- Liittynyt
- 11 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 191
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.
Ei se tasajännitteen syöttäminen tehonsäädölle tuossa Sm1-esimerkkitapauksessa yksin riitä. Nykyisessä asussaan Sm1:sen osastoja ja ohjaamoita pitää lämmittääkin jollain, samaten ohjaamo ja matkustamo tarvitsevat ilmanvaihdon, ohjaamot lisäksi kylmäkoneet. Lisäksi tarvitaan paineilmaa, joka saadaan sähkömoottorin pyörittämältä kompressorilta.
Kaikki nuo apukäytön jännitteet otetaan päämuuntajalta. Junissa 6001-6005 hieman eri tavalla kuin muissa.
Tietysti voisi ajatella, että ohjausvaunun alustaan asennettaisiin 2 dieseliä, joista otettaisiin teho ohjausvaunun teleille, kuten Dm12:ssa. Se vaatisi toki kaiken muun lisäksi telien vaihdon, mutta soveltuvat telithän olisi saatu esim. Dm8/9:istä - ellei niitä olisi romutettu - jotka ovat periaatteessa samat kuin nykyiset Sm1:n vetotelit lukuunottamatta voimansiirtolaitteita. Ajovoimansiirron lisäksi toisella dieselillä voisi pyörittää paineilmakompressoria ja toista apukäyttögeneraattoria, toisella vain toista apukäyttögeneraattoria. Viisaat ymmärtävät, miksi niitä tarvitaan kaksi.
En ota kantaa siihen, kuinka järeät koneet tuo vaatisi tai mitä muutos maksaisi, todennäköisesti niin paljon, että ajatusleikiksi jää.
Joittenkin mainitsema oikosulkumoottorien ja niitten vaatiman tehonsäädön asentaminen Sm1:iin (ja Sm2:iin) jo nykyisellään ei ole huono idea, joskin parikymmentä vuotta myöhässä.
Ei se tasajännitteen syöttäminen tehonsäädölle tuossa Sm1-esimerkkitapauksessa yksin riitä. Nykyisessä asussaan Sm1:sen osastoja ja ohjaamoita pitää lämmittääkin jollain, samaten ohjaamo ja matkustamo tarvitsevat ilmanvaihdon, ohjaamot lisäksi kylmäkoneet. Lisäksi tarvitaan paineilmaa, joka saadaan sähkömoottorin pyörittämältä kompressorilta.
Kaikki nuo apukäytön jännitteet otetaan päämuuntajalta. Junissa 6001-6005 hieman eri tavalla kuin muissa.
Tietysti voisi ajatella, että ohjausvaunun alustaan asennettaisiin 2 dieseliä, joista otettaisiin teho ohjausvaunun teleille, kuten Dm12:ssa. Se vaatisi toki kaiken muun lisäksi telien vaihdon, mutta soveltuvat telithän olisi saatu esim. Dm8/9:istä - ellei niitä olisi romutettu - jotka ovat periaatteessa samat kuin nykyiset Sm1:n vetotelit lukuunottamatta voimansiirtolaitteita. Ajovoimansiirron lisäksi toisella dieselillä voisi pyörittää paineilmakompressoria ja toista apukäyttögeneraattoria, toisella vain toista apukäyttögeneraattoria. Viisaat ymmärtävät, miksi niitä tarvitaan kaksi.
En ota kantaa siihen, kuinka järeät koneet tuo vaatisi tai mitä muutos maksaisi, todennäköisesti niin paljon, että ajatusleikiksi jää.
Joittenkin mainitsema oikosulkumoottorien ja niitten vaatiman tehonsäädön asentaminen Sm1:iin (ja Sm2:iin) jo nykyisellään ei ole huono idea, joskin parikymmentä vuotta myöhässä.