Kyllä kommentoida nyt pitää! Itse kommentoin, vaikka aina ei yleisen mielipiteen mukaista kommenttia tulisikaan. Parempi se on sanoa mielipiteitä kuin jättää sanomatta, voi vaikka tulla jotain uusia ajattelemisen aiheita esille.
Saahan jokainen oman mielitpiteensä tuoda julki, sitähän se sananvapaus juuri on. Kannatta kuitenkin huomioida, että mikäli oma mielipide on hyvin voimakas ja vastakkainen muiden keskusteluun osallistuvien kanssa, tulee siitä todennäköisesti yhtä voimakkaita vastakommentteja.
KemKim:in mielipiteistä on ainakin minulle lähinnä välittynyt se, että meidän tulisi laskea palkkojamme, luopua monista eduista eikä enää lakkoilla vaikka mikä tulisi. Palkkakin täytyisi määritellä kymmeneksi vuodeksi eteenpäin.
Tosiasia on kuitenkin se, että Suomi on hyvin kallis maa. Ei maailman kallein, mutta kallis kuitenkin. Työtä tehdään jotta olisi leipää pöydälle, vuoden jokaiselle päivälle. Tämä raha tulee ansaita peruspalkalla, mahdollisia lisiä ei saa tässä vaiheessa huomioida, sillä niitä eivät kaikki saa. Valtaosa linja-autonkuljettajista ajavat kuitenkin pelkkää arkisarjaa päiväsaikaan, eli sarjaa josta ei heru minkäänlaista lisää. Tälläisesta työstä jaa vain hieman yli 1000 euroa käteen kuussa, jokainen voi laskea paljonko siitä jää yli pakillosten kulujen kohdalla. Tälläkin alalla työskentelee moni yksin elävä, jopa yksinhuoltajia.
Mikäli olet onnekas, ja sinulla on mahdollisuus ajaa viikonloppuja, iltoja, öitä ja tehdä pitkiä ruokarahapäiviä, palkaa nousee kohtuulliseksi, koulutukseen nähden ehkä jopa hyväksikin. Tähän ei kuitenkaan kaikilla edes siihen halukkailla ole mahdollisuuksia. Esteenä voivat olla perheasiat tai yksinkertaisesti se että tälläisiä ajoja ei riitä kaikille niitä haluaville.
Vaikka alalle tulo ei vaadi suurta kouluttautumista, täytyisi palkassa huomioida myös työn vastuu. Linja-autonkuljettajan käsissä saatta olla 50 -60:n ihmisen henki. Kelissä kuin kelissä. Onko 11 euroa tunnilta tarpeeksi tästä vastuusta? Ei näytä olevan, sen verran vähän näyttää nykyään olevan halukkaita osaajia alalle tulossa.
Tällä kertaa tavoitteena on yleisen linjan mukainen korotus, sekä joitakin tekstikysymyksiä. Yleinen linja on tänä syksynä ollut melko korkea, joten ihan kivuttomasti tuosta tuskin tullaan selviämään. Se täytyy kuitenkin muistaa että riitaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Tästä oivana esimerkkinä edellinen lakko, jossa työnantaja selkeästi esitti ja vaati työehtojen heikentämistä. He jotka syyttävät ainoastaan AKT:tä lakosta, ovat selkeästi puolensa valinneet.