Linjasto2024

Ensimmäiseksi linja 20 ajamaan reitillä Hervantajärvi-Hervanta-Hervannanvaltaväylä-Sammonkatu-Hämeenkatu-Sepäkankatu-Paasikiventie-Lielahti-Lentävänniemi kerran tunnissa/suunta 24h/7 päivää viikossa. Näin me, jotka ei eettisistä, ekologisista ja moraalisista syistä käytetä eikä tulla käyttämään raitiotiettä saamme sen mikä meille (ja kaikille ihmisille) perusoikeutena vapaaseen liikkumiseen kuuluu, vaihtoehdon.
Eihän suomessa ole pitkään aikaan kunnioitettu oikein mitään perusoikeuksia. Korona-aikanakin kokeiltiin niiden totaalista poistamista eri keinoin. Minäkään en haluaisi että maksamiani verorahoja käytettään Naton militaristisiin hankkeisiin ja toisten sotiin, kun en ole niistä saanut äänestääkään.
Mutta en saa valita, koska suomessa ei ole ollut pitkään aikaan mitään todellista demokratiaa. Väärät mielipiteet ovat täällä kiellettyjä. Tämä taitaa koskea myös ratikkahankkeita, koska niitäkään ei poliittisen agendan takia saa vastustaa. Onneksi oma auto on vielä vaihtoehto, vaikka senkin poistamista jotkut äärimieliset haluaisivat maassamme edistää. (Pahoittelen, että meni hieman aiheesta sivuun.)
 
Tämä taitaa koskea myös ratikkahankkeita, koska niitäkään ei poliittisen agendan takia saa vastustaa.
Eivätköhän Tampereen persut sekä yksittäiset muiden puolueiden edustajat ainakin vastusta ratikan jatkeita, eli eiköhän sitä saa vastustaa jos haluaa. Vielä kun löytäisivät tarpeeksi hyvät perustelut, että muutkin saadaan mukaan. Enemmistö puolueista ja äänestetyistä edustajista vaan ei vastusta mm. siksi, että ratikka vetää puoleensa paljon uusia joukkoliikenteen käyttäjiä. Joskus demokratia tuottaa itselleen epämieluisia tuloksia.
Onneksi oma auto on vielä vaihtoehto, vaikka senkin poistamista jotkut äärimieliset haluaisivat maassamme edistää.
Kirjaimellisesti luettuna tämä on absurdi karikatyyri kaupunkisuunnittelusta. Oletan kuitenkin, että viittaat esim. Hämeenkadun uudistuksen tapaisiin juttuihin. Jos autojen kieltäminen tietyiltä alueilta/kaduilta on mielestäni perusoikeuksiin kajoamista niin haluaisin anoa oikeutta kävellä moottoritien reunassa. Onhan se järjetön vääryys, että julkiselle alueelle pääsee vain valtiolta vaikeasti saatavalla luvalla.
 
Tampereella on vähän tyhmästi lähdetty suunnittelemaan asioita siltä pohjalta, että millään muulla kuin ratikan kulkemisella ei ole väliä ja ennen vaihdottomat yhteydet kaupungin laidalta toiselle ja vähän pidemmälle pätkittiin lyhyiksi liitäntälinjoiksi ratikalle. Ratikan matkustajamäärät on siten saatu näyttämään hyvältä. Niinkin hyvältä, että on todettu ettei ratikoiden kapasiteetti riitä eikä vuoroväliä voida enää tiheämmäksi muuttaa, joten täytyy tilata jatkopalat ratikoihin. Olisin itse halunnut nähdä ratikan ja bussit toisiaan täydentävinä liikennemuotoina vaikka osin samaa reittiä kulkisivat. Hervannan ja keskustan välisen pääbussilinjan siirtäminen ruuhkaiselle reitille sai ratikan näyttämään perustellulta investoinnilta. Ratikan liikennöinti ei aiheuta haittaa vain yksityisautoilijoille vaan myös bussiliikenteelle. Jos bussi on 10 minuuttia myöhässä, ratikka saa kuitenkin mennä ensin ja bussi odottaa punaisissa valoissa. Tässä eräs kaunis aamuyö olin siirtoajossa bussilla lähtöpysäkille ja yksissä liikennevaloissa odottelin 8 minuuttia. Yksi ratikka ja kolme henkilöautoa meni ensin. Muutenkin katuverkoston rakenteelliset tukkoistamistoimet ratikan mahdollistamiseksi ovat pidentäneet matka-aikoja.
 
Miten parantaisitte nykyistä/ensi viikolla aloittavaa linjastoa?
Henkilökohtaisesti itselle jää suuri ikävä linjaa 38 kohtaan, joka oli verrattoman nopea yhteys lännen ja idän välillä. Vaikka tuleva ratikkalinja 1 onkin merkittävin osin päällekkäinen, niin nopeudessa se häviää heti sen 10 minuuttia osuudella Kuntokatu–Santalahti.

En kyllä ole ainoa joka jää linjaa kaipaamaa, siitäki huolimatta, että se tekee TAYSin takana sakkokierroksen, eikä aja suoraan Teiskontietä. Mm Hervannan amatsussa on opiskelijoita täältä länsipuolelta ja suoran vuoron sijaan kävelyt pidentyy ja joka matkalle vähintään yksi vaihto suoran yhteyden sijasta.

38ssa oikeastaan ainoa ongelma on lauantailiikenne, jolle on sangen vähän tarvetta, mutta juuri joinain erikoispyhinä kun ajetaankin sunnuntaiaikataulujen sijaan lauantaiaikatauluilla, se on kyllä tavallaan hukkalinja.

Lielahden ja Lentävänniemen alue kyllä sidotaan niin tiukasti ratikkapalvelun pariin, että mielenkiinnolla odotan kun koulut alkavat ja mahdolliset häiriötkin. Ja silloin kun ratikka ei kulje, kulkee se 20 todella heikolla palvelulla. Saattaa monelle täällä lännessä asuvalle yllätyksenä, että Keskustorilta Lielahteen ja edelleen Lentävänniemeen ajetaan enää kerran tunnissa 00:10 ja 01:10 lähdöt. Tällä hetkellä on vuoroja puolen tunnin välein käytännössä maanantaista lauantaihin, vaikkakin lähdöt ovat seuraavan vuorokauden puolella.

Toinen ongelma taitaa tulla tuosta, että Lentävänniemen koulupalvelut ovat käytännössä Lielahdenkadun varressa. Nytkin noin klo 09 arkisin sieltä saapuva auto purkaa täyden mällin. Jos ja kun näitä liityntälinjoja ajetaan pienillä autoilla, niin ikävä tulee niitä, jotka menevät asioimaan Lielahden palveluihin, jonne se ratikka ei vie.

Admiral Observer mainitsi Keskustorin terminaalin ruuhkasta. Hieman kaaottistahan tuo on ollut kuluvan syksyn ajan, mutta varmaan yksi helpotus siihen tulee kun linja 81 katoaa terminaalista ja kadunvarsipysäkkejäki myllätään, kun lentävänniemiset katoaa.

Parempi nyt katsoa kuin kevät 2025 käynnistyy ja tuoda sitten esiin ne kipukohdat, jotka kaipaa välitöntä reagointia.
 
Ratikan liikennöinti ei aiheuta haittaa vain yksityisautoilijoille vaan myös bussiliikenteelle. Jos bussi on 10 minuuttia myöhässä, ratikka saa kuitenkin mennä ensin ja bussi odottaa punaisissa valoissa. Tässä eräs kaunis aamuyö olin siirtoajossa bussilla lähtöpysäkille ja yksissä liikennevaloissa odottelin 8 minuuttia. Yksi ratikka ja kolme henkilöautoa meni ensin. Muutenkin katuverkoston rakenteelliset tukkoistamistoimet ratikan mahdollistamiseksi ovat pidentäneet matka-aikoja.

Kun matka Rongankadun pysäkiltä Rautatieaseman pysäkille kestää yhdeksän minuuttia ja suurimman osan ajasta katselet edestakaisin ajavia ratikoita niin kyllä tuossa väkisin tulee tunne että bussiliikenteen käyttäjät ja kuljettajat ovat nyssen ja kaupungin silmissä toisen luokan kansalaisia. Tokihan tuossa on syynä myöskin liikennevalojen täysin idioottimainen toiminta. Kun ratikka on saanut valoetuuden ja mennyt risteyksen yli, ei valokierto jatku siitä mihin jäätiin, vaan alkaa alusta. Kun ratikat sattuu tulemaan "sopivasti" risteykseen niin helposti käy niin että yksi liikennesuunta odottaa minuuttikaupalla kun valokierto ei ikinä pääse näiden kohdalle.
 
Takaisin
Ylös