Linjasto2024

Muilta osin jäämme odottelemaan kesäliikenteestä päättämistä seuraavassa kokouksessa tai Nyssen mahdollista tiedottamista linjastomuutoksista ennen kokousta.

Ja ennakkotietoa joulukuussa joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi menevästä linjastokokonaisuudesta kesälle 2024 on nyt valunut Nyssen sivuille. Kokonaisuus tuo varsin isoja muutoksia eri puolille linjastoa, myös ratikkalinjojen länsipäät vaihtanevat paikkaa jo kesän aikana.

Lisää tämän linkin takaa:

https://www.nysse.fi/tietoa/linjaston-suunnittelu/kesa-2024.html
 
Tuo linja 32 on ehkä erikoisin ratkaisu. Kuvittelin että se on olemassa myöskin yhteytenä Kalevan prismalle, mutta nyt tämä yhteys loppuukin vallan. Muutenhan tuolla luodaan ihan kiinnostavia poikittaisyhteyksiä, joilla toisaalta, kuitenkaan tuskin lienee kovin suurta kysyntää.
Lisäksi tekstissä mainitaan että linja yhdistetään 12:n itäpään kanssa kun Lentävänniemen ratikka aloittaa. Tätä ihmettelen, että millainen reitti tuosta lopulta syntyy, etenkin keskustan osalta.
 
Kesäkauden linjastosta on nyt lautakunnan päätettäväksi tuotu suunnitelma: https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{bde72ff8-7605-4e6f-9f17-a239f194d69d}/8125043

Huomattavaa tuossa on, että vissiin kaikkien linjojen liikennöitsijää ei ole vielä päätetty, koska jokaisen kohdalla ei ole mainintaa siitä. Tuossa on toisaalta maininta, että linjaa 8 ajaisi TKL ja Paunu ja linjaa 13 Paunu ja TKL, tässä järjestyksessä.
Vielä varmaan siis laskeskellaan, miten voimassaolevat sopimukset täsmäisivät uusien reittien suoritteiden kanssa.
 
Huomattavaa tuossa on, että vissiin kaikkien linjojen liikennöitsijää ei ole vielä päätetty, koska jokaisen kohdalla ei ole mainintaa siitä.

Huomioitavaa on myös, että Koiviston Autolta lähtee linjat 9, 13, sekä 19. Tämä on melko suuri määrä liikennettä, mitähän meinaavat antaa tilalle?
 
Huomioitavaa on myös, että Koiviston Autolta lähtee linjat 9, 13, sekä 19. Tämä on melko suuri määrä liikennettä, mitähän meinaavat antaa tilalle?
Ei kai siinä mitään tarvitse tilalle antaa? Kohteen 44 sopimuskausi päättyy 4.8.2024. Kesän ajan 9 ja 19 pysyy ennallaan, 13 reitti muuttuu.
 
Joukkoliikennelautakunta hyväksyi tänään päivitetyn linjastosuunnitelman ja palvelutason kesäkaudelle 2024. Nyssen sivuilla on nyt kaikkien linjojen liikennöitsijät, ainoastaan linjan 42 kohdalla maininta puuttuu.

https://www.nysse.fi/tietoa/linjaston-suunnittelu/kesa-2024.html

Monia muutoksia on tulossa liikennöitsijöihin, etenkin Koiviston auton osalta. Mm. linjaa 19 ajaa jatkossa TKL, linjaa 13 Paunu. Koiviston autolle on siirtymässä ainakin linjat 4, 17, 28 ja 29. Lisäksi tietysti myös uusien sopimusten mukaiset liikennöitsijävaihdokset, kuten Vekalle siirtyvät linjat 6, 33 ja 35.

Huomionarvoista on myös, että reittimuutoksen myötä linjalla 1 vuoroväli tihenee myös sunnuntaisin 7,5 minuuttiin.
 
Juuri ennen liikenteen alkua kommentoin, että palaako ratikan yöliikenne Tammerkosken länsipuolelle sitten, kun Lentävänniemen osuus avataan? Miksei 3 olisi voinut ajaa Santalahteen edes 1:n liikennöintiaikojen ulkopuolella?
 
Tosiaan. Aika moni keskustan baari sijaitsee nimenomaan Tammerkosken länsipuolella. No, hervantalaiset täyttää nyt sitten kesän ajan varmaan Passionin, Kulma-Alen ja Paapan Kapakan terassit.
 
Miten parantaisitte nykyistä/ensi viikolla aloittavaa linjastoa?

Minusta täydentävä linja 28 voisi ajaa Hatanpään sairaalan kautta, jolloin sieltä on nopea yhteys länsi-Tampereelle. Ja vastaavasti 13, jota kuulin bussin kyydissä sanottavan kaupungin kiemurtelevimmaksi linjaksi, voisi ohittaa Hatanpään sairaalan.

Nelonen ajaa kovin tyhjillään Tesoman ja keskustan väliä. Varsinkin kun superbussikonsepti aloittaa, sen voisi hyvin pätkäistä liityntälinjaksi Hiedanranta - Ikuri - Tesoma, ja yhdistää itäpään vaikka takaisin kutoseen. Tosin Raholanharjuun pitää siirtää jokin linja, vaikka 29 tai mielummin 7.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Edit: Tarkemmin ajateltuna 13 tarvitaan Hatanpään sairaalalle koska vaihdottomat Hervanta - Hatanpää ja Hatanpää - Tays yhteydet ja 26 voisi ohittaa sen koska 13 ja 28 samoja reittejä. Mutta 13 kaipaisi kyllä nopeutusta jotenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miten parantaisitte nykyistä/ensi viikolla aloittavaa linjastoa?
Minusta nelonen on hyvä. Ainoa vika siinä on se, että 12 min vuoroväli ei natsaa Hiedanrannassa ratikan vuorovälin kanssa. Mutta yleisesti ottaen reitti on fiksu, koska voi keskustasta valita meneekö suoraan neloseen vai vaihtaako ratikasta siihen. Tämä siis koskien erityisesti Ikuria ja Myllypuronkadun vartta.

13 on mutkitteleva lähinnä vain Hervannan alueella, kun sen idea lienee että siitä/siihen voi vaihtaa ratikasta/ratikkaan. Käytännössä kyllä varsin ontuva homma, koska 13 kulkee liian harvoin tätä ajatellen.
Toimivampaa olisi lyhentää linjan reittiä niin että pääte olisi jossain Hervantakeskuksella ja Lintuhytin-Hervannan alueella liikennöisi vartin välein kulkeva liityntälinja. Tosin sitäkään ei varmaan saisi joka pysäkille fiksusti vaihtoja ajatellen. Ja pääte ei pitäisi olla siinäkään tapauksessa Lintuhytissä, vaan Hervantajärven päättärillä.

Toisaalta Hatanpään sairaalalta ei ole ratikan aloittamisen jälkeen päässyt Keskustorille millään linjalla, mikä on mielestäni puute. Mutta tätä epäkohtaa tuskin koskaan korjataankaan.

Kokonaisuuteen lisäisin myös linjalle 71 pidennyksen Nokiantien ja Epilän kautta Hiedanrantaan, jolloin tulisi nopeampia yhteyksiä Epilästä Lielahteen ja Kalkun periltäkin pääsisi vaihtamaan ratikkaan.
 
Miten parantaisitte nykyistä/ensi viikolla aloittavaa linjastoa?


Hetken mietin kirjoittaako vaiko eikö. Kuraa kuitenkin tulee vaikka tämä ei nyt facebookin luokan laitos ole, mutta päätinpä kirjoittaa. Jos ei miellytä, ei kannata/tarvitse vastata.

Ensimmäiseksi linja 20 ajamaan reitillä Hervantajärvi-Hervanta-Hervannanvaltaväylä-Sammonkatu-Hämeenkatu-Sepäkankatu-Paasikiventie-Lielahti-Lentävänniemi kerran tunnissa/suunta 24h/7 päivää viikossa. Näin me, jotka ei eettisistä, ekologisista ja moraalisista syistä käytetä eikä tulla käyttämään raitiotiettä saamme sen mikä meille (ja kaikille ihmisille) perusoikeutena vapaaseen liikkumiseen kuuluu, vaihtoehdon.

Linja 7 tehtävä länsipäässä lenkiksi kuin se olisi alunperinkin pitänyt olla. Ts. nykyreitti 7A joka jakaisi Tesomalta Tesoman valtatien kautta Nokiantielle ja 7B joka olisi päinvastoin. Näin saataisiin merkittävä aika ja matkasäästö ilman, että palvelutaso muuttuisi mitenkään. Vaatisi toki Linnainpään päässä paremman ajantasauksen wc mahdollisuuksineen kuljettajille, nykyinen Linnainmaa D saaattaa olla turhan ruuhkaisa tähän.

Hatanpään sairaalan ongelmaa mietin. Tietämättä miten linjan 12 ajoaika tai tasausajat on suunniteltu tuli mieleen, että jos tuleva 12 ajaisin Hatanpään sairaalan kautta ja sitten keskustassa lenkin Tampereen valtatie -Hämeenpuisto-Hämeenkatu-Hatanpään valtatie, aina samoin päin. Ajantasaus Koskipuistoon?

Tänään (2.1.2025) Keskustorin bussikatoksen ruuhkaa katsellessani totesin, että hyvä että linja 30 on Pyynikintori-Pirkkala-Kyösti... Kas kummaa kuinka nyssekin löytää lopulta toimivan, jo liikennöitsijöiden aikana käytössä olleen järjestelyn? Mietin, että pitäisikö (jos mahdollista) siirtää myös 52AB, 33 ja 35 ja miksi ei jopa 31 ja 32 myös Pyynikille? 93?

Nokialla linja 71 jatkakoon Sammalistoon ja 74 lopetetaan. Merkittävä aika ja matkasäästö. Tänään (2.1.2025) kuulin että Nokian syöttövuoroissa ei ole enää odotusaikoja vaihdoille/vaihdoilta. Onpa taas asiakaslähtöistä toimintaa nysseltä. Nokian vaihdot pitäisi täsmäyttää (jos minä sen saan tehtyä excelillä nyssen antamilla tiedoilla, täytyy nyssenkin se osata!). Linja 72AB palauttaa alkuperäiseen, eli palvelemaan koko Koskenmäkeä (ts. reitiksi Nokia-Ruskeapää-Keho-Vihola-Nokia ja toisinpäin). Nyt Nokia maksaa käytännössä saman hinnan puolikkaasta palvelusta. 79A myös viikonloppuihin, aivan kuten arkenakin ajetaan. Nyt taas maksetaan tyhjästä kun auto makaa Linnavuoressa.

Kyllähän varmaan paljon muutakin tulisi mieleen, jos alkaisi lukea. Nyt ei jaksa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä mikä pakkomielle tai fetissi nyssellä on saada mahdollisimman moni linja seisomaan sorin ruuhkiin mutta niin vain linjan 12 uusi päätepysäkki on suvantokadulla, josta lähdettäessä siis ajetaan rautatienkatu-vuolteenkatu-hatanpään valtatie. Helposti saa 10 minuuttia kulumaan tuon ajamiseen, eikä aina edes ruuhka-aikana riitä, varsinkin nyt kun ratikan rakentaminen alkaa hatanpäällä. Ensiksi jonotat hatanpään valtatiellä että edes pääset suvantokadulle ja sitten jonotat päätepysäkiltä lähtiessä vuolteenkadulla että pääset edes pysäkille (sori c) ja siitä edelleen lähtemään eteenpäin... Olisi varmaankin ollut liian helppo ratkaisu laittaa päätepysäkki linja-autoaseman pihaan.
 
Ensimmäiseksi linja 20 ajamaan reitillä Hervantajärvi-Hervanta-Hervannanvaltaväylä-Sammonkatu-Hämeenkatu-Sepäkankatu-Paasikiventie-Lielahti-Lentävänniemi kerran tunnissa/suunta 24h/7 päivää viikossa. Näin me, jotka ei eettisistä, ekologisista ja moraalisista syistä käytetä eikä tulla käyttämään raitiotiettä saamme sen mikä meille (ja kaikille ihmisille) perusoikeutena vapaaseen liikkumiseen kuuluu, vaihtoehdon.
Polkupyörällä pääsee, vapaasti liikkumaan
 
Takaisin
Ylös