Vs: Joukkoliikenne kaksinkertaiseksi Suomessa: Aivoriihi
Citadista ei olisi millään tavalla kannattavaa sisustaa pitkän matkan junan tapaan, koska matkustajapaikkoja ei saataisi sisälle tarpeeksi. Vaunun huippunopeus olisi luokkaa 80-100 km/h, eli ei olisi kilpailukykyinen sähköistetyillä päärata-osuuksilla "oikeiden" junien, eikä käytännössä edes linja-autojen kanssa.
Citadis on hybridiraitiovaunu, jonka etu on soveltuvuus katuliikenteeseen. Vaunun huippunoeus ei ole "luokkaa" vaan 100 km/h. Sisustus valitaan sen mukaan, miten pitkiä aikoja vaunussa ajatellaan matkustettavan. Ihan samoin tehdään busseissakin, joissa muuten myös huippunopeus on 100 km/h. Sinänsä erikoista, että linja-auton katsotaan hyvin soveltuvan 100 km/h huippunopeudella vaikka linjalle H:ki-Oulu, mutta 100 km/h kulkeva moottorivaunu ei tähän mitenkään sovi.
Sm-junien vanhat tasavirtamoottorit jouduttaisiin siis todennäköisesti vaihtamaan jos tällaiseen ratkaisuun mentäisiin, että voimalähteenä toimisi vuoroin dieselaggregaati, vuoroin verkosta otettava vaihtovirtasähkö.
En ole sähköinsinööri, mutta tämä arvio ei nyt tainnut mennä ihan oikein.
Sm-junien sähkötekniikka on tehty periaatteessa niin, että 25 kV:n vaihtovirta muutetaan muuntajalla huomattavasti alhaisemmaksi, jonnekin yhden kilovoltin luokkaan. Sitten vaihtovirta tasasuunnataan ja ennen moottoreille syöttämistä sitä katkotaan tyristoreilla tehdonsäädön tarkoituksessa.
Hybridirakenteessa 25 kV:n muunatajan ja tasasuuntaajan sijasta tehonsäätöyksikköön syötetään generaattorilta saatava tasavirta. Tehonsäätölaitteelle on aivan sama, tuleeko se sähkö aggregaatista vai muuntajasta ja tasasuuntaajasta.
Jos Sm-juniin vaihdettaisiin tasavirtamoottoreiden sijaan oikosulkumoottorit (= vaihtoviraa käyttävät moottorit), niihin tulisi vaihtaa tehonsäätöyksiköiksi taajuusmuuttajat. Taajuusmuuttajat ottavat tasavirtaa tyristorieilla toimivien tasavirtatehonsäätöyksiköiden tapaan. Ja siinäkin tapauksessa olisi sama, tuleeko teho muuntajasta ja tasasuuntaajasta vai aggregaatista.
Ratikat ja metrojunat ovat siten yksinkertaisempia kuin sähköjunat, että käyttöjännitteen ollessa valmiiksi 600-750 V tasavirtaa, ei tarvita muuntajaa ja tasasuuntausta. Regio Citadis on periaatteessa raitiovaunu, jossa on tilaa vaihtoehtoisesti joko muuntajalle ja tasasuuntaajalle tai aggregaateille.
Junissa tämä muuntajatekniikka on sen vuoksi, että 25 kV:n ajojohtojännitteellä sähkön siirrossa syöttäasemalta ajojohdon kautta junalle tulee vähemmän häviöitä kuin alhaisella jännitteellä. Yksinkertaiesti vain siksi, että virta pienenee jännitteen kasvaessa. Ja ajojohdon jännite on vaihtovirtaa siksi, että sen jännite on alennettavissa yksinkertaisella muuntajalla.
Antero