Linjat 50, 51, 53 ja 54

Liedon bussit ovat tulossa kuntalippusopimuksen piiriin paikkaamaan neloselta jäävää aukkoa Hämeentiellä. Siitä ei ollut puhetta, aletaanko Lietoa ajaa sitten torilta.

Kyllä aletaan ja jo tänä keväänä. Asia on esillä joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 3.2. Lähtöreitti torilta tulee olemaan erikoinen, koska aiotulta lähtöpysäkiltä ei pääse ajamaan suoraan Kauppiaskatua. Paikaltahan siirrettiin välipysäkki Wiklundin eteen juuri kaistajärjestelyjen vuoksi.
 
Kyllä aletaan ja jo tänä keväänä. Asia on esillä joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 3.2. Lähtöreitti torilta tulee olemaan erikoinen, koska aiotulta lähtöpysäkiltä ei pääse ajamaan suoraan Kauppiaskatua. Paikaltahan siirrettiin välipysäkki Wiklundin eteen juuri kaistajärjestelyjen vuoksi.

Tuosta kartasta ja Joukkoliikenne 2020 -selvityksestä innostuneena aloin kehitellä uutta seudullista heilurilinjaa, joka muodostettaisiin nykyisestä 280-linjasta (suunnitellusta maaseutulinjasta 12) ja K:tori - Moottoritie - Raisio - Naantali -linjasta (osa suunnitellusta 9B-linjasta).

Raision ja Kaarinan välillä liikennöisi suunnitellun mukaisesti linja, esim. numero 3 (plus sisarlinja 3A, joka kiertäisi tuon 9B:lle suunnitellun osuuden Kaarinassa).

Jos en aivan väärin tulkitse, niin Naantali ja Lieto ovat suunnilleen samankokoisia, mikä toisi tasapainoa linjan päätepisteille. Mielestäni tämä linja selkiyttäisi myös suunniteltua reittiverkostoa, kun olisi selkeä numero (esim. 9, ja Raisio-Kaarinalla 3, jota ei 2020-suunnitelmassa ollut käyttöön otettu).
 
Mikä tämän suunnitellun linjojen yhdistämisen tilanne nykyään on? Onko joukkoliikennelautakunnassa ollut uusia ehdotuksia tähän ketjuun linkitettyjen jälkeen?

Joku kysyi tässä ketjussa aiemmin, onko Kukolantie ajettavassa kunnossa Kyyrläntien jälkeen. Nappulakadulle asti se on pysäkkeineen kaikkineen valmis. Siellä on myös rakennettu liikenneympyrä, ja tie on kyllä ajettavassa kunnossa vaikka takaisin Kyyrläntielle asti, mutta ketään siellä ei asu. Ns Peippolan kaava-alueelle liikenneympyrän taakse on tulossa 36 omakotitonttia ja lisäksi nykyisen Nappulakadun päähän "pellolle" kuusi rivitaloa, joten tarve tiheäänkin liikennöidylle liikenteelle tulee muuteman vuoden päästä olemaan suuri, varsinkin kun jo Nappulakadun päähän on lähimmältä pysäkiltä 580 metriä. (Tilanteen hahmottaa hyvin vaikkapa Turun karttapalvelusta) Pysäkiltä menee tosin bussi vain kahdesti tunnissa...

Mitenkäs muuten Hirvensalon bussilinjoille tulee käymään, jos raitiotie sinne rakennetaan? Onko ne tarkoitus kutistaa Turun seudun joukkoliikenne 2020 -raportin mukaisesti vain syöttämään raitiotietä? Tähänkin kysymykseen pitää alkaa suhtautua vakavasti nyt kun raitiotien hankessuunnittelun kanssa aletaan olla tosissaan, mikä on hieno asia! :D
 
Halisten linjojen ja Yo-kylän linjojen yhdistäminenhän on hiljattain edennyt siten, että sopimustekniset esteet on purettu. Tämä tapahtui kilpailuttamalla palvelulinjat ja 4 ja 40 siirtyy takaisin kaupungin omaan tuotantoon, eli ensi keväästä lähtien Halisten liikennettä hoitaa Turun kaupunkiliikenne Oy. Tämä olisi siis tehtävä siirto, jotta sopimukset pystytään täyttämään nk oikein. Ymmärtääkseni yksi kohta on, että nykyisten sopimusten liikenteen muutos voi olla enintään 20%:a ja tämä liikkumavara mahdollistaa linjojen yhdistämisen.

Saisi tosiaan tapahtua tuo yhdistäminen. Vaikka Halisten perältä matka-aika noussee jonkin verran, vuorotarjonta paranee ja yo-kylän Caribian puoliska saa ehdottomasti paremman palvelun, koska sieltä ei tuolloin tarvitsisi kiertää koko kylää. Toki linjojen yhdistämisen edellytyksenä tulee mielestäni olla yo-kylän ja Halisten välinen joukkoliikennekatu, töyssyjen poisti YO-kylästä ja Halisista, täydet valoetuudet ja bussikaistat Hämeenkadulle, jotta tuo matka-aika ei nousisi liikaa Halisista. Mietin myös vuorotarjontaa, nykyäänhän osa kummankin alueen liikenteessä hoidetaan edelleenkin yksi akselisella bussilla. Runkolinja vaatii telikalustoa ja uskoisin, että ruuhka-aikoina ajoväli pitäisi olla 5 minuuttia.
 
Takaisin
Ylös