RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
On kyllä ihme pelleilyä taas HSL:n osalta. Viime vuonna merkkejä säädettiin useita kertoja oikein ja nyt ne poistetaan kokonaan. Merkeistä on myös ollut hyötyä pysähtymispaikan arvioimisessa, nyt kun merkit poistuvat niin junathan pysähtyy ihan miten kuljettajaa huvittaa juna pysäyttää 220-450 metriä pitkälle asemalle.
Eivätkös edelleen ne varsinaiset pysähtymismerkit, eli keltapohjaiset mustin numeroin (väliltä 1-4) varustetut merkit säily siinä raiteiden välissä? Meinaan jos säilyvät, niin sittenhän junien pysähtymispaikat ovat entistä enemmän yhdenmukaisia junan pituudesta riippumatta.
Tuon artikkelin perusteella luulisi ettei merkeillä ole enään väliä.
"Merkkien poistamisella junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan.".
Niin siis _lipunmyyntimerkkien_.
HSL:n nettissivuilla olevassa tekstissä mainitaan heti ensimmäisessä virkkeessä:"HSL ja VR poistavat keltaiset lipunmyyntimerkit HSL-alueen lähijunaliikenteen asemilta." Ja uutisen alla on vielä kuva sellaisesta merkistä, jota uutinen koskee.
Niin miten tämän voi edes ymmärtää väärin? Muuten kuin ilkeyttään tai sitten tyhmyyttään?
Siten, että pysähtymismerkit voidaan sijoittaa aseman kannalta optimaalisiksi ilman, että lipunmyyntiosaston ja -kyltin kohdakkain osuminen vaikuttaisi pysähdyspaikan määräytymiseen?Miten muuten sitä "joustavuutta" saataisiin jos junat silti pysähtyisivät pysähtymismerkkien mukaan?
Siten, että pysähtymismerkit voidaan sijoittaa aseman kannalta optimaalisiksi ilman, että lipunmyyntiosaston ja -kyltin kohdakkain osuminen vaikuttaisi pysähdyspaikan määräytymiseen?
Miten muuten sitä "joustavuutta" saataisiin jos junat silti pysähtyisivät pysähtymismerkkien mukaan? Sehän olisi silti sama kuin lipunmyyntimerkit olisivat paikallaan, eikä sitä "joustavuutta" tulisi silti yhtään enempää kuin nyt.
Jo nyt on osittain ollut käytössä kalustotyyppikohtaisia pysähtymisohjeita.
Merkeissähän on numeroita yhdestä neljään, ja lisäksi P-kirjain. Useampi merkki voi olla samassa kohtaa, ja lisäksi esimerkiksi "2 4" tai "2-4" kattaa myös kolmosen. Yhden yksikön junat pyritään pysäyttämään kaikki ykkösmerkille, mutta sitten logiikka häipyykin...Nimittäin, 2 ja 3 koskeekin vain ei-Flirttejä, kun taas 4 koskee vain Flirttejä - 2-yksikköisiä sellaisia, tietenkin. Kaikki näitä pidemmät (4 vanhaa tai 3 Flirttiä) pysähtyvät P-merkille. Logic!
Kaukoliikenteen merkit (valkoinen numero - tai P - sinisellä pohjalla) noudattaakin jälleen täysin eri logiikkaa.
Luulen, että tällä muutoksella haetaan parannusta esim. kotiasemallani Korsossa Helsingin suuntaan nykyisin esiintyvään "ongelmaan":
Kun lipunmyyntiosaston tulee aina pysähtyä kyltin kohdalle, tarkoittaa se että yhden ja kahden Sm5:n junat pysähtyvät eri kohtiin. Kahden yksikön junat ajetaan loogisesti laiturin eteläpäähän saakka, mutta koska kyltti on näiden junien lipunmyynnin (eli taaemman yksikön) kohdalla, joutuu yhden yksikön juna pysähtymään pohjoisempana. Tästä taas seuraa ainaista matkustajien juoksutusta, kun moni eteläisestä alikulusta tuleva jää odottelemaan junaa laiturin eteläpäähän... Muita asemia joissa tätä esiintyy ovat ainakin Puistola (Helsinkiin) ja Pukinmäki (Keravalle).
Itse pitäisin tietysti tervetulleena kaikille asemille myös metrosta (tai vaikka Tukholman pendeltåg-asemilta) tuttuja "lyhyt juna pysähtyy tähän"-merkintöjä. Näin palveltaisiin paremmin satunnaisiakin kulkijoita, enkä näe tällaisten käytöönotossa matkustajiakin varten ongelmaa, kun kerran pysähtymismerkit kuljettajille on jo olemassa. Nykyaikana ei luulisi lisätiedon kertomisen laiturinäytöissäkään olevan ylivoimaista (ja vaikka olisikin, voisi matkustaja olla varma että ainakin merkittyyn paikkaan juna tulee pysähtymään pituudestaan riippumatta).
Myös Tikkurilan raiteella 6 (Helsinkiin) on tämä sama ongelma, tai oli ainakin silloin, kun viimeksi siitä junaan nousin, en tiedä onko muuttunut Dixin rakentamisen jälkeen.
Luulen, että tällä muutoksella haetaan parannusta esim. kotiasemallani Korsossa Helsingin suuntaan nykyisin esiintyvään "ongelmaan":
Kun lipunmyyntiosaston tulee aina pysähtyä kyltin kohdalle, tarkoittaa se että yhden ja kahden Sm5:n junat pysähtyvät eri kohtiin. Kahden yksikön junat ajetaan loogisesti laiturin eteläpäähän saakka, mutta koska kyltti on näiden junien lipunmyynnin (eli taaemman yksikön) kohdalla, joutuu yhden yksikön juna pysähtymään pohjoisempana. Tästä taas seuraa ainaista matkustajien juoksutusta, kun moni eteläisestä alikulusta tuleva jää odottelemaan junaa laiturin eteläpäähän... Muita asemia joissa tätä esiintyy ovat ainakin Puistola (Helsinkiin) ja Pukinmäki (Keravalle).
Tämä onnistunee tosin vain uusilla Mitroneilla ja korkeammilla vanhoilla näytöillä, vai saisiko vanhoihin mataliin näyttöihin jotenkin tuon tiedon?
Mitä nyt höpötät? Lue se jälkimmäinen osuus "...junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan."
Miten muuten sitä "joustavuutta" saataisiin jos junat silti pysähtyisivät pysähtymismerkkien mukaan? Sehän olisi silti sama kuin lipunmyyntimerkit olisivat paikallaan, eikä sitä "joustavuutta" tulisi silti yhtään enempää kuin nyt.