Halisten linjojen ja Yo-kylän linjojen yhdistäminenhän on hiljattain edennyt siten, että sopimustekniset esteet on purettu. Tämä tapahtui kilpailuttamalla palvelulinjat ja 4 ja 40 siirtyy takaisin kaupungin omaan tuotantoon, eli ensi keväästä lähtien Halisten liikennettä hoitaa Turun kaupunkiliikenne Oy. Tämä olisi siis tehtävä siirto, jotta sopimukset pystytään täyttämään nk oikein. Ymmärtääkseni yksi kohta on, että nykyisten sopimusten liikenteen muutos voi olla enintään 20%:a ja tämä liikkumavara mahdollistaa linjojen yhdistämisen.
Saisi tosiaan tapahtua tuo yhdistäminen. Vaikka Halisten perältä matka-aika noussee jonkin verran, vuorotarjonta paranee ja yo-kylän Caribian puoliska saa ehdottomasti paremman palvelun, koska sieltä ei tuolloin tarvitsisi kiertää koko kylää. Toki linjojen yhdistämisen edellytyksenä tulee mielestäni olla yo-kylän ja Halisten välinen joukkoliikennekatu, töyssyjen poisti YO-kylästä ja Halisista, täydet valoetuudet ja bussikaistat Hämeenkadulle, jotta tuo matka-aika ei nousisi liikaa Halisista. Mietin myös vuorotarjontaa, nykyäänhän osa kummankin alueen liikenteessä hoidetaan edelleenkin yksi akselisella bussilla. Runkolinja vaatii telikalustoa ja uskoisin, että ruuhka-aikoina ajoväli pitäisi olla 5 minuuttia.