Linjasto2024

Muilta osin jäämme odottelemaan kesäliikenteestä päättämistä seuraavassa kokouksessa tai Nyssen mahdollista tiedottamista linjastomuutoksista ennen kokousta.

Ja ennakkotietoa joulukuussa joukkoliikennelautakunnan päätettäväksi menevästä linjastokokonaisuudesta kesälle 2024 on nyt valunut Nyssen sivuille. Kokonaisuus tuo varsin isoja muutoksia eri puolille linjastoa, myös ratikkalinjojen länsipäät vaihtanevat paikkaa jo kesän aikana.

Lisää tämän linkin takaa:

https://www.nysse.fi/tietoa/linjaston-suunnittelu/kesa-2024.html
 
Tuo linja 32 on ehkä erikoisin ratkaisu. Kuvittelin että se on olemassa myöskin yhteytenä Kalevan prismalle, mutta nyt tämä yhteys loppuukin vallan. Muutenhan tuolla luodaan ihan kiinnostavia poikittaisyhteyksiä, joilla toisaalta, kuitenkaan tuskin lienee kovin suurta kysyntää.
Lisäksi tekstissä mainitaan että linja yhdistetään 12:n itäpään kanssa kun Lentävänniemen ratikka aloittaa. Tätä ihmettelen, että millainen reitti tuosta lopulta syntyy, etenkin keskustan osalta.
 
Kesäkauden linjastosta on nyt lautakunnan päätettäväksi tuotu suunnitelma: https://tampere.cloudnc.fi/download/noname/{bde72ff8-7605-4e6f-9f17-a239f194d69d}/8125043

Huomattavaa tuossa on, että vissiin kaikkien linjojen liikennöitsijää ei ole vielä päätetty, koska jokaisen kohdalla ei ole mainintaa siitä. Tuossa on toisaalta maininta, että linjaa 8 ajaisi TKL ja Paunu ja linjaa 13 Paunu ja TKL, tässä järjestyksessä.
Vielä varmaan siis laskeskellaan, miten voimassaolevat sopimukset täsmäisivät uusien reittien suoritteiden kanssa.
 
Huomattavaa tuossa on, että vissiin kaikkien linjojen liikennöitsijää ei ole vielä päätetty, koska jokaisen kohdalla ei ole mainintaa siitä.

Huomioitavaa on myös, että Koiviston Autolta lähtee linjat 9, 13, sekä 19. Tämä on melko suuri määrä liikennettä, mitähän meinaavat antaa tilalle?
 
Huomioitavaa on myös, että Koiviston Autolta lähtee linjat 9, 13, sekä 19. Tämä on melko suuri määrä liikennettä, mitähän meinaavat antaa tilalle?
Ei kai siinä mitään tarvitse tilalle antaa? Kohteen 44 sopimuskausi päättyy 4.8.2024. Kesän ajan 9 ja 19 pysyy ennallaan, 13 reitti muuttuu.
 
Joukkoliikennelautakunta hyväksyi tänään päivitetyn linjastosuunnitelman ja palvelutason kesäkaudelle 2024. Nyssen sivuilla on nyt kaikkien linjojen liikennöitsijät, ainoastaan linjan 42 kohdalla maininta puuttuu.

https://www.nysse.fi/tietoa/linjaston-suunnittelu/kesa-2024.html

Monia muutoksia on tulossa liikennöitsijöihin, etenkin Koiviston auton osalta. Mm. linjaa 19 ajaa jatkossa TKL, linjaa 13 Paunu. Koiviston autolle on siirtymässä ainakin linjat 4, 17, 28 ja 29. Lisäksi tietysti myös uusien sopimusten mukaiset liikennöitsijävaihdokset, kuten Vekalle siirtyvät linjat 6, 33 ja 35.

Huomionarvoista on myös, että reittimuutoksen myötä linjalla 1 vuoroväli tihenee myös sunnuntaisin 7,5 minuuttiin.
 
Juuri ennen liikenteen alkua kommentoin, että palaako ratikan yöliikenne Tammerkosken länsipuolelle sitten, kun Lentävänniemen osuus avataan? Miksei 3 olisi voinut ajaa Santalahteen edes 1:n liikennöintiaikojen ulkopuolella?
 
Tosiaan. Aika moni keskustan baari sijaitsee nimenomaan Tammerkosken länsipuolella. No, hervantalaiset täyttää nyt sitten kesän ajan varmaan Passionin, Kulma-Alen ja Paapan Kapakan terassit.
 
Takaisin
Ylös