon saatiin teliauto. Sangen hyvä suoritus muutamalle pysäkille.

Vaikka etäisyydet saadaankin jotenkin nätisti ympyrän sisään, niin korkeuserot tietyillä paikoilla tekevät (kävely)matkasta entistä haastavamman. Etenkin tuolta Lintulamminkadun montusta.
 
Kaikkein tylsin on se vakiokommentti: "Palvelua heikennetään alueellani, on aika ostaa talouteemme toinenkin auto". Ennen kaikkea siksi, että kommentissa rehvastellaan sillä, että on tarvittaessa varaa ostaa auto.

Joku voi heittää tuollaisen siksikin, että kuvittelee kommentillaan olevan enemmän painoarvoa, kun siinä uhkaillaan toisen auton ostamisella, jonka kirjoittaja kuvittelee olevan joukkoliikennesuunnittelijalle jotenkin painajainen. Jos joukkoliikennesuunnittelija kuitenkin lähestyy suunnitelmaa puhtaan rationaalisesti, niin hän on jo ennakolta tunnistanut, että palvelun heikkeneminen jossakin vähentää joukkoliikenteen käyttöä siellä ja lisää autoilua, joten kommentti ei oikeasti vaikuta joukkoliikennesuunnittelijan ajatuksiin mitenkään.
 
Joku voi heittää tuollaisen siksikin, että kuvittelee kommentillaan olevan enemmän painoarvoa, kun siinä uhkaillaan toisen auton ostamisella, jonka kirjoittaja kuvittelee olevan joukkoliikennesuunnittelijalle jotenkin painajainen. Jos joukkoliikennesuunnittelija kuitenkin lähestyy suunnitelmaa puhtaan rationaalisesti, niin hän on jo ennakolta tunnistanut, että palvelun heikkeneminen jossakin vähentää joukkoliikenteen käyttöä siellä ja lisää autoilua, joten kommentti ei oikeasti vaikuta joukkoliikennesuunnittelijan ajatuksiin mitenkään.
Eikä tarvitse edes autoa ostaa.

Minä löysin pyöräni ulkovarastosta ja teen ainakin asfalttiaikaan nekin matkat, jotka olisin tehnyt bussilla, pyörällä.

Suunnittelijoille terveisiä! Kaiken lisäksi kunto kohenee ja lompakossa rahaa, kun säästät €2,10 polkemalla.

Olen käynyt näin miltei koko tän vuoden eri asioilla, joihin olisin normaalisti käyttänyt busseja, jopa 2,10 meno ja 2,10 menopaluu.

- Ikeaan 4,20 säästö pyörällä, paljon nopeampi kuin bussit (koska esim. 34 ei kulje vklp, ja 11B ei mene enää Partolasta Ikeaan). TRE kautta Ikeaan busseilla vähintään 1 h, pyörällä polkaiset 40 min metsäreittiä.
- Citymarketin euron päivät, 2,10 euron säästö. Voi lähteä heti 15.20, ei vasta 15.30.
- Verkkokauppa.com muistikortin haku, 2,10 euron säästö.
- Kauppareissut siellä täällä 2,10 euron säästöjä, myös ajallisesti, kun ei tarvitse bussia odottaa 20 minuuttia.
- Monia muita reissuja, joita olisin tehnyt mielelläni esim. Paunulla ilman mitään varsinaista asiaakin.

Nysse on menettänyt pelkästään tänä vuonna valtavasti rahaa sillä, että ovat heikentäneet palveluitaan. Linja 12 ei mene Lidliin kuin ennen vanhan 1B.
Kaikki bussit Soljaan, ei muualle Pirkkalaan.
Ikeaan ei viikonloppuisin.
Vanhemmille saunaan ei enää lähipysäkiltä, eikä viikonloppuisin.

Sitä saa mitä tilaa, ja sitten vielä ihmettelevät mihin ne asiakkaat lähti, kun linjan 12 käyttöaste laski. Katsokaa peiliin siellä Nyssellä...

Ennen tarjottiin 3 yhteyttä tunnissa, nykyään enää 2 asiakkaiden puuttumisiin Pirkkalan päässä.
Ja sitä ennen ihan koko ajan Paunun ajamina lähtöinä, silloin toimi hyvin myös Pirkkalan sisäinen "joukkoliikenne" toisin kuin nyt.

Minulla kävelyn ja pyöräilyn määrä lisääntyi, jos esim. pitäsii päästä linjalle 11 bussiin Suupantorille, niin meen pyörällä, 5 min, niin sama mennä sieltä sitten loputkin kilometrit.
Kuin jäädä odottamaan Pirtilin autoa, josko tulisi, kun näkyy olevan ko. firmalla nykyisin kuljettajapulaakin.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...oiseen-luonnokseen-odotetaan-palautteita.html

Seuraavaa versiota pukkaa, ja aina vaan oudommaksi menee. Enempää en viitsi kommentoida, muuta kuin että onneksi on oma pirssi.

Katsoin tuota juuri itsekin. Pitää vielä vähän enemmän pureutua, mutta sanoisin kyllä että ehdottomasti huonompi kuin ensimmäinen luonnos. Päällimmäisenä mieleen nousee linjan 38 länsipää, joka tuntuu lähinnä asiakkaille haistattelulta, ja se että Nokian linjoille ollaan tekemässä muutoksia ennen kuin ne vuoden 2023 muutokset ovat edes astuneet voimaan. Hohhoh.
 
Mitähän tähän uusimpaan luonnokseen viitsis kommentoida muuta kuin että toivottavasti pysyy luonnoksena.
Edelliseen luonnokseen nähden, nyt sentään Lentävänniemi–Hiedanranta ei ajelisi Federleynkadun kautta vaan tätä suorinta väylää. Saattaa lohduttaa edes niitä joitakin Vähäniemenkadun alueella olevia.
Ryydynpohja heikkeni sitten kertaheitolla, tuo 13 kun ei ole heille mikään palvelu.
Eniten oikeastaan kuitenkin tässä mietityttää 8:n kapasiteetti. Kun 7 ei mene suorinta reittiä Tesomalle ja tällä hetkellähän 7+8 jakavat keskenään jotenkin koko potentiaalin, niin jatkossa 7 on käyttökelvoton sinne.

Matka-ajat, kävelymatkat ne ainakin pitenee vähän joka puolella ja vaihtojen määrätkin. Ei tämä ole herkkkua myöskään Ylöjärven väelle, varsinkaan Mikkolantien varressa asuville.
 
Erikoinen ratkaisu, että seiska palvelisi nykyisten alueiden lisäksi Raholan ja Villilän. Kuten yllä jo todettiin, Tesoma jäisi jatkossa kasin ja lähijunan varaan. Jos Tesoman lähijunaa alkaa käyttää yhä useampi kun vuoroväliä äskettäin tihennettiin niin ehkä kasin kapasiteetti riittää.

Matka-aika keskustasta Kalkunvuoreen pitenee jonkin verran ja nykyinen pääte Nokian ja Tampereen rajalla jäisi pois mikä on heikennys pohjois-nokialaisille, sillä sieltä kulkee jonkin verran matkustajia Kalkun päättärille.

Nyt kun seiskan reitti siirrettiin kesällä Kaarilaan niin olen huomannut, että moni Raholasta on alkanut käyttää sitä, koska se palvelee paremmin kuin 15/29. Ja bussissa olen kuullut monen kiittelevän uutta reittiä. Siten on ehkä ihan loogista tehdä siitä Raholan päälinja.

Tietääkö muuten kukaan, suunnitellaanko näitä reittejä jollain algoritmilla. Sinne syötetään lähtötiedot ja algoritmi pullauttaa ulos tuollaisen reittiehdotuksen seiskalle tms.?
 
Erikoinen ratkaisu, että seiska palvelisi nykyisten alueiden lisäksi Raholan ja Villilän. Kuten yllä jo todettiin, Tesoma jäisi jatkossa kasin ja lähijunan varaan.
Jotenkin tästä seiskasta juuri tuli mieleen sellainen säästöratkaisu, sillä toki saadaan vieläpä sangen tiheä väli Raholan, Villilän ja Kalkun alueille, toisaalta sillä myös saadaan pari nykyistä linjaa Nokiantieltä pois pyörimästä. Tokihan tämäkin ratkaisu tarjoaa yhteydet aluekeskukseen Raholan, Villilän ja Kalkun alueelta mutta aikaa siinä palaa.

Kolmatta luonnosta odotellessa.
 
Erikoinen ratkaisu, että seiska palvelisi nykyisten alueiden lisäksi Raholan ja Villilän. Kuten yllä jo todettiin, Tesoma jäisi jatkossa kasin ja lähijunan varaan. Jos Tesoman lähijunaa alkaa käyttää yhä useampi kun vuoroväliä äskettäin tihennettiin niin ehkä kasin kapasiteetti riittää.

Matka-aika keskustasta Kalkunvuoreen pitenee jonkin verran ja nykyinen pääte Nokian ja Tampereen rajalla jäisi pois mikä on heikennys pohjois-nokialaisille, sillä sieltä kulkee jonkin verran matkustajia Kalkun päättärille.

Nyt kun seiskan reitti siirrettiin kesällä Kaarilaan niin olen huomannut, että moni Raholasta on alkanut käyttää sitä, koska se palvelee paremmin kuin 15/29. Ja bussissa olen kuullut monen kiittelevän uutta reittiä. Siten on ehkä ihan loogista tehdä siitä Raholan päälinja.

Tietääkö muuten kukaan, suunnitellaanko näitä reittejä jollain algoritmilla. Sinne syötetään lähtötiedot ja algoritmi pullauttaa ulos tuollaisen reittiehdotuksen seiskalle tms.?
Tamperelainen joukkoliikenne on ollut jo pitkään laskusuunnassa.

Suoranaista kiusaamista käyttäjille ja hinnatkin nousevat ensi vuonna, vaan nouseeko palvelu? Missä vaiheessa asiakkaan täytyy palvella joukkoliikennettä eikä joukkoliikenteen asiakasta?

Aamulehden kommenteissakin bussijutuissa kehutaan näitä uudistuksia mm. halvimmasta liikennöitsijästä. Voitetaan liikennettä ja sitten ihmetellään että jotain tarttis tehräkin.

Toisaalta, on hyvävelijärjestelmä nykyään Nyssessäkin, että epäkohdistakin pääsee vaan suullisella palautteella.

Periviita on lähettänyt mm. Pirtilin johdolle reklamaation kaluston kunnosta, eikä se ole johtanut mihinkään, edelleen samat kuukausien pinttyneet galleriat busseista. Kumma kun toiset firmat saa nekin putsattua kohtuuajassa.

Galleriat on muualla, ei bussissa. Siellä sopisi nauttia matkasta ilman että on jotain kannanottoja kuten "Mam*t on vajaita", koko Pirtil-matkalla kotiin.
 
^ Ylläolevassa viestissä ei ole mitään aiheeseen eli Linjasto 2024 -suunnitelmaan liittyvää. Kun sinulle tehtiin se oma ketju niin käytä nyt sitä. Modet voisivat siirtää kaikki tällaiset viestit sinne, ymmärrän toki että heillä on parempaakin tekemistä.
 
Eniten oikeastaan kuitenkin tässä mietityttää 8:n kapasiteetti. Kun 7 ei mene suorinta reittiä Tesomalle ja tällä hetkellähän 7+8 jakavat keskenään jotenkin koko potentiaalin, niin jatkossa 7 on käyttökelvoton sinne.

Näyttäisi siltä, että linja 7 on korvattu Tesoman ja keskustan välillä laittamalla linjat 13 ja 15 hyvin suoralle reitille tällä välillä. Yhteensä noiden kahden (kolmen, jos 13A ja 13B lasketaan eri linjoiksi) välillä on 8 lähtöä tunnissa suuntaansa arjen ruuhka-aikaan klo 6.30–9.30.
 
Kommenttiosiossa on annettu paljon palautetta linjan 7 reittimuutoksesta, erityisesti siitä, että linjaa ei voi enää käyttää hyvin pohjois-Nokian suunnalta ja Kalkun länsiosista. Suunnitteluryhmä on myös vastannut palautteeseen tätä koskien:

"Lisäksi pystyimme tällä linjauksella mahdollistamaan yhteyden esim. Villilästä Tesoman palveluihin. Tätä yhteyttä ei ole aiemmin mahdollistettu, mutta jota on jo pitkään toivottu. Nykyisellään matka Kalkun nykyiseltä päätepysäkiltä tulevalle uudelle pysäkille keskustan suuntaan kasvaa kilometrin. "

Nojoo, Villilän ja Tesoman välinen vaihdoton yhteys tuskin on maailman tärkein. Jos linja 26 koukkaisi Korvenkadulla niin se hoitaisi osittain saman asian. Ja on vain todettu, että etäisyys Kalkun päätepysäkiltä kasvaa kilometrin. Eikö kilometri ole jo sellainen etäisyys, että se vaatii jonkin korvaavan palvelun eikä vain toteamusta, että kävelymatka kasvaa kilometrin.
 
Ryydynpohjan palvelu on näemmä tarkoitus tarjota Ylöjärven Metsäkylän linjalla, joka kulkee Teivaalantietä. Tällä linjalla pääsisi myös Keskustorille. Nykyinen reitti Lintulamminkatua ja Ryydynkatua, ja niiden kolme pysäkkiparia sen sijaan on sivuutettu, onkohan näiltä tullut sitten vähän matkustajia.
Teivaalankatua kulkeva linja olisi varsin hidas. Ylöjärven rajan läheisyydessä on useampi tyynyhidaste ja katu hieman kapea. Ja kun Lielahtikin on reitistä riippuen melkoinen liikennevalosumppu, niin ainakaan metsäkylässä tuskin moisesta kiertoreitistä ollaan innoissaan.
Ylipäätään en lahtisi pilkkomaan nykyistä 12:n reittiä. Onhan sillä käyttäjänsä ratikasta huolimatta, ja ehkä myös siksi - sattuneesta syystä ettei se ratikka palvele sitten enää yhteyksiä lie lahden palveluiden ääreen.

Ideoinkin tässä pari päivää sitten että linja 15, sikäli kun se on nytkin pilkottu kahteen reittivariaatioon, voisi tulla mukaan tähän kuvioon esim. :
15 höytämö-ryydynpohja-reuharinniemi
25 höytämö-niemenranta-lentävänniemi
Näihin sitten nykyisenkaltainen jako myös Peltolammin alueelle ja toki päätepysäkit Lentävänniemessäkin voi olla toisinpäinkin. Tämä ratkaisisi sekä Ryydynpohjan palvelun, että yhteydet Lielahteen, samoin Lielahti-Pispala, jos sitä kautta reitti vaikka vedettäisiin.
 
Joku voi heittää tuollaisen siksikin, että kuvittelee kommentillaan olevan enemmän painoarvoa, kun siinä uhkaillaan toisen auton ostamisella, jonka kirjoittaja kuvittelee olevan joukkoliikennesuunnittelijalle jotenkin painajainen. Jos joukkoliikennesuunnittelija kuitenkin lähestyy suunnitelmaa puhtaan rationaalisesti, niin hän on jo ennakolta tunnistanut, että palvelun heikkeneminen jossakin vähentää joukkoliikenteen käyttöä siellä ja lisää autoilua, joten kommentti ei oikeasti vaikuta joukkoliikennesuunnittelijan ajatuksiin mitenkään.

Entä kun asukas joka ei ole ajanut autoa pariin-kolmeenkymmeneen vuoteen, joutuu tarttumaan rattiin työ-/vapaa-ajanmatkojen joukkoliikenneyhteyden huononnuksen takia? Moni virkamies puhuu liikeenneturvallisuudesta, onko tämäkin liikenneturvallisuus työtä?
 
Linjasto 2024 palauttaa lentoasemaliikenteen Pirkkalaan uudella linjalla Lielahdesta Pirkkalan lentoasemalle.

Toivottavasti menee lopulliseen toteutukseen. Saa nähdä mitä tapahtuu sitten Vekka Groupin lähdöille, koska Paunun auto on aikaa jees siellä.
 
Takaisin
Ylös