Lomalla ollessa on enemmän aikaa tutustua tarjontaan, ja siten löysin sitten tämänkin keskusteluketjun.
Tuolla edellä olevia viestejä katsellessa, kiinnittyi huomioni eräitten viestien osalta vertailuihin esim. opettajien palkkoihin kontra bussinkuljettaja.
Opettaja ansaitsee koulutukseensa verrattuna vähän kuljettajaan nähden jne.
Itselläni kesti koulutus linja-autonkuljettajan ammattiin 6 ja ½ vuotta. Maitoauton apupojasta sen kuljettajaksi. Armeijassa saadun yhdistelmäkortin ja sillä ajoa 2½ vuotta kautta linja-autonkuljettajaksi. Enkä ole vieläkään valmis, sillä työnkuva kehittyy tekniikan myötä alati.
Keskustelijat ovat olleet mutu-tuntumalla liikkeellä po. asiassa. Olen tähän alle kopioinut Kunnallisen työmarkkinalaitoksen sivuilta opettajan ansion ja liitän mukaan myöskin asianomaisen linkin (se on niin pitkä, että vain ko. sivuille johtava osoite). Lienette kaikki kuitenkin sen verran kyvykkäitä, että osaatte löytää ao. kohdan linkin alta.
Jokainen voi itse tykönään katsoa kuinka paljon vähemmän se opettaja ansaitsee. Olkaa ystävällisiä ja lukekaa tarkasti, myöskin opettajan viikossa tekemä tuntimäärä.
Mielestäni kuljetajan ja opettajan työn vertaaminen toisiinsa on melko hedelmätöntä puuhaa. Vertaillaan nyt kuitenkin MUTUjen korjaamiseksi. Esimerkiksi peruskoulun opettajaksi olet kelpoinen suoritettuasi ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajan pedagogiset opinnot. Yleensä tähän kuluu aikaa vähintään viisi vuotta. Linja-autonkuljettaksi ei ihan tämänpituista koulutusta vaadita. Vähimmillään, suoritettaessa D-kortti ajokokemuksen perusteella teoriakokeeseen menee 15min ja ajokokeeseen puolisen tuntia. Toki molemmissa ammateissa työnkuva kehittyy jatkuvasti ja työn ohessa kannattaa tietojaan päivittää.
Opiskelin itsekkin opettajaksi ja rahoitin opiskeluni ajamalla sekä kuorma-autoja että linja-autoja. Valmistumisen jälkeen olin kesätöissä eräässä Satakuntalaisessa bussiyrityksessä. Ajelin sekä pikavuoroja että vakioita. Elokuussa aloitin opettajana peruskoulussa. Kun ensimmäinen tilinauha tuli hämmästys oli kohtuullisen suuri Molemmissa töissä kuukauden bruttoansiot olivat samat.
Kummatkin työt ovat nykyään asiakaspalvelua ja varsin vastuullista sellaista. On hyvä muistaa, että opettajan opetusvelvollisuus kertoo vain pidettävien oppituntien määrän. Velvollisuuden perusteella maksettavaan palkkaan kuuluu myös kaikki tuntien ulkopuolinen työ.
Eräs tärkeimmistä asioista pysyä opettajana on säännöllinen päivätyö. Kuljettajan työhönsidonnaisuusajat kun ovat monesti melko epäinhimillisiä. Ehkäpä tämä on sitten se kuuluisa koulutuksen suoma etu