Mahdollinen bussilakko helmikuussa 2008

Juu tervetuloa harrastajat linja-autonkuljettajaksi. Lähdet tänä aamuna kello 7.00 kotoa palaat huomen illalla puolen yön vaiheilla ja seuraavana aamuna uudestaan 8 jälkeen menoksi. Ja tämä kaikki ruhtinaallisella reilun 11€ tuntipalkalla näin 20 vuoden kokemuksella. Työpäivään kuuluu tietenkin vähintään yksi tai kaksi vähintään parin tunnin taukoa ilman autoa reppu olkapäällä vieraalla paikkakunnalla...
 
Näkisipä vielä senkin päivän, että lakon tullessa autot olisivat todellakin SEIS, eikä niinkuin normaalisti, että osa porukasta ajaa lakon aikana pitkää päivää - ja ovat sitten ensimmäisenä ottamassa palkan korotukset yms./valittamassa työehtojen heikkouksista. Kyllä se nyt vaan on niin, että ilman AKT:n koviakin otteita täällä ajeltaisiin 15 tunnin päiviä 5 tunnin tauoilla ilman Tku/Hki lisiä jne. Minä en arvostele muiden alojen työtaisteluja, eikä ehkä alaa tuntemattomien pitäisi arvostella AKT:n työtaisteluja, vai? Ajatus olisi, että tälläkin työllä voisi elättää perhettä, ostaa ruokaa jne. Nimim. Kemkim:in mielipiteet ovat todellakin omassa sarjassaan, enkä kykene niitä edes kommentoimaan!
 
Viimeksi muokattu:
Miten hyvin onnikkakuskeille maksetaan prosenttitunnit? Maansiirtohommissa, joissa pääosin olen, on aika nihkeää sen suhteen. Ylipäätään kuskien työpäiviin alasta riippumatta pitää saada joku tolkku. Suhtaudun positiivisesti AKT:n lakkoiluun, 2006 se nosti kaikkien palkkoja.
 
Vs: Bussilakko.info

Mikäli paikallisbussin kuljettamisesta tulee nykyistä enemmän huonosti palkattu ja vähän arvostettu työ, lakkoilu saattaisi vähentyä. Siivoojat, vartijat ja kaupan kassat eivät pahemmin lakkoile, mutta palvelu pelaa koko ajan ilman lakkoja. Aloille ryhtyvät tietävät huonot työehdot, joten reilu peli.

Aivan briljanttia!

Illan parhaat naurut, kiitos siitä.
 
Nyt on vielä puolitoista kuukautta aikaa neuvotella uusi sopimus. Toivottavasti neuvottelijat käyttvät sen hyväksi.
Niin usein työmarkkinaneuvotteluissa unohtuu 'kolmas osapuoli', nimittäin asiakas.
Ainakin Helsingissä on asuinailueet kaavoitettu siten että kolmea kaksiota kohden on kaksi/kahta yksiötä kohden yksi autopikka(a). Osa perheistä on ilman omaa autoa. Lisäksi osa autonomistajistakin jättää auton talveksi seisomaan. Työtaistelun aikana varmasti osa ottaa autonsa käyttöön, vaikka heillä ei ole kokemusta talvikelillä ajosta. Ammattiliikenteen järjestöt puhuvat paljon liikenneturvallisuudesta, lisääkö epävarmojen autonkuljettajien määrän lisääntyminen liikenneturvallisuutta? Autottomista moni ottaa polkupyöränsä esille, ja pitävät huolta oikeuksistaan liikenteessä. Sekin herättää pahaa mieltä monessa paljon autoa ajavassa.
Lisäksi muutenkin autojen määrä liikenteessä kasvaa, ruuhkat pahenevat, liikenneonnettomuuksia sattuu enemmän.
Joukkoliikenne on osa ison kaupungin infrastruktuuria, ja siksi sen toiminta on hyödyksi kaikille.

Mutta ammattihenkilö tarvitsee kunnon palkan. Yrityksen tärkein voimavara on ammattitaitoinen ja tyytyväinen henkilökunta.
Toinen kysymys on, mihinkä kunkin ammattikunnan palkkaa oliis verrattava, jotta voitaisiin puhua 'oikeasta palkkatasosta'.
 
Mutta ammattihenkilö tarvitsee kunnon palkan. Yrityksen tärkein voimavara on ammattitaitoinen ja tyytyväinen henkilökunta.
Sanasta sanaan aivan totta. Kuorma- ja yhdistelmäautojen kuljettajilla on tonneittain vastuuta. Linja-autonkuljettajan vastuuta ei voi edes mitata. Yksikin ihmishenki on oikeasti mittaamattoman arvokas.
Tavallaan siis linja-autonkuljettajan työ on hyvin vastuullista ja ehkä jollain tavalla vaarallistakin, kuten sairaanhoitajan työ.
Sairaanhoitajat saivat kelpo palkanlisän. Nyt olisi linja-autonkuljettajien ja varmaan myös edellämainittujen jeppejenkin aika saada samanlainen "iso potti."
Ja jos sitä ei muuten ole saatavissa, niin mielestäni lakkoilu, tai jopa joukkoirtisanoutumisuhka on ihan ok.
Jos lakko tulee, niin toivotaan kuitenkin, ettei lakkolaisten touhu lähde käsistä, kuten käsittääkseni viimekerralla kävi. Olen kuullut huhua, että joku joukkio oli pommittanut kananmunilla toisten henkilöautoja. Todella lapsellista käytöstä, jota ei voi todellakaan mitenkään puolustella. Lisäksi mahdollisen lakon sattuessa olisi hyvä, että ay-liike nostaisi lakkoavustuksensa määrää sellaiseksi, että sillä voisi oikeasti asunto- ja autovelallinenkin ihminen selvitä ilman penninvenytystä.
 
Näkisipä vielä senkin päivän, että lakon tullessa autot olisivat todellakin SEIS, eikä niinkuin normaalisti, että osa porukasta ajaa lakon aikana pitkää päivää - ja ovat sitten ensimmäisenä ottamassa palkan korotukset yms./valittamassa työehtojen heikkouksista.

Aivan. Meillä olii viime lakon aikana peräti 10% kuljettajista töissä. Lisäksi oli toinen mokoma joukko jotka lähtivät sairaslomalle kun eivät uskaltaneet mennä töihin, mutta eivät myöskään uskaltaneet olla menemättä töihin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nimim. Kemkim:in mielipiteet ovat todellakin omassa sarjassaan, enkä kykene niitä edes kommentoimaan!

Kyllä kommentoida nyt pitää! Itse kommentoin, vaikka aina ei yleisen mielipiteen mukaista kommenttia tulisikaan. Parempi se on sanoa mielipiteitä kuin jättää sanomatta, voi vaikka tulla jotain uusia ajattelemisen aiheita esille.
 
Kyllä kommentoida nyt pitää! Itse kommentoin, vaikka aina ei yleisen mielipiteen mukaista kommenttia tulisikaan. Parempi se on sanoa mielipiteitä kuin jättää sanomatta, voi vaikka tulla jotain uusia ajattelemisen aiheita esille.

Saahan jokainen oman mielitpiteensä tuoda julki, sitähän se sananvapaus juuri on. Kannatta kuitenkin huomioida, että mikäli oma mielipide on hyvin voimakas ja vastakkainen muiden keskusteluun osallistuvien kanssa, tulee siitä todennäköisesti yhtä voimakkaita vastakommentteja.

KemKim:in mielipiteistä on ainakin minulle lähinnä välittynyt se, että meidän tulisi laskea palkkojamme, luopua monista eduista eikä enää lakkoilla vaikka mikä tulisi. Palkkakin täytyisi määritellä kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

Tosiasia on kuitenkin se, että Suomi on hyvin kallis maa. Ei maailman kallein, mutta kallis kuitenkin. Työtä tehdään jotta olisi leipää pöydälle, vuoden jokaiselle päivälle. Tämä raha tulee ansaita peruspalkalla, mahdollisia lisiä ei saa tässä vaiheessa huomioida, sillä niitä eivät kaikki saa. Valtaosa linja-autonkuljettajista ajavat kuitenkin pelkkää arkisarjaa päiväsaikaan, eli sarjaa josta ei heru minkäänlaista lisää. Tälläisesta työstä jaa vain hieman yli 1000 euroa käteen kuussa, jokainen voi laskea paljonko siitä jää yli pakillosten kulujen kohdalla. Tälläkin alalla työskentelee moni yksin elävä, jopa yksinhuoltajia.

Mikäli olet onnekas, ja sinulla on mahdollisuus ajaa viikonloppuja, iltoja, öitä ja tehdä pitkiä ruokarahapäiviä, palkaa nousee kohtuulliseksi, koulutukseen nähden ehkä jopa hyväksikin. Tähän ei kuitenkaan kaikilla edes siihen halukkailla ole mahdollisuuksia. Esteenä voivat olla perheasiat tai yksinkertaisesti se että tälläisiä ajoja ei riitä kaikille niitä haluaville.

Vaikka alalle tulo ei vaadi suurta kouluttautumista, täytyisi palkassa huomioida myös työn vastuu. Linja-autonkuljettajan käsissä saatta olla 50 -60:n ihmisen henki. Kelissä kuin kelissä. Onko 11 euroa tunnilta tarpeeksi tästä vastuusta? Ei näytä olevan, sen verran vähän näyttää nykyään olevan halukkaita osaajia alalle tulossa.

Tällä kertaa tavoitteena on yleisen linjan mukainen korotus, sekä joitakin tekstikysymyksiä. Yleinen linja on tänä syksynä ollut melko korkea, joten ihan kivuttomasti tuosta tuskin tullaan selviämään. Se täytyy kuitenkin muistaa että riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Tästä oivana esimerkkinä edellinen lakko, jossa työnantaja selkeästi esitti ja vaati työehtojen heikentämistä. He jotka syyttävät ainoastaan AKT:tä lakosta, ovat selkeästi puolensa valinneet.
 
Tälläisesta työstä jaa vain hieman yli 1000 euroa käteen kuussa, jokainen voi laskea paljonko siitä jää yli pakillosten kulujen kohdalla. Tälläkin alalla työskentelee moni yksin elävä, jopa yksinhuoltajia.

Onpa aika vähän! Concordia Bus mainostaa ainakin nettisivuilla, että palkkahaitari on 1900-2600 euroa. Joko Concordia valehtelee, tai siellä maksetaan muita parempaa palkkaa. Olen yllättynyt, jos bussinkuljettajan palkka jää lähihoitajan palkan tasolle. Lähihoitajat sentään saavat korotuksensakin pitkän ajan jälkeen pian.

KemKim:in mielipiteistä on ainakin minulle lähinnä välittynyt se, että meidän tulisi laskea palkkojamme, luopua monista eduista eikä enää lakkoilla vaikka mikä tulisi. Palkkakin täytyisi määritellä kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.

En minä noita vakavissani ehdottnaut. Heitin vain esimerkkejä, miten voitaisiin vähentää lakkoilusta aiheutuvaa haittaa tavallisille matkustajille. Työelämä on koventunut muillakin aloilla ja etuuksia on leikattu, työtahti on kiristynyt, samaan kai on varauduttava bussialallakin. Toivottavasti bussinkuljettajille ei käy kuten matalapalkka-aloille, että ala luisuu kokonaan vuokrafirmojen käsiin. Siinä ei sitten mitään työehtosopimuksia enää aleta tekemään, palkkaa 6-7 euroa tunti.
 
Viimeksi muokattu:
Onpa aika vähän! Concordia Bus mainostaa ainakin nettisivuilla, että palkkahaitari on 1900-2600 euroa. Joko Concordia valehtelee, tai siellä maksetaan muita parempaa palkkaa.
Tuo on siis bruttopalkka; nettopalkkahan, eli käteen jäävä osuus, riippuu sitten jokaisen omasta verotusprosentista. Mutta CBF:n ilmoittama palkkahaitari pitää aivan paikkansa, mutta siis ennen ennakonpidätystä.
 
Sinäänsä noilla palkankorotuksilla ei ole suurta merkitystä muuta kun lähinnä se, että ollaan tyytyväisiä vain kun rahaa mukamas tulee lisää. Inflaatio tulee perässä, ja menee ohi. Aina kun palkat nousevat, niin hinnatkin nousevat. Totta on, että onhan autonkuljettajat aika huonosti palkattuja, mutta niin on myös moni muu. Koulunkäyntiavustajat, siivojat, lastentarhanopettajat yms. Mutta kuten todettua, niin rahan arvo suhteessa siihen, mitä sillä saa pienenee aina kun palkat nousevat. Eli vaikka kaikkien alojen palkkoja nostettaisin 500 prosenttia, niin ei sillä sen enempää saa kuitenkaan pidemmän päälle. Juuri tuon inflaation takia. Vaikka kuinka opintotuki nousisi, niin samalla se opiskelijalipun hinta myös. Eipä siinä sitten sen enempää käteä jäisi. Näin se on vaan..
 
Eli vaikka kaikkien alojen palkkoja nostettaisin 500 prosenttia, niin ei sillä sen enempää saa kuitenkaan pidemmän päälle. Juuri tuon inflaation takia. Vaikka kuinka opintotuki nousisi, niin samalla se opiskelijalipun hinta myös. Eipä siinä sitten sen enempää käteä jäisi. Näin se on vaan..

Tämähän näkyy siten, että kun palkansaajien tulot nousevat, siitä kärsivät tukiaisilla elämään joutuvat. He eivät saa autottomina työmatkavähennyksiä, asuntojen hintojen nousu ja korkovähennys eivät auta, koska he eivät saa lainaa, mutta joutuvat maksamaan kohonneet vuokrat omasta pussistaan, koska tukiaisten tasoa ei nosteta vastaavasti. Lisääntynyt palkkataso vaikuttaa myös kulutushyödykkeiden hintoihin, mutta tukia ei nosteta siinä määrin, että tämä kompensoituisi. Ruoan arvonlisäveron alentaminen, jota on köyhille markkinoitu, taas laskisi tukia, koska vertailuhintakorin arvo laskisi. Osinkojen verottomuus ei auta, koska jos mitään tukiaisten ulkopuolisia tuloja on, sosiaalivirastot ja vastaavat nappaavat ne heti pois. Melkein voisi kuvitella, että köyhiä ihmisiä kyykytetään, ellei kuulisi poliitikkojen kauniita puheita koko ajan. Tämä meni jo kauas bussilakosta, mutta köyhiähän jotkut bussikuskitkin ovat, joskin paljon paremmassa asemassa oikeista köyhistä, koska ovat palkansaajia.
 
Aleksi K puhuu asiaa. Kun palkat nousevat, tulee yrittäjälle tarve nostaa asiakkaalta perittävää hintaa. Tästä kärsivät pahiten juuri opiskelijat, pienellä eläkkeellä sinnittelevät eläkeläiset ja muut pienituloiset. Moni muukin voi ajatella matkustustapaansa uudelleen lipunhintojen noustessa rajusti. Työtaistelun aikana se on pakollista. Ja autoverouudistus alentaa oman auton pidon kustannuksia.
Moni varsinkin kaupunkilainen on luopunut omasta autosta ekologisista syistä, toivottavasti he eiväät siirry ajamaan itse omalla autolla. Mutta kaikilla ei ole varaa pitää omaa autoa, tai ovat liian nuoria saamaan ajokortin ja heidänkin pitää päästä töihin/ opiskelemaan/ harrastuksiin / asioimaan. Mahdollisen työtaistelun aikana tmä mahdollisuus vaikeutuu/ estyy.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös