No niin, tässä omia ajatuksiani, niitä tulikin runsaasti:
- Linja 84 Ylöjärvellä aika hyvä. Saadaan Soppeentielle palautettua joukkoliikennepalvelu, yhteyksiä Elon alueelle laajennettua, ja Takamaan suunnalta tulevat lukio- ja Tredulaiset pääsevät helpommin Pallotielle tältä reitiltä. Ihmettelen kuitenkin, että reittiä ei ole vedetty Lakialaan/Viljakkalaan asti. Tuskin sinne liikennöintiä kuitenkaan lopettamassa ollaan suurten koululaismäärien takia, vai aiotaankohan jatkossa esim. Viljakkalan liikenne hoitaa kokonaan U-linjalla 87, jolloin reitti ei ole Nyssen suunniteltavissa?
- Linja 85 kaikkien vuorojen pääte Kyrönlahdessa on outo. Nyssen sivuilta ymmärsin, että ilmeisesti Kurun liikenne aiotaan hoitaa pelkästään Ylöjärven kaupungin palveluliikenteellä. Sieltäkin on kuitenkin sellaisia koululaismääriä ja suht. hyvin myös muita matkustajia, etten ymmärrä tätä ratkaisua. Ellei palveluliikenne sitten tarkoita jotain Ylöjärven kaupungin telibussia. Kurusta Tampereelle matkustaminen käy kuitenkin ihan mahdottomaksi, jos täytyy ensin vaihtaa Kyrönlahdessa ja sitten vielä Soppeenmäessä. Sen sijaan Mutalan ja Kyrönlahden väliseltä alueelta tulee ymmärtääkseni erittäin vähän matkustajia, joten jokaisen vuoron ajaminen pelkästään Kyrönlahteen tuntuu turhalta.
- Enkä edelleenkään ymmärrä, miksi linja 80 Moisiosta täytyy kierrättää sekä Vuorentaustan että Lielahden kautta, kun taas 83 kulkee lähes tulkoon suorinta reittiä keskustaan. Tuleeko Haaviston alueelta todella niin vähän matkustajia, että ei ole väliä kauanko sieltä kestää, vai asuukohan joku suunnittelija Metsäkylässä? Laskin, että suunnitelman linjoilla Metsäkylästä pääsisi Tampereelle noin 15 minuuttia nopeammin kuin Haavistolta, vaikka se on kilometreissä huomattavasti kauempana. Jos linjat pysyvät kuten nyt on ehdotettu, niin linjojen numerointia täytyy varmaan muuttaa, koska Nyssen mukaan 80 on runkolinjan numero, ja runkolinja ei voi olla mikään sightseeing-reitti. Jostain syystä reittitiedoissa linjalle 83 on merkitty Lielahti, vaikka se on juuri 80 joka on vedetty Lielahden kautta.
- Linjat 22A ja B. Nyssen sivuilla lukee, että "Niemen joukkoliikennepalvelu tukeutuu Lielahdenkadun ja Pohtolankadun liityntäliikenteeseen." Tuohan on vähän sama jos sanoisi että "Lielahden joukkoliikennepalvelu tukeutuu Paasikiventien bussiliikenteeseen". Ei siis juuri mitään järkeä. En ymmärrä miksei toinen 22 voi mennä Vähäniemenkatua, siitä tulisi ehkä 2 minuutin pidennys reittiin.
- Yöliikenne Lentävänniemeen toteutetaan linjalla 20. Ok, mutta kannattaisi mielestäni numeroida järkevämmin. Jälleen ns. runkolinjan numero linjalla, joka liikennöi vain öisin. Ehkä selkeämpi olisi vaikka 1Y.
- Meinasin jo valittaa, kuinka surkeat yhteydet Pitkäniemeen jää, kunnes muistin, että sieltähän siirtyy (ehkä kaikki?) palvelut Taysille, joten en osaa sittenkään sen tarkemmin kommentoida.
- Mihin on hävinnyt edellisen suunnitelman onnistunut linja Irjala - Finlayson - Kaarila? Ei kai Irjalan liikennettä aiota pitää 16:n varassa vielä vuonna 2025? :icon_frown:
- Tästä suunnitelmasta on hävinnyt täysin ne Linnakallion ihmevänkyrät, mitä edellisessä luonnoksessa oli. Oletan siis, että linja 36 jatkaa edelliseen tapaan, mikä on hyvä, mutta onko Linnakallioon enää mitään liikennettä vuonna 2025?
- Myöskään edellisessä suunnitelmassa ollut suora yhteys Hatanpään sairaalan ja Keskustorin väliltä on hävinnyt. Linja 15 ei näemmä kierrä enää sairaalan kautta, joten jääkö sen alueen ainoaksi linjaksi 13? Se ei ole hyvä, etenkin kun se kiertää onnistuneesti koko keskustan. Edellisessä suunnitelmassa 13 meni vielä Keskustorin kautta.
- Uskallan ehdottaa, että linjat 22 ja 23 voisi liikennöidä pelkästään pikkubusseilla.
- Tuleekohan Tesomalle liikaa linjoja? 7, 8, 14, 15, 24, 34, 71 + juna. Kuulostaa paljolta, mutta toisaalta ei tuossa ole kuin yksi linja enemmän kuin nykyisin.
Onpas erikoista. Onko Lentsusta odotettavissa niin vähän matkustajia, että haara on paremmin tasapainossa TAYSin kuin Hervannan kanssa? Nythän siellä on sama kapasiteetti ja vuoroväli molemmilla linjoilla, mutta ei näin välttämättä ole aina ja ikuisesti.
Nyssen sivuilla oli perusteltu muutosta sillä, että ratikkalinjojen matkustajamääriä saadaan tasoitettua, linja 3 pystyy liikennöimään samalla kalustomäärällä tiheämmin jos se kulkee Sorin aukiolle, ja Lentävänniemestä saadaan suora yhteys Taysille eikä linjaa 38 enää tarvita sillä välillä.