Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää vaihtoehtoista selainta..
Jatkan toiseen ketjuun.
Itse ehkä haaroittaisin seiskan variaatioihin 7A ja 7B joista toinen ajaa koilliskeskukselle ja toinen Vehmaisiin. Tällöin molemmilla haaroilla 20/30 min vuoroväli. Vaihdoton yhteys Vehmaisista Linnainmaalle poistuu mutta toisaalta vaihdoton yhteys palautuu Hakametsään, kuten oli aiemminkin.
Runkolinjalla ajaminen Leinolankatua Vehmaisiin on kyllä hölmölaisen hommaa. Kysyntää siellä ei kyllä ole lähellekään niin paljoa että moinen asia olis perusteltua.
Idässä matkustajavirrat noudattavat enimmäkseen Atalan, Mäentakusenkadun ja Orimuskadun suuntia. Kangasalan puolellakin kysyntä on olennaisesti pienempää, mutta samalla linjalla sekin palvelu onnistuu parhaiten.
Ideoin jonkinlaisen vaihtoehdon näille kritiikkiä saaneille Lielahden liityntälinjoille. Siinä 21 ja 23 on yhdistetty ja yksi linjoista jatkuisi Pispalan kautta keskustaan, josta edelleen Tampellan ja Taysin kautta Hervantaan. Sellainen poistaisi ratikan ruuhkaisuutta tarjoamalla bussiliikennettä Hervannasta Taysiin, mutta myös Tampellasta pääsisi suoraan keskustan länsipuolelle.
Itse tekisin lännessä ennemmin tällaiset muutokset:
21 ja 22 nykyisellään
23 Vähäniemen-Itämäen-Possilankadun kautta
23 ja 24 jatko edesmenneen linjan 38 reittiä tunnelin kautta TAYSille tasamaan ratikan ruuhka-ajan kysyntää
TAYSiltä mahdollisesti jatko Kissanmaan kautta Hakametsän vaihtoterminaaliin (linjan 16 liikennöidessä sitä kautta ei ollut kysyntää, mutta kenties nykyään olisi?)
Linjan 82 rooli on vähän epäselvä. Toisaalta se ajaa Lielahden ohi mutta ei kuitenkaan lainkaan läheltä kauppoja. En oikein ymmärrä miten se palvelee Lielahti - Pispala asiointia nykyisessä muodossaan. Minusta 82 olisi parempi reitittää Ylöjärventietä ja Epilänkatua, jotta Lamminpään itäosista on vaihdoton yhteys Kaarilan lukiolle, en muista kulkeeko yläasteenkin koulupolku Lamminpäästä sinne. Vaihtoehtoisesti jos Ylöjärveläiset eivät tykkää vaihtaa ratikkaan, ja halutaan säästää yksi nopea linja keskustaan niin sitten 82:n pitäisi jättää Pispala kokonaan väliin
Niin, Lielahti–Pispala-välillähän on joka tapauksessa linja 80, sen sijaan 82 on ilmeisesti tarkoitettu jonkinlaiseksi vaihdottomaksi suht-pikalinjaksi Ylöjärvelle. Kun 81 tarjoaa joka tapauksessa vartin vuorovälin Vihattulan pysäkille, niin 82:n voisi vetää suoraan Lamminpään kautta. Sitten on oma kysymyksensä, ajetaanko Lielahden kautta (kuten 80) vai Epilänkatua, jolla ei tällä hetkellä ole ollenkaan joukkoliikennepalvelua. Pisimmilläänhän kävelymatkat Epilänkadulta bussipysäkille ovat lähes kilometrin luokkaa, toisaalta väestöpohjakin on olematon (Nahkatehtaan ja Tohlopinrannan alue mukaanlukienkin alle 1000). Yhteydet Kaarilan lukiolle ovat epärelevantteja, koska Kaarilan lukio on lakkautettu jo 2012.
Mutta itse ihmettelen ennemminkin linjan 80 reittiä. Linja joka muutenkin kiertää joka pahuksen Siltatiet ja Käyräkujat tekee Lielahden päässä vielä ylimääräisiä mutkia. Olisi selkeämpää, jos se jatkaisi Ylöjärveltä Tampereelle kulkiessaan Turvesuonkadulta suoraan Enqvistinkadulle Lielahdenkadun kautta kierron sijaan.
Runkolinjalla ajaminen Leinolankatua Vehmaisiin on kyllä hölmölaisen hommaa. Kysyntää siellä ei kyllä ole lähellekään niin paljoa että moinen asia olis perusteltua.
Idässä matkustajavirrat noudattavat enimmäkseen Atalan, Mäentakusenkadun ja Orimuskadun suuntia. Kangasalan puolellakin kysyntä on olennaisesti pienempää, mutta samalla linjalla sekin palvelu onnistuu parhaiten.
Olen eri mieltä. Kysehän olisi runkolinjan puolikkaasta eli 15–20 minuutin vuorovälistä. Hankkion alueella on tällä hetkellä vireillä kaavahanke, jonka valmistelumateriaaliksi laaditussa liikenneselvityksessä on käytännössä esitetty nykyisen bussilinja 17:n oikaisemista kulkemaan Vehmaisten sijaan Yrittäjänkatua pitkin. Tällöin Leinolankadun joukkoliikennekysyntä voitaisiin hoitaa vanhan 17:n reittiä pitkin eli käytännössä nykyisen seiskan puolikkaalla.
Olen eri mieltä. Kysehän olisi runkolinjan puolikkaasta eli 15–20 minuutin vuorovälistä. Hankkion alueella on tällä hetkellä vireillä kaavahanke, jonka valmistelumateriaaliksi laaditussa liikenneselvityksessä on käytännössä esitetty nykyisen bussilinja 17:n oikaisemista kulkemaan Vehmaisten sijaan Yrittäjänkatua pitkin. Tällöin Leinolankadun joukkoliikennekysyntä voitaisiin hoitaa vanhan 17:n reittiä pitkin eli käytännössä nykyisen seiskan puolikkaalla.Näytä liitetiedosto 9564
Tätä en tullut ajatelleeksi. Olin kyllä tietoinen näistä Yrittäjänkadun jutuista, mutta nyt vasta valkeni, että siitähän tulee mainio oikoväylä myös busseille. Tuota junaseisakkeen paikkaa en kyllä ymmärrä. Fiksumpi paikka olisi tuossa missä Yrittäjänkatu alittaa radan, koska liityntä junaan olisi kätevämpää.
Luultavastikin tuo nykyinen 17 tulee tuosta kulkemaan kun Yrittäjänkatu valmistuu koko mitaltaan. Sittenpä nähdään mikä ratkaisu kehitetään tuonne Leinolankadulle ja Vehmaisiin sen tilalle. Joka tapauksessa kysyntä sieltä on kovin vähäistä enkä siksi laittaisi sinne runkolinjaa edes osittain.
Tämä sivusto käyttää evästeitä sisällön personoimiseksi, käyttökokemuksesi räätälöimiseksi sekä pitämään sinut kirjautuneena sisään mikäli rekisteröidyt.
Jatkamalla tämän sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.