Mitä tulee TallinkSiljan laivanvaihtoihin, sanoisin että nyt yritetään saada loppujakin asiakkaita karkoitettua TKU-STO-reitiltä Viking Linen (Gracen) kyytiin, kun Europa siirrettiin reitiltä pois.
Eiköhän Europan siirto pois Turusta johtunut pääasiassa reitin kiihkeästä rytmistä. Alusten tekniikka on siten todella kovalla käytöllä ja huoltotoimenpiteet on myös täten erittäin aikataulukriittisiä. Europa koneineen lienee osoittautunut hieman enemmän ylläpitohuoltoa kaipaavaksi kuin on voitu toteuttaa pysyäkseen iskussa. Aikataulukriittisellä linjalla aluksen suuri koko ja tuulipinta-ala tuskin nekään paineita helpottavat.
Vaikea sanoa, onko rahalla ollut vaikutusta ennakoivaan huoltoon. Investointiensa takiahan firman talous on ollut kovilla. Vertailun vuoksi; samalla linjallahan kun on liikennöinyt vuosikaudet kilpailijan vielä enemmän Turunlinjaa tahkonneet alukset. Tosin niilläkin on ollut tekniikan kanssa haasteita.
Enkä malta olla heittämättä, että lieneekö mitään vaikutusta käytettävyteen pääkoneiden valmistajalla. Europalla Mannia, muilla taitaa olla Wärtsilää..
TallinkSilja kyllä hyötyy excelmiesten kielellä synergiaeduista, joita syntyy kun linjalla on pitkälti saman kaliberin laivat. Erityisesti rahdin suhteen. Samaa mieltä kyllä siitä, että matkustajan kannalta Europa on huomattavasti parempi alus kuin Galaxy ja sisarensa.
---------- Viestit yhdistetty klo 10:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:56 ----------
Millainen voimansiirto Europassa (ja muissa 1980-luvun lopun ja 1990-luvun alun välillä tehdyissä laivoissa) on? Azipodiahan ei vielä tuolloin rakennettu suuriin aluksiin, joten kaiketi niissä jonkinlainen hydraulinen systeemi sitten on. Mikähän lie moisten hyötysuhde verrattuna sähköiseen voimansiirtoon?
Eihän Gracellakaan ole Azipodeja. Erona vanhempiin kollegoihinsa siinä kuitenkin on juuri mm. sähköinen voimansiirto ja uudentyyppiset potkurit. Miksi siinä ei ole ruoripotkureita, en tiedä. Mutta Viikkari varmasti tietää, mitä alukseensa haluaa. Sinänsä sähköisen sähköisen voimansiirron sanotaan yleisesti vähentävän polttoaineenkulutusta, vähän aluksesta / alustyypistä riippuen laskennallisesti kaiketi 5-15 prosentin välillä.
Viimeksi muokattu: