Linjat 50, 51, 53 ja 54

No jos mennään ihan fantasian tasolle, niin tekisin maanalaisen bussikaistan Vienolan mäen alitte. Mut ihan tosissaan, aika usein on kuules takatuuppari autonvaihto Vienolan mäessä, niin että toinen auto alottaa sieltä ja toinen lähtee tyhjänä pois. Mut ei muutenkaan sinne mäkeen mee montaa pasasiiriä. Sit se Vienolan kääntö on vielä niin onnettomasti suunniteltu. Hyvin ahdas ja linkkarit melkeempä tönivät toinen toistaan. Toivottavasti Laaksosen Mikko sais jotain aikaan ja sen yhteyden Muhkuriin aikaiseksi. Vienolan asukkaista 70% on eläkeläisiä.

Jos nyt edes saisivat noi nykyiset onnettomat pysäkit päivitettyä nykyisen pituisille ja levyisille autoille ois sekin jo askel parempaan. Mut lienee kaikki sellaset pikkuset sivuseikat unohtunu tuossa runkobussiratikkalinjakeskusteluissa.

Mitäpä noilla pysäkeillä... Niin ja järkevillä aikatauluilla...
 
Mikä tämä koko runkolinja juttu nyt oikein on? Vähennetäänkö esim. 18-linjan pysäkkeja, vai oiotaanko reittejä? Tuskin. Valoetuuksia nyt jokatapauksessa on tulossa, jotenkin tuntuu hieman turhalta puheelta muu. Mikä näillä linjoilla muuttuu? Teliautojakin on jo olemassa, ja monella linjalla 10 min vaunuväli. Eriasia on, jos koko reitti suunnitellaan uudelleen, mutta rahat tuskin riittää ajella erikseen runkobusseilla pelkkiä pääväyliä - eikä silloin pääse oikeastaan kuin päästä päähän. Miten nyt vaikkapa 28 muuttuu runkolinjaksi? Vai onko se jo oikeastaan sellainen, ilman että tarvii tehdä yhtään mitään.
 
Linjat 18 ja 28 kuulemma vastaa jo runkolinja käsitystä, joka on hiukan käsittämätöntä. Kai toi 50-54 muuttuu sellasiks jahka saavat telitettyä kokolinjan ja tapettua 4.n Halisten päädyn ja ympättyä 10 minuutin vuorovälillä tehtyyn aikatauluun sekä nykyiset YO-kylän JA Halisten matkustajat.
Mun mielipide tosin on se, että yhteen teliin ei mahdu molempien matkustajat, vaikka 10 minuutin välein ajettaiskin. Sitte taas ihmetellään miks aikataulut PETTÄÄ ja asiakkaat on kiukkusia. Mut mitäpä ei tehtäis hienojen suunnitelmien eteen...

Ja rahaa vissiin palaa ihan kivasti taas.
 
runkolinjasto

Miten nyt vaikkapa 28 muuttuu runkolinjaksi? Vai onko se jo oikeastaan sellainen, ilman että tarvii tehdä yhtään mitään.

Linja 28 ei ole nyt oikeastaan mikään runkolinja, ja linjan muuttamiseksi runkolinjaksi todella tarttis tehrä jotain.

Vuorovälit piäisi lyhentää runkolinjatasolle, arkisin myös keskipäivän aikaan vuoroväli 10 min. nykyisen 20 sijasta, lauantain 20 min. väli 15 minuuttiin, ja pyhäpäivien hankala 25 min. väli 20 minuuttiin, eli palvelutaso samaksi, kuin linjalla 18 nykyään on. Tietysti tällöin pitäisi bussien määrän olla arkikeskipäivisin sama kuin aamuisin ja iltapäivisin, lauantaiksi ja sunnuntaiksi täytyisi kiertoon lisätä yksi bussi.

Myös Länsinummen silmukalle pitäisi jotakin tehdä. Silmukka on perua ajalta, jolloin Kuninkojantietä kulkeva 19 kääntyi siinä. Kuninkojantie on nykyisin erittäin ruuhkainen, liikkeitten aukioloaikona on katkeamattomat autojonot tällä Länsikeskuksen - Ikean - Myllyn yhdistävällä akselilla. Bussi 28 joutuu yhden päättärikäynnin aikana kolmasti odottamaan mahdollista rakoa tähän autovirtaan, ensin kääntyessään Aurorankadulta, sitten lähtiessään päättäriltä, ja vielä kerran kääntyessään vasemmalle takaisin Aurorankadulle. Itse ajaessani autojonossa olen aina antanut tietä bussille, mutta vastaantuleva autojono ei ole aina tajunnut tilannetta, ja joskus jopa takanani oleva auto on soittanut torvea! Aina bussin kuljettaja heilauttaa iloisesti kättään antaessani tietä. Usein, varsinkin näin jouluruuhkien aikaan, kestää yli kymmenenkin minuuttia, enenkuin bussi on Palloiluhallin pysäkillä, ja pelkästään Kuninkojantien ruuhkien takia.

Silmukkaan pitäisi joko rakentaa suora ajoyhteys Aurorankadulta, tai sitten bussiohjatut liikennevalot Kuninkojantielle silmukasta tuloon ja Aurorankadun risteykseen.
 
Silmukkaan pitäisi joko rakentaa suora ajoyhteys Aurorankadulta, tai sitten bussiohjatut liikennevalot Kuninkojantielle silmukasta tuloon ja Aurorankadun risteykseen.

Saman homman voisi tehdä myös Rautalankadun risteykseen, jossa 190-sarjan autot odottaa saman jonon ohi menemistä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Saman homman voisi tehdä myös Rautalankadun risteykseen, jossa 190-sarjan autot odottaa saman jonon ohi menemistä.

Kaikkiin kolmeen risteykseen voitaisiin tehdä liikenneympärä. Olisi varsin halpa ja yksinkertainen tapa nopeuttaa linja-autojen pääsyä Kuninkojantien/Aurorankadun liikenteseen. Lisäksi ympyrät rajoittaisi hyvin Kuninkojan tiellä nopeuksia, jotka nykyään varsinkin ilta-aikaan tapaavat nousta yli rajoitusten.

Toinen hyvä keino nopeuttaa liikennettä olisi poistaa linja-autoaseman kohdalta suojatielevennys niin, että Anikaistensillalta pääsisi suoraan ajaa linja-autoaseman pysäkille (vasemmanpuoleisinta kaistaa). Kun vielä muutetaan Anikaistensillan vasemmanpuoleisin kaista linja-autokaistaiksi (kun siis tullaan keskustaan päin) ja Tampereentien vasemmanpuoleisimmalta kääntyvien kaistalta saisi kääntyä vain linja-autot. Näillä muutoksilla saataisiin nopeutettua Tampereentietä ja Satakunnantietä kulkevia linja-autoja. Vaikutukset varsinkin ruuhka-aikaan olisi huomattava, koska jo nykyisin linja-autoaseman jälkeen pääsee varsin nopeasti torille. Tämä muutos on perusteltua, koska molemmat suunnitellut runkolinjat (18 ja 28) kulkevat linja-autoaseman kautta.
 
Tämän otsikon aiheesta irtautuneen runkobussikeskustelun voisi Ylläpito erottaa ihan omaksi ketjukseen, tai liittää sellaiseen, jos jo on.

Jussin ja Rokon kiertoliittymäehdotukset Kuninkojantien Auroran- ja Rautalankatujen risteyksiin ovat ihan hyviä.

Eikös Aurorankadun ja Kuninkojantien liikenneympyrä kävisi sellaisenaan bussin 28 kääntösilmukaksi? Aurorankadun päähän molemmille puolille päätepysäkit, pohjoispuolelle loppujen matkustajien jättämistä, ja eteläpuolelle matkustajien kyytiin ottamista varten, bussi kiertäisi liikenneympyrän matkustajista tyhjänä. Kiertoliittymässähän voi ihan sääntöjen mukaisesti tehdä uukkarin.
 
Vielä lisää linja-autoja kamalaan Kaskenkadun alamäkeen! Älkääkä vaan sanoko, että kaupunki hoitaa kunnossapidon...

:biggrin:


Nyt sitten alkaa tulla näitä uusia runkolinjoja. Eli tuo Halisten ja yo-kylän suuntien linjoja ollaan yhdistämässä, kuten on aiemmin jo Turun seudun joukkoliikenneselvityksessä mainittu. Eli ajatus on, että kaikkien linjojen perusreitit menisivät Halinen - Yo-kylä - Kauppatori - Moikoinen. Ajovälitkin ovat mielestäni melko odotetut, arkisin pääasiassa tasan 10 minuutin välit. Minusta tuo on varsin toteuttamiskelpoinen ajatus yhdistää Halisten ja yo-kylän liikenne. Näin kummallekin alueelle tarjottavat liikenteen palvelutason paranee oleellisesti ja yo-kylän kohdalla tulee varsin Caribian / Nummenrannan osalta keskeistä kehitystä.

Eli siis kuusi vuoroa tunnissa. Tällä hetkellähän on niin, että Oriniemeen menee kaksi vuoroa tunnissa (50, 51), Maanpäähän yksi (53) ja Papinsaareen yksi (54.) Jatkossakin voisi olla näin, mutta 6-4=2. Nämä kaksi uutta vuoroa voisivat jäädä Moikoisiin? (Ja jos tarvetta; jatkaa Meri-Karinaan ja/tai Toijaisiin? Ks. liitetiedosto.)

että kun tuo saarialue rakentuu lähivuosina varmasti paljonkin, josko olisi aika tässä yhteydessä päivittää myös sitä liikennettä?

Ohessa (siis) liitetiedosto, jossa on meikäläisen omaa, enemmän tai vähemmän hyvää, ideointiani Hirvensalon liikenteen päivittämiseksi.

Moikoisiin jäävälle linjalle olen antanut linjanumeron 5, jonka ottaminen käyttöön olisi mielestäni erittäin perusteltua. Tähän on olemassa mielestäni kolme enemmän tai vähemmän hyvää syytä.

1. linjanumeroiden samankaltaisuus (Halinen)
  • nykyään: 4, 40
  • tulevaisuudessa: 5, 50 ...

2. Halinen, Ylioppilaskylä ja Hirvensalo - aikataulujen sijainti aikataulukirjassa
Jos linjanumero 5 otettaisiin käyttöön, Ylioppilaskylän ja Hirvensalon aikataulujen sijainti aikataulukirjassa muuttuisi -> paremmaksi. Halisten aikataulut pysyisivät aikataulukirjan alkupuolella ja moni turkulainen (ja turkulaismielinen) varmasti ilahtuisi siitä, että Hirvensalon ja Ylioppilaskylän aikataulut löytyisivät jatkossa aikataulukirjan alkupuolelta.

3. 224-perustelu
Moikoisiin jääviä vuoroja on tällä hetkellä yksi kullekin päivälle (Kauppatori - Moikoinen = MO = kello 23.30).
Kello 23.30 lähtee muuten Jäkärlään/Moisioon linja 224 (vuoro JM). Ko. vuorolla on oma linjanumeronsa, 224, joka on noin vuoden ikäinen.
 

Liitetiedostot

  • jlf_hirvensalo2.jpg
    jlf_hirvensalo2.jpg
    103.1 KB · Lukukerrat: 1,573
Pääseekö sinne Toijaistentielle oikeasti Kukolantietä (ja sen jatketta, jonka nimi ei tule päähäni) läpi? Onko se linja-autolla ajettavassa kunnossa? Tiedän siellä kyllä tehdyn remonttia ja päälystystä hiukan aikaa sitten, mutta melkoinen pikkutie se ennen ainakin oli.
 
Kukolantie on valmis Toijaistentielle asti. Heti Kyyrläntien jälkeen on ollut pitkään jopa huputettu pysäkkimerkki, joten kaipa sinne lähivuosina bussiliikennettäkin saadaan...

Halisten - Hirvensalon uudesta runkolinjasta järjestetään yleisötilaisuus tiistaina 4.1.2011 klo 17. Asiasta tarkemmin tässä tiedotteessa.
 
Paikalla yleisötilaisuudessa oli parikymmentä kansalaista sekä viisi kaupungin edustajaa (jl-johtaja, jl-suunnittelija sekä kolme jl-lautakunnan jäsentä).

Sen lisäksi, mitä suunnitelmasta aiemmin on kerrottu, saimme tietää, että Liedon bussit ovat tulossa kuntalippusopimuksen piiriin paikkaamaan neloselta jäävää aukkoa Hämeentiellä. Siitä ei ollut puhetta, aletaanko Lietoa ajaa sitten torilta.

Huolta aiheuttivat huononevat yhteydet Halisista Nummen kirjastoon ja T-sairaalaan (jonka merkitys TYKSin osana kasvaa) sekä yhteys Töykkäläkadun vuokratalojen ja keskustan välillä. Kirjaston ja Töykkälänkadun saavutettavuuteen ehdotettiin joukkoliikennekadun vetämistä ylioppilaskylästä vanhaa moottoritievarausta myöten lähelle Hakapellonkadun ja Halistentien risteystä. Myös 55/56:n liikenteen tihentämistä toivottiin.

Liikenteen sujuvuus etenkin yo-kylästä Helsinginkadun kautta Hämeentielle mietitytti. Reitti ns. Uraputken kautta on lähes mahdoton, koska se vaatii uuden väylän rakentamisen sekä rautatien, Helsingintien että Pispalantien ali ja vie suuren osan Caribian parkkipaikoista. Lisäksi Rehtorinpellonkadun tukkoisuus vesittää linjan sujuvuuden.

Yleisössä ihmeteltiin sitä, miksi runkolinjasta tehdäänkin kiertelevä ja halislaisten matka-aikaa pidentävä. Tähän suunnittelija muistutti, että vuoroja on vastaavasti enemmän. Matkustajien mahtumista kymmenen sijasta kuuteen bussiin tunnissa epäiltiin, mutta autot ovat jatkossa aina teliautoja.

Sitäkin ihmeteltiin, että maksavatko halislaiset pidentyneenä matka-aikana sen, että Hirvensalon haja-asutusalueille saadaan tiheämpi liikenne...

Tilaisuuden päätyttyä kysäisin nelosen tulevaisuudesta. Se ajaisi suunnitelman mukaan Amiraalistonkadulle 20 minuutin välein ja saisi tuekseen koko Ihalan liikenteen (kaikki vuorot linjana 420). Myöhemmin nelosta on suunniteltu jatkettavaksi heilurina kaupungin läpi, mahdollisesti Lemminkäisenkatua pitkin uudelle Skanssin asuntoalueelle.

Nämä suunnitelmat eivät vaikuta mitenkään linjaan 20, joka ajaa jatkossakin nykyiseen tapaan Caribialta Tuomaansillan kautta keskustaan.
 
Kuljettajan kannalta tuo lyhyt 4-linjan pätkä on "ihanteellinen", kierroksia työpäivän mittaan ehkä vaan 20...tulee ainakin reitti tutuksi! :D
 
Tilaisuuden päätyttyä kysäisin nelosen tulevaisuudesta. Se ajaisi suunnitelman mukaan Amiraalistonkadulle 20 minuutin välein ja saisi tuekseen koko Ihalan liikenteen (kaikki vuorot linjana 420). Myöhemmin nelosta on suunniteltu jatkettavaksi heilurina kaupungin läpi, mahdollisesti Lemminkäisenkatua pitkin uudelle Skanssin asuntoalueelle.

Kattelin tuosta innostuneena Google Mapsista tuon pidennetyn reitin, ja aika paljon se vaikutti nykyiseltä 6:lta. Ei hassumpaa, mutta jäisikö 6 sitten vain Suikkila-K:tori-linjaksi ja 9 edelleen nykyiselleen? Vai kulkisiko Lemminkäisenkatua sekä 4 että 6?
 
Takaisin
Ylös