- Liittynyt
- 3 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 184
Talviaiheeni jatkuu. Milloin meillä on alettu käyttää kaksinkertaisia laseja linjureissa? Valokuvia tiiraten kati n. 70-luvun alusta. Onko tämä tuiki tarpeellinen varuste vallan lakisääteinen nykyään? Ja milloin ja kenen toimesta alettiin käyttää vesikiertopattereita? Onko meilläkin ennen käytetty puhaltimia? Ja miksi niitä taas lisätään autoihin, kun en äkkiseltään keksi niille tarvetta. Niitähän käytetään joskus, mutta minä olen tulkinnut ne ns. apulämmittimiksi todella kylmiä kelejä varten, mutta eikö vesikiertojärjestelmä muka riitä yksinään?
Kokemuksia huonoista talvivarustuksista: Keski ja Etelä-Euroopassa autoissa on yksinkertaiset ikkunat ja usein vain pari lämpöpuhallinta autoa kohden, jolloin lämpö jakaantuu epätasaisesti ja riittämättömästi autoon. Asuin vuosia Thessalonikissa ja siellä paleltiin autoissa talvet, varustus tuo huonoin mahdollinen.Joku oli vielä keksinyt sijoittaa varsinkin nivelissä puhaltimet pareittain vastapäätä toisiaan! Ja siis vain pari per vaunu... Skopjessa ei autoissa ollut lämmitystä lainkaan, tai ainakaan sitä ei käytetä. Samoin Belgradissa ei raaskittu tihkusateisessa +3 kelissä lämmittää bussia, se oli sisältä enemmän märkä ja kylmä kuin ulkoa...Mutta autoissa on melko riittävästi lämpöpuhaltimia. Budassa taas 260 ja 280 Ikaruksissa on ihmeellinen akselien välisen ehjän seinän mittainen puhaltava lämmitin, nivelmallissa ei sitten perävaunussa lämmitystä olekaan. Ilmeisesti punainen jäsenkirja lämmitti. 415 ja 435 autoissa on vesikiertopatterit, samoin uusissa Volvo7000 nivelissä. Tosin niissäkin on yksinkertaiset ikkunat. Vanhoissa saksalaisissa Mersuissa yms. on niissäkin perin olematon lämmitys. Ja kaikissa näissä tapauksissa siis ikkunat huurustuvat sateella liki samantien huppuun ja sitten matkustajat lääppivät niitä puhtaiksi.
Kokemuksia huonoista talvivarustuksista: Keski ja Etelä-Euroopassa autoissa on yksinkertaiset ikkunat ja usein vain pari lämpöpuhallinta autoa kohden, jolloin lämpö jakaantuu epätasaisesti ja riittämättömästi autoon. Asuin vuosia Thessalonikissa ja siellä paleltiin autoissa talvet, varustus tuo huonoin mahdollinen.Joku oli vielä keksinyt sijoittaa varsinkin nivelissä puhaltimet pareittain vastapäätä toisiaan! Ja siis vain pari per vaunu... Skopjessa ei autoissa ollut lämmitystä lainkaan, tai ainakaan sitä ei käytetä. Samoin Belgradissa ei raaskittu tihkusateisessa +3 kelissä lämmittää bussia, se oli sisältä enemmän märkä ja kylmä kuin ulkoa...Mutta autoissa on melko riittävästi lämpöpuhaltimia. Budassa taas 260 ja 280 Ikaruksissa on ihmeellinen akselien välisen ehjän seinän mittainen puhaltava lämmitin, nivelmallissa ei sitten perävaunussa lämmitystä olekaan. Ilmeisesti punainen jäsenkirja lämmitti. 415 ja 435 autoissa on vesikiertopatterit, samoin uusissa Volvo7000 nivelissä. Tosin niissäkin on yksinkertaiset ikkunat. Vanhoissa saksalaisissa Mersuissa yms. on niissäkin perin olematon lämmitys. Ja kaikissa näissä tapauksissa siis ikkunat huurustuvat sateella liki samantien huppuun ja sitten matkustajat lääppivät niitä puhtaiksi.