- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Maglev-junissa on myös toinen seikka: vetovoima ei riipu junan painosta. Perinteisellä rautatiellä maksimivetovoima on junan paino kertaa kitkakerroin, joka on yleenä maksimissaan luokkaa 0,3. Maglevillä saadaan siis paljon suurempia vetovoimia aikaiseksi, joten suurnopeusjunat hyötyvät siitä sikäli merkittävästi. Tavallisilla junillahan alhaisilla nopeuksilla junan kiihtyvyyttä rajoittaa enemmänkin matkustajien mukavuus kuin tekniset rajoitteet, joten maglev pääsee oikeuksiinsa vasta suurilla nopeuksilla. Toisaalta radan rakennehan on muutenkin sellainen, että suurilla nopeuksilla ajaminen on paljon turvallisempaa.vompatti sanoi:Mitä hyötyä oikeasti on Maglev-tekniikasta? Eikös Maglev-pienennä vierintävastuksen olemattomaksi? Tällöinhän Maglevin suurin hyötyjä olisi raskas tavaraliikenne eikä nopea henkilöliikenne! Suurnopeusjunissahan suurin vastus on ilmanvastus eikä vierintävastus.
Tavarajunilla hyödyt olisivat tietysti myös merkittävät, koska vetovoiman ollessa radassa, ei junan pituudella sinänsä olisi merkitystä ja sadan vaunun juna kiihtyisi ihan siinä missä kymmenenkin. Mutta en taas tiedä, mikä on maglev-junien maksimipaine (akselipainosta kai ei voi puhua, kun ei ole akseleita), eli onko maglev-junaa mahdollista kuormata yhtä paljon kuin tavallista junaa.
MODEDIT/kuukanko: Erotettu Helsinki - Tallinna -rautatietunnelia käsittelevästä viestiketjusta
Viimeksi muokannut moderaattori: