Ei laivan -kuten minkään muunkaan liikennevälineen- ikää pidä laskea vuosissa vaan kulutuksessa. Ariadne, Oihonna, Nordstjernan ja ensimmäinen Bore I olivat toki paljon pitkäikäisempiä aluksia kuin myöhemmät seuraajansa, mutta ne saivat osakseen jatkuvaa huoltoa. Höyrylaivakaudella oli lähes itsestäänselvyys, että matkan jälkeen tehtiin huoltotöitä. Skeppsbrolle jäi aina torkkumaan muutama suomenlaiva, kun yksi lähti Helsinkiin ja toinen Turkuun. Jos jollekin laivalle tuli kuukaudessa kymmenen edestakaista matkaa, se oli jo aika paljon. Vielä 1970-luvun alussa näin oli, vaikka ajorytmi olikin tiivistynyt laivojen määrän vähentyessä, vasta Ilmattaren siirtyessä muihin toimiin tuli Boren ja Svea Jarlin osaksi ajaa joka yö.
Tähän nähden -sekä tietysti siihenkin, että vanhoissa laivoissa oli vähemmän matkustajia ja rahtia ja siten ne eivät altistuneet niin kovalle kulutukselle kuin nykyiset megalautat- ei ole ollenkaan ihme, että käytännössä tauoton ajo TKU-STO-linjalla vie laivan hiukan heikompaan yleiskuntoon. Turunlinjalaisten matkustajatilojen yleiskunto oli huomattavasti nykyistä parempi vuoteen -93 asti, jolloin talvikaudella maanantain päivävuoroa ei ajettu ja laiva sai osakseen tarvitsemaansa huoltoa. HEL-STO-linjalla alusten yleiskunto on parempi; todennäköisesti pitkälti juuri siksi, että niitä huolletaan päivittäin.
Europa on ajettu piippuun, eikä se olisi Turunlinjan höykkyä enää pitkään kestänyt. HEL-TLL-risteilyliikenteessä laiva saa olla suurimman osan ajasta satamassa, mikä varmasti tekee sen koneille oikein hyvää. Matkallakaan ei koskaan tarvita täysiä kierroksia.
Tallinkin onni on, että varustamon uudemmassa tonnistossa on monta yhteismitallista alusta. Turunlinjalaisia voidaan vaihdella sitä mukaa, kun sellainen osoittautuu tarpeelliseksi. Todennäköisesti linjan höykyssä kulahtanut Galaxykin vaihdetaan näkyvissä olevassa tulevaisuudessa päittäin jommankumman nykyisen TLL-STO-linjan aluksen kanssa. Mikäli vuorokauden risteilytuotteen kehittäminen Tukholmassa on Tallinkin intresseissä, vaihdetaan sisarukset G.ja Baltic Queen päittäin, jolloin yhteismitalliset Baltian kuninkaalliset hoitaisivat linjan kahdestaan. Mutta sellainenkin huhu on ilmassa, että Tukholman iltalähdölle oltaisinkin vaihtamassa sarjan pienemmän version uudempaa yksilöä Victoriaa.