M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle

Liikenneyhteydet paranevat huomattavasti välillä Kirkkonummi-Veikkola siltä kannalta, että pian näissä vuoroissa käy toivon mukaan YTV-lippu.

Veikkolan ja kuntakeskuksen välisten matkojen kannalta tämä muutos on varsin yhdentekevä, sillä vuorotarjonnan paranemista ei todennäköisesti ole odotettavissa, vaan väli pysyy kouluvuorotyyppisenä kuten nytkin, eli pääasiassa matkustajat ovat Kirkkonummen koululaisia, jotka kulkevat MH:n koulumatkakortilla, ja vuorotarjonta on mitä on. Näiden matkustajien kannalta on varsin sama onko MH:n vai YTV:n lippujärjestelmä käytössä, koska joku muu sen matkan kuitenkin maksaa.

Kunhan Kirkkonummella linja-autoliikenne siirtyy varsinaiseksi YTV-liikenteeksi, voi olla odotettavissa parannuksia Veikkolan ja kuntakeskuksen välisiin yhteyksiin, sekä Kirkkonummen ja Espoon välisen periferian kautta ajettavien yhteyksien kehittämistä. Toivon mukaan välivaihe ei kestä montaa vuotta.
 
YTV:n suunnitelmista Kirkkonummen bussiliikenteen kehittämiseksi on kerrottu ja keskustelu tässä ketjussa. Linjastokeskustelu jatkukoot siellä.
 
Suomessa ei kohta paljon muuta ole kuin Tommolan talo ja Pohjolan Liikenne. Kumpikin on nyt käynyt ostoksilla sen verran tiuhaan. Ans kattoo koska PL lähtee kaupan tekoon Saloon, Hossiankadulle..

Prosentuaalisesti katsottuna KA-yhtymä ja PL ovat ostaneet vasta todella murto-osan Suomen kaikista liikennöitsijöistä. Näiden lisäksi on YTV-alueen toimijat ja esim. Savonlinja-yhtymä sekä Pohjolan Matka, joilla on hauista. Kun mainitset tässä yhteydessä Hossiankadun, niin millä perusteella Vainio olisi luopumassa toiminnastaan? Yritys on hyvässä kuosissa ja näkymät ovat hyvät, toisin kuin muilla PL:n ostamilla yrityksillä.
 
Mites Savonlinja Oy sitten?

No onhan näitä muitakin. Pointti oli lähinnä ironinen. Mutta totuus kyllä se, että onhan ne aika vahvoja tekijöitä kumpikin suomessa. Joten, jos tämä keskustelu nyt jatkuu, niin se on ehkä syytä siirtää kaukoliikenteen puolelle. Mutta tuosta kirjottamastani ei sen enempää.
 
Pohjolan Liikenne ja YTV ovat tänään aloittaneet neuvottelut YTV-lippujen kelpoisuudesta M. V. Wikströmin linjoilla. Mikäli neuvottelut etenevät hyvin, voivat YTV-liput kelvata jo tänä keväänä.
 
Pohjolan Liikenne ja YTV ovat tänään aloittaneet neuvottelut YTV-lippujen kelpoisuudesta M. V. Wikströmin linjoilla. Mikäli neuvottelut etenevät hyvin, voivat YTV-liput kelvata jo tänä keväänä.

Lähinnä mitä tarvitaan, on näitä irrallisia YTV-kortinlukijoita. Joissain U-linjojen busseissa on valmiiksi asennetut lukijat, mutta monissa kuljettaja ottaa kortinlukijan jostain piilosta, lukee kortin ja laittaa lukijan takaisin säilöön. Jos näitä lukijoita saisi jostain helposti tarpeellisen määrän, niin äkkiähän ne Wikströmin busseihin heittäisi heti kun sopimukset on tehty.
 
Nythän siis Pohjolan Liikenteelle tulee aivan uusi varikko Kirkkonummelle. Kuljettajat siis säilyvät ilmeisesti "vanhoina" työtekijöinä, mutta miten on Wikströmin johtoporras kun on päällekkäisiä tehtäviä? Saako ne kenties kenkää vai keksitäänkö niille uutta hommaa?
 
miten on Wikströmin johtoporras kun on päällekkäisiä tehtäviä? Saako ne kenties kenkää vai keksitäänkö niille uutta hommaa?

Aiempi toimitusjohtaja Birgitta Wikström jatkaa yhtiön palveluksessa Kirkkonummen toiminnasta vastaavana paikallisjohtajana, kertoo Pohjolan Liikenteen tiedote. Koska PL:llä ei ole ollut varikkoa ennestään tuolla suunnalla, niin eiköhän kaikki saa pitää työpaikkansa. Eri asia sitten, että aina joku päättää lähteä vapaaehtoisesti ennemmin kuin jäädä suuryrityksen palvelukseen.
 
Kirkkonummen koululaisia, jotka kulkevat MH:n koulumatkakortilla, ja vuorotarjonta on mitä on. Näiden matkustajien kannalta on varsin sama onko MH:n vai YTV:n lippujärjestelmä käytössä, koska joku muu sen matkan kuitenkin maksaa.

Tämä minua vähän kummastuttaa. Usein kyse on varakkaiden perheiden lapsista. Hyvätuloiset ihmiset muuttavat tietoisesti syrjäkylille ja odottavat, että yhteiskunta maksaa lapsiensa kuljettamisen kouluun, vaikka rahaa on pariin maastoautoon pihalla ja omakotitaloon. Tällainen kuvio on vaikeasti ymmärrettävä, että miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tietoisesti valitusta valinnasta asua metsässä. Vähän kuin yhteiskunta maksaisi osan haja-asutusalueella asuvien ihmisten bensoista kompensaatioksi syrjäisestä sijainnista.
 
Ei tässä nyt todellakaan ole kysymys mistään "metsästä", hyvä mies! Ihan kaikki ei vaan tahdo asua Helsingissä, ja parempi niin. Elämää on katsos muuallakin.
 
Ei tässä nyt todellakaan ole kysymys mistään "metsästä", hyvä mies! Ihan kaikki ei vaan tahdo asua Helsingissä, ja parempi niin. Elämää on katsos muuallakin.

Haja-asutusalue eli metsä. Kyllä tämän Nurmijärvi-ilmiön haitat ovat ihan tiedetty tosiasia. Ei vika ole toki ihmisissä, vaan kunnissa, jotka kaavoittavat kelvotonta yhdyskuntarakennetta. Toki ihmiset haluaisivat asua maalla, mutta nauttia kaupungin palveluista, mutta se aiheuttaa kestämättömiä ongelmia. Järjestely käy kalliiksi yhteiskunnalle ja ympäristölle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaupunkirakenteen_hajoaminen
 
Viimeksi muokattu:
Täytyipä oikein rekisteröityä, että pääsisi kommentomaan tätäkin ilouutista. On hyvä, että Kirkkonummellekin saadaan varmaan vihdoin täysseutulippujärjestelmä, vaikka en siitä itse niin kauheasti hyötyisikään (päivittäiset matkat kun ovat Veikkola-Helsinki väliä, ja asun näiden ns. "hyvien" bussiyhteyksien pysäkin vieressä). Käsittääkseni M.V. Wikströmin vastustuksen takia Kirkkonummen bussiliikenteeseen ei YTV:n lippujärjestelmään meinannut edes tulla, onneksi sopimukset lippujärjestelmästä tehtin kuitenkin PL:n kanssa. PL:n myötä Kirkkonummi-Veikkola välille, niin kuin muillekin linjoille, saadaan varmaan jollain aikavälillä modernimpaa kalustoakin käyttöön.
 
Käsittääkseni M.V. Wikströmin vastustuksen takia Kirkkonummen bussiliikenteeseen ei YTV:n lippujärjestelmään meinannut edes tulla, onneksi sopimukset lippujärjestelmästä tehtin kuitenkin PL:n kanssa. PL:n myötä Kirkkonummi-Veikkola välille, niin kuin muillekin linjoille, saadaan varmaan jollain aikavälillä modernimpaa kalustoakin käyttöön.

Tuo on tärkeä huomio. Sopii kysyä, että jos Pohjolan Liikenne ei olisi U-systeemiin lähtenyt mukaan Veikkolan osalta, olisiko tätä yrityskauppaakaan tapahtunut nyt? Voi olla, että Veikkolan saaminen systeemiin mukaan oli ilouutinen Veikkolan asukkaille ja eteläisemmässä Kirkkonummessa asuvat alkoivat kysellä, miksi ei heillä ole samoja etuja Wikströmin busseissa. Wikströmin ihmiset sitten miettivät, että jos lähtisivät itse mukaan tähän U-lippuiluun, niin ennen pitkää linjat kilpailutettaisiin ja heillä ei olisi paukkuja kilpailussa pärjäämiseen, kun matkustajamäärätkin olivat laskussa junien syödessä matkustajia busseista YTV-lipulla. Päättivät sitten ottaa rahat pois firmasta ja antaa U-linjojen järjestämisen Pohjolan Liikenteen vastuulle. Tässä oma spekulaationi :)
 
Vähän kuin yhteiskunta maksaisi osan haja-asutusalueella asuvien ihmisten bensoista kompensaatioksi syrjäisestä sijainnista.


Itse asiassa yhteiskunta maksaa verovähennyksiä oman auton käytöstä työmatkoilla silloin kun julkinen liikenne ei ole käytettävissä.
 
Takaisin
Ylös